Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

USA:

Ordfører i Los Angeles, Eric Garcetti i en 4th of July-melding til sine innbyggere: "Anta at alle rundt deg er smittsom!"
 

California’s July 4 coronavirus warning: ‘Assume everyone around you is infectious’
https://www.latimes.com/california/story/2020-07-03/californias-july-4-coronavirus-warning-assume-everyone-around-you-is-infectious
"California is entering a perilous Fourth of July holiday weekend: Coronavirus cases and hospitalizations are continuing to surge even as officials beg the public to avoid crowds and keep physical distancing in hopes of preventing more outbreaks that could overwhelm the state’s hospitals.

Californians who hoped the Independence Day weekend would bring a return to some semblance of summer fun will instead find closed beaches, restaurants limited to outdoor service in most areas of the state and increased enforcement of the state’s order requiring people to wear face coverings in public places.

“Only leave for essential activities like going to work or going to the market,” said Los Angeles Mayor Eric Garcetti. “And you should assume everyone around you is infectious.


I California promoteres nå maskebruk hardt fra guvernørens kontor, forståelig nok med økende smittetall.
Her er to ferske varianter, en relativt hyggelig, og en som kanskje minner om videoer man så endel av tidligere vedr. tobakkskader.

Spoiler

 

 

 

 

Endret av xRun
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

The trillion dollar question. Why are COVID cases increasing while deaths are decreasing? The answer is simple. It's called Simpson's paradox and it's the result of incorrectly pooling data and arriving at a false conclusion. A thread 1/9 #COVID19 #ThursdayThoughts

https://www.twitter.com/mbeckett/status/1278750652160634880

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (5 timer siden):

https://www.aftenposten.no/koronaviruset

Interessant sammenlikning. Grunn til bekymrelse.

Jeg var forkjølet mandag-tirsdag denne uka (tror jeg hvertfall, tett nese og snørr, men ingen andre symptomer). 

Men, jeg aner ikke hvor jeg fikk det fra. Har tenkt gjennom bevegelsene siste uka og jeg har ingen fornuftig forklaring. Jeg har snakket med de jeg var sammen med, og ingen av dem har hatt noe sykdom. Og jeg er så forsiktig jeg kan, med avstand og håndvask og i det hele tatt. 

Det er en tankevekker med tanke på korona ... smitte kan komme fra overalt.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Gouldfan said:

Kan vi slutte med PK merkelapper?

Minerva betyr vel ikke at "bare" ytre høyre kan bli sure om Corona skyldes uhell i Kinesisk lab..

Og å straffe Kina proporsjonalt vil være like smart som å straffe Tyskland proposjonalt etter WW1

Vi kan ikke lage krig, og vi kan ikke be Kina betale for Corona?

Life is life

Sia pk-klimaet i politikken og media sliter med åpenhet og fakta ser eg ingen grunn for å slutte å kalle ein spade for spade. Derimot er eg spent på kva for ein pk merkelapp du såg her som tok slik på for deg.

 

Eg forventer at di fleste blir smått sure om corona skyldes labuhell pga at kina har benekta labuhell og gjort alt di kan for å skylde på våtmarkeder. Ser det heller slik at kina har straffa seg sjølv i måten di har håndtert corona-krisa viss labuhell blir fasiten. Det vil vel og sette diverse pk-media i dårlige lys samt gje trump-glorien ny glød. Trump kan jo ende opp med å måtte innerst inne takke kina for gjenvalg. Kan forstå at nokre ytterst på venstre vil gråte seg i søvn over ei slik utvikling. Men "life is life" som du lirer av deg.

 

Nokon kan yppe til krig og nokon kan holde kina økonomisk ansvarlig. Det hadde aldri vore aktuellt viss kina hadde vore ærlige frå starten av, forutsatt at corona er eit labuhell i kina. Så jo, fakta og åpenhet er viktig for kva type sannhet samfunnet lener seg på. Ytre høgre har gode kår når følelser og krenkenhet stadig vekk blir viktigare enn fakta.

Lenke til kommentar
asdaylightdies skrev (3 minutter siden):

Er det mulig at til neste år så vil viruset avta styrke? Spanskesyken forsvant av seg selv og det samme gjorde svartedauden. 

Viruset vil ikke være så farlig når vi får vaksinert alle. Svineinfluensaen fra 2009 er jo nå en del av de vanlige influensa virusene som sirkulerer hvert år. 

Svartedauden var forårsaket av bakterier, de oppstår stadig utbrudd av den over hele verden. Men med antibiotika behandling er det ikke noe problem. 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Jeg var forkjølet mandag-tirsdag denne uka (tror jeg hvertfall, tett nese og snørr, men ingen andre symptomer). 

Men, jeg aner ikke hvor jeg fikk det fra. Har tenkt gjennom bevegelsene siste uka og jeg har ingen fornuftig forklaring. Jeg har snakket med de jeg var sammen med, og ingen av dem har hatt noe sykdom. Og jeg er så forsiktig jeg kan, med avstand og håndvask og i det hele tatt. 

Det er en tankevekker med tanke på korona ... smitte kan komme fra overalt.

Forkjølelse kommer når du opplever store temperatur endringer. Varmt og kaldt vær kan gi deg snue og forkjølelse.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
asdaylightdies skrev (29 minutter siden):

Er det mulig at til neste år så vil viruset avta styrke? Spanskesyken forsvant av seg selv og det samme gjorde svartedauden. 

Kanskje, men trolig ikke.

Spanskesyken var et influensavirus, slike virus muterer mye og ofte, det er derfor vi har nye varianter hvert år, noe som også gjorde at influensaviruset som forårsaket spanskesyken trolig muterte til en en mildere variant, som likevel ga immunitet mot den farligere varianten, slik at mange ble immune uten å ha hatt den verste sykdommen, det var derfor det avtok i styrke.

Svartedauen var en bakterie som forårsaker byllepest, ikke et virus, så egentlig ikke sammenlignbart.
Denne bakterien spredde seg stort sett fordi kloakken fløt i gatene, rotter overalt, mens folk gikk barbent og spiste også ofte gammelt fordervet kjøtt med bakterier og lignende, som gjorde at de fikk bakterieinfeksjon som utviklet seg til byllepest, altså svartedauen.

Bakterien døde mer eller mindre ut blant mennesker på grunn av bedre hygiene og omfattende karantener, men byllepestbakterien lever i beste velgående i enkelte dyr den dag i dag, men vi smittes stort sett ikke i dag, på grunn av bedre hygiene osv.

SARS-CoV-19 er et koronavirus, med en dobbel RNA-helix, som gjør at det er ganske stabilt, mye mer stabilt enn influensavirus.
Det skal generelt mye mer til for at det muterer, men når og hvor mye det muterer er det ingen som kan svare på?
Selv om det er mer stabilt, så kan det selvfølgelig likevel mutere når som helst til å bli en mildere variant som også gir immunitet mot den farligere varianten, sannsynligheten for at det skjer er bare langt mindre enn det ville være for et influensavirus.

Det er heller ingen garanti for at det muterer til en mildere variant, det kan like gjerne bli verre !
Mildere virusvarianter har dog oftere bedre odds for å overleve å konkurrere ut farligere varianter, ettersom de dreper færre mennesker og derfor kan spre seg lettere, i det minste i teorien.

Virus i seg selv har dog ingen formening om det blir bedre eller verre for verten ved mutering, det er noe som skjer helt tilfeldig når viruset blandes med andre virus, eller ikke helt korrekt klarer å kopiere seg.

Virus sprer seg ved at det lager koper av seg selv, dersom noen av de kopiene er "mislykket", altså ikke 100% like som originalen, så har man en mutasjon. Det samme dersom viruset ved kopiering får inn deler av andre virus, og således muteres til en variant av to virus eller lignende.

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (30 minutter siden):

Forkjølelse kommer når du opplever store temperatur endringer. Varmt og kaldt vær kan gi deg snue og forkjølelse.

Forkjølelse er en virussykdom og en må ha blitt utsatt for smitte et sted for å bli forkjølet.

 

https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/virusinfeksjoner/forkjolelse/

 

Sitat

Forkjølelse er en øvre luftveisinfeksjon forårsaket av et virus. Med øvre luftveisinfeksjon menes betennelsesforandringer i nese, svelg og luftrør. Tilstanden er karakterisert ved sår hals, slapphet og lavgradig feber i starten. Disse symptomene forsvinner i løpet av få dager og etterfølges av nesetetthet, snue og hoste som kommer i løpet av 24 til 48 timer etter symptomstart.
 

 

Endret av Splitter
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Splitter skrev (5 timer siden):

Forkjølelse er en virussykdom og en må ha blitt utsatt for smitte et sted for å bli forkjølet.


Jupp, men likevel øker trolig risikoen for å bli "smittet" en hel del dersom man fryser.

Rhinovirus, et av virusene som forårsaker forkjølelsesymptomer, som finnes i veldig mange varianter, formerer seg generelt aller best ved rundt 33 grader, slik at for eksempel senket temperatur i neseborene fra kald luft kan bidra til at man blir lettere syk av forkjølelse, derav den vanlige oppfatningen om at man kan få forkjølelse av temperaturendringe, dersom man fryser osv.

Men, man må altså ha fått viruset inn i kroppen på et vis allikevel, kulde alene er ikke nok, men rhinoviruset trivet best i lavere temperatur, usikker på om det gjelder for coronavirus som forårsaker forkjølelse også, eller om det er kun rhinovirus som liker det litt kaldere enn kroppens 37'ish grader.

Det finnes så mange varianter av virus som gir forkjølelsesymptomer at de er nesten "overalt", det er nok mye vanskeligere å unngå forkjølelsesvirus enn SARS-CoV-2 ved å være forsiktig ?

Heldigvis blir man syk bare omtrent halvparten av gangene man utsettes for store nok doser forkjølelsevirus til å bli syk, ettersom forholdene ikke ligger til rette for viruset, man har immunitet mot akkurat den varianten man har blitt smittet med eller lignende.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
Splitter skrev (5 timer siden):

Forkjølelse er en virussykdom og en må ha blitt utsatt for smitte et sted for å bli forkjølet.

Omtrent 6 av 10 som smittes av et virus, blir syke. Overføring av smitte skjer for det meste gjennom hånd til hånd kontakt med andre personer og påfølgende overføring av viruset til nesebor eller øyne, eller som dråpesmitte ved hoste og nysing. Personer som er utsatt for fysisk eller psykisk stress, blir lettere syke enn andre. Barn i store barnehager smittes ofte. Det samme gjelder spedbarn med eldre søsken. Faren for å bli syk øker også dersom du fryser eller på andre måter får svekket motstandskraft. Spesielt ser det ut til at vi lettere blir syke dersom vi fryser på føttene! Inkubasjonstiden, tiden fra du smittes til du blir syk, er vanligvis 2-4 dager.?

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Reindear said:

Altså ikke en vaksine for SARS-Cov-2 men MMR.

 

Quote

MMR Vaccine Appears to Confer Strong Protection from COVID-19: Few Deaths from SARS-CoV-2 in Highly Vaccinated Populations. Preprint (PDF Available) · May 2020 with 245,296 Reads 

Quote

The epidemiologic associations suggest that a measles-rubella containing vaccine, as currently produced, may be protective against severe disease and death from COVID-19 exposure.

Quote

Rubella component of MMR vaccine may prevent death or severe disease from COVID-19

image.thumb.png.91a21bb81667183dfc324d87a5c53658.png

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Oddvardm skrev (4 timer siden):

Omtrent 6 av 10 som smittes av et virus, blir syke. Overføring av smitte skjer for det meste gjennom hånd til hånd kontakt med andre personer og påfølgende overføring av viruset til nesebor eller øyne, eller som dråpesmitte ved hoste og nysing. Personer som er utsatt for fysisk eller psykisk stress, blir lettere syke enn andre. Barn i store barnehager smittes ofte. Det samme gjelder spedbarn med eldre søsken. Faren for å bli syk øker også dersom du fryser eller på andre måter får svekket motstandskraft. Spesielt ser det ut til at vi lettere blir syke dersom vi fryser på føttene! Inkubasjonstiden, tiden fra du smittes til du blir syk, er vanligvis 2-4 dager.?



At en blir lettere syk av forkjølelse om en fryser er nok riktig ja. Følte bare det var viktig å avlive den gamle myten om at en blir forkjølet bare av litt kald luft. :p
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På'n igjen

Sitat

200.000 satt i isolering i Spania

200.000 personer er satt i isolering på grunn av utbrudd av coronaviruset i Catalonia i Spania, melder den spanske avisen El Pais.

soleringen gjelder 38 kommuner sørvest i Catalonia og stengingen starter fra klokken 12 lørdag formiddag.

Det skal ifølge El País være utstedt et vedtak om at personer som normalt ikke bor i de 38 kommunene får 16 timer på å forlate områdene, samt at innbyggere i området får samme tidsramme på å komme seg hjem.

Etter dette vil all inn- og utreise som ikke er arbeidsrelatert være forbudt, ifølge avisen.

 

Forbudet gjelder inntil annet blir bestemt.

Beslutningen er tatt av Quim Torra, Catalonias regionpresident, etter en markant økning i antall registrerte smittetilfeller etter et utbrudd i den nordvestlige byen Lleida.

Torra sier ifølge avisen at nedstengningen var en vanskelig beslutning, som ble vedtatt for å beskytte innbyggernes liv og helse.

Innenriksminister i Catalonia, Miquel Buch, opplyser også at det er frigjort 25 politienheter med totalt 200 betjenter som skal sikre at forbudet overholdes, og han skal også ha beordret bøtelegging av dem som bryter forbudet.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/awgxOL/200000-satt-i-isolering-i-spania

Endret av Pc Lynet
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...