Gå til innhold

Verdens første elektriske rallycrossbil er norsk: – Den er hinsides rask


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
11 hours ago, oophus3do said:

Fordi du sier at en motorsykkel går bedre enn disse MotorX produktene til sine formål på grus. Det er selvfølgelig tøys. Til og med på asfalt-bane, så trenger du ikke rare greiene for en bil før du vinner kun grunnet muligheten til å ha høyere G-Krefter i svingene. 

PID regulator til en bensin-motor fungerer stort sett kun for å holde jevnt turtall. Den er ikke for å "bremse" mellomrommet mellom X og Y turtall slik elmotorer må bremses for at vi skal ha kontroll på dem. 

 

Nå har jeg henvist til videoer som motbeviser fordommer om alskens tull fra at motorsykkelen er uegnethet på vinterføre, til at motorsykler er så mye værre å hoppe med en biler, til at gatesykler liksom ikke kan brukes på grus.  Tull fra ende til annen, alt ihop selvsagt.

Har du noe å bringe til bordet? Ikke mye konkret ihvertfall, som du legger frem. Du kjørte litt cross inntil du var 24. Tøft det da. Men husk nå på at en moderne motorsykkel er like forskjellig fra din 24 års-crosser, som en moderne bil er forskjellig fra din 24-års Open Kadett. Når du legger din crossererfaring til grunn, for å sammenligne med moderne bil, så sammenligner du samtidig veteranmotorsykkel mot moderne bil..... (Men det kan være tøft nok det også, du skal slite med å finne en moderne bil som har noe som helst å stille opp med, mot en 1986 Suzuki GSX-R1100 Slingshot.....)

 

Og hva gjelder din påstan om PID og bensinmotor, så må jeg nesten bare gjenta mitt svar til Complexity:

Først må du vel vite noe om hvordan begge motorer styres, før du kan gjøre deg opp en mening om hvordan de sammenligner?

 

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, Dovreekspressen said:

Du kan ikke si det på generelt grunnlag. Både F1 og WEC bruker regenerering aktivt. Lift and coast har jo blitt forhatt i F1.

Uansett hva man snakker om, så finner man alltid unntak som bekrefter regelen. Som betyr at hvis man skal se etter enkelteksempler, så er det ikke vanskelig å underbygge påstander som regelrett er feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 hours ago, bojangles said:

 

Nei tror ikke drag-strip entusiaster kjører 402 meteren men stock maskin fra 1970 tallet. Nei de fleste har nok oppgraderte maskiner med åndedretsassistanse og komplisert elektronikk. For å få mest ut av maskinen og kjøre raskest. Men selv med digital innsprøytning eller sensorer her og der så er jo kraftoverføringen fortsatt mekanisk og skal snurre rundt langt flere komponenter enn hos en el-bil. Eller kanskje var "mekanisk et dårlig valgt uttrykk evt. underforklart. Men det er altså langt flere komponenter. Akslingen fra motoren driver automatkasse, som så må drive mellomaksel, kardang også ut til bakhjula. Og ennå flere komponenter må snurres mekanisk dersom det er 4wd. Da må veivaksel også drive fordelingskasse på toppen av alt det andre.

Alt disse kraftoverføringene vil jo ha mekanisk treghet. Det er olje og tannhjul og og alt dette har jo også en egenvekt. Straks det må gjøres endringer i forhold til grep må det jo få påvirkning på effektivitet? Feks bruker jo noen mellomaksel av karbonfiber for å få mindre masse å snurre rundt. Men det er jo fortsatt makanisk treghet u gearbox, fordelingskasse, etc. 

Men som jeg sa tidligere, jeg har ikke dyp nok forståelse for naturfagets detaljer til at jeg kan sette opp et regnestykke som forklarer det jeg sier. Så jeg overlater fasiten i el-rallybil vs turbo-rallybil til testene som nok vil komme på youtube og i magasiner i årene fremover. Men ja skal jeg tippe utfallet så tror jeg nok vi vil se at el-rallycross bilene er raskere rundt banen enn turbo rallycross bilene. 

Da har du nok misforstått sporten. Nær som samtlige dragracere, uansett klasse, er garasjeprosjekter. Det eneste som skiller klassene, er lommeboka til garasjens eier. Å sammenligne serieproduserte biler med hjemmebygget olabil er rett og slett smålig, fordi det alltid vil være David mot Goliat. Bare behovet for å synke til det lavmålet sier jo mye om dem som gjør det (Spesielt hint mot Elon Mollusk, sjefen av noksagt bilprodusent som velger å bryte håndbak med hobbybyggere, da det viser seg at virkelige bilprodusenter blir for sterke) .

Selv har jeg alltid holdt meg for god til å sammenligne med drag. Det bringer ingenting til debatten uansett. DU vet svaret, før jeg har sagt noe som helst likevel.

Tøffere å komme som David på en gammel Suzuki, og banke livskiten ut av hva som helst dere kan kjøpe for penger i klasse B ?

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 2
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (1 time siden):

Nå har jeg henvist til videoer som motbeviser fordommer om alskens tull fra at motorsykkelen er uegnethet på vinterføre, til at motorsykler er så mye værre å hoppe med en biler, til at gatesykler liksom ikke kan brukes på grus.  Tull fra ende til annen, alt ihop selvsagt.

Det er ingen som har fordommer om at piggdekk på en sykkel kan være gøy? Men den går ikke kjappere rundt ei bane enn en MotorX bil. Verken bensinmotor eller elmotorer. 

Et sykkeldekk har greit mye mindre kontaktflate enn 4 bildekk. Problemet til sykkelen er festet, og ikke hestekrefter. 

BippeStankelbein skrev (1 time siden):

Har du noe å bringe til bordet?

Artikkelen her er da nok? Under 2 sekunder på grus, og det er også ei video her av folk som har kunnskap om sporten, som er helt fra seg av begeistring grunnet kreftene. 

 

BippeStankelbein skrev (1 time siden):

Du kjørte litt cross inntil du var 24. Tøft det da. Men husk nå på at en moderne motorsykkel er like forskjellig fra din 24 års-crosser, som en moderne bil er forskjellig fra din 24-års Open Kadett.

Når ble den sykkelen 24 år gammel, eller når eide jeg en Opel Kadett? Det er heller lite som skiller en 10 år gammel crosser mot dagens crossere ettersom majoriteten av tid hentes på sjåfør, og ikke sykkelen på et underlag som ikke krever allverden av hestekrefter før man når begrensninger grunnet festet. 

 

BippeStankelbein skrev (1 time siden):

Og hva gjelder din påstan om PID og bensinmotor, så må jeg nesten bare gjenta mitt svar til Complexity:

Først må du vel vite noe om hvordan begge motorer styres, før du kan gjøre deg opp en mening om hvordan de sammenligner?

Hæ? Jeg ber deg prøve å bygge en quadcopter med bensinmotor eller motorer. Om du ikke kan gjøre det, så finn gjerne noen som har klart det med like god og presis kontroll som en elektrisk versjon. 

Min påstand er at det er umulig, og alt du trenger gjøre er å vise til noen som bruker slikt i arbeid. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus3do said:

Det er ingen som har fordommer om at piggdekk på en sykkel kan være gøy? Men den går ikke kjappere rundt ei bane enn en MotorX bil. Verken bensinmotor eller elmotorer. 

 

Konkret stoff! Kudos! :D

Jeg kunne godt dradd frem fysikkboka her, men jeg tar en råsjans på at jeg slipper unna med å oppsummere poenget:

Kontaktflate er irrelevant, for veigrep. Jo større kontaktflate du har, jo lavere marktrykk pr. areal har du, og friksjonen du har tilgjengelig er bestemt av marktrykk pr. Areal * areal. Øker du arealet, uten å øke marktrykket, så er du akkurat like langt. Og marktrykket øker ikke av å ha flere/bredere dekk. Poenget er: kontaktflaten utgjør (ikke direkte) verken fordel eller ulempe mtp tilgjengelig veigrep.

Den egentlige grunnen til at noen liksomraske biler har bredere dekk, er en kombinasjon av kosmetikk og kjøling. Mere overflate gir mer kjøling, og følgelig mer misbruk tåles før dekkene kneler. På grunn  av MCdekkets geometri har det relativt mer overflate mot luft, enn kontaktflate mot veien ifht en bil. Som betyr at MC har relativt bedre kjøling av dekket, for samme gitte kontaktflate mot veien.

 

Quote

Artikkelen her er da nok? Under 2 sekunder på grus, og det er også ei video her av folk som har kunnskap om sporten, som er helt fra seg av begeistring grunnet kreftene. 

Jeg har aldri blitt frakjørt av noen som er begeistret over bilen sin, så jeg har all grunn til å tvile.

 

Quote

Når ble den sykkelen 24 år gammel, eller når eide jeg en Opel Kadett? Det er heller lite som skiller en 10 år gammel crosser mot dagens crossere ettersom majoriteten av tid hentes på sjåfør, og ikke sykkelen på et underlag som ikke krever allverden av hestekrefter før man når begrensninger grunnet festet. 

Når du ikke gidder å se videoen jeg la frem, eller engang lese hva jeg faktisk skrev, så blir dette bare meningsløst å svare på, annet enn "vær så snill, les på nytt". Det var ingen andre enn deg selv her som påsto noe som helst om crossere, eller hva slags sykkel du kjørte da du var 24 år.

 

Quote

Hæ? Jeg ber deg prøve å bygge en quadcopter med bensinmotor eller motorer. Om du ikke kan gjøre det, så finn gjerne noen som har klart det med like god og presis kontroll som en elektrisk versjon. 

Kan du noe som helst om å bygge quadcopter da? Ikke at det er relevant på noen som helst måte, men hadde du faktisk kunnet å bygge quadcopter så vet du hvorfor de velger de motorene som de gjør. Jeg vet, nemlig. Men dette var ditt eksempel, så du skal få lov til å svare for det selv. Poenget mitt står fortsatt: Du må vite hva du sammenligner, før du kan sammenligne.

 

Quote

Min påstand er at det er umulig, og alt du trenger gjøre er å vise til noen som bruker slikt i arbeid. 

Jeg har gitt deg flere filmer allerede, men det blir vanskelig for meg å tvinge deg til å se dem.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 2
Lenke til kommentar
23 hours ago, BippeStankelbein said:

Da har du nok misforstått sporten. Nær som samtlige dragracere, uansett klasse, er garasjeprosjekter. Det eneste som skiller klassene, er lommeboka til garasjens eier. Å sammenligne serieproduserte biler med hjemmebygget olabil er rett og slett smålig, fordi det alltid vil være David mot Goliat. Bare behovet for å synke til det lavmålet sier jo mye om dem som gjør det (Spesielt hint mot Elon Mollusk, sjefen av noksagt bilprodusent som velger å bryte håndbak med hobbybyggere, da det viser seg at virkelige bilprodusenter blir for sterke) .

Selv har jeg alltid holdt meg for god til å sammenligne med drag. Det bringer ingenting til debatten uansett. DU vet svaret, før jeg har sagt noe som helst likevel.

Tøffere å komme som David på en gammel Suzuki, og banke livskiten ut av hva som helst dere kan kjøpe for penger i klasse B ?

 

Vei ikke om du ikke skjønner hva jeg sier eller hva som får deg til å dra den konklusjonen. I tidligere tider da jeg hver sommer frekventerte drag baner om sommeren så var alt innsatsen og pengene som gikk med langt større enn de fleste ønsket å snakke om. Selv gamle volvo 240'er var ofte å se med en fet turbo. Ja du har helt rett i at dette var glade amatører men både innsats og summene som ble lagt ned på bilene var til å bli matt av. Selv var jeg bare hjelpemann og kaffekoker så jeg slapp utleggene men jeg fikk sett de grommeste bilene i scandinavia i den tiden. Og alt da var rett ofte av selv v8're hadde pustehjelp. 

 

Uansett så sporer jo dette av nå. Diskusjonen gikk jo på el-rallycross vs ice-rallycross og hvorvidt det kun er dekkenes grep mot underlaget som avgjør akselerasjon eller om sensorer og controllere som kan kontrollere hvert hjul individuelt "med lysets hastighet" vil ha en fordel over kraftoverføringen som skjer fra motorens veivaksel og ut til hver hjul. Og til tross at du støtt sier meg imot i tråden har jeg ikke sett noe fra deg som tilsier at jeg tar feil når jeg tror elmotorene vil ha en mekanisk fordel i forhold til kreftene som kommer fra veivakselen på ICE biler som så må overføres i mange ledd i drivlinjen før kreftene blir satt i bakken. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, bojangles said:

 

Vei ikke om du ikke skjønner hva jeg sier eller hva som får deg til å dra den konklusjonen. I tidligere tider da jeg hver sommer frekventerte drag baner om sommeren så var alt innsatsen og pengene som gikk med langt større enn de fleste ønsket å snakke om. Selv gamle volvo 240'er var ofte å se med en fet turbo. Ja du har helt rett i at dette var glade amatører men både innsats og summene som ble lagt ned på bilene var til å bli matt av. Selv var jeg bare hjelpemann og kaffekoker så jeg slapp utleggene men jeg fikk sett de grommeste bilene i scandinavia i den tiden. Og alt da var rett ofte av selv v8're hadde pustehjelp. 

 

Uansett så sporer jo dette av nå. Diskusjonen gikk jo på el-rallycross vs ice-rallycross og hvorvidt det kun er dekkenes grep mot underlaget som avgjør akselerasjon eller om sensorer og controllere som kan kontrollere hvert hjul individuelt "med lysets hastighet" vil ha en fordel over kraftoverføringen som skjer fra motorens veivaksel og ut til hver hjul. Og til tross at du støtt sier meg imot i tråden har jeg ikke sett noe fra deg som tilsier at jeg tar feil når jeg tror elmotorene vil ha en mekanisk fordel i forhold til kreftene som kommer fra veivakselen på ICE biler som så må overføres i mange ledd i drivlinjen før kreftene blir satt i bakken. 

Hvis du har vært kaffekoker på verksted så vet du jo hvillke ledd i drivlinjen som sitter mellom motor og hjul.

De er nær identisk mellom elbil og ICE. Og nå er det vel normalt sånn at den som fremmer en påstand også bærer ansvaret med å sannsynliggjøre den. Så da må gjerne de/dere som påstår at el er raskere enn ICE sannsynliggjøre det. Jeg bærer da ingen bevisbyrde for å tvile, på en ubegrunnet påstand.

 

Og ja, jeg motsier all elbil-buzz på prinsipp og pur faen, fordi jeg er PISSLEI av det, og 95% prosent av det er overdrevet og oppskrytt. Det er alltid ubalansert, ensidig positivt, og hvis kilder oppgis, så holdes alltid noe tilbake, som ikke stiller saken i ønsket lys. Det er dritbillig og så lett gjennomskuelig, når man har sett det ett par ganger før. Jeg gjør alt jeg kan for å være skjær i sjøen for denne propagandaen, og det fryder meg å se at jeg er til besvær, for de som driver slike kampanjer.

Ta det ikke personlig, det er budskapet jeg går løs på, ikke deg.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (2 timer siden):

Hvis du har vært kaffekoker på verksted så vet du jo hvillke ledd i drivlinjen som sitter mellom motor og hjul.

De er nær identisk mellom elbil og ICE. Og nå er det vel normalt sånn at den som fremmer en påstand også bærer ansvaret med å sannsynliggjøre den. Så da må gjerne de/dere som påstår at el er raskere enn ICE sannsynliggjøre det. Jeg bærer da ingen bevisbyrde for å tvile, på en ubegrunnet påstand.

 

Og ja, jeg motsier all elbil-buzz på prinsipp og pur faen, fordi jeg er PISSLEI av det, og 95% prosent av det er overdrevet og oppskrytt. Det er alltid ubalansert, ensidig positivt, og hvis kilder oppgis, så holdes alltid noe tilbake, som ikke stiller saken i ønsket lys. Det er dritbillig og så lett gjennomskuelig, når man har sett det ett par ganger før. Jeg gjør alt jeg kan for å være skjær i sjøen for denne propagandaen, og det fryder meg å se at jeg er til besvær, for de som driver slike kampanjer.

Ta det ikke personlig, det er budskapet jeg går løs på, ikke deg.

 

Bippe S, no holder Du på å gjøre samme feilen som Sturle S. Slenge for mye drittaller for å vinne debatten, dele opp osv.

Ikke bli slik. Han er da ikke Mor Di eller Far Din.....

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
18 hours ago, BippeStankelbein said:

Hvis du har vært kaffekoker på verksted så vet du jo hvillke ledd i drivlinjen som sitter mellom motor og hjul.

De er nær identisk mellom elbil og ICE. Og nå er det vel normalt sånn at den som fremmer en påstand også bærer ansvaret med å sannsynliggjøre den. Så da må gjerne de/dere som påstår at el er raskere enn ICE sannsynliggjøre det. Jeg bærer da ingen bevisbyrde for å tvile, på en ubegrunnet påstand.

 

Nei her tar du feil, de er på ingen måte nær identiske. De kan faktisk ikke sammenliknes mtp masse som skal roteres. Fra veivaksel går det til gearkasse, til mellomaksel evt. til fordelingskasse - og mtp på at diskusjonen egentlig går på rallycrossbiler så blir jo nettopp det relevant - motorkraften skal altså gjennom gearboks, fordelingskasse, mellomaksel til diffene også hjulene. Det er clutcher, lammeller, convertere, masse tannhjul og masse olje som kraften må passere gjennom. Hvert ledd stjeler kraft og vil føre til økt mekanisk treghet. I elbil så sitter reduksjonsgearet "i motoren" også stikkaksel til hjulet. Det eneste sammenliknbare er egentlig diffene. De stjeler litt kraft de også men på elbil er det kun dem. På ice er det også mellomaksel, fordelingskasse, gearboks. Flere ledd, mer tap og mer masse som skal flyttes og mer treghet. 

Elmotorer i hvert hjørne vil "reagere like raskt som å slå av og på en bryter", det kan skje mange ganger per sekund. Alt ettersom hvilket hjul som trenger mer eller mindre kraft. Vet ikke åssen ice rallycrossbiler er satt opp om de har noe som helst traction/antispinn eller om det kontrolleres ene og alene av føreren. Men om de har noe slikt og det virker som på ordinære ice biler så framfor å øke hastigheten på et hjul så benytter ice seg normalt av å senke hastigheten på motsatt hjul. Det med å senke hastigheten skjer vel ved å aktivere bremsekalipter på hjulet en ønsker å bremse. Tar vel lengre tid å "få opp trykket" på kalipter enn å åpne/lukke en elektrisk krets?

Tar ikke innleggene dine personlig. Men jeg må vel si at jeg synes du kverulerer og drar ting vel langt i denne tråden. Har forsøkt å forklare så godt jeg kan den mekaniske forskjellen på drivlinjen og likevel sier du de er "nær identiske". De er ikke det - likheten består vel i at diffene har reduksjonsgear. Alt annet er forskjellig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, bojangles said:

Elmotorer i hvert hjørne vil "reagere like raskt som å slå av og på en bryter", det kan skje mange ganger per sekund. Alt ettersom hvilket hjul som trenger mer eller mindre kraft.

Da dual-motor-versjonen "D" av Tesla Model S ble presentert ble det sagt at endringer der kan skje "1600 pr" og så husker jeg ikke om det var pr sekund eller pr minutt. Men også om det bare var pr minutt  så ville det bety 27 ganger pr sekund.

Lenke til kommentar
17 hours ago, Halvor Sølvberg- the MOV said:

 

Bippe S, no holder Du på å gjøre samme feilen som Sturle S. Slenge for mye drittaller for å vinne debatten, dele opp osv.

Ikke bli slik. Han er da ikke Mor Di eller Far Din.....

Forskjellen på meg og Sturle er at jeg snakker sant, i den forstand at jeg verken lyver, manipulerer, eller bevisst holder tilbake informasjon.

Forskjellen på meg og Sturle er at jeg prøver ikke å fremstå som som objektiv.

Likheten mellom meg og Sturle er at vi begge har bias.

Men det har absolutt alle. Jeg er derimot soppas jordnær at jeg ser det selv, og står for det. I motsetning til Sturle.

Vinne debatten med konstruktive virkemidler  er dessverre umulig når motpart ikke er interessert i konstruktiv debatt.

Moderatorer har flere ganger bekreftet at det er Sturles måte å debattere på, som er ønsket måte her inne. Hvem er vel jeg til å motsi moderator, jeg må bare rette meg etter vinden. Dessverre.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, bojangles said:

 

Nei her tar du feil, de er på ingen måte nær identiske. De kan faktisk ikke sammenliknes mtp masse som skal roteres. Fra veivaksel går det til gearkasse, til mellomaksel evt. til fordelingskasse - og mtp på at diskusjonen egentlig går på rallycrossbiler så blir jo nettopp det relevant - motorkraften skal altså gjennom gearboks, fordelingskasse, mellomaksel til diffene også hjulene. Det er clutcher, lammeller, convertere, masse tannhjul og masse olje som kraften må passere gjennom. Hvert ledd stjeler kraft og vil føre til økt mekanisk treghet. I elbil så sitter reduksjonsgearet "i motoren" også stikkaksel til hjulet. Det eneste sammenliknbare er egentlig diffene. De stjeler litt kraft de også men på elbil er det kun dem. På ice er det også mellomaksel, fordelingskasse, gearboks. Flere ledd, mer tap og mer masse som skal flyttes og mer treghet.

Det er jeg faktisk helt uenig i. Jeg mener den eneste forskjellen er clutchen, ellers så er drivlinja på elmotor og forbrenningsmotor i prinsippet helt lik. Begge har reduksjonsgear, begge har differensial, begge har akslinger, begge har CVT, begge har bremseskiver, begge har dekk og felg, som legger til roterende masse.
I selve motoren så er elmotoren bokstavelig talt en massiv roterende jernklump, som attpåtil går på mye høyere turtall enn i forbrenningsmotoren. Husk at akkumulert kinesisk energi øker med kvadratet av hastighet, men kun proprsjonalt med masse

Quote

Elmotorer i hvert hjørne vil "reagere like raskt som å slå av og på en bryter

1: Det er kun "enn hvis", det er ingen biler som faktisk er konstruert slik.

2: Akkurat like "enn hvis" så kan en bil med forbrenningsmotor også konstrueres slik.

 

Quote

Tar ikke innleggene dine personlig. Men jeg må vel si at jeg synes du kverulerer og drar ting vel langt i denne tråden. Har forsøkt å forklare så godt jeg kan den mekaniske forskjellen på drivlinjen og likevel sier du de er "nær identiske". De er ikke det - likheten består vel i at diffene har reduksjonsgear. Alt annet er forskjellig. 

Dette forumet har bare godt av litt motvekt, og kritisk røst, til utopiske elbilfantasier. Det vi REALISTER mangler i antall, det får jeg kompensere for med innsats. Tenk så kjedelig det hadde vært å sitte her på forumet og nikke til Sturles halvsannheter og Musk-sitat.
Fint at du prøver å forklare, la meg spesifisere spørsmlet:
Jeg *tror* jeg skjønner utmerket godt hva du prøver å formidle. Men jeg tror ikke at du selv forstår drivlijene godt nok, til å kunne konkludere slik du gjør. Jeg prøvde å komme frem til det på en litt mer diplomatisk måte, med å få deg til å tenke etter nøyere. Er det faktisk _egentlig_ sånn som du presenterer det? Jfr første avsnitt i dette innlegget.

 

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, trikola said:

Da dual-motor-versjonen "D" av Tesla Model S ble presentert ble det sagt at endringer der kan skje "1600 pr" og så husker jeg ikke om det var pr sekund eller pr minutt. Men også om det bare var pr minutt  så ville det bety 27 ganger pr sekund.

Fint og flott, og veldig mye tregere enn en forbrenningsmotor. Der gjøres endringer 1 gang pr. antenning, hvilket vil si turtall * sylindre / 2. for en rekkefirer på 10000 rpm, så er det 333 ganger i sekundet.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke noe poeng i å endre pådrag eller turtall på et (stort og tregt) mekanisk system ubegrenset raskt. Elektronikk kan endre pådraget til motoren hinsides mye raskere enn hva som er ønskelig. Mye mye raskere enn på en forbrenningsmotor. Selv på en pre 2014 F1-motor på fullt hyl er det et hav av tid mellom hver gnist, sett i elektronikksammenheng. Det er ikke noe problem å gå fra null til fullt pådrag umiddelbart med en forbrenningsmotor. Om en prøver det samme med et elmotorsystem så kommer et eller annet til å knekke mekanisk eller gå opp i røyk.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, trikola said:

Du kobler ikke ut og inn igjen forhjulsdrift på et mekanisk system 4WD system 27 ganger pr sekund.

Heller ikke endrer du opp og ned turtallet - kalles vel rusing - nevneverdig på en ICE 27 ganger i sekund.

Du har misforstått.

Nei her har faktisk du misforstått. Ingen bil, hverken elektrisk eller ICE, endrer _turtall_ vesentlig 27 ganger pr. sekund.

Det Elon kan endre  fra "helt av" til "helt på"  27 ganger i sekundet, og rekkerfirern kan endre 333 ganger i sekundet, er dreiemoment.

Endring av dreiemoment er faktisk helt upåvirket av svingmasse, hvilket betyr at hele debatten om svingmasse vs motorrespons er helt misforstått.

 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Dovreekspressen said:

Det er ikke noe poeng i å endre pådrag eller turtall på et (stort og tregt) mekanisk system ubegrenset raskt. Elektronikk kan endre pådraget til motoren hinsides mye raskere enn hva som er ønskelig. Mye mye raskere enn på en forbrenningsmotor. Selv på en pre 2014 F1-motor på fullt hyl er det et hav av tid mellom hver gnist, sett i elektronikksammenheng. Det er ikke noe problem å gå fra null til fullt pådrag umiddelbart med en forbrenningsmotor. Om en prøver det samme med et elmotorsystem så kommer et eller annet til å knekke mekanisk eller gå opp i røyk.

Jeg trodde et øyeblikk jeg var gal, men det viser seg at jeg er faktisk ikke den eneste som har forstått hvordan dette henger sammen. Vi er mist to. Takk.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...