Gå til innhold

Verdens første elektriske rallycrossbil er norsk: – Den er hinsides rask


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, BippeStankelbein said:

Det er jeg faktisk helt uenig i.

 

Konklusjonen blir at vi er uenige og at du tror drivlinjen er nærmest identiske på en el-rallybil og en ice rallybil. Du må få lov å tro hva du vil - men selv om du tror du har rett så betyr ikke det at du nødvendigvis har rett. 

  

1 hour ago, BippeStankelbein said:

1: Det er kun "enn hvis", det er ingen biler som faktisk er konstruert slik.

2: Akkurat like "enn hvis" så kan en bil med forbrenningsmotor også konstrueres slik.

 

1: I det siste innlegget ditt du quoter meg roter du deg dessverre langt ut på viddene og forsøker enten å manipulere sannheten, vri den eller bare driter i den. Såvidt jeg husker har el-rallycross bilene 3 el-motorer. Så ja - du kan vel arrestere meg på slurvete språkbruk når jeg skrev "en motor i hvert hjørne" - men det er jo poenget som er viktig. Og poenget står. Nemlig torque vectoring. 

Den fremste akselen trenger strengt tatt ikke mer enn en motor, fordi bakaksel har 2 motorer. Og satt opp med 2 motorer på bakaksel og 1 foran så oppnår du full torque vectoring - som jo var poenget som forsvant i mitt upresise språk. Akselen bakerst som skyver kan slå av/på effekt til hvert hjul individuelt alt etter som om bilen sladder den eller andre veien og forhjulene kan trekke bilen gjennom sladd/sving. 

2: Meg bekjent så finnes det ikke en eneste ice rallycrossbil med 3 motorer. Så ja i prinsippet kan du velge å lage noe slikt. Men du får jo ikke kjøre rallycross med en slik doning. 

 

Hørt om Rivian forresten? De kommer bokstavelig talt med 1 motor til hvert hjul.

 

Ha en fin kveld.  

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar
26 minutes ago, bojangles said:

 

Konklusjonen blir at vi er uenige og at du tror drivlinjen er nærmest identiske på en el-rallybil og en ice rallybil. Du må få lov å tro hva du vil - men selv om du tror du har rett så betyr ikke det at du nødvendigvis har rett.

Det samme gjelder jo deg selv også, selvfølgelig....

 

Quote

1: I det siste innlegget ditt du quoter meg roter du deg dessverre langt ut på viddene og forsøker enten å manipulere sannheten, vri den eller bare driter i den. Såvidt jeg husker har el-rallycross bilene 3 el-motorer. Så ja - du kan vel arrestere meg på slurvete språkbruk når jeg skrev "en motor i hvert hjørne" - men det er jo poenget som er viktig. Og poenget står. Nemlig torque vectoring. 

Takk det samme. Du er ikke akkurat dødspunktlig i din omtale av ICE biler heller. Nå når du vet hvor irriterende det er, så kanskje du anstrenger deg litt ekstra for å ikke fremme slurvete påstander selv også? :)

 

Quote

2: Meg bekjent så finnes det ikke en eneste ice rallycrossbil med 3 motorer. Så ja i prinsippet kan du velge å lage noe slikt. Men du får jo ikke kjøre rallycross med en slik doning. 

I prinsippet mulig. Det ser ut til å holde i massevis, for å forsvare elbilens "overlegenhet". Det er ingen rettferdighet i at elbilen kan promoteres med "i prinsippet mulig" argumenter, mens ICE bilen må promoteres med "hva den faktisk er, og knapt nok det engang".

 

Quote

Hørt om Rivian forresten? De kommer bokstavelig talt med 1 motor til hvert hjul.

Helt uinteressant, hva det enn er for noe, så er det ett unntak, som du nå bruker for å bekrefte en regel.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Complexity said:

Nå er det vel verken Elon eller Tesla som lager Rallycrossbilene da. Og ikke er Tesla sine biler og oppsett laget for rallycross.

Så vil tro det som kommer i Rallycrossen er hakket kvassere enn hva man får i en Tesla.

 

Er ikke model X en SUV? Erkjente du nettopp at Model X ikke er, i det heletatt, hva den selges som? Da er vi isåfall helt enig. Jeg kan gjerne utvide påstanden til å gjelde samtlige modeller Tesla selger, har solgt, og kommer til å selge så lenge Elon sitter ved roret.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, debattklovn said:

Model X er en SUV. 

Da burde den tåle sammenligning med andre biler laget for litt tøffere terreng? De skryter jo ytelsen opp i skyene også, da er det vel helt fair å sammenligne den med andre biler som yter?
Kom rett og slett erkjennelsen frem her, uten at han var klar over det selv?
Tesla X er forbausende lat, til å være sprek, og forbausende lite terrenggående, til å være SUV?

Lenke til kommentar
1 minute ago, BippeStankelbein said:

Tesla X er forbausende lat, til å være sprek, og forbausende lite terrenggående, til å være SUV?

Lat? Model X er en av de aller raskest akselererende SUV'ene, i alle fall 0-150 kmt. Den er  kjappere enn Lamborghini Urus 0-100. 

Den er sikkert ikke verst i terrenget heller. Husker Teslabjørn kjørte den mot en hummer på vinteren. 
 

Lenke til kommentar
1 minute ago, debattklovn said:

Lat? Model X er en av de aller raskest akselererende SUV'ene, i alle fall 0-150 kmt. Den er  kjappere enn Lamborghini Urus 0-100. 

Den er sikkert ikke verst i terrenget heller. Husker Teslabjørn kjørte den mot en hummer på vinteren. 
 

Hvorfor syter han da over at Tesla sammenlignes med rallybiler? "Jammen Tesla er ikke noen rallybil, jeg liker ikke å sammenligne Tesla med biler som er bedre jeg... slutt da!"

Lenke til kommentar
18 minutes ago, BippeStankelbein said:

Da burde den tåle sammenligning med andre biler laget for litt tøffere terreng? De skryter jo ytelsen opp i skyene også, da er det vel helt fair å sammenligne den med andre biler som yter?
Kom rett og slett erkjennelsen frem her, uten at han var klar over det selv?
Tesla X er forbausende lat, til å være sprek, og forbausende lite terrenggående, til å være SUV?

Hva i alle dager?

Motorene og batterien Tesla bruker kunne nok sikkert vært justert om til å brukes i Rallycross - men hvorfor skal en 7 seters suv som folk henter barna i barnehagen med være satt opp med Rallycross oppsett?!? 

 

Tror du Tesla tenker dette når de lager bilene sine?

0LG_1485_Web.jpg

0LG_0463_web.jpg

 

Endret av Complexity
  • Liker 4
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Complexity said:

Hva i alle dager?

Motorene og batterien Tesla bruker kunne nok sikkert vært justert om til å brukes i Rallycross - men hvorfor skal en 7 seters suv som folk henter barna i barnehagen med være satt opp med Rallycross oppsett?!? 

 

 

"Dere" Teslagutta har i ganske lang tid sammenlignet epler og pærer, og dere har ikke hatt noen motforestillinger mot det så lenge Teslaen kommer best utav det.
Hvorfor skal det være annerledes nå?

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar
2 hours ago, bojangles said:

Ha en fortsatt fin kveld karer. Dette fører ingensteds hen så jeg gir meg jeg nå altså. 

B.stankelben, synes du skal bygge deg en rallycrossbil med 3 motorer også kan du invitere en av de som kjører el-rallycrossbil til å kjøre mot deg på bane. Da får du se selv. 


Vet du hva jeg syns? Jeg syns er dere som fremmer en påstand, kan ta ansvaret med å argumentere for den.
Verden virker ikke sånn at alt som påstås er sant, helt til noen vil/kan/gidder å motbevise.

 

Jeg skjønner ikke hva du legger i at dette ikke fører noen steds hen. Hva forventet du? Forventet at jeg skulle la meg overtale? Du lar deg jo ikke overtale selv heller...

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...