Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mitt inntrykk er at danske politikarar har meir styring på situasjonen enn ein har i Norge, og slik har det vore lenge. Eg hugsar den danske statsministeren si formaning til det danske folk i april om at ein ville starte gjenopninga på ein betingelse, nemneg at danskane heldt fram med å følgje tiltaka slik at smitten gjekk ned.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Nyfødtintensiven på Sykehuset i Vestfold er stengt for nye pasienter etter at en ansatt fikk påvist koronavirus i helgen. Den ansatte skal ha blitt smittet på fritiden.

Det var torsdag forrige uke at vedkommende fikk symptomer. Da hadde den ansatte allerede vært på jobb i to dager. Testing ble senere gjennomført og lørdag ble det klart at det var snakk om koronaviruset.

Tre familier som var innlagt på avdelingen ble isolert og testet. I tillegg ble sju kolleger umiddelbart satt i karantene.

Fagdirektør Jon Anders Takvam sier vedkommende som fikk påvist viruset ikke ble smittet på jobb.

– Den ansatte ble sannsynligvis smittet på fritidsreise innenlands, sier han til Tønsbergs Blad.

Nå blir de tre familiene sittende ti dager i isolasjon og kollegene ti dager i karantene. Ingen har så langt fått symptomer på viruset, ei heller avgitt positive prøver.

Takvam mener hendelsen illustrerer at smittefaren i samfunnet ikke er over. Han minner folk om å overholde avstandsreglene og praktisere god håndhygiene både privat og på jobb.

https://www.tb.no/slik-skal-den-sykehus-ansatte-ha-blitt-smittet-av-koronaviruset/s/5-76-1308267

Endret av Pc Lynet
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Norske eksperter: – Ikke sannsynlig at viruset har oppstått på et laboratorium

Den norske forskeren Birger Sørensen får hard medfart i internasjonale medier etter påstander om at korona-viruset er menneskeskapt. Også norske forskere trekker konklusjonene i tvil.

https://www.nrk.no/norge/norske-eksperter_-_-ikke-sannsynlig-at-viruset-har-oppstatt-pa-et-laboratorium-1.15044750

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det har vært en god del kritikk mot demonstranter her i tråden. Det virker som om det ikke er så mange her som deler demonstrantenes sinne eller synes at akkurat disse demonstrasjonene er så viktige at de trumfer korona-hensyn.

Men hva om det var en demonstrasjon mot en noe som du synes er viktig å forhindre? Hva om det var en lov i ferd med å bli vedtatt som ville vært en no-go for deg? Noe som gjorde at du ville vurdert å gi deg helt over eller kanskje til og med flytte til et annet land? Det vil være forskjellig fra person til person hva de synes er viktig. La oss for eksempel si at det kom en lov som ville forby online diskusjonsforumer som diskusjon.no, slik at man risikerer fengselsstraff hvis man driver eller poster på et online forum. Ville dere vært like kritiske til en slik demonstrasjon som Floyd-demonstrasjonene? Ville dere latt korona-hensyn veie tyngre enn ytringsfriheten da?

Tenk deg at det var en demonstrasjon mot noe som var utrolig viktig for deg, en skikkelig katastrofe. Og du ikke fikk lov til å demonstrere for den på grunn av korona-situasjonen.

Hvem skal bestemme hva som er viktig nok for om det skal være lov å demonstrere mot eller ikke?

Er det ingenting som kan være viktigere enn koronasituasjonen?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bakstrever skrev (10 minutter siden):

Men hva om det var en demonstrasjon mot en noe som du synes er viktig å forhindre?

Fra hva de ivrigste har posta her tipper jeg det måtte være en demo mot bompenger, mot innvandring, eller mot mva på bacon.

edit: De fleste av dem ville neppe demonstrert for noe som helst selv, og har sikkert aldri gjort det.

Endret av frohmage
  • Liker 3
Lenke til kommentar

De brede antistofftest-studiene som har vært gjort viser bare en liten del av hele bildet.

https://swprs.org/coronavirus-antibody-tests-show-only-one-fifth-of-infections/

Quote

Anyone who gets infected with the corona virus eventually forms antibodies, and these antibodies can be detected with a blood test. That was our current state of knowledge. But new research is now calling these certainties into question: immunologists at the University of Zurich have discovered that people with a severe course of disease in particular have detectable antibodies in their blood, whereas mild cases hardly ever do. But more than 80 percent of Covid-19 cases are mild. What does this new finding mean for broad-based antibody tests in the population?

“The current antibody tests do not cover all cases by a long way,” says study director Boyman. Therefore, it can be assumed that five times more people than are detected in broad-based antibody tests have already had contact with the new coronavirus. This is because less than one fifth of all infected people fall seriously ill and consequently have clearly detectable antibodies in their blood. If one takes the example of Geneva, where around five percent of the population had a positive antibody test in April, the actual figures there could be 25 percent of the population.

 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

New Zealands seier over viruset beviser at tiltak virker dog. Men det som har skjedd på NZ beviser at de to forskjellige fløyene begge har tatt feil:

1)Tengnell-folket som tror flokkimmunitet er det eneste som virker har tatt feil. Det går an å utrydde viruset uten flokkimunitet.

2)Fauci/Gates-folket som i fullt alvor mener at vi må leve med viruset i all evighet om det ikke blir oppfunnet noen vaksine og at vi i mellomtiden må finne opp en "new normal" helt til vaksinen er der. For vaksinepropagandaen blir dette et surt nederlag. Kanskje derfor så mange av de som nylig var så veldig for "new normal" plutselig omfavnet massedemonstrasjoner og opptøyer slik at vi ikke blir kvitt viruset. Men da avslører de hykleriet sitt.

Så New Zealand har motbevist TO forestillinger. Og så lenger de holder grensene mot alle corona-infiserte land stengt vil ikke viruset plutselig gjennoppstå av seg selv, som at viruset skulle dukke opp i flaksepost som nådde kiwi-kysten eller noe sånt. Men det blir for dumt. Kjedelig for folket på NZ at de ikke får dra til utlandet men det er mye variert og flott vakker natur der da. Skulle gjerne vært der selv.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, frohmage said:

Fra hva de ivrigste har posta her tipper jeg det måtte være en demo mot bompenger, mot innvandring, eller mot mva på bacon.

edit: De fleste av dem ville neppe demonstrert for noe som helst selv, og har sikkert aldri gjort det.

Hmmm...

14 minutes ago, Pc Lynet said:

Nei jeg ville ikke brutt loven for å demonstrer under en pandemi.

Tenk deg sånn hypotetisk, at det var en ny lov som var i ferd med å bli vedtatt. Den nye loven ville gjøre at (1) vi må ta imot 5 millioner flyktninger de neste 5 årene og (2) sharialov sidestilles norske lover, (3) norsk i skolen skal fjernes og erstattes med "morsmål" slik at bare etniske norske har faget norsk, (4) bompenger innføres på alle norske veistrekninger og der det allerede er bompenger skal de minst dobles, (5) en stor statue av Anders Tegnell reises foran Stortinget og (6) all online diskusjonsforumer stenges og politiet oppretter en egen enhet for å straffe alle som forsøker å diskutere ting på internett.

Selv om du selv kanskje ikke ville demonstrert, hva ville du sagt om de som evt. demonstrerte mot en slik lov?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
bakstrever skrev (15 minutter siden):

Hmmm...

Tenk deg sånn hypotetisk, at det var en ny lov som var i ferd med å bli vedtatt. Den nye loven ville gjøre at (1) vi må ta imot 5 millioner flyktninger de neste 5 årene og (2) sharialov sidestilles norske lover, (3) norsk i skolen skal fjernes og erstattes med "morsmål" slik at bare etniske norske har faget norsk, (4) bompenger innføres på alle norske veistrekninger og der det allerede er bompenger skal de minst dobles, (5) en stor statue av Anders Tegnell reises foran Stortinget og (6) all online diskusjonsforumer stenges og politiet oppretter en egen enhet for å straffe alle som forsøker å diskutere ting på internett.

Selv om du selv kanskje ikke ville demonstrert, hva ville du sagt om de som evt. demonstrerte mot en slik lov?

Jeg skulle gjerne demonstrert mot den masseovervåkingsloven som Stortinget vedtok i dag(ikke det at jeg tror nordmenn hadde giddet å demonstrere mot den uansett),men ikke akkurat nå. Ikke i dag. Men om noen uker når Norge kanskje hadde befunnet seg der Island og New Zealand er nå, ja så absolutt. Men man kan jo demonstrere med bilder og andre kjøretøy og gjerne kjøre på veier det er avsperret for trafikk og stå og tute utenfor Stortinget. Desverre bryr ikke det norske folk seg om dataovervåkning, kun om ting som media har pisket frem og som tar fokus fra andre ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bakstrever skrev (49 minutter siden):

Det har vært en god del kritikk mot demonstranter her i tråden. Det virker som om det ikke er så mange her som deler demonstrantenes sinne eller synes at akkurat disse demonstrasjonene er så viktige at de trumfer korona-hensyn.

Men hva om det var en demonstrasjon mot en noe som du synes er viktig å forhindre? Hva om det var en lov i ferd med å bli vedtatt som ville vært en no-go for deg? Noe som gjorde at du ville vurdert å gi deg helt over eller kanskje til og med flytte til et annet land? Det vil være forskjellig fra person til person hva de synes er viktig. La oss for eksempel si at det kom en lov som ville forby online diskusjonsforumer som diskusjon.no, slik at man risikerer fengselsstraff hvis man driver eller poster på et online forum. Ville dere vært like kritiske til en slik demonstrasjon som Floyd-demonstrasjonene? Ville dere latt korona-hensyn veie tyngre enn ytringsfriheten da?

Tenk deg at det var en demonstrasjon mot noe som var utrolig viktig for deg, en skikkelig katastrofe. Og du ikke fikk lov til å demonstrere for den på grunn av korona-situasjonen.

Hvem skal bestemme hva som er viktig nok for om det skal være lov å demonstrere mot eller ikke?

Er det ingenting som kan være viktigere enn koronasituasjonen?

Den politiske kulturen i Norge er vel heldigvis slik at Storting / regjering ikke ville forsøke å få vedtatt kontroversiell lovgivning  i situasjoner der oppmerksomheten til folk og folkevalgte er opptatt på andre områder. I motsetning for eksempel til over dammen:

https://www.theguardian.com/us-news/2020/apr/09/in-shadow-of-pandemic-trump-seizes-opportunity-to-push-through-his-agenda

Få er nok imot demonstrasjoner i seg selv, problemet er formen BLM-demonstrasjonene fikk denne gangen, gitt timingen: Vi så ut til å ha så god kontroll over viruset, en normal tilværelse så ut til å være innen rekkevidde. Da burde demonstranter / politi / kommune ha jobbet for å finne en mer egnet form.

Nå er det ikke sikkert at helgens demonstrasjoner ødelegger denne utviklingen helt - bank i  bordet. Men hvis vi ser en mengde nye smittetilfeller i forlengelsen av disse demonstrasjonene, vil vel ikke det akkurat gjøre folk mer positivt innstilt til BLM-bevegelsen.
 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Morromann said:

Jeg skulle gjerne demonstrert mot den masseovervåkingsloven som Stortinget vedtok i dag(ikke det at jeg tror nordmenn hadde giddet å demonstrere mot den uansett),men ikke akkurat nå. Ikke i dag. Men om noen uker når Norge kanskje hadde befunnet seg der Island og New Zealand er nå, ja så absolutt. Men man kan jo demonstrere med bilder og andre kjøretøy og gjerne kjøre på veier det er avsperret for trafikk og stå og tute utenfor Stortinget. Desverre bryr ikke det norske folk seg om dataovervåkning, kun om ting som media har pisket frem og som tar fokus fra andre ting.

Masseovervåkning er noe jeg ikke støtter. Men litt sent å demonstrere etter at loven er vedtatt.

Altså er det ting som ikke kan vente til korona er over...

Det at dere her ikke synes Floyd-demoene hører inn under denne kategorien, det er jo deres mening. Men det er jo nettopp retten til å ha en egen mening og å si den som ytringsfriheten og forsamlingsfriheten beskytter. Så hvis Floyd-demonstrantene ikke skal ha den retten, da bør dere gi fra dere den samme retten – selv om Nazistpartiet skulle til å ta over i morgen.

Lenke til kommentar
bakstrever skrev (4 minutter siden):

Masseovervåkning er noe jeg ikke støtter. Men litt sent å demonstrere etter at loven er vedtatt.

Altså er det ting som ikke kan vente til korona er over...

Det at dere her ikke synes Floyd-demoene hører inn under denne kategorien, det er jo deres mening. Men det er jo nettopp retten til å ha en egen mening og å si den som ytringsfriheten og forsamlingsfriheten beskytter. Så hvis Floyd-demonstrantene ikke skal ha den retten, da bør dere gi fra dere den samme retten – selv om Nazistpartiet skulle til å ta over i morgen.

Domstoler kan faktisk oppheve kriminelle overgrep mot befolkningen, det gjorde jo EU-domstolen med Datalagrinsdirektivet.

Men når jeg tenker meg om tror jeg nok at jeg trygt kunne gått i demo mot overvåkningsloven om det var i dag uansett, for kjenner jeg det norske folk rett ville toppen 10-20 stykker ha møtt opp og det ville blitt glatt ignorert bortsett fra noen som ville sagt "haha se på de paranoide konspirasjonsteoretikerne".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

Men når jeg tenker meg om tror jeg nok at jeg trygt kunne gått i demo mot overvåkningsloven om det var i dag uansett, for kjenner jeg det norske folk rett ville toppen 10-20 stykker ha møtt opp og det ville blitt glatt ignorert bortsett fra noen som ville sagt "haha se på de paranoide konspirasjonsteoretikerne".

Jeg ville også møtt opp, men så var vi plutselig tusen folk (flere enn anbefalt), og ville få beskjed om at vi var "egoistiske, ignorante, idiotiske, landssvikende forbanna drittsekker" fordi vi var der. Sammen med kommentarer om at "om de skal demonstrere mot overvåkning, så reiser jeg til Sverige for å kjøpe bacon".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
4 minutes ago, SuperKrokodille said:

Den politiske kulturen i Norge er vel heldigvis slik at Storting / regjering ikke ville forsøke å få vedtatt kontroversiell lovgivning  i situasjoner der oppmerksomheten til folk og folkevalgte er opptatt på andre områder.

Det kan i alle fall virke sånn. Men slikt kan snu før man vet ordet av det. Og er det ikke da viktig å ha muligheten til å trekke ut i gatene og demonstrere mot det?

Quote

Få er nok imot demonstrasjoner i seg selv, problemet er formen BLM-demonstrasjonene fikk denne gangen, gitt timingen: Vi så ut til å ha så god kontroll over viruset, en normal tilværelse så ut til å være innen rekkevidde. Da burde demonstranter / politi / kommune ha jobbet for å finne en mer egnet form.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med en "mer egnet form". I de demonstrasjonene jeg har vært med på så har det blitt mye mer trøkk når folk samles skikkelig. Hvis man står spredt blir det liksom ikke det samme.

10 minutes ago, SuperKrokodille said:

Nå er det ikke sikkert at helgens demonstrasjoner ødelegger denne utviklingen helt - bank i  bordet. Men hvis vi ser en mengde nye smittetilfeller i forlengelsen av disse demonstrasjonene, vil vel ikke det akkurat gjøre folk mer positivt innstilt til BLM-bevegelsen.

På samme måte som demonstrantene mot Vietnamkrigen blir husket for å spre Hong Kong-syken?FSU_protest_Tallahassee_rc01458.jpg.300a0fa5c5839e9b18b393a629b65d57.jpg

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...