Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (4 timer siden):

Arrangørene i Oslo delte ut munnbind, men ble tomme etterhvert. De oppfordret også folk til å bruke munnbind ut fra arrangementsbeskrivelsen på Facebook. Ser man på bildene er det ganske mange som har munnbind, men langt fra alle. Kanskje rundt halvparten, eller litt mer? 

Akkurat. Kan det være at det er arrangørene som skaffet munnbind, eller distribuerte de fra et sykehus depot (mao hvem betalte)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, Morromann said:

Men når jeg tenker meg om tror jeg nok at jeg trygt kunne gått i demo mot overvåkningsloven om det var i dag uansett, for kjenner jeg det norske folk rett ville toppen 10-20 stykker ha møtt opp og det ville blitt glatt ignorert bortsett fra noen som ville sagt "haha se på de paranoide konspirasjonsteoretikerne".

Det var jo tjukt av folk foran Stortinget som protesterte mot Datalagringsdirektivet. Jeg tror samtlige ungdomspartier mobiliserte.

Hva om det hadde vært en slik bevegelse som ønsket å protestere nå, ville du støttet dem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, frohmage said:

Var det det nå når saken kom opp for andre (?) gang også? Altså i slutten av april? Jeg hadde møtt opp om jeg hadde fått det med meg.

Jeg vet ikke om noen slik demonstrasjon. Hvis det var det og jeg hadde fått det med meg så hadde jeg også vært fristet til å møte opp.

Det er høyst betenkelig at dette ble gjennomført midt under korona. Og det viser viktigheten av at det bør være lov å demonstrere, selv nå. Når vårt sivile samfunn er så kuet at vi ikke engang klarer å få på plass noen demonstrasjon mot masseovervåkning, da tror jeg det er feil tidspunkt å klage på at folk demonstrerer i det hele tatt. Slik jeg ser det så trenger vi en befolkning som er villig til å demonstrere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (2 timer siden):

 

Sitat

– I februar lot de titusentalls svensker lande på Arlanda fra områder som allerede hadde en stor smittespredning. Siden lot man dem gå rett ut i samfunnet, sa Busch.

 

Denne kritikken er rettmessig, og den treffer også Norge og dei fleste land i Europa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bakstrever skrev (53 minutter siden):

Det kan i alle fall virke sånn. Men slikt kan snu før man vet ordet av det. Og er det ikke da viktig å ha muligheten til å trekke ut i gatene og demonstrere mot det?

 

bakstrever skrev (53 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med en "mer egnet form". I de demonstrasjonene jeg har vært med på så har det blitt mye mer trøkk når folk samles skikkelig. Hvis man står spredt blir det liksom ikke det samme

Om kvaliteten på "den politiske kulturen" er nedadgående, så ryker vel ofte retten til å demonstrere som en del av denne utviklingen. Vanskelig å forestille seg det dystopiske shariascenariet ditt (Går det an å sitere fra to sider samtidig her?)i Norge anno 2020, eller en utvikling underveis mot en slik situasjon der det er stillingen til forsamlingsfriheten som blir avgjørende for utfallet. 

Sivile og politiske rettigheter står sterkt i Norge, og at demonstrasjonene forløp som de gjorde er kanskje et uttrykk for det. Men med frihet følger ansvar, og selv om man skulle ha hatt rett til å demonstrere når og hvor og hvordan man måtte ønske, så er det fortsatt lov å bruke "hue".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bakstrever skrev (3 timer siden):

Tenk deg at det var en demonstrasjon mot noe som var utrolig viktig for deg, en skikkelig katastrofe. Og du ikke fikk lov til å demonstrere for den på grunn av korona-situasjonen.

Hvem skal bestemme hva som er viktig nok for om det skal være lov å demonstrere mot eller ikke?

Er det ingenting som kan være viktigere enn koronasituasjonen? 

Demonstrasjoner hjelper jo ikke en dritt uansett. Kanskje hvis hele landet demonstrerte samtidig. Men at fem-ti-femten tusen hever stemmen mot en sak? Betyr nada. Har ingen innvirkning på noe som helst. Unntatt antall smittetilfeller nå for tiden. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

Quote
See here for full write-up and explanation: https://unherd.com/2020/06/karl-frist...
 
Professor Karl Friston is a computer modelling expert, world-renowned for his contributions to neuroscience. He has been applying his "dynamic causal modelling" approach to the Covid-19 pandemic, and has reached some startling results.
 
- The differences between countries are not primarily down to government actions, but due to 'intrinsic' differences in the populations
 
- We don't yet fully understand what is driving it, although there are theories ranging from levels of vitamin D to genetic differences
 
- In each country, there appears to be a portion of the population that is 'not even in the game' - that is, not susceptible to Covid-19. This varies hugely between countries
 
- In the UK, Professor Friston estimates that portion to be at least 50%, and probably more like 80%
 
- The similar mortality results between Sweden (no lockdown) and the UK (lockdown) are best explained by the fact that in reality there was no difference - the impact of the legal lockdown in Professor Friston's models "literally goes away".

Og her er et sitat fra artikkelen som er linket til i sitatet over:

Quote

Practically, it makes not much difference whether, as per Sunetra Gupta, the 40,000 officially-counted coronavirus deaths in the UK are 0.1% of 40 million people infected, or, as per Karl Friston’s theory implies, they are more like 0.5% of 8 million people infected with the remaining 32 million shielded from infection by mysterious “immunological dark material”. If you are exposed to the virus and it is destroyed in your body by mucosal antibodies or T-cells or clever genes so that you never become fully infected and don’t even notice it, should that count as an infection? The effect is the same: 40,000 deaths, not 400,000.

This wouldn’t mean that most of the population is technically immune to Covid-19 — scenarios with a very high viral load, such as doctors treating Covid-19 patients in hospitals may still overpower these defences — but it would mean under normal circumstances, most people would never have contracted the disease.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, :utakt said:

Demonstrasjoner hjelper jo ikke en dritt uansett. Kanskje hvis hele landet demonstrerte samtidig. Men at fem-ti-femten tusen hever stemmen mot en sak? Betyr nada. Har ingen innvirkning på noe som helst. Unntatt antall smittetilfeller nå for tiden. 

Er enig i at demonstrasjoner ikke alltid hjelper. Den store demonstrasjonen mot Datalagringsdirektivet som samlet alle ungdomspartiene, samt mange apolitiske gjorde jo ingen forskjell i hvordan Stortinget stemte. Det måtte en tysk domstol til for å kansellere direktivet.

Men går du fra det til at du mener at det ikke er nødvendig å beskytte retten til å demonstrere fordi "det hjelper ikke noe uansett"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dagens tall fra Sverige:

35 nye dødsfall - 4,694 totalt
68 nye påvist smittede - 45,133 totalt

Relativt mange nye dødsfall til å være mandag. Plutselig svært få nye smittede meldt, bare 68. Så få nye smittede har det ikke vært meldt i Sverige siden starten av mars. Det må være på grunn av nasjonaldagen lørdag.

Lenke til kommentar

WHO: Flest nye coronasmittetilfeller globalt på søndag

Sitat

Søndag er den dagen der det har blitt rapportert om flest nye coronatilfeller på et døgn globalt så langt, sier WHO-sjef Tedros Adhanom Ghebreyesus, melder Reuters. Han sier det blir bedre i Europa, men blir verre globalt, ifølge nyhetsbyrået.

WHO-sjefen sier de ser et økende antall coronatilfeller i Øst-Europa og deler av Sentral-Asia, og at de oppfordrer til å fortsette å overvåke viruset for å sørge for at smitte ikke blusser opp igjen.

– Dette er ikke tiden for noe land for å ta foten av gasspedalen, sier Tedros.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5ede59a808ed560018d3782f

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
bakstrever skrev (5 timer siden):

Men hva om det var en demonstrasjon mot en noe som du synes er viktig å forhindre? 

Her er det en ting som det er viktig å være klar over, og det er at de fleste av oss har aldri nektet noen som helst å demonstrere så lenge det gjøres under forhold der man ivaretar smittevernet, og det gjør man ikke når man 15 000 står tett i tett (iallfall relativt mange av de).

Det har vært foreslått at man har kunnet gjennomføre mange og små demonstrasjoner, noe som arrangørene kunne lagt opp til. 

Det du prøver å sette opp er et dilemma. Men om det er noe jeg husker fra etikkstudiene er at det er ikke et ekte dilemma dersom det finnes en faktisk løsning på problemet der begge kommer like godt ut av det, og det gjør det.

Man kan demonstrere for en viktig sak, så lenge man overholder smittevernsregler. Arrangørene kunne hatt smådemonstrasjoner med maks 50 personer hver og spredt det rundt. 

Det dummeste jeg ser i denne diskusjonen er påstand om at de som er i mot måten demonstrasjonen ble utført på, umulig kan bry seg om saken. Det blir for dumt. 

Endret av Fnugle
  • Liker 8
Lenke til kommentar
bakstrever skrev (1 time siden):

Er enig i at demonstrasjoner ikke alltid hjelper. Den store demonstrasjonen mot Datalagringsdirektivet som samlet alle ungdomspartiene, samt mange apolitiske gjorde jo ingen forskjell i hvordan Stortinget stemte. Det måtte en tysk domstol til for å kansellere direktivet.

Men går du fra det til at du mener at det ikke er nødvendig å beskytte retten til å demonstrere fordi "det hjelper ikke noe uansett"?

Å, det er umulig å argumentere mot det her. Selvfølgelig skal man ha rett til å demonstrere. Det er bare tidspunktet som var så usannsynlig dårlig akkurat nå. Alle med to hjerneceller som henger sammen skjønner at en forsamling på femten tusen, i Oslo der smittetilfellene er flest, er en fantastisk dårlig idé. 

Det er en viktig sak de demonstrerte mot. Men, stikk fingeren i jorda, det utretter ingen verdens ting å stå der og rope slagord. De burde hatt vett nok til å la være. Det skulle ikke vært nødvendig å forby. 

Men men. Gjort er gjort. Det går sikkert bedre enn de verste pessimistene frykter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Fnugle said:

det er ikke et ekte dilemma dersom det finnes en faktisk løsning på problemet der begge kommer like godt ut av det, og det gjør det.

Man kan demonstrere for en viktig sak, så lenge man overholder smittevernsregler. Arrangørene kunne hatt smådemonstrasjoner med maks 50 personer hver og spredt det rundt. 

Det høres helt feil ut når du sier at mange smådemonstrasjoner med maks 50 personer hver er like slagkraftig og bra som 15 000 mennesker samlet på ett sted. Altså har jeg vanskelig for å tro at begge kommer like godt ut av det. De som får demonstrasjonen sin delt opp får en mindre slagkraftig demonstrasjon, i tillegg til et enormt merarbeid i å fordele demonstranter til alle de forskjellige minidemonstrasjonene.

Men det er hvis alle som skal på en demonstrasjon registrerer seg på forhånd. Vi vet jo av erfaring at mange bare plutselig bestemmer seg for å dukke opp. Hvordan ville du løst problematikken rundt folk som bare ønsker å dukke opp på dagen og så må finne et sted de kan demonstrere uten at de får mengden over 50? Hvordan skal dette fungere på en måte som ikke bare blir totalt kaos og tar brodden ut av demonstrasjonen?

På de demonstrasjonene jeg har vært på så har det vært en helt annen følelse når det er tusenvis av folk samlet på ett sted heller enn 40-50. Dette kan ikke sammenlignes en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...