Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Rwanda

Quote

SEEN IN KIGALI: To prevent the risk of #Coronavirus outbreak, passengers at the Kigali Bus Park have to wash their hands before getting onto buses.#Rwanda has recorded NO case of the epidemic but the country has stepped up vigilance.

 
Embedded video
 
 

https://www.theguardian.com/world/live/2020/mar/10/coronavirus-update-latest-italy-shutdown-lockdown-who-pandemic-outbreak-quarantine-uk-cases-usa-america-australia-live-news-updates

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, d'espresso said:

Ekspertene ber Norge se til Danmark.

I morgen lander altså FR 4557 fra Ryanair kl. 1930 på Torp. Det kommer fra Milano/Bergamo.

Vi får håpe kommunen tar ansvar denne gangen.

Hva er det som feiler de som "leder"? Dette er så åpenbart idiotisk at selv et barn kunne tatt den riktige beslutningen...

Jeg regner med at det ikke blir noen form for karantene heller? Send Erna, FHI og Høie i retur på samme flyet....

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
8 minutes ago, Simen1 said:

Bare for å fyre opp litt til under den pre-apokalyptiske stemninga her så skal jeg komme med mine spådommer:

10.3.2020 - (i dag): 300 smittede i Norge

11.3.2020 - første dødsfall i Norge

12.3.2020 - 5 kritiske pasienter i Norge

13.3.2020 - 1000 smittede i Norge

14.3.2020 - 10 dødsfall i Norge

15.3.2020 - 2000 smittede i Norge

16.3.2020 - Unntakstilstand erklæres - alle flyplasser, universiteter, skoler og barnehager i landet stenges, arbeidsgivere får gi karantene-permisjoner uten lønn fra dag 3 - NAV betaler sykelønn ved karantene.

17.3.2020 - 100 dødsfall i Norge

18.3.2020 - 150 dødsfall i Norge

19.3.2020 - 5000 smittede i Norge

20.3.2020 - 500 kritiske pasienter - sykehusene må begynne å prioritere hvem som skal få livreddende behandling

21.3.2020 - Tiltakene begynner å virke - 6000 smittede hittil

<..>

31.3.2020 - 10 000 smittede - 1200 kritiske - 500 dødsfall

<..>

30.4.2020 - 12 000 smittede - 400 kritiske - 700 dødsfall

______

Det kan godt hende jeg bommer grovt for det er veldig mange usikre faktorer her, men vi får nå smøre oss med tålmodighet og se hva fasiten blir etter hvert. Antagelig bommer jeg med mange dager på flere av spådommene fra 14.3 og utover, mens verdiene ved månedsslutt i mars og april antagelig bommer innenfor en faktor 2.

Du gjentar ønske om å stenge flyplasser. Likevel har ingen land som har fått kontroll på smitten gjort dette. Er det en grunn til at du mener dette er et viktig tiltak?

Lenke til kommentar
Spoiler

 

Snakket med en kar fra Kina i går kveld, en jeg tidligere har spilt mye med og som jeg sånn sett kjenner fra tidligere. Han sa at antall smittede ikke går ned slik vi blir fortalt, men at de mer eller mindre har sluttet å teste folk der nå og derfor er det svært få som får påvist sykdom selv om de har det. Alle som har symptomer blir automatisk satt inn i karanteneområde med makt. Det har vært tilfeller der de har nektet å gå inn i disse områdene, noe som har resultert i at de har blitt stengt inn. Alt av dører/vinduer er boltret igjen slik at det er umulig å komme seg hverken inn eller ut.

I tillegg til Wuhan så er 9 andre byer i områdene rundt stengt helt av på samme måte. Skal en ut må en ha en svært god og gyldig grunn, som for eksempel å kjøre helsepersonell til jobb.

Han sa videre at de mer eller mindre nekter å ta i mot folk, de blir regelrett jaget hjem uavhengig av hvor syke de er, og på den måten får de ikke registrert inn nye smittetilfeller

3 "units" som jeg ikke helt vet hva han mente med (jeg skal spørre ham) har visstnok fått påvist ny smitte, men siden det ikke testes på nytt får de ikke bekreftet/avkreftet om dette gjelder Covid 19 eller ikke.

Dette kom fra hans personlige observasjoner, familien hans og sosiale medier.

 

Legger dette i spoiler siden jeg ikke har noen kilder å referere til annet enn en tidligere bekjent, men synes likevel det er verdt å dele da dette er en jeg stoler på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, ProphetSe7en said:
  Hide contents

 

Snakket med en kar fra Kina i går kveld, en jeg tidligere har spilt mye med og som jeg sånn sett kjenner fra tidligere. Han sa at antall smittede ikke går ned slik vi blir fortalt, men at de mer eller mindre har sluttet å teste folk der nå og derfor er det svært få som får påvist sykdom selv om de har det. Alle som har symptomer blir automatisk satt inn i karanteneområde med makt. Det har vært tilfeller der de har nektet å gå inn i disse områdene, noe som har resultert i at de har blitt stengt inn. Alt av dører/vinduer er boltret igjen slik at det er umulig å komme seg hverken inn eller ut.

I tillegg til Wuhan så er 9 andre byer i områdene rundt stengt helt av på samme måte. Skal en ut må en ha en svært god og gyldig grunn, som for eksempel å kjøre helsepersonell til jobb.

Han sa videre at de mer eller mindre nekter å ta i mot folk, de blir regelrett jaget hjem uavhengig av hvor syke de er, og på den måten får de ikke registrert inn nye smittetilfeller

3 "units" som jeg ikke helt vet hva han mente med (jeg skal spørre ham) har visstnok fått påvist ny smitte, men siden det ikke testes på nytt får de ikke bekreftet/avkreftet om dette gjelder Covid 19 eller ikke.

Dette kom fra hans personlige observasjoner, familien hans og sosiale medier.

 

Legger dette i spoiler siden jeg ikke har noen kilder å referere til annet enn en tidligere bekjent, men synes likevel det er verdt å dele da dette er en jeg stoler på.

Del gjerne mer om du kommer over noe!

https://files.catbox.moe/3ns6c1.mp4

Her er et klipp med tekst hvor leger i Italia forteller om situasjonen. Det er ekte, deler av det er referert til i Italiensk media.

Lenke til kommentar
Quote

Worrying photos show coronavirus victims in Italy on life support

Disturbing photos from hospitals in Italy show coronavirus victims lying facedown while being treated by doctors in hazmat suits

85112abbf1cf1b59052c4c73a99c2574?width=6

291df18284ef2fd166a2471c4834eea4?width=6

85fbb53d941c2272b28d6c3f0ccd4436?width=6

19ebf49b59f4f856028b1bb7c6de4a91?width=6

Er video i artikkel av dette også

https://www.news.com.au/world/europe/worrying-photos-show-coronavirus-victims-in-italy-on-life-support/news-story/447837fc5b29b80d9171234b19f538ba

 

Australia

Quote

Australia’s coronavirus mortality rate could be proportionally higher than China’s, a leading biosecurity expert has warned.

Mortality-rate__10mar2020.PNG.fde0fd505a7e8108db086b5bc56fd719.PNG

https://www.news.com.au/lifestyle/health/health-problems/australias-coronavirus-death-rate-could-proportionally-be-worse-than-chinas-expert-warns/news-story/4d0df0572605b936e7434aa5d59ae0ca

 

Folketallet i Norge

5.357 million
2019
 
48.213 mennesker vil dø i Norge som mangler en sykdomstilstand som gjør dem ekstra utsatt. Altså blant friske folk.
 
Mens gjennosnittet så vil kun 123.211 dø av hele befolkningen
Endret av G
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (20 minutter siden):

Bare for å fyre opp litt til under den pre-apokalyptiske stemninga her så skal jeg komme med mine spådommer:

10.3.2020 - (i dag): 300 smittede i Norge

11.3.2020 - første dødsfall i Norge

12.3.2020 - 5 kritiske pasienter i Norge

13.3.2020 - 1000 smittede i Norge

14.3.2020 - 10 dødsfall i Norge

15.3.2020 - 2000 smittede i Norge

16.3.2020 - Unntakstilstand erklæres - alle flyplasser, universiteter, skoler og barnehager i landet stenges, arbeidsgivere får gi karantene-permisjoner uten lønn fra dag 3 - NAV betaler sykelønn ved karantene.

17.3.2020 - 100 dødsfall i Norge

18.3.2020 - 150 dødsfall i Norge

19.3.2020 - 5000 smittede i Norge

20.3.2020 - 500 kritiske pasienter - sykehusene må begynne å prioritere hvem som skal få livreddende behandling

21.3.2020 - Tiltakene begynner å virke - 6000 smittede hittil

<..>

31.3.2020 - 10 000 smittede - 1200 kritiske - 500 dødsfall

<..>

30.4.2020 - 12 000 smittede - 400 kritiske - 700 dødsfall

______

Det kan godt hende jeg bommer grovt for det er veldig mange usikre faktorer her, men vi får nå smøre oss med tålmodighet og se hva fasiten blir etter hvert. Antagelig bommer jeg med mange dager på flere av spådommene fra 14.3 og utover, mens verdiene ved månedsslutt i mars og april antagelig bommer innenfor en faktor 2.

Viktig å ikke glemme at det årlig dør cirka 900 av vanlig influensa i Norge, estimert 1400 i 2017/2018. En dødelighet på nesten 6 prosent, hvor har du det fra? 

Det er bra at det gjøres tiltak, i seneste laget etter mitt syn. Men viktig å bruke hodet og tenke fornuftig.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, ^fmj said:

Viktig å ikke glemme at det årlig dør cirka 900 av vanlig influensa i Norge, estimert 1400 i 2017/2018. En dødelighet på nesten 6 prosent, hvor har du det fra? 

Det er bra at det gjøres tiltak, i seneste laget etter mitt syn. Men viktig å bruke hodet og tenke fornuftig.

Hva med denne spådommen fra innlegget mitt ovenfor da?

Folketallet i Norge

5.357 million
2019
 
48.213 mennesker vil dø i Norge som mangler en sykdomstilstand som gjør dem ekstra utsatt. Altså blant friske folk.
 
Mens gjennomsnittlig så vil kun 123.211 dø av hele befolkningen
 
Mortality-rate__10mar2020.PNG.fde0fd505a
Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg har ikke tid til å lese hele tråden og den vokser innmari kjapt. Noen som vil forklare hvorfor Corona er verre enn influensa? Og hvorfor det blir så mye hysteri.

Det kan godt være at jeg burde bry meg mer enn det jeg gjør, og da vil jeg gjerne vite det, men foreløpig så har det virket som om dette er noe media elsker fordi de tjener penger på.

Lenke til kommentar
Just now, Comma Chameleon said:

Jeg har ikke tid til å lese hele tråden og den vokser innmari kjapt. Noen som vil forklare hvorfor Corona er verre enn influensa? Og hvorfor det blir så mye hysteri.

Det kan godt være at jeg burde bry meg mer enn det jeg gjør, og da vil jeg gjerne vite det, men foreløpig så har det virket som om dette er noe media elsker fordi de tjener penger på.

1) Dødelighet

image.png.320e4999941c88f93d111810d9f97b68.png

2) Smittsomhet

3) Det er "SARS" som raskt kan kollapse helsevesenet. Når et visst antall blir syke vil ethvert helsevesen kollapse, og kanskje spesielt i et lite land som Norge. Da vil dødeligheten stige enormt.

4) Det er helt nytt, vi aner ikke utfallet eller om det i det hele tatt er mulig å bli kvitt

 

Det er mange flere grunner, men her er noen.

 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Comma Chameleon said:

Jeg har ikke tid til å lese hele tråden og den vokser innmari kjapt. Noen som vil forklare hvorfor Corona er verre enn influensa? Og hvorfor det blir så mye hysteri.

Det kan godt være at jeg burde bry meg mer enn det jeg gjør, og da vil jeg gjerne vite det, men foreløpig så har det virket som om dette er noe media elsker fordi de tjener penger på.

Flere blir alvorlig syk, med f,eks alvorlig tosidig lungebetennelse, organsvikt osv. Helsesystemet har ikke nok intensiv plasser hvis viruset sprer seg mye, det vil bli for mange som trenger oksygen behandling enn det er plass til. Enkelt forklart flere vil dø, ingen har immunitet og det finnes ingen vaksine.

 

Italia har nettopp stengt landet, de gjør ikke det for å tjene penger.

 

Endret av .berZerk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Comma Chameleon said:

Jeg har ikke tid til å lese hele tråden og den vokser innmari kjapt. Noen som vil forklare hvorfor Corona er verre enn influensa? Og hvorfor det blir så mye hysteri.

Det kan godt være at jeg burde bry meg mer enn det jeg gjør, og da vil jeg gjerne vite det, men foreløpig så har det virket som om dette er noe media elsker fordi de tjener penger på.

Fordi det kan gi lungebetennelse selv i milde tilfeller? Samt, dette viruset har et stort skadepotensiale selv i fra en viruell lungebetennelse? Ved en forverring så kan en lang rekke farlige ting skje i sykdomsutviklingen. I etterkant så kan du få en opportunistisk bakteriell lungeinfeksjon dersom de ikke gir antibiotika eller dersom antibiotikaen ikke treffer så godt.

 

Quote

Italian authorities have been accused of mishandling the coronavirus outbreak and allowing it to spread faster than it should have.

Italian journalist Mattia Ferraresi, who writes for Italian newspaper Il Foglio, said the Italian Government allowed the virus to dramatically spread by underestimating the virus, and playing politics with its outbreak.

https://www.news.com.au/world/europe/italian-politicians-slammed-for-mishandling-the-coronavirus-outbreak/news-story/2efe6d3dadd61b197ff19af26f67aa5b

Videoen av Trump er av det "episke" slaget i den artikkelen ovenfor ?

 

 

Og i USA

Quote

The US is entering a dangerous new phase in its coronavirus outbreak, with one expert predicting 96 million could be infected.

Embedded video

https://www.news.com.au/lifestyle/health/health-problems/coronavirus-us-entering-new-rapid-acceleration-phase/news-story/a36d206651eb7e17e760a5bd43fee4bf

Endret av G
Lenke til kommentar
26 minutes ago, ^fmj said:

Viktig å ikke glemme at det årlig dør cirka 900 av vanlig influensa i Norge, estimert 1400 i 2017/2018. En dødelighet på nesten 6 prosent, hvor har du det fra? 

Det er bra at det gjøres tiltak, i seneste laget etter mitt syn. Men viktig å bruke hodet og tenke fornuftig.

6% er antallet smittet som har dødd så langt, men det er veldig mange som ikke har rukket å dø enda. 

Når helsesystemene kollapser vil også dødeligheten eksplodere 

De seneste ryktene fra Kina er også svært bekymringsverdige. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (43 minutter siden):
  Vis skjult innhold

 

Snakket med en kar fra Kina i går kveld, en jeg tidligere har spilt mye med og som jeg sånn sett kjenner fra tidligere. Han sa at antall smittede ikke går ned slik vi blir fortalt, men at de mer eller mindre har sluttet å teste folk der nå og derfor er det svært få som får påvist sykdom selv om de har det. Alle som har symptomer blir automatisk satt inn i karanteneområde med makt. Det har vært tilfeller der de har nektet å gå inn i disse områdene, noe som har resultert i at de har blitt stengt inn. Alt av dører/vinduer er boltret igjen slik at det er umulig å komme seg hverken inn eller ut.

I tillegg til Wuhan så er 9 andre byer i områdene rundt stengt helt av på samme måte. Skal en ut må en ha en svært god og gyldig grunn, som for eksempel å kjøre helsepersonell til jobb.

Han sa videre at de mer eller mindre nekter å ta i mot folk, de blir regelrett jaget hjem uavhengig av hvor syke de er, og på den måten får de ikke registrert inn nye smittetilfeller

3 "units" som jeg ikke helt vet hva han mente med (jeg skal spørre ham) har visstnok fått påvist ny smitte, men siden det ikke testes på nytt får de ikke bekreftet/avkreftet om dette gjelder Covid 19 eller ikke.

Dette kom fra hans personlige observasjoner, familien hans og sosiale medier.

 

Legger dette i spoiler siden jeg ikke har noen kilder å referere til annet enn en tidligere bekjent, men synes likevel det er verdt å dele da dette er en jeg stoler på.

Hvis det er sant er det en risikabel strategi med tanke på at det er mye vanskeligere å skjule dødsfall på sikt. Xi Jin ping har sikkert ikke lyst på mer Corona-kritikk en det han fikk i forbindelse med skjulingen i starten av epidemien (fra desember til midten av januar). Tiltakene han gjorde fra 23(?) januar var derimot veldig populære siden de virket så godt. Å begynne å skjule tall igjen, ved å unnlate testing, er som å pisse i buksa for å holde seg varm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...