Gå til innhold

Verdens første elektriske rallycrossbil er norsk: – Den er hinsides rask


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
28 minutes ago, BippeStankelbein said:

Hva så? Dere sammenligner gjerne epler og pærer, når Tesla kommer best utav det. hvorfor ikkke nå?

Vi sammenligner Rallycrossbiler med gammeldags teknologi mot de moderne elvariantene som kommer og hvor mye bedre de er på omtrent alt.  

Rallycrossbilene som kommer nå er faktisk fossilbiler med ett enkelt elkit som installeres. Differensialene byttes ut med motorer, og batteriet settes inn der passasjersetet står. At bilen da får raskere 0-100 tid og at førerne synes dette er rått i forhold til de gamle bilene bryr du deg åpenbart ikke om.

Det som også er morro er at dette er første generasjon elektriske rallycross biler, og de er allerede bedre enn fossilbilene som har vært i bruk og utvikling siden rallycross kom på 60 tallet.

 

I starten skal vistnokk El variantene og Fossilvarianten kjøre sammen. Da får man sett forsjellene bedre.

Lavt tyngepunkt er også en stor fordel, pluss at overoppheting sansynligvis ikke skjer så ofte.

4rwcCPa.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, debattklovn said:

Helt enig. Men en familie på 7 får ikke plass der dessverre. Og så er det jo en bitte, bitteliten detalj det at man bare kan kjøre den på bane. 

Neida, du får svarte skilter på rallybil, den kan kjøres på vei ?
Og statistisk sett så har nordmenn 1,8 barn, ikke 5, så med tanke på anlatt seter bommer Tesla med flere seteplasser som rallybilen.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, BippeStankelbein said:

Neida, du får svarte skilter på rallybil, den kan kjøres på vei ?
Og statistisk sett så har nordmenn 1,8 barn, ikke 5, så med tanke på anlatt seter bommer Tesla med flere seteplasser som rallybilen.

Svarte skilter gjelder vel kjøretøy som ikke kan kjøre på offentlig vei? Ikke så praktisk da.

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Complexity said:

Vi sammenligner Rallycrossbiler med gammeldags teknologi mot de moderne elvariantene som kommer og hvor mye bedre de er på omtrent alt.  

 


Sant og si så er både bensinmotoren og elmotoren relativt gamle, sammenlignet med mye annen teknologi, men temmelig skrikende nye, sammenlignet med hele menneskehetens historie. Uansett, rent objektivt så er elmotoren gamlere enn bensinmotoren.

Din forestilling om hvilken som er gammeldags er ganske enkelt ikke forenelig med historiske fakta. Jeg antar din omgang med fakta også var gjeldende videre da du skrev innlegget....

 

Quote

Rallycrossbilene som kommer nå er faktisk fossilbiler med ett enkelt elkit som installeres. Differensialene byttes ut med motorer, og batteriet settes inn der passasjersetet står. At bilen da får raskere 0-100 tid og at førerne synes dette er rått i forhold til de gamle bilene bryr du deg åpenbart ikke om.

Det som også e morro er at dette er første generasjon elektriske rallycross biler, og de er allerede mye bedre enn fossilbilene som har vært i bruk og utvikling siden rallycross kom på 60 tallet.

Helt korrekt, fordi det ikke er rått i det heletatt. Fordi den originale rallybilen er bygd for homologering til et helt sett med regler, som begrenser ytelsen. Selvsagt er det enkelt å yte bedre, når du bryter reglene for homologering som bilen opprinnelig er bygd innenfor. Enhver idiot greier det. Ja, selv jeg greier det. Suzukien min kjører lett fra en makan original Suzuki, men jeg går ikke rundt å tror at jeg kan bygge bedre sykler enn Suzuki likevel. Suzukien min er 99,999% Suzuki, og 0,001% meg.

Credits is paid, where credits is due.

 

Quote

I starten skal vistnokk El variantene og Fossilvarianten kjøre sammen. Da får man sett forsjellene bedre.

Lavt tyngepunkt er også en stor fordel, pluss at overoppheting sansynligvis ikke skjer så ofte.

"Make more power, and you'll be faster on the straights. Be lighter, and you be faster everywhere"
Feilen dere elbiliser gjør, er at dere fokuserer mye, på mindre viktige fordeler som elbilen har.

Og dere ignorerer fullstendig de store viktige ulempene som elbilen har.

 

Endret av BippeStankelbein
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Complexity said:

Svarte skilter gjelder vel kjøretøy som ikke kan kjøre på offentlig vei? Ikke så praktisk da.

Praktisk bil har da aldri vært noe mål for entusiaster? Om du skal ha praktisk bil, så fins da både Passat og Mondeo. Motorredkskap kan kjøres på vei, det er nettopp derfor de får svarte skilter.... for å kunne kjøres på vei.
Begrensningen er at det skal være et mål med kjøringen, ikke bare for morro skyld. Akkurat som biler med hvite skilter altså, det er ikke lov å kjøre rundt uten mål og mening, kjøringen skal ha et formål....

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (16 minutter siden):

"Make more power, and you'll be faster on the straights. Be lighter, and you be faster everywhere"
Feilen dere elbiliser gjør, er at dere fokuserer mye, på mindre viktige fordeler som elbilen har.

Og dere ignorerer fullstendig de store viktige ulempene som elbilen har.

Helt rett i at vekt er viktig ja.. Med dagens batterier blir vel bilene en del tyngre, men lavere tyngdepunkt kan nok hjelpe en del. 
Tipper også at framtidens batteri kan gjøres mindre og lettere, og dermed konkurrere i samme vektklasse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan vet du alt dette med homologering Bippe?

De nye bilene har jo omtrent samme mengde hestekrefter som de gamle og veier ca 400kg mer. Skulle jo tro det var en fordel for de gamle bilene og ikke de nye.

Tipper de får shavet av denne vekta igjen når det kommer skikkelige elektriske RX biler og ikke bare ombygde fossilbiler.

Men akkurat nå skulle man jo tro det var ett stort handicap. 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
9 hours ago, Complexity said:

Hvordan vet du alt dette med homologering Bippe?

De nye bilene har jo omtrent samme mengde hestekrefter som de gamle og veier ca 400kg mer. Skulle jo tro det var en fordel for de gamle bilene og ikke de nye.

Tipper de får shavet av denne vekta igjen når det kommer skikkelige elektriske RX biler og ikke bare ombygde fossilbiler.

Men akkurat nå skulle man jo tro det var ett stort handicap. 

Vel... Enhver som kan akseptere at det finnes ulike klasser innen konkurranse, har også akseptert at deltagere må homologeres inn under regler for gjeldende klasse. Om du bryter med de reglene, så er det ikke spesielt imponerende at du klarer å vinne.... Det kalles bare juks.

Forøvrig hører jeg egentlig bare "Tesla Roadster" på repeat. Den elektriske vidundersportsbilen, so skulle slå sin 20 år gamlere donorbil, Lotus Elise.
Det skjedde aldri, selvsagt. Og ingen av dere er spesielt keen på å snakke om dette i ettertid.
Det du sier om elektriske rallybiler nå er akkurat samme historie på repeat, det eneste som har endret seg er navnet på bilen.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar
2 minutes ago, BippeStankelbein said:

Vel... Enhver som kan akseptere at det finnes ulike klasser innen konkurranse, har også akseptert at deltagere må homologeres inn under regler for gjeldende klasse. Om du bryter med de reglene, så er det ikke spesielt imponerende at du klarer å vinne.... Det kalles bare juks.

Klassen heter RX Supercar...?

Er jo den klassen som skal bli elektrisk

Og de nye bilene har like mye power som de gamle, og veier som sakt mye mere....

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
1 minute ago, BippeStankelbein said:

"Skal bli", "kan kanskje bli", "skulle blitt", "ble aldri".
La oss forholde oss til hva som er. Skal bli er så flyktig, og som oftest blir det ikke.

Djises..

Fra 2020 sesongen skal RX Supercar bilene bli elektrisk. Fornøyd nå?

Dette er rallycrossklassen som er mest ekstrem og har dobbelt så mye power som bilene i klassen under.

De elektriske bilene har samme ytelse på papiret som de gamle bilene, men veier 400kg mere. Alikevell er de raskere.

Vanskelig å forstå det?

 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Complexity said:

Klassen heter RX Supercar...?

Er jo den klassen som skal bli elektrisk

Og de nye bilene har like mye power som de gamle, og veier som sakt mye mere....

Når du snakker om regler som "skal bli", samtidig som du sammenligninger elektriske biler "som er" mot bensinbiler "som er".
Du har et gap i tidslinja di, som ikke går opp.
Bruce Jenner "er" kvinne, men hen "var" mann, for litt tilbake.

Hold deg til dagens ragler, når du snakker om dagens biler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...