Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spania:

Fly til Spania snur i luften og returnerer.

Coronavirus world updates: British flight to Spain turns around mid-air as state of emergency declared
https://www.9news.com.au/world/coronavirus-nz-coronavirus-travel-restrictions-spain-state-of-emergency-italy-closes-parks/422ad0fd-ff09-4547-9d19-b498cfeee3c6
"Health authorities in Spain say coronavirus infections have reached 5,753 people, of which almost 3,000 are in the capital, Madrid.
That represents a national increase of more than 1,500 in 24 hours.
No new figures for deaths were immediately announced, but as of Friday, Spain had recorded 120 COVID-19 deaths.
Spain's Cabinet is meeting on Saturday to declare a two-week state of emergency, giving the government extraordinary powers that include restricting free movement.
"

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (18 minutter siden):

 

Er det noen særlig økt sprednings-risiko om man enten setter seg i bilen og kjører til Coop/Kiwi/Rema her hjemme, eller til en av sjappene på Svinesund hvor menneskene som omgir deg er 99,9 % nordmenn? Men bildet blir selvsagt annerledes jo lengre inn i Sverige man kommer.

I tillegg må jo Sverige framstå som et fristed for nordmenn som fortsatt ikke ser alvoret i koronasituasjonen og bare er lei av hele greia.

En tur over grensen, så slipper man alt "maset", kan gå på bar og "bio" og hva vet jeg.

Endret av SuperKrokodille
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Tre ansatte ved St. Olavs hospital smittet av korona, etter å ha vært i utlandet nylig. Kolleger er satt i karantene i dag. Det siste vi trenger, er helsepersonell uten vurderingsevne, som rammer kolleger og beredskapen i samfunnet. I ettertid må det stilles spørsmål ved arbeidsforholdet til slike ansatte. Denne type vurderingsevne må inn som eget punkt i skikkethetsvurderingen til slike yrker.

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
tjavel skrev (Akkurat nå):

 

Europa vil komme til i praksis å måtte gjøre det samme som Kina gjorde, bare etter mye nøling og med en måneds klar forvarsel og erfaringer derifra.

Kina er i bunn og grunn kommunist styrt. Befolkningen er vant til at hele deres frihet kan bli tatt fra dem på sekundet fra en regjering som er mye mer autoritær en det vi er vant med. Når ting som en pandemi oppstår så har det helt klart sine fordeler, men resten av tiden så vil jeg iallefall mene at friheten vi har her i vesten er noe jeg ikke ville byttet bort mot noe som helst selv om det kan koste oss dyrt når en tragedie som dette oppstår. 
De aller fleste Europeiske land har en mye større sivil frihet som vil føre til følelsen av et mye større overgrep fra regjeringen om de ville handlet på samme måte som Kina gjorde. Folk her trenger mer tid til å forstå alvorligheten rundt det som skjer og godta at vi faktisk må ofre mye for å komme oss gjennom dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Mr.M said:

javel, mulig stengt svenskegrense. den så jeg ikke komme :D

da er det bare å legge planer for en fremskyndet tur for å sikre tobakks-beholdningen sin.

Tror jeg må fylle en 75 liters sekk med snus å gå gjennom skogen fra Sverige til Norge selv om det skjer :p Coronaviruset kan jeg overleve, norsk snuspris kan jeg ikke overleve

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Comma Chameleon said:

Hvor mange svensker drar til Norge pga det her? Høres ut som et ikke-problem.

Svært få nå, det er om smitteutbredelse får helt forskjellig trajectory her kontra Sverige, og helsevesenet der går dukken mens Norge snart er i normalen igjen at det kan bli et problem.

Tenk om kapasiteten der er sprengt, frykten brer seg for man kan ikke behandle vanlige skader, de har portforbud i lengre tid osv.

 

Dette er klart helt i verste fall, men det er noe man må ta med i beregningen for dette er nå altså en pandemi. 5 millioner svensker smittet gir kanskje noen 100.000 døde om det kommer ut av kontroll og deres helsevesen ikke har kontroll lengre.

 

I motsatt fall hjelper vi svenskene med å ikke overføre noe smitte fra Norge dit.

Endret av tjavel
Lenke til kommentar
Heiheihade skrev (3 minutter siden):

Tror jeg må fylle en 75 liters sekk med snus å gå gjennom skogen fra Sverige til Norge selv om det skjer :p Coronaviruset kan jeg overleve, norsk snuspris kan jeg ikke overleve

mulig du treffer på meg og. "Gutta på skauen" v.2 .0  :grin2:

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Noxhaven said:

Kina er i bunn og grunn kommunist styrt. Befolkningen er vant til at hele deres frihet kan bli tatt fra dem på sekundet fra en regjering som er mye mer autoritær en det vi er vant med. Når ting som en pandemi oppstår så har det helt klart sine fordeler, men resten av tiden så vil jeg iallefall mene at friheten vi har her i vesten er noe jeg ikke ville byttet bort mot noe som helst selv om det kan koste oss dyrt når en tragedie som dette oppstår. 
De aller fleste Europeiske land har en mye større sivil frihet som vil føre til følelsen av et mye større overgrep fra regjeringen om de ville handlet på samme måte som Kina gjorde. Folk her trenger mer tid til å forstå alvorligheten rundt det som skjer og godta at vi faktisk må ofre mye for å komme oss gjennom dette.

Det er ingen som mener at Europa plutselig skal bli autoritære men så godt som alle demokratiske land har unntakstilstand som en mekanisme nettopp for slike tilfeller som dette. Japan hadde ikke men har stemt dette gjennom som en mulighet nå. https://mainichi.jp/english/articles/20200311/p2a/00m/0na/008000c

 

Jeg har tro på at folk flest har forståelse for at om dette blir stygt så vil staten måtte bruke de midler de trenger. Det blir erklært unntakstilstand, politiet og militæret får muligheter til å slå ned på hamstring, begrense folks bevegelsesfrihet, stenge veier osv.

 

Bedre å ha begrenset beveglsesfrihet noe tid enn at titusener stryker med. En del unge også pga kroniske ellers ufarlige sykdommer eller sprengt helsekapasitet. En skal ta hensyn til de utsatte gruppene og gjøre en innsats, ved tvang om det viser seg nødvendig. Det er derfor muligheten er der.

Endret av tjavel
Lenke til kommentar
tjavel skrev (15 minutter siden):

Tenk om kapasiteten der er sprengt, frykten brer seg for man kan ikke behandle vanlige skader ...


Slik er det allerede !

Helsevesenet i Sverige er på høyde med Nigeria, de fleste lokale sykehus ble stengt for flere år siden for å spare penger, det finnes ikke plass på de sykehusene som er, og ventetidene er lange som det er.

Legevakter er nærmest ikke-eksisterende, folk i grenseområdene, som i Strømstad, må reise til NÂL, over en time unna, for den minste skade, nærmeste legevakt for disse svenskene er faktisk Halden, bare et kvarter unna, og nærmeste sykehus er Kaldnes i Østfold.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Simkin said:

Så det er mulig å få begge typer (den muterte) av coronavirus samtidig, og at dette utgjør en større risiko/belastning for immunforsvaret?

Link gjerne til noe som bekrefter dette, så slipper man å få fylt tråden med hva folk selv tror.

Det viste seg å være vanskeligere å finne etter nyheten om S og L mutasjonen braket løs, men fenomenet kalles "coinfection". Som nevnt tidligere var artikkelen jeg leste kun spekulasjoner i hvorfor viruset var mer dødelig i Wuhan 5%, mot resten av verden som ligger på 2-3%. Og hvorfor unge helsearbeidere strøk med. Skal se om jeg finner den. 

Her er hvertfall en klinisk undersøkelse som bekrefter coinfection av forskjellige typer virus med folk som har covid-19. 6 stykker har andre coronavirus, selv om det ikke nevnes hvilke. https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.12.20022327v2

Hittil er det kun 7 forskjellige coronavirus som kan smitte mennesker, men SARS og MERS var det definitivt ikke. At viruset har mutert har lenge vært kjent før L og S nyheten braket løs. 

https://www.scmp.com/news/china/science/article/3048772/striking-coronavirus-mutations-found-within-one-family-cluster (3. Feb)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Noxhaven skrev (19 minutter siden):

Kina er i bunn og grunn kommunist styrt. Befolkningen er vant til at hele deres frihet kan bli tatt fra dem på sekundet fra en regjering som er mye mer autoritær en det vi er vant med. Når ting som en pandemi oppstår så har det helt klart sine fordeler, men resten av tiden så vil jeg iallefall mene at friheten vi har her i vesten er noe jeg ikke ville byttet bort mot noe som helst selv om det kan koste oss dyrt når en tragedie som dette oppstår. 
De aller fleste Europeiske land har en mye større sivil frihet som vil føre til følelsen av et mye større overgrep fra regjeringen om de ville handlet på samme måte som Kina gjorde. Folk her trenger mer tid til å forstå alvorligheten rundt det som skjer og godta at vi faktisk må ofre mye for å komme oss gjennom dette.

Det er en viss forskjell på å utøve makt for å undertrykke befolkningen, og utøve den samme makt for å beskytte befolkningen.

Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):

  
For det andre reiser enorme mengder nordmenn over grensen daglig på grunn av jobb, familie og annet, for å ikke snakke om alle varene.
Store mengder av det Norge forbruker komme inn i landet over svenskegrensen, det er tross alt eneste landgrensen Norge har, med unntak av noen kilometer i nord mot russerne, som allerede er stengt.
 

Lite Godt i geografi!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...