Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Noxhaven skrev (2 minutter siden):

Det har nok ikke kostet oss en brøkdel av hva det kan komme til å gjøre om det det blir et større utbrudd her så hele byer blir satt i karantene sånn som i Kina, S. Korea samt Italia.

Nei, ikke enda, men skal vi (staten) betale for alle som ikke får komme hjem fra ferie, og samtidig betale deres arbeidsgivere? Eller skal vi la forretninger gå konkurs?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
17 minutes ago, Noxhaven said:

-Rundt 3,4 prosent av dem som er registrert smittet av det nye koronaviruset er døde, ifølge Verdens helseorganisasjon (WHO).

Dette er overskriften i artikkelen du linket til, men uansett, det er irrelevant.
 
Altså forstå meg rett, jeg forstår at en satt prosent som er basert på et bestemt tall må komme fra registrerte tilfeller.
Men er prosenten et estimat som inkluderer antallet de tror faktisk er smittet, ikke kun andelen som via tilfeldigheter eller grunnet alvorligheten rundt symptomene har registrert at er smittet så blir det noe helt annet.

Er 1 av 10 tilfeller registrert (tilfeldig estimat) så er den faktiske prosentandelen 0.34% dødelighet.
Det er vel ingen her som bestrider at trolig en ekstremt stor andel aldri blir rapportert inn eller i det hele tatt oppdaget?

Lite trolig. Viruset er for hissig og ødelegger lungene til for stor andel til at det er svært mange smittede som ikke er registrert. Kanskje 10%? Og mange av disse vil bli oppdaget. Det som er sikkert er at det er mange smittede tidlig i forløpet som ikke er oppdaget. Antagelig mange hundre bare i Norge (de 400 behandlet av legen på Ullevål og de 800 i Molde). Var kanskje dette du mente? 

Endret av Benbjo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (11 minutter siden):

Lite trolig. Viruset er for hissig og ødelegger lungene til for stor andel til at det er svært mange smittede som ikke er registrert. Kanskje 10%? Og mange av disse vil bli oppdaget. Det som er sikkert er at det er mange smittede tidlig i forløpet som ikke er oppdaget. Antagelig mange hundre bare i Norge (de 400 behandlet av legen på Ullevål og de 800 i Molde). Var kanskje dette du mente? 

Du tror at ca. 10% av alle verdens coronavirus smittede ikke er blitt registrert som smittede, forstår jeg deg rett?
Altså om det er 100.000 som er registrert smittet på verdensbasis så tror du at det er 110.000 smittede totalt sett?

Det er forbløffende hvor annerledes totalinntrykk jeg og du har på samme sak, noe begge to har fulgt ganske mye med på siden starten.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (18 minutter siden):

1. Jeg ser ikke bort i fra at Kina muligens lyver i denne saken, men det vil i så fall bare slå hardt tilbake på dem selv. Kina er smartere enn å pisse i buksa for å holde varmen / fremstå som de har lite spredning og dødsfall.

Hvis man ser pressekonferansen WHO hadde i stad, så argumenterer og forklarer de hvorfor de tror og mener tallene og rapportene i Kina virker å være korrekte. Synes det ser ganske ryddig ut ja.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

 

frohmage skrev (16 minutter siden):

Nei, ikke enda, men skal vi (staten) betale for alle som ikke får komme hjem fra ferie, og samtidig betale deres arbeidsgivere? Eller skal vi la forretninger gå konkurs?

Pensjonsfondet vårt har tapt nesten 1000 milliarder på viruset. Hvem skal erstatte det? Aksjesparere og fondssparere har tapt tusener på tusener av milliarder. Hvem skal erstatte det? Det er ikke sånn her i verden, at noen alltid kan krever erstatning for tap, det være seg arbeidsgiver, arbeidstaker eller investorer.

Hvis viruset ikke stanses med effektive tiltak, vil samfunnets tap bli flerfoldig av det effektive tiltak vil koste. Du tror vel ikke Kina hadde satt landet på hodet og tatt en astronomisk økonomisk belastning, hvis ikke hele økonomien sto på spill?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
31 minutes ago, Simen1 said:

1. Jeg ser ikke bort i fra at Kina muligens lyver i denne saken, men det vil i så fall bare slå hardt tilbake på dem selv. Kina er smartere enn å pisse i buksa for å holde varmen / fremstå som de har lite spredning og dødsfall.

2. Så fremst de snakker sant har det åpenbart en sammenheng. Tiltakene virker - i følge tallene. Spredningsraten er totalt forvandlet på et par uker. Fra en daglig dobling i antall smittede til bare noen få prosent nye smittetilfeller daglig. Jeg kan rett og slett ikke se noen annen forklaring. Corona-viruset har ikke akkurat gått til streik sånn plutselig.

2. Hvis du gjør A og så skjer B etterpå, betyr ikke det at A medførte B, som er antagelsen du nå gjør. Kanskje en del av A førte til B, men ikke alt. 

Lenke til kommentar
Miri skrev (26 minutter siden):

Pensjonsfondet vårt har tapt nesten 1000 milliarder på viruset. Hvem skal erstatte det?

Vi skal, selvfølgelig. Jeg legger bare merke til at mange av de som etterlyser tiltak er de som skriker høyest mot høyere skattesatser. Da går ikke regnestykket opp.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Miri skrev (28 minutter siden):

Pensjonsfondet vårt har tapt nesten 1000 milliarder på viruset. Hvem skal erstatte det? Aksjesparere og fondssparere har tapt tusener på tusener av milliarder. Hvem skal erstatte det? Det er ikke sånn her i verden, at noen alltid kan krever erstatning for tap, det være seg arbeidsgiver, arbeidstaker eller investorer.

Hvis viruset ikke stanses med effektive tiltak, vil samfunnets tap bli flerfoldig av det effektive tiltak vil koste. Du tror vel ikke Kina hadde satt landet på hodet og tatt en astronomisk økonomisk belastning, hvis ikke hele økonomien sto på spill?

Korleis er alle dei milliardane tapt? 

Lenke til kommentar
43 minutes ago, Noxhaven said:

Du tror at ca. 10% av alle verdens coronavirus smittede ikke er blitt registrert som smittede, forstår jeg deg rett?
Altså om det er 100.000 som er registrert smittet på verdensbasis så tror du at det er 110.000 smittede totalt sett?

Det er forbløffende hvor annerledes totalinntrykk jeg og du har på samme sak, noe begge to har fulgt ganske mye med på siden starten.

10% som har blitt smittet, ikke blitt testet, ikke blitt verre og blitt friske, ja. Kanskje til og med høyt tall. 

At det er mange som enda ikke er oppdaget, ja det er selvsagt. Som sagt, antagelig hundrevis i Norge. Disse kommer jo til å bli oppdaget når symptomer melder seg og de blir syke(re)

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (1 time siden):

2. Hvis du gjør A og så skjer B etterpå, betyr ikke det at A medførte B, som er antagelsen du nå gjør. Kanskje en del av A førte til B, men ikke alt. 

Nå sa jeg heller ikke at A førte til B, men at det er åpenbart at det har en sammenheng. Det betyr ikke at A = 100% B.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, Simen1 said:

Nå sa jeg heller ikke at A førte til B, men at det er åpenbart at det har en sammenheng. Det betyr ikke at A = 100% B.

Men du er enig at man må se på hvilke tiltak som faktisk gir noe? Og at det er mange andre faktorer som spiller inn -- inkludert at folk ikke melder fra.

Lenke til kommentar
3 hours ago, PingEnt said:

Så nå er du for at norge skal dekke dette igjennom sykelønn? Det første du sa var "Hvorfor skal noen betale for dem? Er man ikke forsikret, så betaler man selv."

Jeg synes temaet er ferdigdiskutert nå. Dere er uenige, innse det. Ja, noen må ta et økonomisk tap. Utifra hva jeg har lest så mener de som har deltatt i den deltemadiskusjonen at det blir et økonomisk tap ved å gjøre grep. Fornøyd da? :)

  

2 hours ago, frohmage said:

Nei, ikke enda, men skal vi (staten) betale for alle som ikke får komme hjem fra ferie, og samtidig betale deres arbeidsgivere? Eller skal vi la forretninger gå konkurs?

Om noen forretninger skulle gå konkurs så har de ikke opparbeidet seg nok  nedsyltede midler for uår. Så enkelt er det med den saken. Så de kan forventes å gå konkurs da ja.

  

2 hours ago, Miri said:

Pensjonsfondet vårt har tapt nesten 1000 milliarder på viruset. Hvem skal erstatte det? Aksjesparere og fondssparere har tapt tusener på tusener av milliarder. Hvem skal erstatte det? Det er ikke sånn her i verden, at noen alltid kan krever erstatning for tap, det være seg arbeidsgiver, arbeidstaker eller investorer.

Hvis viruset ikke stanses med effektive tiltak, vil samfunnets tap bli flerfoldig av det effektive tiltak vil koste. Du tror vel ikke Kina hadde satt landet på hodet og tatt en astronomisk økonomisk belastning, hvis ikke hele økonomien sto på spill?

Aksjemarkedet er et "luftslott" uansett, så det anser jeg ikke som noe tap. Det er en urealisert investering. Gi den en måned eller to og verdiene vil se helt annerledes ut en de gjør i dag, så sant folk har is i magen og ikke realiserer.

  

2 hours ago, Zeph said:

Korleis er alle dei milliardane tapt? 

Den diskusjonen dere fører passer veldig snart bedre i en aksje, finans, skatt, samfunnsdebatt-tråd. Staten har to valg. Å agere eller å la ting skure i forhold til coronaviruset. Dette må opp på Stortinget som ekstraordinære saker SNAREST !!

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Noxhaven said:

-Rundt 3,4 prosent av dem som er registrert smittet av det nye koronaviruset er døde, ifølge Verdens helseorganisasjon (WHO).

Dette er overskriften i artikkelen du linket til, men uansett, det er irrelevant.
 
Altså forstå meg rett, jeg forstår at en satt prosent som er basert på et bestemt tall må komme fra registrerte tilfeller.
Men er prosenten et estimat som inkluderer antallet de tror faktisk er smittet, ikke kun andelen som via tilfeldigheter eller grunnet alvorligheten rundt symptomene har registrert at er smittet så blir det noe helt annet.

Er 1 av 10 tilfeller registrert (tilfeldig estimat) så er den faktiske prosentandelen 0.34% dødelighet.
Det er vel ingen her som bestrider at trolig en ekstremt stor andel aldri blir rapportert inn eller i det hele tatt oppdaget?

Det kan bedre seg litt dersom de får en test som kan lese immunresponsen fra blodet til de som har kommet over smitten muligens. De driver vel på å utvikle det også.

Lenke til kommentar
G skrev (21 minutter siden):

Om noen forretninger skulle gå konkurs så har de ikke opparbeidet seg nok  nedsyltede midler for uår.

Nei, men så er kanskje eiere av bedrifter uenige med deg i hva som er et "uår". Om du driver med turisme sliter du når du har folk ansatte på fulltid og ikke får ta imot turister pga "stengte grenser".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...