Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, 0laf said:

Så fremt helsevesenet henger med, hvorfor skulle IFR være høyere i utsatte steder, enn andre steder?
Er det slik at folk rett og slett har lettere for å dø i for eksempel Washington enn i Los Angeles?

Kan det ha noe med mer sol og sunn livsstil å gjøre, at de på vestkysten spiser mer vitaminer eller lignende?

Akkurat her var det snakk om fengsel vs resten av samfunnet. Da kan faktorer som spiller inn være at i fengsel:

  • bor folk tett
  • er mer svarte og latino (risikogrupper)
  • er fattigere (risikogrupper)
  • ønsker noen fanger å bli smittet i håp om tidlig løslatelse, slik som har skjedd noen steder i USA
  • fangene er svært mye inne og mange har lavt vitamin d 
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 minutes ago, Snikpellik said:

Trump har all interesse av å holde dødstallene lave rent politisk. 

Helt enig.

Poenget mitt er bare at New York Times ofte er et talerør for det demokratiske partiet (og er definitivt anti-Trump) og har all interesse av å hevde at alt Trump sier er konspirasjonsteorier. Mens når en demokratisk guvernør faktisk har konspirert, da holder de kjeft om det.

Sannheten er at tall både har blitt overrapportert og underrapportert, helt nøyaktige tall vil vi aldri få vite: det er svært vanskelig å si om en pasient døde av SARS-CoV-2 eller med SARS-CoV-2, dette vil være et skjønnsspørsmål.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Morromann said:

Absolutt. Om stemningen er hysterisk i Norge, så er den regelrett psykotisk i Storbritannia. Det har klikket fullstendig folk, de krever mer nedstanging og nåde de som prøver å argumentere for at det kan virke mot sin hensikt. På New Zealand er det bare EN smittet igjen, landet er isolert og grensene stengt. LIKEVEL oppretthoder de drakoniske lover som bregrenser folks bevegelsesfrihet, forbyr mer enn et par mennesker å møtes, to meters-regelen, serveringssteder og kinoer er stengt, 70% av seter sperret av på offentlig steder. og det er påbudt å gå med maske UTE. UTE i friluft på åpne plasser med få folk!! HVORFOR gjør de dette når viruset er utryddet? At det dukker opp på nytt blir bare søkt i et land langt sør i Stillehavet med stengte grenser. De begrunner med "new normal". Vanvittig. Det gale vanvidd. Takke meg til Island. Eller Norge. Stemningen her er til dels hysterisk, men det har gått ganske bra her og vi går mot mer normale tilstander. Men her er det i det minste ikke slike psykotiske stemninger vi ser i andre land.

Dette kan ikke nevnes nok, blir bare feid under teppet i media.

Hvilket svar vil du få hvis du spør gamle om de mener at det er bedre at unge holder seg inne, ikke tar på hverandre, ikke klemmer hverandre, holder seg unna hverandre og går med munnbind, enn at de gamle isolerer seg selv og selv tar ansvaret for å beskytte seg (selv om det kan innebære en økt risiko for dem at ikke hele samfunnet stenges ned)?

Jeg tror at mange vil si at de er gamle, har levd et langt liv og at de ikke er redde – de har jo tross alt overlevd Hong Kong-syken, Asiasyken og kanskje også krigen – når de nærmer seg livets slutt er de jo mer bevisste på at de skal dø uansett. Før i tiden stoppet vi ikke opp samfunnet under en pandemi, før i tiden var det ikke snakk om å fjerne nærheten i samfunnet – gamle mennesker synes at ting var bedre før i tiden. De eldre forstår nok intuitivt bedre enn andre at isolasjon leder til død og elendighet. Og hvis du spør de eldre om de synes at det er viktigere at de får leve litt lenger enn at de unge nekter å la "new normal" bli den nye normalen, nekter å la seg splittes og skilles, nekter å slutte å ta på hverandre, da tror jeg du vil få et rungende NEI!

Denne bestefaren vil ikke at barnebarna hans og deres generasjon skal ta regningen for lockdown:

Quote

Jeg er en privilegert bestefar i én av risikogruppene for koronasmitte. Jeg er privilegert fordi hele samfunnet nå er innrettet på at jeg ikke skal bli smittet.

[...]

Selv om jeg personlig er privilegert, har jeg en del på hjertet om noen av omstendighetene omkring kampen mot viruset – spesielt med tanke på generasjonene som kommer etter meg. Jeg har spørsmål og til og med anklager å komme med. Jeg mener all evaluering ikke bør vente til etter stormen.

[...]

Derfor anklager og utfordrer en privilegert bestefar både helsemyndighetene, politikerne og mediene: dere begår en unnlatelsessynd når diskusjonen om veivalg i forbindelse med krisehåndteringen ikke får en tilstrekkelig balansert behandling i nyhetsbildet. Å være dissenter i koronasammenheng er ikke bare enkelt. «Enten er du med oss eller mot oss» - det er besluttet nasjonal dugnad som virkemiddel.

 

Endret av bakstrever
Lenke til kommentar
bakstrever skrev (11 minutter siden):

Dette kan ikke nevnes nok, blir bare feid under teppet i media.

Hvilket svar vil du få hvis du spør gamle om de mener at det er bedre at unge holder seg inne, ikke tar på hverandre, ikke klemmer hverandre, holder seg unna hverandre og går med munnbind, enn at de gamle isolerer seg selv og selv tar ansvaret for å beskytte seg (selv om det kan innebære en økt risiko for dem at ikke hele samfunnet stenges ned)?

Jeg tror at mange vil si at de er gamle, har levd et langt liv og at de ikke er redde – de har jo tross alt overlevd Hong Kong-syken, Asiasyken og kanskje også krigen – når de nærmer seg livets slutt er de jo mer bevisste på at de skal dø uansett. Før i tiden stoppet vi ikke opp samfunnet under en pandemi, før i tiden var det ikke snakk om å fjerne nærheten i samfunnet – gamle mennesker synes at ting var bedre før i tiden. De eldre forstår nok intuitivt bedre enn andre at isolasjon leder til død og elendighet. Og hvis du spør de eldre om de synes at det er viktigere at de får leve litt lenger enn at de unge nekter å la "new normal" bli den nye normalen, nekter å la seg splittes og skilles, nekter å slutte å på hverandre, da tror jeg du vil få et rungende NEI!

Denne bestefaren vil ikke at barnebarna hans og deres generasjon skal ta regningen for lockdown:

 

Vakkert skrevet og jeg skulle ønske jeg kunne gi deg 10 tomler opp. Men så er det det med propoasjoner: man kan jo forstå og endog støtte at man må stenge ned i land eller distrikter hvor likhus fylles opp, som i nord-Italia. Men at et lite og tynt befolket land som NZ hvor man vittelig ikke snakker om en epidemi overhodet innfører et orweliiansk helvete av en annen verden og atpåtil bejubler det.....ubegripelig. Og ikke er det snakk om at de skal få friheten tilbake når det er over. Det kvernes og kvernes på "når en vaksine kommer". Så saken er slik: "COVID-19 er den nye svartedauen og om den eksisterer et eneste sted i verden skal samfunnet vårt være nedstengt til en vaksine er oppfunnet. Punktum". Heldigvis har vi frie valg men...ooooppsss...flere land har UTSATT valgene i år med pandemien som begrunnelse. Slik at de som vil begrense frihetsberøvelsen ikke får slippe til? Det snakkes om en grunnlovsendring som kan utsette valg i Norge også. Heldigivs ER debatten mer åpen i Norge. Jeg hører diskusjoner i NRK radio som jeg aldri kan tenke meg vil bli tilltatt på BBC i den vanvittige tilstanden de er i nå. Motforestillinger=da elsker man Trump, Boris og Putin, er konspirasjonsteoretiker og klimafornekter etc.

Hvem er det som ønsker "the new normal"? Helt kalrt oportunister som ikke lever så mye i den virkeligheten de fleste gjør og som også tjener på det. De med beskyttede jobber hvor de kan jobbe hjemme og som kanskje ikke har gamle foreldre som de savner(disclaimer: jeg mener man ikke skal utsette gamle og syke for smitte når den er der, men etter at viruset er borte er det meningsløst).

Dette med "til en vaksine kommer" uavhengig om man reglerett utseltter viruset ved å slå ned på det er noe det kvernes på. La merke til rekla....eh....mener "intervjuet" med Bill og Meldinda Gates som smiler og snakker om "the virus knows no borders" Neivel? Hvorfor stenges grensen da? Dislaimer: jeg er ikke imot stengte gresner. Her er det noen som aldri får nok av milliarder på millarder på bok.

Disclamimer igjen: jeg er for at grensene skal forbli stengt til risikoområder.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
bakstrever skrev (8 minutter siden):

Hvilket svar vil du få hvis du spør gamle om de mener at det er bedre at unge holder seg inne, ikke tar på hverandre, ikke klemmer hverandre, holder seg unna hverandre og går med munnbind, enn at de gamle isolerer seg selv og selv tar ansvaret for å beskytte seg (selv om det kan innebære en økt risiko for dem at ikke hele samfunnet stenges ned)?


Du har fått med deg at unge mennesker også blir smittet, og at å beskytte risikogruppene er total utopi som ikke fungerer i praksis?

Unge mennesker dør, kanskje ikke så mange, men de dør likevel, for å ikke snakke om konsekvensene av alvorlig sykdom og rehabiliteringen som kreves osv.

Det er ikke slik at unge mennesker kan smittes fritt, bare vi beskytter de eldre, selv om enkelte ser ut til å tro det?
 

bakstrever skrev (10 minutter siden):

Før i tiden stoppet vi ikke opp samfunnet under en pandemi, før i tiden var det ikke snakk om å fjerne nærheten i samfunnet – gamle mennesker synes at ting var bedre før i tiden.


Sist vi hadde en stor pandemi, i 1918, var det nettopp det som ble gjort, man stoppet samfunnet de fleste steder som ble rammet, folk isolerte seg, å pandemien dødde ut. De stedene som ikke stengte ned, ble hardt rammet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Unge mennesker døde av svineinfluensaen også. Ekstreme unntak har alltid forekommet. Det er til og med raportert om personer som har blitt diagnosert med Alzheimer så ung som 17 år. Men det er ikke normen. Ekstreme unntak skjer men det er ikke noe man skal lage radikale samfunnelklsperiment og holde befolkninger som gisler ut i fra.

Ja, man isolerte samfunn som VAR rammet i spanskesyken. Men New Zealand har IKKE vært rammet av COVID-19, men likevel oppfører de seg som om de er det. Så glad jeg bor i Norge og ikke der.

Disclamimer: jeg mener Norge gjør mer fornuftug enn Sverige og mener grensen til Sverige skal være setengt.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En litt sprø og rar korona-nyhet tåler vi:

Carl I. Hagen bruker samme malariamedisin som Trump

Sitat

I ukens episode av podkasten Giæver og Giertsen forteller Carl I. Hagen at han har fått tak i samme malariamedisin som Donald Trump sverger til, og at han satser på Spania-ferie i sommer.

Tidligere Frp-leder Carl I. Hagen har ingen planer om å følge UDs reiseråd og droppe Spania-ferien i sommer, forteller han i denne ukens episode av podkasten Giæver og Giertsen.

– Hva UD mener har ikke noe betydning for meg, jeg er et fritt menneske i et fritt land, sier Hagen i episoden.

Charterselskapene har langt på vei avlyst sydensommeren i år, fordi Utenriksdepartementet (UD) fraråder alle reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land til 20. august.

Hagen sier han først og fremst forholder seg til spanske myndigheters råd. Og han velger å ta samme, omstridte malaramedisin som USAs president Donald Trump, selv om han har lest ulike konklusjoner på hvorvidt medisinen har noen forebyggende effekt mot coronasmitte.

Mer: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zGnyKK/carl-i-hagen-bruker-samme-malariamedisin-som-trump

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

"Ferie" i Spania nå høres meget lite tiltrekkende ut. Ekstreme regler om fysisk avstand, plexiglass mellom bord på restauranter, køer utenfor spisesteder, hele tiden bli påminnet på ikke gå hit eller dit. Ingen mat og drikke på flyet. Ferie skal være rekreasjon og brudd med hverdagens slit. Takke meg til telttur i skogen her hjemme. Der er det ingen "new normal". Jeg kommer ikke til å følge oppfordringen om å bo på dyre norske hoteller i sommer(sorry Stordalen). Forøvrig er jeg sjelden i utlandet på sommeren uansett.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 minutter siden):

 ... New Zealand har IKKE vært rammet av COVID-19, men likevel oppfører de seg som om de er det. Så glad jeg bor i Norge og ikke der.


Hva mener du? New Zealand hadde sitt første bekreftede tilfelle 28. februar, deretter økte det svært raskt til rundt 1000 smittede i løpet av mars.

New Zealand stengte så ned alt, raskt. Man begynte med karantener og den slags, men den 19. mars stenge man grensene og nedla forbud mot folkemasser over 100 personer. Noen dager etter stengte skoler, barer og annet.

Dette er kurven for New Zealand, det er helt utvilsomt at det virket

new-z.png


Per i dag har New Zealand hatt 1504 bekreftede tilfeller, og 22 døde, de har gjort svært mye riktig som klarte å snu den raske økningen?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er ikke utviklingen i Norge positiv da? Norge har hatt langt flere tilfeller enn NZ, vi er tross alt et land i Europa men nå er det minimalt. Burde Norge ha jaget hele befolkningen innendørs også? Bør vi gå inn i lockdown nå og nekte å slippe folk løs til vaksineindustrien har fått millardene de skal tjene på pandemien? Selv om sykdommen skulle dø uit av seg selv?
Dessuten ser jeg ikke argumentene mot at NZ skal åpne igjen når det har gått et par uker uten flere tilfeller når grensene atpåtil er stengt. Det går vel ikke tusenvis av folk rundt med corona i månedsvis uten symptomer?
Spørs om det blir så stråelende for de som har mistet levebrødet og livsverket sitt på grunn av radikal og drakoniske tiltak. Skal de trøste seg med at ingen har blitt innlagt med corona de siste månedene? Eller har de "sett lyset" og oppdaget at nå skal ALL smitte utryddes, ikke bare corona men alle virus og at det bare kan oppnås med "new normal"? Slik denne Fauci vil? Jeg får frysninger når jeg ser den mannen.

Disclammer igjen: viruset er ekte men det er helt klart griske mennesker med annet enn omsorg for befolkninger som tjener grovt på dette.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Morromann said:

Hvem er det som ønsker "the new normal"?

Det er de velstående som ikke ønsker å menge seg med bermen. Det er big pharma, de gigantiske farmasiselskapene som er verdens største lobby, hvis tentakler i offentlige nasjonale og internasjonale helseorganisasjoner sørger for at de kan dominere diskusjonen og snu enhver situasjon til en profittmulighet. Det er alle som ser en mulighet til å tjene noe på at folk blir paralyserte av frykt. Det er de mørke, fascistiske kreftene som ønsker at ethvert aspekt av våre liv skal være under total kontroll.

Og så har du de som bare følger, de som lar seg skremme...innerst inne vil vel ikke de egentlig ha "new normal", hvis de bare får tenkt seg om uten å være redd. Og hvordan har det blitt sånn? Jo, myndighetene gjør en psy-op for å skremme befolkningen til å i det hele tatt godta deres drakoniske regler, noe som ville vært utenkelig for bare noen måneder siden:

edit:

I Norge hadde vi blant annet Gunnhild Alvik Nyborg på Debatten i NRK for å skremme folk – en skandale:

https://tv.nrk.no/serie/debatten/202003/NNFA51031720/avspiller

Endret av bakstrever
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bakstrever skrev (7 minutter siden):

Det er de velstående som ikke ønsker å menge seg med bermen. Det er big pharma, de gigantiske farmasiselskapene som er verdens største lobby, hvis tentakler i offentlige nasjonale og internasjonale helseorganisasjoner sørger for at de kan dominere diskusjonen og snu enhver situasjon til en profittmulighet. Det er alle som ser en mulighet til å tjene noe på at folk blir paralyserte av frykt. Det er de mørke, fascistiske kreftene som ønsker at ethvert aspekt av våre liv skal være under total kontroll.

Og så har du de som bare følger, de som lar seg skremme...innerst inne vil vel ikke de egentlig ha "new normal", hvis de bare får tenkt seg om uten å være redd. Og hvordan har det blitt sånn? Jo, myndighetene gjør en psy-op for å skremme befolkningen til å i det hele tatt godta deres drakoniske regler, noe som ville vært utenkelig for bare noen måneder siden:

 

Dette med punkt 1 gir frysninger. Virkelig skremmende. Så om det ikke er noen voiorusspredning skal vi likevel utslette alt som er av medmenneskelige relasjoner? Eldre mennesker skal bare avfinne seg med å miste familiene sine og gå i isolasjon?

Dette med en "ytre trussel" for å frata menneskene frihet og droppe menneskerettighetene er noe som hører hjemme i diktaturer. I Nord-Korea er det ikke noe overfall, voldtekter, hjemmeran og slikt. Og det skyldes diktaturet. Npå bruker vestlige og demorkatiske land frykten for et virus på å rasere menneskerettighetene. Og begrunner med at "vi må vente på en vaksine, ser dere ikke virusfryktern". Det som skremmer virkelig nå er at demokratiske valg blir satt på vent. Helt kalrt at politikere som vil motsette seg "new normal" vil gjøre valgskred i land etter land og det vil man vel unngå.

Jeg så denne Anthony Fauci i en reklame på CNN. Jeg så ingen medisiner. Jeg så en sliep selger og forretningsmann  som med set kremmersmil og dollarglimt i øynene snakket om at hvis du senket skuldrene ville viruset gjøre det motsatte og angripe deg. Fryktpropaganda som minner om de verste diktaturene kombinert med reklame. UGH!

Men disse velstående som ikke ønsker å "menge seg med bermen". Praktiserer de selv "den nye normalen"? Neppe, i sine isolerte miljøer vanker de nok tett sammen uten noen to-metersregler og deres eldre er med. "Den nye normalen" er for "bermen", ikke for dem selv. Bare spør Neil Fergusson.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
22 minutes ago, 0laf said:

å beskytte risikogruppene er total utopi som ikke fungerer i praksis?

Mener du at det ikke er noen forskjell i hvor godt land har klart å beskytte de på eldrehjem?

27 minutes ago, 0laf said:

Det er ikke slik at unge mennesker kan smittes fritt, bare vi beskytter de eldre, selv om enkelte ser ut til å tro det?

Jo, det kan de. Sammenligner man risikoen med andre ting i livet er det helt meningsløst at de unge skal forsøke å ikke bli smittet. Å ha gjennomgått COVID-19 kan faktisk være en fordel for mange unge siden de kan oppnå kryssimmunitet mot andre virus.

Lenke til kommentar
bakstrever skrev (2 minutter siden):

Jo, det kan de. Sammenligner man risikoen med andre ting i livet er det helt meningsløst at de unge skal forsøke å ikke bli smittet. Å ha gjennomgått COVID-19 kan faktisk være en fordel for mange unge siden de kan oppnå kryssimmunitet mot andre virus.

Hvorfor tror du helsemyndigheter verden over og WHO mener det motsatte?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bakstrever skrev (18 minutter siden):

Det er de velstående som ikke ønsker å menge seg med bermen.


Det er vel få som rammes så hardt av reiserestriksjoner, stengte grenser og en økonomi i fritt fall, enn de velstående?

Er vi over på Bilderberger og vaksinekonspirasjoner nå, hvor de rike ønsker at folk holder seg hjemme å bruker minst mulig penger?

Endret av 0laf
  • Liker 4
Lenke til kommentar
bakstrever skrev (11 minutter siden):

Du lever virkelig på en annen planet. Det er de fattige som rammes hardest av krisen, dette er godt dokumentert.

 

 

 

Ja, dakkars de rikeste. Det slåes alarm på en sultkatastrofe av episke proposjoner i Afrika, ikke på grunn av viruset, men på grunn av tiltakene. Og så er de de rikeste som likesom er rammet? Fauci og Bill Gates med dollarglimtene i øynene er hardt rammet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
57 minutes ago, Morromann said:

Det som skremmer virkelig nå er at demokratiske valg blir satt på vent. Helt kalrt at politikere som vil motsette seg "new normal" vil gjøre valgskred i land etter land og det vil man vel unngå.

Enig. Dette kommer til å føre til nye velgerskred vekk fra etablissementet. Det er jo så lett å få folk med seg ved å kritisere "new normal", alle skjønner jo innerst inne at det er noe fryktelig galt med det konseptet. Hadde etablissementet hele tiden hevdet at "dette er midlertidig" og hele tiden forsøkt å gjøre minst mulig innskrenkende tiltak og å fjerne de så fort som mulig, da hadde det vært vanskeligere å kritisere.

Quote

Jeg så denne Anthony Fauci i en reklame på CNN. Jeg så ingen medisiner. Jeg så en sliep selger og forretningsmann  som med set kremmersmil og dollarglimt i øynene snakket om at hvis du senket skuldrene ville viruset gjøre det motsatte og angripe deg. Fryktpropaganda som minner om de verste diktaturene kombinert med reklame. UGH!

Fauci har et skikkelig "kremmersmil og dollarglimt". Han har også en "tell" når han lyver, han gnir hendene sine...fant denne videoen etter at jeg så det:

Jeg kan forøvrig også nevne at Fauci har vært direktør for NIAID og styrt pengesekken for store deler av offentlig finansiert forskning på helse i USA i 40 år. Og at de som jobber i de viktigste helseregulatoriske enhetene i USA også får lov til å eie patenter medisiner som de i alle fall indirekte har innflytelse over om blir godkjent.

 

Quote

Men disse velstående som ikke ønsker å "menge seg med bermen". Praktiserer de selv "den nye normalen"? Neppe, i sine isolerte miljøer vanker de nok tett sammen uten noen to-metersregler og deres eldre er med. "Den nye normalen" er for "bermen", ikke for dem selv. Bare spør Neil Fergusson.

Eller spør Dominic Cummings!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
52 minutes ago, 0laf said:

Selvfølgelig, man har skoleeksempelet St. Louis vs Philly, hvor den ene byen holdt parade, mens den andre stengte ned alt.

Her har du jo bare valgt ut ett eneste eksempel som passer din teori. Dessuten er sammenligner du jo to helt forskjellige byer, i helt forskjellige deler av landet, med forskjellig klima og forskjellig kultur. Byer så forskjellige at den ene hadde ca 800 000 innbyggere og den andre ca 2 000 000 på den tiden. Anekdoten er også mangefull på detaljer.

Dette foreklarer ingenting, det beviser ingen årsakssammenheng. Du er tydeligvis bare ute etter å kverulere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...