Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

USA bryter alle bånd med WHO, å legger seg (enda mer) ut med Kina.

Fremstår som en fornuftig avgjørelse midt i en pandemi, kunne de bare få stengt ned sosiale medier, så ville farsen vært komplett.
 

 

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
2 hours ago, 0laf said:

Uken er snart over, i løpet av siste uke, fra forrige fredag til nå, har de nordiske landene dessverre opplevd noen flere dødsfall.

For å vise hvordan det står til, særlig med annerledeslandet som ikke gjorde noe, er tallene :

Norge : 1
Danmark : 7
Finland : 8
Sverige : 440

Antallet nye smittede fortsetter også å øke i Sverige, forholdsvis jevnt med 6-700 daglig.
769 nye tilfeller er bekreftet så langt bare i dag, mens Norge har 11 nye tilfeller i dag.

For uken er det i Norge 67 nye personer som har testet positivt, mens i Sverige er det 3659.

Med så mange døde i Sverige lurer jeg litt på om Norge nå er på vei inn i en forskøvet Sverige situasjon med 2500 døde før august er over.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):

USA bryter alle bånd med WHO, å legger seg (enda mer) ut med Kina.

Fremstår som en fornuftig avgjørelse midt i en pandemi, kunne de bare få stengt ned sosiale medier, så ville farsen vært komplett.

Diverjon og avledning. USA blir styrt av en PR-mann som bruker sin kunnskap om hva som skaper nyheter. Han forstår ikke at det er som å pisse i buksa om vinteren. Men hvis nå pengene forsvinner fra WHO så kan vel Kina betale mer? Men det tror jeg ikke vil skje. Saken kan bli så betent at Europa må bære mer av byrden. Vi trenger dette organet nå mer enn før.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Theo343 said:

Med så mange døde i Sverige lurer jeg litt på om Norge nå er på vei inn i en forskøvet Sverige situasjon med 2500 døde før august er over.

Jeg må innrømme at den skjønte jeg ikke. Hvis du ser for deg så mange dødsfall, vennligst klargjør hvordan det skulle skje. Og for all del: si fra til FHI.

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (12 minutter siden):

Men hvis nå pengene forsvinner fra WHO så kan vel Kina betale mer? Men det tror jeg ikke vil skje. Saken kan bli så betent at Europa må bære mer av byrden. Vi trenger dette organet nå mer enn før.


Enig i at Trump gjør dette for PR, men han er også en mann som elsker å skylde på andre, ingenting er hans feil, det er Kina, Obama, Nancy (Pelosi), Twitter, WHO ... og alle andre han kan kommer på, som har skylden for alle mulige merkelige ting han finner på.

Trump derimot, har i følge seg selv gjort alt riktig, han er et stabilt geni.
Man kan jo nok en gang se på videoen ovenfor at han er totalt psykopat og narsissist, som gang på gang må fortelle verden at han er best, at han forsto dette før alle andre, at han gjorde de riktige tiltakene når alle andre sa han ikke måtte gjøre det osv.

At det finnes håndfaste bevis, på video, på at han avfeide dette i starten, går ikke innpå Trump i det hele tatt, han tror rett og slett ikke på det, det er "fake news" og deep-fake videoer i hans lille hjerne, han lever i sin egen boble, ofte nekter han for å ha sagt ting som han sa for ti minutter siden.


At USA går ut av WHO er ikke noe stort problem for WHO. USA stilte krav til omstrukturering, men det er åpenbart noe som må avgjøres av WHO sitt styrende organ, som er medlemslandene gjennom FN.

Alle de ekspertene og legene som jobber døgnet rundt hos WHO, for å bekjempe dette viruset, har hverken myndighet eller vilje til å danse rundt etter Trump sin (crack)pipe

Bill Gates har allerede økt sine bidrag til WHO så mye at det ikke spiller noen stor rolle, samt at Kina for noen dager siden lovet 2 milliarder dollar til kampen mot COVID-19, en stor del av det skal trolig gå rett til WHO, i tillegg har mange andre land økt sine bidrag.

Man kan jo håpe på at Trump snart er vekk fra det ovale kontoret, men det skulle ikke forundre meg om han vinner igjen, det er vanskelig å slå løgner og galskap i en slik valgkamp, de to tingene Trump er best på.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (15 minutter siden):

Med så mange døde i Sverige lurer jeg litt på om Norge nå er på vei inn i en forskøvet Sverige situasjon med 2500 døde før august er over.

Og det lurer jeg ikke på i det hele tatt jeg. Slike marerittvisjoner plager jeg ikke livet mitt med. Vi har god kontroll på smitten i Norge. Men det er jo et valg om man selv velger å tro på de aller verste akopalsescenariene.:) Men jeg velger å ikke gjøre det.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (32 minutter siden):

Diverjon og avledning. USA blir styrt av en PR-mann som bruker sin kunnskap om hva som skaper nyheter. Han forstår ikke at det er som å pisse i buksa om vinteren. Men hvis nå pengene forsvinner fra WHO så kan vel Kina betale mer? Men det tror jeg ikke vil skje. Saken kan bli så betent at Europa må bære mer av byrden. Vi trenger dette organet nå mer enn før.

Kun show off. Trump har selv ansatt en vaksine- og Big Pahrma-proffitør, Tony Fauci som sjef for smittevernet. Så det har lite å si. Mannen som mener vi i all fremtid aldri mer skal ta hverandre i hendene, gi hverandre klemmer eller komme nær hverandre og at vi skal vaske og skrubbe hende våre såre flere ganger daglig. OK? Slik at imunforsvarene våre svekkes og flere dollar triller inn på medisiner han har patent på. Men de stuntsene DT gjør lyder vel klokt for de enkle rednecks som stemmer på ham og tror han er nasjonens frelser.

Forøvrig skremmer det meg at Bill Gates gir penger til WHO. Viktig at WHO finens, men ikke at det mottar pengegaver av sleipe profittører.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
0laf skrev (9 minutter siden):

Trump derimot, har i følge seg selv gjort alt riktig, han er et stabilt geni.
Man kan jo nok en gang se på videoen ovenfor at han er totalt psykopat og narsissist, som gang på gang må fortelle verden at han er best, at han forsto dette før alle andre, at han gjorde de riktige tiltakene når alle andre sa han ikke måtte gjøre det osv.

Blink Olaf. Boka 'The Dangerous Case of Donald J Trump' er skrevet av 27 ledende psykologer i USA. Ble skrevet i 2017 (?). Vår egen (RIP) Frank Aarebrodt sa at verden må ta inn over seg at det er en Narsesist i det ovale kontor. Men mannen er ikke farlig uten at egoet hans er truet. Hvis han taper valget så er helvete løs.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (8 minutter siden):

Kun show off. Trump har selv ansatt en vaksine- og Big Pahrma-proffitør, Tony Fauci som sjef for smittevernet. Så det har lite å si. Mannen som mener vi i all fremtid aldri mer skal ta hverandre i hendene, gi hverandre klemmer eller kommer nær hverandre og at vi skal vaske og skrubbe hende våre såre flere ganger daglig. OK? 


Dr. Anthony Fauci startet sin kariere i den amerikanske staten i 1968, under President Lyndon Johnson.

Han ble utnevnt til leder for det nasjonale instituttet for allergener og infeksjonssykdommer, av Ronald Reagan i 1984, en stilling han fremdeles har i 2020, hele 36 år senere.

Hvor har du det fra, at en av verdens fremste eksperter på infeksjonssykdommer og smittevern, som har jobbet for den amerikanske staten siden 1968, under ti forskjellige presidenter, er noen slags vaksine- og Big Pharma-profitør ?

Dr. Fauci har vel heller aldri hevdet at vi skal slutte å klemme eller ta hverandre i hendene?

Det han har sagt er at det ville fordelaktig rent smittevernmessig, dersom man ikke i like stor grad gjorde dette også i fremtiden.
Er det for eksempel nødvendig å håndhilse på alle man møter, slik som er vanlig i USA ved forretningsmøter og lignende?

Jeg tror du tillegger Dr. Fauci meninger han ikke har, ut i fra alle intervjuer jeg har sett.
Det er svært få i vår verden som fremstår like reflektert og orientert i disse dager, som det Dr. Anthony Fauci gjør !

  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (3 timer siden):

https://www.aftenposten.no/koronaviruset

 

Jeg håper de selger de fleste av dem til land som sliter, og ikke til norske sykehus. At så norske sykehus får lov å kjøpe ordentlige respiratorer som har mer avansert styring og overvåking.

USA har fortsatt over 400 døde nå i dag. Er andre land som fortsatt sliter litt. Få solgt det ut av landet. Så kan en heller kjøpe ordentlige maskiner når disse blir ledige fra markedet.

Hva er det den pusteballong mekaniseringen koster? Ser ekstremt overdimensjonert ut ihvertfall. Er det 30mm rustfritt stål den armen er laget av? litt overkill?

Uansett så er ikke dette noe som fungerer til Covid-19 pasienter på noen som helst måte. Da hadde det nok vært mye bedre å lage noen CPAP maskiner slik som det ser ut som at Dyson har gjort.

Lenke til kommentar

Jeg ventet på at vi ville se forsvar av Sankt Anthony. Vel....

https://time.com/5818134/anthony-fauci-never-shake-hands-coronavirus/

https://www.npr.org/2020/04/16/836424330/dr-fauci-says-no-more-handshakes-some-never-liked-them-to-begin-with

https://www.townandcountrymag.com/society/a32106899/dr-fauci-coronavirus-never-shake-hands-again-comment/

Gærningen sier til og med at må fortsette med "absolute compulsive hand washing"

Hvis du ikke vet hva "compulsive" betyr så slå det opp. Trod du noen i det norske sosialdemokratiske Folkehelseinstituttet vil si noe så sykt? Jegb bryr meg ikke om CVen til Fauci, han er en del av det amerikanske systemet. USA har ikke et helsevesen, de har en helseindustri og det er godt kjent for de som har giddet å sette seg inn i det. Det handler om dollar og penger tjent på medisiner og kun det. USA er det eneste landet i den vestlige verden hvor gjennomsnittelig levealder går ned og ikke opp. Hva gjøres for å fpå befolkningen til å leve sunnere og er denne glorifiserte dr. Fauci en initivativtagetr i dette? Hehehehehehe.....not so. Jeg ser dollarglimt i øynene på han hver gang jeg ser den typen der. Glad vi ikke har slike i Norge. Jo vi har mer reflekterte personer i verden enn hypokonder og OCD-promotøren Fauci, for eksempel i det norske helsevesenet.

Hvis du ikke skjønner sammenhengen mellm det å jobbe for amerikanske regjeringer og helseindustrien anbefaler jeg deg å lese deg opp om hvordan det amerikanske systemet faktisk er. USA er ikke og har aldri vært noen sosialdemokratisk velferdstat som Norge. Alt handler om penger, profitt og inntjening.

Peroner som mener at befolkningen må berive "obsessive hand washing" bør nektes retten til å inneha legelisens.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
58 minutes ago, 0laf said:

Og han fikk nemlig svar fra Markel et al, gjennom CDC, om at joda, deres data er trolig gode nok

https://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2008/01/authors-defend-study-nondrug-measures-1918-pandemic

Markel svarer jo ikke på kritikken hans. De sier jo at det finnes en liten håndfull flere nyhetsartikler som siterer daværende helsesjef i New York, Royal Copeland, men det er lite som tyder på at dette er mer en sikkerhetsteater og krigspropaganda for å berolige folket. De motstrider ikke dette:

Quote

Copeland said that even were it possible "to confine every person to his or her home, it is doubtful whether the epidemic could be measurably diminished."

Og når det kommer til Barrys kritikk av Chicago må de jo ta den til rette, selv om de mener det ikke rokker ved konklusjonen deres. Det gjenstår jo å dobbeltsjekke de 41 andre byene.

Når det kommer Barrys poeng om at forskjellen mellom byene kan forklares med at eksponering til den første vårbølgen ga innbyggerne beskyttelse for den neste bølgen avskriver Markel et al dette kort med henvisning til scatterplots i supplementary information. Men disse scatter plots navngir ikke byene og gir ingen ekstra informasjon om datoer for excess deaths eller noe. De refererer altså til noe utenfor studien, som ikke er dokumentert for å slippe å forholde seg til kritikken.

Det er flere som har skrevet om muligheten for at eksponering av den første bølgen ga beskyttelse mot den neste, for eksempel hadde Oslo en ganske kraftig sommerepidemi og en ganske mild høstepidemi. Dette fremstår som en mye viktigere faktor enn hva slags tiltak myndighetene innførte og når. Det er kanskje ikke så rart at studien ble som den ble når Markel har skrevet en bok om karantene.

Lenke til kommentar
7 hours ago, 0laf said:

WHOs tall var tidlig i pandemien, faktisk før det ble erklært som en pandemi, og på det tidspunktet var CFR 3.4%.

Jeg forholder meg til WHO og seriøs forskning, samt rapporter som kommer fra de hardest rammede landene, ikke indekser som ingen bruker eller "alternativ" forskning, ei heller hva du synes og mener om forskningen til to brasilianere, den ene professor i epidemiologi og den andre doktor i immunologi.

I følge Worldometer er snart 6 millioner bekreftet smittet, 363 000 er døde, slik at CFR i dag er rundt 6%.

Hva IFR blir er kun spekulasjoner, resten av verden forholder seg i stor grad til de tallene som finnes, som forteller oss at mange dør av COVID-19.

Poenget er at det sto en innmari høy dødsrate over alt. Det skapte et inntrykk av at COVID-19 er farligere enn det er. Dette har blitt videreført av flere og bidratt til å skape frykt. Dette er bevisst gjort for å skremme folk slik at de blir lettere å manipulere. Det var ikke tilfeldig at de valgte å sette et slikt tall på nettsidene sine.

Satt man seg grundigere inn i saken så var det jo åpenbart at det prosenttallet som WHO frontet ikke var den andelen av smittede som faktisk kom til å dø bare andelen av de positivt testede.

Det er andelen smittede som kommer til å dø som er relevant for hvor alvorlig en pandemi er. Altså var CFR-tallene de brasilianerne brukte ikke relevante, og bidrar bare til å spre mer frykt. Nå står jo det pandemic severity 7 på wikipedia og hva godt skal det være for?

Mener du virkelig at COVID-19 er en pandemic severity 7?

Lenke til kommentar
Morromann skrev (26 minutter siden):

Jeg ventet på at vi ville se forsvar av Sankt Anthony. Vel...


Jeg har hørt podcasten, alt han sier høres fornuftig ut, vaske hendene osv, og at i fremtiden er det ikke sikkert håndhilsing blir like aktuelt, ikke fordi Fauci har noen plan om å forby det, men fordi folk vil være naturlig mer forsiktige.

Jeg vet hva "compulsive" betyr, gjør du?
Vi snakker ikke om en medisinsk lidelse eller tvang her, men at folk bør vaske hendene, i denne sammenhengen er vel "innstendig" den beste norske oversettelsen jeg kommer på?

Når det kommer til å forsvare Dr. Fauci, så fremstår han for meg som en person som er særdeles oppegående, og har jobbet bak nærmest lukkede dører på et statlig institutt hele sitt liv, hvor han brukt enorme mengder tid på å studere sykdommer å finne en kur mot de.

AIDS, Ebola, influensa med flere, Fauci har dedikert sitt liv til å forske på slike sykdommer, og han er en av verdens desidert ledende eksperter på området.
Han har publisert over tusen vitenskapelige rapporter, og innehar 38 doktorgrader, de fleste av de åpenbart æresgrader.

Dersom han var ute etter penger, så var det helt sikkert bedre betalte stillinger han kunne valgt.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Absolutt, jeg har vært rammet av hypokonderi og OCD hele mitt liv så jeg gjenkjenner nå at det oppfordres til at hele menneskeheten må bli slik. Plutselig oppfører store deler av verden seg på en måte jeg hele livet har fått høre er irrasjonelt. Og det ER irrasjonelt! Helseangst og frylt for å være en milimeter for nær andre mennekser ER irrasjonelt! La meg minne om at tørlagte alkoholikere ofte er gode i å observere andre som er i ferd med eller allerede har utviklet et alkoholproblem og at de fornærmede som regel fornekter det. Samme med meg som nå observerer hvordan hypokonder og OCD plutselig blir endemisk hos store deler av verdens befolkning, spesielt i de engelskspråkelig landene og oppfordret av regjeringer og av deres rådgivere som Faucier og Fergusoner. Takke meg til norske FHI og Nakstad sier jeg.

Jeg tror Fauci har mer penger enn jeg noensinne ville klart å bruke opp i et helt liv om jeg så hadde levd livet mitt om igjen to ganger.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Morromann said:

Absolutt, jeg har vært rammet av hypokonderi og OCD hele mitt liv så jeg gjenkjenner nå at det oppfordres til at hele menneskeheten må bli slik. Plutselig oppfører store deler av verden seg på en måte jeg hele livet har fått høre er irrasjonelt. Og det ER irrasjonelt! Helseangst og frylt for å være en milimeter for nær andre mennekser ER irrasjonelt! La meg minne om at tørlagte alkoholikere ofte er gode i å observere andre som er i ferd med eller allerede har utviklet et alkoholproblem og at de fornærmede som regel fornekter det. Samme med meg som nå observerer hvordan hypokonder og OCD plutselig blir endemisk hos store deler av verdens befolkning, spesielt i de engelskspråkelig landene og oppfordret av regjeringer og av deres rådgivere som Faucier og Fergusoner. Takke meg til norske FHI og Nakstad sier jeg.

Jeg tror Fauci har mer penger enn jeg noensinne ville klart å bruke opp i et helt liv om jeg så hadde levd livet mitt om igjen to ganger.

Det var akkurat det en av USAs mest kjente med OCD sa også!

Istedenfor Fauci så burde de ansette en som det her:

 

Lenke til kommentar
Morromann skrev (19 minutter siden):

Jeg tror Fauci har mer penger enn jeg noensinne ville klart å bruke opp i et helt liv om jeg så hadde levd livet mitt om igjen to ganger.


Man får jo håpe han har noe igjen for å ha vært verdensledende forsker i et helt liv, og ledet et stort nasjonalt institutt i 36 år, jeg kan dog ikke se at det er relevant hvor mye penger han har eller ikke har?

Han er likevel 80 år nå, å jobber døgnet rundt med sine rundt 800 ansatte for å finne en løsning på denne pandemien.

Jeg personlig har stor respekt for Dr. Fauci, og det han har fått til i sin lange karrière.
Jeg registrerer at du mener han kun er ute etter penger, samt ønsker å gjøre verden til hypokondere, det er ikke min oppfatning, så jeg setter strek der.

Uten at jeg er ekspert på psykiske lidelser, ville jeg tro det er en vesens forskjell på hypokondri, å det å være forsiktig midt i en pandemi?

Jeg håper at folk tar rådene om holde avstand og vaske hendene på alvor, slik at færrest mulig blir syke, så får de som mener det er bare tull gjøre som de vil, selv om det skader alle oss andre når smittespredningen øker på grunn av folk som ikke klarer å overholde svært enkle tiltak.

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
LangtGjesp skrev (1 time siden):

Jeg må innrømme at den skjønte jeg ikke. Hvis du ser for deg så mange dødsfall, vennligst klargjør hvordan det skulle skje. Og for all del: si fra til FHI.

Hvis COVID-19 blusser opp i det vi får influensa sesongen kan Norge fort få enn del døde.

Man vet ikke om Sverige har gjort riktig eller ikke før om minst 6-7 måneder.

For min del tyder alt på at Sverige valgte feil strategi hvis en vaksine kommer, hvis en vaksine ikke kommer kan de ha gjort riktig.

Alt blir bare spekulering uansett, viruset kan ha brent seg ut også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...