Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Sverige kommer med noen gode tall. Sveriges BNP vokser med 0.1%
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/EW7erj/uventet-oppgang-i-svensk-oekonomi-i-foerste-kvartal

Til sammenligning norges fastland og Danmarks BNP falt med 2.1% i Q1 og Spania falt med 5.1%. USA falt med 5% i Q1 og forventer en ytterligere nedgang på 40% i Q2. Q2 vil bli verre i mange land, fordi økonomien ble ikke stengt ned før i mars.

Nedstenging har en svært dyr økonomisk pris og bør derfor vært kortvarig og effektiv. Langsiktig nedstenging uten en klar sluttdato er en katastrofe for økonomien.

Endret av Camlon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-italy-virus-idUSKBN2370OQ

Quote

New coronavirus losing potency, top Italian doctor says

“In reality, the virus clinically no longer exists in Italy,” said Alberto Zangrillo, the head of the San Raffaele Hospital in Milan in the northern region of Lombardy, which has borne the brunt of Italy’s coronavirus contagion.

“The swabs that were performed over the last 10 days showed a viral load in quantitative terms that was absolutely infinitesimal compared to the ones carried out a month or two months ago,” he told RAI television.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg blir ganske skremt og ikke rent lite deprimert når jeg hører uttalelser om fremtiden for økonomien. Ikke for nedgangen, men de snakker som om viruset skal være med oss for evig og alltid eller - selv om det kommer en kur så vil virksomheter gå konkurs fordi mesteparten av verdens befolkning har blitt drillet og indoktinert til å være hypokondere som er livredde for nærkontakt med andre mennesker. Jeg håper dette er feil. Isåfall har jeg mistet troen på menneskeheten. Jeg skjønner ikke - i mars snakket man om at man skulle holde fysisk avstand for å slå ned viruset og ikke få smitten ut av kontroll. Nå snakker de om "sosial distanse" som noe som er kommet for å bli for evig og alltid. WTF?? Hvordan skal fremtidige generajsoner da få venner? Eller innlede forhold? Hvordan skal menneskeheten reprodusere seg? Elller mener de at kunstig befrukting skal bli en del av "den nye normalen" for hele j*vla menneskeheten? Dette er verre enn noe science fiction-mareritt jeg noensinne har sett. Jeg behøver ikke se grøsserfilmer lenger. Vi lever i en!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Morromann said:

(...). WTF?? Hvordan skal fremtidige generajsoner da få venner? Eller innlede forhold? Hvordan skal menneskeheten reprodusere seg? Elller mener de at kunstig befrukting skal bli en del av "den nye normalen" for hele j*vla menneskeheten? Dette er verre enn noe science fiction-mareritt jeg noensinne har sett. Jeg behøver ikke se grøsserfilmer lenger. Vi lever i en!

Ro ned litt nå? «Vi» har endret oss mye pga sykdommer før. Masse sosiale greier som var helt vanlig på 17-1800-tallet som vi sluttet med grunnet tuberkulose. (Fellesvannøsa, fellesølbollen, at alle spiste fra samme gryte....) «Ingen» savner det lengre. Jeg tror jeg helt fint klarer å formere meg uten å ta hver bidige forretningskontakt i hånda på alle møter eller å stå 0,001 meter fra 8 andre fremmede på trikken. Tror det går helt greit å ikke ta på alt mulig i butikken og å slutte å pelle meg i øyet også. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
M98kF1 skrev (24 minutter siden):

Ro ned litt nå? «Vi» har endret oss mye pga sykdommer før. Masse sosiale greier som var helt vanlig på 17-1800-tallet som vi sluttet med grunnet tuberkulose. (Fellesvannøsa, fellesølbollen, at alle spiste fra samme gryte....) «Ingen» savner det lengre. Jeg tror jeg helt fint klarer å formere meg uten å ta hver bidige forretningskontakt i hånda på alle møter eller å stå 0,001 meter fra 8 andre fremmede på trikken. Tror det går helt greit å ikke ta på alt mulig i butikken og å slutte å pelle meg i øyet også. 

Er du en av de som har blitt hypokonder av denne krisen og ser på dine medmennesker som kommer nær deg bringer deg død og sykdom? Skalmenneskelig nærhet som har eksistert i millioner av år opphøre? Mener du at det er tull at mennesker er nær hverandre når man trenger trøst og omsorg? Jeg er hypokonder men erkjenner det og vet at det er sykelig. Jeg vil vie hver eneste dag av mitt liv til å bekjempe at dette skal bli en norm. Siden jeg har levd et langt liv som hypokoner bevitner jeg hvordan plutselig vi skal indoktrineres til at dette skal være en norm. Akkurat slik som tørrlagte alkoholikere observerer andres alkoholmisbruk hvor de andre benekter det. Jeg ser det. Det er sykelig. Så farvel til fotballtribuner, folkefester 17.mai, konserter, ting som gir oss livsgløede. Slutt i å gi noen en trøstende hånd når man ligger nede. Slutt på å ta en tur på biblioteket? Slutt på å slå av en prat med noen på en benk i parken? Alt skal erstattes av sykelig angst for å komme nær våre medmennesker? Nei takk! OVER MITT LIK!  Dessuten: å hele tiden hysterisk prøve å unngå smitte vil ødelegge immunforsvaret. Folk trenger å få en normal forkjølelse og omgangssyke av og til. "Sosial distanse" bør ene og alene være et nødvendig onde kun for pandmien og ALDRI, JEG GJENTAR ALDRI et mål i seg selv.

Jeg holder avstand for å unngå smitte til dette er over men jeg lover ved alt jeg eier at det er noe jeg skal slutte med den dagen dette er over. Skremmende hvor naivt folk sluker dette rått og ikke ser hvor ødeleggende denne sykelige ideologien er for samfunnet vårt og menneskelige relasjoner.

Men det overrsaker meg desverre ikke at "new normal" blir omfavnet i diskusjonsforumer. Jeg håper inderlig at det er ytterst få der ute som omfavner dette. Legger merke til ungdommer som er mer ute nå og nyter livet igjen. Grupper på rundt 20, som ikke er redd for hverandre og gjennoptar livet. Og det lover godt. For det er ungdommen som er fremtiden. Og om de foretrekker det sosiale og ikke lar seg indoktrinere i "new normal"-ideologien vil ikke dette vinne frem.

Å slutte med naturlig menneskelig nærhet har ingenting med ting man lærte etter tuberkolosen å gjøre. Det jeg ser, spesielt i britisk og amerikansk media om "new normal" ligner mer på visjoner som Hitler, Stalin, Mao og Pol Pot hadde og måten Nord-Korea styres på.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Morromann said:

Jeg blir ganske skremt og ikke rent lite deprimert når jeg hører uttalelser om fremtiden for økonomien. Ikke for nedgangen, men de snakker som om viruset skal være med oss for evig og alltid eller - selv om det kommer en kur så vil virksomheter gå konkurs fordi mesteparten av verdens befolkning har blitt drillet og indoktinert til å være hypokondere som er livredde for nærkontakt med andre mennesker. Jeg håper dette er feil. Isåfall har jeg mistet troen på menneskeheten. Jeg skjønner ikke - i mars snakket man om at man skulle holde fysisk avstand for å slå ned viruset og ikke få smitten ut av kontroll. Nå snakker de om "sosial distanse" som noe som er kommet for å bli for evig og alltid. WTF?? Hvordan skal fremtidige generajsoner da få venner? Eller innlede forhold? Hvordan skal menneskeheten reprodusere seg? Elller mener de at kunstig befrukting skal bli en del av "den nye normalen" for hele j*vla menneskeheten? Dette er verre enn noe science fiction-mareritt jeg noensinne har sett. Jeg behøver ikke se grøsserfilmer lenger. Vi lever i en!

Det finnes de som hyller den såkalte "nye normalen", jo mer inngripende, jo bedre. For dem fremstår det som spesielt bra om man kan få folk til å få dårlig samvittighet om de ikke følger den "nye normalen", for da har man jo vunnet den "endelige seier", fascismen har blitt internalisert og folk skylder på seg selv når naturen går sin gang.

Forhåpentligvis kjøper ikke flertallet den fortellingen. For sesongsykdommer kan faktisk gi beskyttelse ved nye pandemier. Det antas at samene, og andre som bodde i grisgrendte strøk, hadde ekstremt høy dødelighet av spanskesyken fordi de tidligere ikke hadde blitt eksponert mot sesonginfluensa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bakstrever skrev (14 minutter siden):

Det finnes de som hyller den såkalte "nye normalen", jo mer inngripende, jo bedre. For dem fremstår det som spesielt bra om man kan få folk til å få dårlig samvittighet om de ikke følger den "nye normalen", for da har man jo vunnet den "endelige seier", fascismen har blitt internalisert og folk skylder på seg selv når naturen går sin gang.

Forhåpentligvis kjøper ikke flertallet den fortellingen. For sesongsykdommer kan faktisk gi beskyttelse ved nye pandemier. Det antas at samene, og andre som bodde i grisgrendte strøk, hadde ekstremt høy dødelighet av spanskesyken fordi de tidligere ikke hadde blitt eksponert mot sesonginfluensa.

Jeg blir jo skremt over at noen virker positiv til denne ideologien her inne, men....man finner alt i et diskusjonsforum, og det er jo alltids også folk som troller. Jeg mener, de skriver "vi vet jo bedre nå som etter tidligere pandemier". Så nå har vi lært oss at det å omgpåes våre egne eldre eller syke familiemedlemmer er galt og noe tull? At vi nå skjønner at de må skjermes fra oss fra nå av og kun bli vesener vi har kontakt med via skjermer? Det er jo konsekvensen av at "social distance" basert på sykelig hypokonderi og OCD skal bli en ny ideologi som driver våre samfunn. Da blir det trist å være gammel. Våre eldre skal ikke lenger oppleve gleden av å ha barnebarn for eksempel. De skal de kun få lov å se på en skjerm på mobilen eller nettbrettet. For når de fyller 65, da er det bye, bye, samfunnet. I isolasjon til man dør.

Men nå virker det heldigvis som om "new normal" er noe som aggrsivt frmmes i USA og Storbritannia og det på det mest sykelig, jeg vil til og med påstå psykotiske vis. En ideologi drevet frem av frykt, akkurat slik nazismen, stalinismen, IS og Pol Pots Kambodsja var. Men akkurat som med lederne der har vi jo hykleriet. For eksempel Neil Fergusson, som drev frem at uten lockdown ville en halv million briter dø. Ikke så viktig for ham da, synd for ham at han ble tatt med buksene nede bokstavelig talt. Akkurat DET flirer jeg av og tenker KARMA! Hehe!

Det bekymrer jo at i og med at vi er så amerikaniserte i Norge så vil noen bli påvirket av "new normal"-psykosen via sosiale medier. Men igjen; USA råtner opp kollapser innenfra as we speak så det er kanskje mer sannsynlig med kaos enn at de blir en helsepanisk versjon av Nord-Korea. Så da er det ikke noe å bli amerikanisert av. Vi bør finne vår egen vei og ikke la oss rive med av psykotiske og ekstremistiske ideer som kommer derfra. Jeg har også tro på at vi har fornuftige helseeksperter i Norge som vil advare mot å la oss forlede inn i en ekstrem fryktkultur for alle former for smitte etter pandemien og at vi ikke må være redde.

Jeg vil anta at de som er mest for "new normal" er herskesyke individer som gjerne ønsker å fortsette der de slapp når man ikke lenger kan leke coronapoliti. "Ikke kom for nær meg, du bringer smitte" og den slags. Alle maktsyke individers drøm. Ideologien er kun en unnskyldning til å leke autoritet. Coronaen ga dem en følelse av autoritet. Forhåpentligvis er det snart slutt på det når pandemioen forsvinner og folk går ut i solen og friheten igjen.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Morromann said:

Så farvel til fotballtribuner, folkefester 17.mai, konserter, ting som gir oss livsgløede. Slutt i å gi noen en trøstende hånd når man ligger nede. Slutt på å ta en tur på biblioteket? Slutt på å slå av en prat med noen på en benk i parken? Alt skal erstattes av psykotisk angst for å komme nær våre medmennesker? Ikke f*en! OVER MITT LIK!

Enig. Fysisk kontakt er enormt viktig, det er kanskje den mest grunnleggende følelsen ved det å være i live. Angst er i seg selv sykdomsfremkallende og ekstremt farlig.

22 minutes ago, Morromann said:

"Sosial distanse" bør ene og alene være et nødvendig onde kun for pandmien og ALDRI, JEG GJENTAR ALDRI et mål i seg selv.

De som vil ha "new normal" er enten totalt hjernevaskede eller bevisst ondskapsfulle. "Sosial distanse" var ment som et midlertidig tiltak og ethvert forsøk på gjøre det permanent er ødeleggende og skremmende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bakstrever skrev (7 minutter siden):

Enig. Fysisk kontakt er enormt viktig, det er kanskje den mest grunnleggende følelsen ved det å være i live. Angst er i seg selv sykdomsfremkallende og ekstremt farlig.

De som vil ha "new normal" er enten totalt hjernevaskede eller bevisst ondskapsfulle. "Sosial distanse" var ment som et midlertidig tiltak og ethvert forsøk på gjøre det permanent er ødeleggende og skremmende.

Kan ikke de som ønsker "new normal" like så godt søke asyl i Nord-Korea? Denne ideologien går jo bare ut på å gjøre våre samfunn om til digre konsentrasjonsleire. Det får de der og de kan sikkert få jobb som angviere og controlfreaks.

Angst er sykdomsfremkallende. Tell me about it. Jeg har slitt med det store deler av livet og ja det gjør mennesker syke. I verste fall kan det også være kreftfremkallende og bringe uro i hjerterytmen. Det norske helsevesenet er baert på den sosialdemokratiske folkehelseideologien og må ikke la seg rive med av den amerikanske helseindustrien som kun handler om $$$$. Håper vi fpr fornuftige advarsler mot at slik psycho-ideologi skal forgifte våre sinn. No new normal!

 

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Morromann said:

Jeg blir jo skremt over at noen virker positiv til denne ideologien her inne, men....man finner alt i et diskusjonsforum, og det er jo alltids også folk som troller. Jeg mener, de skriver "vi vet jo bedre nå som etter tidligere pandemier". Så nå har vi lært oss at det å omgpåes våre egne eldre eller syke familiemedlemmer er galt og noe tull? At vi nå skjønner at de må skjermes fra oss fra nå av og kun bli vesener vi har kontakt med via skjermer? Det er jo konsekvensen av at "social distance" basert på sykelig hypokonderi og OCD skal bli en ny ideologi som driver våre samfunn. Da blir det trist å være gammel. Våre eldre skal ikke lenger oppleve gleden av å ha barnebarn for eksempel. De skal de kun få lov å se på en skjerm på mobilen eller nettbrettet. For når de fyller 65, da er det bye, bye, samfunnet. I isolasjon til man dør.

Men nå virker det heldigvis som om "new normal" er noe som aggrsivt frmmes i USA og Storbritannia og det på det mest sykelig, jeg vil til og med påstå psykotiske vis. En ideologi drevet frem av frykt, akkurat slik nazismen, stalinismen, IS og Pol Pots Kambodsja var. Men akkurat som med lederne der har vi jo hykleriet. For eksempel Neil Fergusson, som drev frem at uten lockdown ville en halv million briter dø. Ikke så viktig for ham da, synd for ham at han ble tatt med buksene nede bokstavelig talt. Akkurat DET flirer jeg av og tenker KARMA! Hehe!

Det bekymrer jo at i og med at vi er så amerikaniserte i Norge så vil noen bli påvirket av "new normal"-psykosen via sosiale medier. Men igjen; USA råtner opp kollapser innenfra as we speak så det er kanskje mer sannsynlig med kaos enn at de blir en helsepanisk versjon av Nord-Korea. Så da er det ikke noe å bli amerikanisert av. Vi bør finne vår egen vei og ikke la oss rive med av psykotiske og ekstremistiske ideer som kommer derfra. Jeg har også tro på at vi har fornuftige helseeksperter i Norge som vil advare mot å la oss forlede inn i en ekstrem fryktkultur for alle former for smitte etter pandemien og at vi ikke må være redde.

Mens alle andre sitter hjemme og isolerer seg i frykt så får vi møtes i parken, vi som ikke er redde, eks-hypokondere, Neil Ferguson, o.a.

Tidligere har jeg forsøkt å prøve å få til å klemme folk jeg møter, av den tanken at jeg som nordmann naturlig er litt for tilbakeholden. I fremtiden kommer jeg til å bli enda mer "klemmete".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bakstrever skrev (3 minutter siden):

Mens alle andre sitter hjemme og isolerer seg i frykt så får vi møtes i parken, vi som ikke er redde, eks-hypokondere, Neil Ferguson, o.a.

Tidligere har jeg forsøkt å prøve å få til å klemme folk jeg møter, av den tanken at jeg som nordmann naturlig er litt for tilbakeholden. I fremtiden kommer jeg til å bli enda mer "klemmete".

Kommunen jeg bor i er coronafri og har vært det lenge. Hjemme hos familien praktiserer vi ikke "new normal". Der er det klemmer og gi trøstende hender. Og ikke holde seg en meter unna. Og selv om mine gamle foreldre er mer i risikosonen er de ikke halvparten så hysteriske som mange av de som skriver i debatten og som ikke er i risikosonen engang.

Jepp, vi får henge i parken. Og vi bør fortelle så mange som mulig hvorfor det er viktig å ikke gi etter for frykten.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Morromann said:

Det norske helsevesenet er baert på den sosialdemokratiske folkehelseideologien og må ikke la seg rive med av den amerikanske helseindustrien som kun handler om $$$$.

Hadde det vært slik at man tjente på penger på gjøre folk friske hadde det kanskje ikke vært så ille. Men big pharma tjener penger på å holde folk syke slik at de kan være evige pasienter og melkekuer for en kynisk elite. Det norske helsevesenet har forsøkt å holde tilbake, men har samtidig også latt seg påvirke. Jeg tror at et viktig punkt er at folk begynner å engasjere seg mer i sin egen helse istedenfor å overlate den til helsevesenet. På denne måten vil også helsevesenet etter hvert bli tvunget til å endre seg hvis det vil henge med i utviklingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Morromann said:

Og selv om mine gamle foreldre er mer i risikosonen er de ikke halvparten så hysteriske som mange av de som skriver i debatten og som ikke er i risikosonen engang.

Ja, dette er et viktig poeng. Mange eldre er faktisk ikke så hysteriske. De vet at de ikke har all verdens med tid igjen å leve uansett. De har ikke så god tid til å isolere seg. Hva er poenget med å overleve i en elendig tilstand når du uansett skal dø? Dette minner meg om Piet Heins udødelige dikt:

Husk å elske mens du tør det,
husk å leve mens du gjør det!

Mange eldre synes også det er trist at de unge blir mer og mer redde og isolerte fra hverandre, enten det er gjennom skjermer eller coronafrykt. Det kan faktisk tenkes at besteforeldre heller ville ønsket å få mer besøk, hvis de fikk velge helt selv i hemmelighet (uten frykt for dømmende blikk fra sin egen familie). Jeg mistenker at det ofte er de voksne barna som er mer redde for at foreldrene skal dø, enn foreldrene er redde for å dø selv.

16 minutes ago, Morromann said:

Hjemme hos familien praktiserer vi ikke "new normal". Der er det klemmer og gi trøstende hender. Og ikke holde seg en meter unna.

Høres ut som dere har et mye sunnere forhold til dette enn mange her på forumet.

Lenke til kommentar
Maabren skrev (3 timer siden):

Sitter du med svaret eller gambler du på at HCQ + zink ikkje virker? 


Jeg aner ikke om det virker, det var ikke det jeg svarte på?
Det var tre påstander i ditt innlegg :

  1. Skulle det vise seg at corona-viruset er mulig å handtere med eksisterande medisin vil det ødelegge narrativet om lockdown ...
  2. og behovet for bg vaksinen
  3. Samtidig vil who framstå som unødvendige viss di gjere ein så dårlig jobb at det går ut over menneskers ve og vel.


Skulle det vise seg at koronaviruset er mulig å håndtere med eksisterende medisin, så tror jeg nok alle synes det er positivt, det er jo de vi håper på, men at at "ødelegger narrativet om lockdown" er bare tull, det har vært helt nødvendig å stenge ned mange steder, og vil fremdeles være nødvendig ved eventuelle nye utbrudd.

Behovet for vaksine vil også være der, det vil være langt bedre å ha en trygg og effekt vaksine, enn å fore befolkningen med klorokin og sink over lengre tid.

WHO er ikke en marginal organisasjon som bare plutselig poppet opp, WHO gjør en jobb hele året, både før og etter pandemien, en særdeles viktig jobb, blant annet innen forskning, overvåkning for å ikke snakke om vaksinasjoner og utbedring av helsevesen i u-land.

WHO er absolutt ikke unødvendige, vi har nå sett hvor nødvendige de faktisk er, og de har i en årrekke vært underfinansiert, så forhåpentligvis vil i fremtiden styrke WHO.

Forøvrig er jo årsaken til at de stanser nye forsøk med hydroksyklorokin nettopp for å unngå å skade mennesker. "Do no harm".
Når man får indikasjoner på at legemiddelet kan føre til mer død, så må man være forsiktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svenske Folkehelsemyndigheter går bort fra sine egne rutiner.

I årevis har FHM tatt notater fra sentrale ukentlige møter de har med landet smittevernleger.
Disse notatene har vært fritt tilgjengelig, og mediene har ofte finkjemmet de for å finne feil og mangler ved Sveriges håndtering av krisen.

Etter at viruset begynte å spre seg for alvor i Sverige, har FHM nå sluttet å ta slike notater, å hemmeligholder all informasjon fra møtene.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7484817

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hepp!

Tråden er jo full av offtopic poster nå. En hele haug med poster vil bli sletttet.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Back to the basic now..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, 0laf said:

Dette er ikke en randomisert kontrollstudie:

Quote

Our study has several limitations. The association of decreased survival with hydroxychloroquine or chloroquine treatment regimens should be interpreted cautiously. Due to the observational study design, we cannot exclude the possibility of unmeasured confounding factors, although we have reassuringly noted consistency between the primary analysis and the propensity score matched analyses. Nevertheless, a cause-and-effect relationship between drug therapy and survival should not be inferred.

Det kan hende at å gi HCQ 48t etter positiv test med PCR allerede er for sent, anbefalingene jeg har hørt er at det bør gis ved første symptom. Forøvrig kan det tenkes at siden dette ikke var en randomisert studie, så var det kun de sykeste som fikk HCQ fordi det mange steder ikke var anbefalt (eller lov) å gi dette til noen andre enn de alvorlig syke.

Det må også nevnes at hovedforfatteren av studien får betalt av et drøss med farmasiselskaper (som har interesse av å undertrykke medisiner det ikke finnes patent på).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Morromann said:

Er du en av de som har blitt hypokonder av denne krisen og ser på dine medmennesker som kommer nær deg bringer deg død og sykdom? Skalmenneskelig nærhet som har eksistert i millioner av år opphøre? Mener du at det er tull at mennesker er nær hverandre når man trenger trøst og omsorg? Jeg er hypokonder men erkjenner det og vet at det er sykelig. Jeg vil vie hver eneste dag av mitt liv til å bekjempe at dette skal bli en norm. Siden jeg har levd et langt liv som hypokoner bevitner jeg hvordan plutselig vi skal indoktrineres til at dette skal være en norm. Akkurat slik som tørrlagte alkoholikere observerer andres alkoholmisbruk hvor de andre benekter det. Jeg ser det. Det er sykelig. Så farvel til fotballtribuner, folkefester 17.mai, konserter, ting som gir oss livsgløede. Slutt i å gi noen en trøstende hånd når man ligger nede. Slutt på å ta en tur på biblioteket? Slutt på å slå av en prat med noen på en benk i parken? Alt skal erstattes av sykelig angst for å komme nær våre medmennesker? Nei takk! OVER MITT LIK!  Dessuten: å hele tiden hysterisk prøve å unngå smitte vil ødelegge immunforsvaret. Folk trenger å få en normal forkjølelse og omgangssyke av og til. "Sosial distanse" bør ene og alene være et nødvendig onde kun for pandmien og ALDRI, JEG GJENTAR ALDRI et mål i seg selv.

Jeg holder avstand for å unngå smitte til dette er over men jeg lover ved alt jeg eier at det er noe jeg skal slutte med den dagen dette er over. Skremmende hvor naivt folk sluker dette rått og ikke ser hvor ødeleggende denne sykelige ideologien er for samfunnet vårt og menneskelige relasjoner.

Men det overrsaker meg desverre ikke at "new normal" blir omfavnet i diskusjonsforumer. Jeg håper inderlig at det er ytterst få der ute som omfavner dette. Legger merke til ungdommer som er mer ute nå og nyter livet igjen. Grupper på rundt 20, som ikke er redd for hverandre og gjennoptar livet. Og det lover godt. For det er ungdommen som er fremtiden. Og om de foretrekker det sosiale og ikke lar seg indoktrinere i "new normal"-ideologien vil ikke dette vinne frem.

Å slutte med naturlig menneskelig nærhet har ingenting med ting man lærte etter tuberkolosen å gjøre. Det jeg ser, spesielt i britisk og amerikansk media om "new normal" ligner mer på visjoner som Hitler, Stalin, Mao og Pol Pot hadde og måten Nord-Korea styres på.

Dette høres ut som helseangsten din bare har fått ny innpakning? Det er ingen «trøst og omsorg» ved å stå tett på trikken. Det blir litt dyrere, men ellers likt, om seteavstanden på fotballstadion økes til 30cm. Du bor ikke i nord Korea under Hitler og Stalin om du blir sett på som en ekkel raring om du hoster på folk i kinokøen. Menneskelig nærhet er ikke avhengig av at jeg ikke vasker hendene. Å stenge barnehager og hytteforbudet var unødvendig, å oppfordre folk til ikke å hoste fremmede rett på øyeeplet er ikke «Hitler og Pol Pot».

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...