Gå til innhold

Verdens første elektriske rallycrossbil er norsk: – Den er hinsides rask


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (4 timer siden):

Det har jo kommet elektrisk Gocart i kungälv. Henger 10 ladere i taket så 10 står på lading mens de 10 andre kjører, og gocarten går vist brutalt godt i forhold til de gamle med bensinmotor. Man må vel bare bygge om banene til å ha ladestasjoner i depoene sine.

Det er jo genialt! Jeg kjørte bensin-gocart i sommer og det var temmelig kjedelige saker. Bånn pinne i 6-7 sekunder på langsida jeg var sikkert ikke oppe i mer enn 50 km/t.

Complexity skrev (2 timer siden):

Her jeg bor i Tromsø må man kjøre nermere 3 timer til nærmeste gocartbane. Men man gjør det jo allikevel for å få kjørt litt.

Kan du tipse meg om hvor? Jeg har vært på utkikk etter en bane i dagstur-avstand og har bare funnet noen på svensk side og en i Sørreisa som jeg ikke fant ut om var i drift eller ei.

oophus3do skrev (2 timer siden):

Hvem ladeopperatør kommer til å introdusere go-kart-leie ved sin hurtiglade-stasjon først? ;) 

Godt forslag! Jeg tipper det skjer utilsiktet ved en offentlig 50kW hurtiglader. Perfekt for de som må lade litt for ofte og lenge. F.eks eldre Nissan Leaf 24 kWh og lignende. De har nok bygget seg opp litt aggresjon og irritasjon over dårlig aks, samt at de har nok tid til overs ved laderne.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lynxman skrev (10 timer siden):

Når man ikke har flere gir å velge mellom så må man jo ha enormt dreiemomentpå motoren. Hjuldreiemomentet er sikkert høyere på en vanlig rallycrossbil i første gir.

Kom på det at dei må kjøre 160 000 km før det miljømessig lønner seg med vanlig EL-bil.

Så kommer lite brukt ladestruktur på toppen.

Og kva skal man bruke dei sparte 10 mill på, Gull som krev mye energi å utvinne....., lær meg skakk.

Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (15 timer siden):

Den er akkurat like rask på 0-100 som bensindrevne rallybiler: Så rask som friksjonskoeffisienten mellom dekk og underlag tillater. Elmotor og batteri gir ikke høyere friksjonskoeffisient mot underlaget.

Fra 0-50 km/t vinner EL-drevne med glans. Dei er lettere å dosere rett.

Ta MC, en må øve ein god del før man kommer under 3 sek

Lenke til kommentar
58 minutes ago, Simen1 said:

Kan du tipse meg om hvor? Jeg har vært på utkikk etter en bane i dagstur-avstand og har bare funnet noen på svensk side og en i Sørreisa som jeg ikke fant ut om var i drift eller ei.

Det er den i Sørreisa jeg tenker på. Eller nermare bestemt Brødstadbotn.

Prøvde selv å finne ut i fjor om den enda var åpen uten å helt lykkes. Tror den er litt åpen nå og da når det er fint vær og noen gidder..

Er jo en temmelig stor utebane så man får bra fart selv på en slapp gammel gocart.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Halvor Sølvberg- the MOV said:

Fra 0-50 km/t vinner EL-drevne med glans. Dei er lettere å dosere rett.

Ta MC, en må øve ein god del før man kommer under 3 sek

Nei. Elmotorer kan ikke trylle, har man ikke mer friksjon så har man ikke mer friksjon.

Det er nok like greit at det kreves litt øvelse for å gjøre 0-100 raskt.

Autopilotbiler er livsfarlig, fordi folk helt uten forursetninger trør gassen i bånn og stoler blindt på automatikken. Det funker bare så lenge man ikke tøyer fysikkens lover, automatikken kan ikke bøye fysikkens lover. En erfaren sjåfør vet hvor denne grensa går, og "doserer" riktig deretter. Uavhengig av idiotsperra til bilen. En køddfeil på en abs-sebsor er nok til at blind tillit til automatikken blir livsfarlig...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (5 minutter siden):

Nei. Elmotorer kan ikke trylle, har man ikke mer friksjon så har man ikke mer friksjon.

Joda, de kan forsåvidt "trylle" i større grad grunnet kjappere reaksjon/korreksjon i det å finne friksjon. En elektrisk rallycross bil kan fint ha 4 motorer som jobber uavhengig av hverandre i det å finne friksjon på hvert dekk. På ujevnt underlag som grus så vil du nok se at det har veldig mye å si.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (På 12.2.2020 den 13.27):

Nei. Elmotorer kan ikke trylle, har man ikke mer friksjon så har man ikke mer friksjon.

Det er nok like greit at det kreves litt øvelse for å gjøre 0-100 raskt.

Autopilotbiler er livsfarlig, fordi folk helt uten forursetninger trør gassen i bånn og stoler blindt på automatikken. Det funker bare så lenge man ikke tøyer fysikkens lover, automatikken kan ikke bøye fysikkens lover. En erfaren sjåfør vet hvor denne grensa går, og "doserer" riktig deretter. Uavhengig av idiotsperra til bilen. En køddfeil på en abs-sebsor er nok til at blind tillit til automatikken blir livsfarlig...

Det kan nevnes at alle F1 biler har elektronikk som hjelper til hele tiden, Shumaker forulykket ikke som følge av elektronikk.

Joda, å tøye grenser er moro, men går nådvendig vis ikke bedre. Bensin-elektrisk er selvsagt betre enn Clutch, men vil bruke mer drivstoff ved gitte forutsetninger (+70 km/t motorveg om rett gearet)

 

Huhh, kvotekjøp linket en til, Transportøkonomisk institutt vet vel at bruker du mer strøm må den produseres. Er bilen tung blir det mer svevestøv osv, osv......

Litt enkelt forklart, denne bilen er miljøvennlig:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=11&v=3IZO5OBcn3A&feature=emb_logo

 

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 timer siden):

Dette kan gagne rallycrossen også. Det kjører jo nå klasser med 300hk og med 600hk.

Med elektrisk kan disse kjøre samme bil bare med og uten begrensninger.

Man kan jo tune ned dagens biler også, men det gjøres ikke fordi de kraftigste er vesentlig dyrere i produksjon. Mulig at denne forskjellen blir mindre med el.

Lenke til kommentar

Bippe: Autopilot er for bruk på offentlig vei og har ingenting i et rally å gjøre. Nå er det vel nærmere et århundre siden friksjonskoeffisienten ble en faktor innen rally (og andre billøp) og det har vært gjort utrolig mye for å øke den. Mest på dekk og bane, men også litt med spoilere, antispinn, vektbalanse og sånt. Hva blir det neste? Vakuum + skjørt?

_____________

^ linje for å holde offentlig vei helt adskilt fra rally-diskusjonen. På offentlig vei er friksjonskoeffisienten noe man stort sett kommer borti i forbindelse med nødbremsing på glatt føre, altså ganske sjeldent, og der kan autopilot og anti-funksjonene være nyttige for at hvermansen skal takle situasjonen bedre.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (9 minutter siden):

Man kan jo tune ned dagens biler også, men det gjøres ikke fordi de kraftigste er vesentlig dyrere i produksjon. Mulig at denne forskjellen blir mindre med el.

Den største forskjellen er jo at du kan gjøre alt elektronisk. Noen knapper og skru-knotter på rattet er nok for å forandre på verdier i PID-kontrolleren per hjul angående traction-control f.eks. 

Tuningen gjøres under bruk på banen, og ikke inn og ut av verkstedet for å skru eller bytte deler. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Bippe: Autopilot er for bruk på offentlig vei og har ingenting i et rally å gjøre. Nå er det vel nærmere et århundre siden friksjonskoeffisienten ble en faktor innen rally (og andre billøp) og det har vært gjort utrolig mye for å øke den. Mest på dekk og bane, men også litt med spoilere, antispinn, vektbalanse og sånt. Hva blir det neste? Vakuum + skjørt?

_____________

^ linje for å holde offentlig vei helt adskilt fra rally-diskusjonen. På offentlig vei er friksjonskoeffisienten noe man stort sett kommer borti i forbindelse med nødbremsing på glatt føre, altså ganske sjeldent, og der kan autopilot og anti-funksjonene være nyttige for at hvermansen skal takle situasjonen bedre.

F1 har en trefiber-plate oppunder som ikke kan ha mer en en viss slitasje.

Man må opp i 150 km/t før «små» spoilere gir effekt, med litt større som på til dømes en Cessna tar du av i litt over 50 km/t med dei ca 700 kg flyet veg. 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (16 minutter siden):

Den største forskjellen er jo at du kan gjøre alt elektronisk.

Men det kan man vel med ICE-bilene også? Uansett trodde jeg noe av grunnen til klasseinndelingen var å lage et billigere alternativ for de som ikke har nok sponsorer/kapital til å kjøre i den heftigste klassen. En nedtunet bil koster jo like mye som en med full pupp.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (8 minutter siden):

Men det kan man vel med ICE-bilene også? Uansett trodde jeg noe av grunnen til klasseinndelingen var å lage et billigere alternativ for de som ikke har nok sponsorer/kapital til å kjøre i den heftigste klassen. En nedtunet bil koster jo like mye som en med full pupp.

En Mazda med wankelmotor som bruker olje er vel det rimligste man kommer til ved ca 300 hp.Om man nu velger 2´dre plassen....

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
frohmage skrev (37 minutter siden):

Men det kan man vel med ICE-bilene også? 

Jeg gir deg ei utfordring i å lage ei gimbal på bensin og bensinmotor. Sammenlign så reaksjonstiden og grunnen til at man kan filme helt flatt i en elektrisk drone med PID-controllere og du vil straks se forskjellen. 

frohmage skrev (37 minutter siden):

En nedtunet bil koster jo like mye som en med full pupp.

Det man ender opp med å separere innenfor klassene vil helst være batteriet. Det er der kapitalen ligger. Motorer kan man fint produsere i hopetall og brukes i forskjellige klasser som "strupes" av hva batteriene leverer sammen med SW begrensninger. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 minutter siden):

Jeg gir deg ei utfordring i å lage ei gimbal på bensin og bensinmotor. Sammenlign så reaksjonstiden og grunnen til at man kan filme helt flatt i en elektrisk drone med PID-controllere og du vil straks se forskjellen. 

Jeg snakket om mulighetene for å trimme ned en 600hk 4wd til en 300 fwd. Det kan enkelt gjøres elektronisk, men ikke økonomisk.

oophus3do skrev (3 minutter siden):

Det man ender opp med å separere innenfor klassene vil helst være batteriet. Det er der kapitalen ligger.

Det kan være ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...