Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Når ble det å jage en hel befolkning innendørs og nekte dem å gå ut "enkle tiltak"? Norge har ikke gjort slikt men det er dette verdens Faucier og Fergusoner har  presset frem.

Må jeg minne for tusende gang om at jeg i all hovedsak støtter de tiltakene Norge har gjort? Jeg har ikke i et eneste innlegg noensinne skrevert noe som helst om at det er "tull" å vise forsiktighet. Tvert imot, jeg har knapt vært noe sted. Jeg har stort sett ikke møtt andre mennesker disse månedene enn mine to gamle foreldre, begge i riskosonen og hvorav en av dem er alvorlig syk og har på det grunnlaget unngått kontakt med så mange som mye av andre folk. Likevel - mine gamle foreldre, som passer seg og tar forhpndsrelger er ikke halvparten så hysteriske som mye av det jeg observerer på dettarenaer av folk som hverken er gamle eller i risikosonen og ikke akkurat unngår så mye potensielle smittearenaer at det gjør noe. 

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (7 minutter siden):

Når ble det å jage en hel befolkning innendørs og nekte dem å gå ut "enkle tiltak"? Norge har ikke gjort slikt men det er dette verdens Faucier og Fergusoner har  presset frem.

Må jeg minne for tusende gang om at jeg i all hovedsak støtter de tiltakene Norge har gjort eller overser du det denne gangen også?

De fleste amerikanske stater har ikke hatt noen mer inngripende tiltak enn det Norge har hatt?

Britene har dog måttet ty til sterkere kost, med nærmest portforbud, men årsaken til det er nok at de kom sent i gang på grunn av et feilspor innen "flokkimmunitet".

For å spørre enklere, tror du ikke lockdown og portforbud hjelper?
De landene som er rammet hardt må vel gjøre noe for å få smitten under kontroll, eller mener du det ikke er noe problem? Eventuelt hva mener du de kunne gjøre i stedet for å "jage dem innendørs" ?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (12 minutter siden):


De landene som er rammet hardt må vel gjøre noe for å få smitten under kontroll, eller mener du det ikke er noe problem? 

 

OK, jeg skal svare. Kanskje - hvios det er helt ute av kontroll som i byer i nord-Italia. Om det reddet liv er vanskelig å si, det får eksperter svare på. I New Zealand - overhodet ikke. Fullstendig latterlig og tilsvarer skyting av spurv med atombomber.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Det fremsto som et legitimt spørsmål for meg?

Du skriver jo selv at verdens Faucier og Fergusoner har  presset frem en situasjon hvor en hel befolkning jages innendørs og nektes å gå ut?

Det fremsto utfra ordbruken som om du synes det var en dårlig løsning, så hva er alternativet når smittespredningen har nådd de nivået de for eksempel nå ser i Storbritannia?

I USA er det så vidt jeg har forstått ingen som nektes å gå ut ?

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (7 minutter siden):

Det fremsto som et legitimt spørsmål for meg?

Du skriver jo selv at verdens Faucier og Fergusoner har  presset frem en situasjon hvor en hel befolkning jages innendørs og nektes å gå ut?

Det fremsto utfra ordbruken som om du synes det var en dårlig løsning, så hva er alternativet når smittespredningen har nådd de nivået de for eksempel nå ser i Storbritannia?

Holde fysisk avstand inntil smitten er på et kontrollerbart nivå og unngå så mye sosiale samlinger som mulig. Slik vi har gjort det i Norge. Og isolere de i risikosonen. OK? 

Jeg har redigert og endret svaret over. Om hvorfor det kan ha noe for seg i Nord-Italia men er galematias på New Zealand.

I NYC har folk blitt nektet å gå ut ja.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 minutter siden):

Holde fysisk avstand inntil smitten er på et kontrollerbart nivå og unngå så mye sosiale samlinger som mulig. Slik vi har gjort det i Norge. Og isolere de i risikosonen. OK? 


Men forsøkte de ikke dette i Storbritannia, Italia, Spania osv, uten at smittespredningen avtok nok, slik at de var nødt til å innføre strengere tiltak?

Norge vurderte nok også portforbud og strengere tiltak, dersom de tiltakene som ble innført ikke hadde nok effekt.
Tiltakene står jo gjerne i stil til smittespredningen, hvor mye man klarer å teste osv.

Sør-Korea klarte seg for eksempel med veldig få tiltak, men de testet og sporet opp nær sagt all smitte, noe de færreste andre land hadde mulighet til.

De fleste land har vel egentlig begynt litt for slapt, for så å øke på med strengere tiltak inntil man ser kurven snu.

For eksempel i Norge, ville det trolig vært bedre med fullt portforbud og totalt stengte grenser helt i starten, så ville man kanskje vært nærmest kvitt smitten i løpet av uker, å kunne åpne opp noe igjen, i stedet for å dra det utover i månedsvis med mindre inngripende tiltak.

Du nevner New Zealand, de er jo et eksempel på dette, drakoniske tiltak ganske tidlig i epidemien, som har gjort at de har nærmest utryddet viruset, og snudd en kurve som var så å si loddrett opp i starten.
 

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (38 minutter siden):



For eksempel i Norge, ville det trolig vært bedre med fullt portforbud og totalt stengte grenser helt i starten, så ville man kanskje vært nærmest kvitt smitten i løpet av uker, å kunne åpne opp noe igjen, i stedet for å dra det utover i månedsvis med mindre inngripende tiltak.

I løpet av et par uker? Vel, New Zealand, som vi kan sammenligne oss med demografisk stengte helt i starten og selv med mininalt med smitte var det ikke over på noen uker. Det er så godt som helt utryddet nå men likevel er samfunnet nesten helt nedstengt etter tre måneder. Jeg kaller det en overreaskjon. Da mener jeg i aller høyeste grad at Norge og Island har gjort ting bedre. Forøvrig, med tanke på hvor få som døde av corona på NZ(108)vil det ikke overrsake meg om det har vært atskillig flere selvmord på grunn av nedstengingen og konkurser enn coronadødsfall. Og sannsynligvis yngre enn de som døde av corona.

NZ har nesten utryddet sykdommen, det er sant men samfunnet er fortsatt enda mer nedstengt enn det Norge er nå. Det er "den nye normalen" det. Folk får ikke leve normalt før en vaksine er oppfunnet.

Norge har hatt under 300 døde av COVID-19 noen veldig få promille av de som har blitt smittet av dette viruset så ideen om at vi burde ha stengt ned samfunnet fullstendig i februar(med å jage hele befolkningen innendørs) fremtstår for meg som så vanvittig at det jeg ikke finner ord for det. Hadde jeg sagt til noen for 10 år siden at Norge om 10 år ville ha et virus som tok livet av 300 mennesker og at vi derfor måtte jage hele befolkningen innendørs ville de blitt målløse og----vel, tenk selv hvordan dere tror folk ville reagert på en slik påstand! De ville tenkt "galskap". Og det er mildt sagt.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Promille? 236 døde i norge er 2,8% av di registerte smitta. Det kan man takke erna for som gnella om at corona-viruset bare var ein mild influensa. Hadde norge teke kontroll på reisande inn og ut av landet samt innført karantene/isolasjon ved grensa 1. februar ville vi knapt hatt dødsfall og da kunne du snakka promille. Og i sverige ser man korleis det kunne gått om erna & co hadde surra vidare med mild influensa. Vi hadde med andre ord spart mange dødsfall og enda fleire seinskader viss vi hadde kjørt ein liten "overreaksjon" i februar. Galskap tek mange former...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (5 timer siden):

Promille? 236 døde i norge er 2,8% av di registerte smitta. Det kan man takke erna for som gnella om at corona-viruset bare var ein mild influensa. Hadde norge teke kontroll på reisande inn og ut av landet samt innført karantene/isolasjon ved grensa 1. februar ville vi knapt hatt dødsfall og da kunne du snakka promille. Og i sverige ser man korleis det kunne gått om erna & co hadde surra vidare med mild influensa. Vi hadde med andre ord spart mange dødsfall og enda fleire seinskader viss vi hadde kjørt ein liten "overreaksjon" i februar. Galskap tek mange former...

Det er nå engang slik at Erna er siste stopp for raset. Hun gjorde en del feil i starten (folk hjem fra Østerike uten karantene, gå på jobb uten karantene mm) og det skal hun ha pepper for. Men hva visste hun i det øyeblikket hun tok avgjørelsen? Det har vi prøvd å kartlegge i denne tråden om man kan bla seg tilbake og se hva vi trodde den gang. Kan vel si at det spriker i alle retninger. Tror vel at karakteren M minus er berettiget. Minusen er treg start. Ser man andre plasser som når Andrew Cuomo i NY som satte syke mennesker inn i syke/gamle hjem fordi han er et godt menneske og ikke ville frarøve noen å bli utestengt fra helsetjenester. Det fikk en katostrofal konsekvens. Er han skyldig for det? Kan man fordele skyld utifra etterpåklokskap og egne erfaringer? Vi må tenke litt videre tror jeg og se hvor dette kan bære oss fremover. Jeg er litt glad og stolt av hvor opplyste og engasjerte vi er her på berget. Vi kommer til å se sosiale utfordringer fremover, men kanskje det vil føre til noe nytt? Hvem vet.

Endret av Oddvardm
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Maabren skrev (6 timer siden):

Promille? 236 døde i norge er 2,8% av di registerte smitta. Det kan man takke erna for som gnella om at corona-viruset bare var ein mild influensa. Hadde norge teke kontroll på reisande inn og ut av landet samt innført karantene/isolasjon ved grensa 1. februar ville vi knapt hatt dødsfall og da kunne du snakka promille. Og i sverige ser man korleis det kunne gått om erna & co hadde surra vidare med mild influensa. Vi hadde med andre ord spart mange dødsfall og enda fleire seinskader viss vi hadde kjørt ein liten "overreaksjon" i februar. Galskap tek mange former...

2,8% av de som er registrert som smittet, altså personer som har fått utslag på en test. 

Det er langt i fra det samme nummeret som de som faktisk har vært smittet, men ikke har blitt testet pga. mangel av tester, de har vært symptomfrie osv. Husk vi testet veldig lenge kun essensielle yrkesgrupper og de med høy risiko. 

2,8% høres mye ut, men det er heldigvis absolutt ingen indikasjon på dødlighet. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, IT-Henrik said:

2,8% av de som er registrert som smittet, altså personer som har fått utslag på en test. 

Det er langt i fra det samme nummeret som de som faktisk har vært smittet, men ikke har blitt testet pga. mangel av tester, de har vært symptomfrie osv. Husk vi testet veldig lenge kun essensielle yrkesgrupper og de med høy risiko. 

2,8% høres mye ut, men det er heldigvis absolutt ingen indikasjon på dødlighet. 

Nei, men i Norge har man nok plukket opp en stor andel. Internasjonale studier tyder på at ifr er rundt 1-1.5%. 

Lenke til kommentar

Dagens tall fra Sverige:

45 nye dødsfall - 4395 totalt
637 nye påvist smittede - 37.113 totalt

Det er nå 44 dødsfall per 100.000 innbyggere i Sverige. Over ti ganger så mange som i Norge, til sammenligning.

Helseminister Lena Hallengren:
"Jeg syns at det er for tidlig å vurdere hele denne krisen og krisehåndteringen, og for å peke ut en spesifikk feil. Jeg vil fortsatt hevde at vi har gjort noe enestående i en historisk krise".

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror at svenskene blir forskrekket når de finner ut det totale antall dødsfall som en følge av at mange kritisk syke ikke har fått behandling på sykehus som en følge av Covid-19 pasienter og død av det.

Det at hoder ikke har rullet ennå er svært merkelig.

Endret av Sandy Koufax
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Britiske Standard Ethics, som graderer selskaper og lands etikk, nedgraderte Sverige den 21. mai.

Nedgraderingen kommer som følge av Standard Ethics mener svenske myndigheter har satt livet til befolkningen i fare ved å ikke følge WHO sine anbefalinger, å gjøre nok i kampen mot COVID-19.

De mener også at taktikken ikke følger resten av EU, og derfor setter befolkningen i både Sverige og Europa i større fare.
 

Sitat

During the first phase of the Covid-19 pandemic, Swedish health policy did not comply with World Health Organization recommendations.

Standard Ethics analysts believe that this produced additional risks for the Swedish and European population.

The current health policy seems to be part of a general strategy that is not collaborative with the European Union.

http://www.standardethics.eu/component/edocman/sweden-standard-ethics-rating-downgrading/viewdocument/375?Itemid=0

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
53 minutes ago, 0laf said:

Britiske Standard Ethics, som graderer selskaper og lands etikk, nedgraderte Sverige den 21. mai.

Nedgraderingen kommer som følge av Standard Ethics mener svenske myndigheter har satt livet til befolkningen i fare ved å ikke følge WHO sine anbefalinger, å gjøre nok i kampen mot COVID-19.

De mener også at taktikken ikke følger resten av EU, og derfor setter befolkningen i både Sverige og Europa i større fare.
 

http://www.standardethics.eu/component/edocman/sweden-standard-ethics-rating-downgrading/viewdocument/375?Itemid=0

"Standard Ethics" er et britisk skallselskap eid av den italienske mediekonglomeraten Class Editori.

Du bringer altså inn etikk og referer til et selskap? ?

Mener du at vi skal ta Standard Ethics som selskap seriøst?

Mener du at det er uetisk å ikke følge rådene til WHO, fordi WHO alltid ved best siden det er det WHO sier?

Hva synes du om svenske våpensalg til Saudi Arabia, som bomber Yemen sønder og sammen, er det etisk?

Lenke til kommentar
bakstrever skrev (12 minutter siden):

Du bringer altså inn etikk og referer til et selskap? ?


Jeg videreformidler nyheter som er relevante til koronakrisen, ingenting annet.

At du ser ut til å ha sterkt ønske om å ødelegge denne tråden med enorme mengder vås, får være ditt problem, det gidder ikke jeg å engasjere meg i.

For resten av verden er Standard Ethics et frittstående selskap som rangerer selskaper og land etter etikk og bærekraft.

https://en.wikipedia.org/wiki/Standard_Ethics_Aei

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
bakstrever skrev (17 minutter siden):

"Standard Ethics" er et britisk skallselskap eid av den italienske mediekonglomeraten Class Editori.

Du bringer altså inn etikk og referer til et selskap? ?

Mener du at vi skal ta Standard Ethics som selskap seriøst?

Mener du at det er uetisk å ikke følge rådene til WHO, fordi WHO alltid ved best siden det er det WHO sier?

Hva synes du om svenske våpensalg til Saudi Arabia, som bomber Yemen sønder og sammen, er det etisk?

Det er ikke 0laf som bringer inn dette. Dette er en aktuell og interessant sak som har hatt medias interesse og er relevant for tråden. 

0laf skrev ingenting om hva han selv mente om disse tingene du bringer opp og nå forsøker å legge i fanget hans.

Vær så snill å ikke kritisere en bruker hver eneste gang han poster noe og gå ut fra andres intensjoner, denne tråden er i ferd med å ødelegges av forsøk på å legge meninger på andre, krangling og persondiskusjoner. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
Lenke til kommentar

På den positive siden har antall nye intensivpasienter sunket en del i Sverige i starten av mai, men det har vært relativt stabilt siden den 14. mai. Det betyr forhåpentligvis at dødstallene stabiliserer seg på et litt lavere nivå enn tidligere nå de neste ukene. 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...