Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Det flyet i Tromsø er jo ikke spesielt beroligende det heller...

https://www.indiatoday.in/world/story/coronavirus-outbreak-live-updates-india-new-cases-bengaluru-china-washington-south-korea-1652193-2020-03-04

Quote

15 of the 21 Italian tourists who were quarantined in New Delhi also tested positive on Wednesday, 

15 av 21 turister fra Italia var positive i India, men i Norge, der alt er under kontroll, blir disse sluppet rett ut i Tromsø slik at lungepesten kan spres...

Nesten ubegripelig hvor tafatte disse myndighetene våre er...

 

Her er en oversatt versjon av videoen jeg postet tidligere, for de som enda ikke kan tro at det er sant. Hvorvidt det er sant, eller om det bare er en stor "practical joke" får være opp til hver enkelt å vurdere. Jeg kan selvfølgelig ikke bevise at det er ekte, men man kan jo dra samme logikken med alt av nyheter som man ikke har sett med egne øyne.

 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
pappkake skrev (20 minutter siden):

Det flyet i Tromsø er jo ikke spesielt beroligende det heller...

https://www.indiatoday.in/world/story/coronavirus-outbreak-live-updates-india-new-cases-bengaluru-china-washington-south-korea-1652193-2020-03-04

15 av 21 turister fra Italia var positive i India, men i Norge, der alt er under kontroll, blir disse sluppet rett ut i Tromsø slik at lungepesten kan spres...

Nesten ubegripelig hvor tafatte disse myndighetene våre er...

 

Her er en oversatt versjon av videoen jeg postet tidligere, for de som enda ikke kan tro at det er sant. Hvorvidt det er sant, eller om det bare er en stor "practical joke" får være opp til hver enkelt å vurdere. Jeg kan selvfølgelig ikke bevise at det er ekte, men man kan jo dra samme logikken med alt av nyheter som man ikke har sett med egne øyne.

 

 

Hmm.. her er et par youtube filmer fra kanalen til Max Howroute.

https://www.youtube.com/watch?v=AoLzO1pSZ7Y

https://www.youtube.com/watch?v=5eIfz3ZbsqU

 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Noxhaven said:

Hmm.. her er et par youtube filmer fra kanalen til Max Howroute.

Ja, men jeg har sett (omtrent) akkurat samme oversettelse før av en som snakker språket. Jeg kjente en selv en gang, men jeg har ikke kontakt med vedkommende. Jeg kunne sikkert spurt, men jeg orker ikke bare for å overbevise folk her. De som vil kan ta det seriøst, og de som ønsker å tro at det er en dårlig spøk kan få lov til å tro det. 

Jeg vet hvor jeg står, og det er ikke på grunn av denne videoen i seg selv. At de har en gigantisk krise nå burde være åpenbart for alle som følger med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Camlon said:

Hvordan skal de klare det? Dette er ikke en vanlig influensa hvor halvparten har immunitet.

Det som vil skje er at på et tidspunkt så er 10% av et område smittet. Neste uke er det 40% og uken etterpå blir det 70%. Resultatet er at alle blir syke på engang.

Den eneste måten de kan hindre at dette skjer, er om de stenger ned økonomien når det nærmer seg 10%. Men det må være mindre skadelig for økonomien om vi begrenser reise og arrangementer nå, enn å plutselig stenge ned hele økonomien.

Du skal ikke utelukke en viss (ubevisst) rasisme, og at «de» tror dette kommer til å gå mye bedre i Norge. Kina er jo skitne og fattige og røyker, så smitte sprer seg lett der. Italienere er jo bare degos som ikke klarer organisere noenting etc. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
49 minutes ago, M98kF1 said:

Du skal ikke utelukke en viss (ubevisst) rasisme, og at «de» tror dette kommer til å gå mye bedre i Norge. Kina er jo skitne og fattige og røyker, så smitte sprer seg lett der. Italienere er jo bare degos som ikke klarer organisere noenting etc. 

Eller så ser de også at befolkningstettheten til Wuhan er 7 242 mennesker per kvadratkilometer (opptil 20 445 i visse bydeler), Milano 7 700 mennesker per kvadratkilometer (og bykjernen har befolkningstetthet på 11 000 mennesker per kvadratkilometer, og den mest befolka bydelen i Milano har 13 000 mennesker per kvadratkilometer), og Oslo 1 442 mennesker per kvadratkilometer (eller 3068 hvis en tar med at 63% av Oslo er skog). Andre norske byer ligger langt under Oslo i befolkningstetthet. 

Går man videre ser man at Seoul har en tetthet på 16 000 mennesker per kvadratkilometer. Den eneste byen som ligner på Oslo er Daegu, men der er situasjonen litt spesiell, på grunn av den kristne menigheten som nesten med vilje smitta hverandre. I tillegg har Daegu mye ubebodd skog (se vedlagt bilde fra Google Maps), altså har de også i realiteten en mye høyere befolkningstetthet der folk bor. 

Spoiler

image.thumb.png.731f5d4ebc0d65e2a840c63ecab118ca.png

 

Det er med andre ord en stor forskjell på befolkningstettheten, som gjør situasjonen i Norge annerledes. 

Også Tehran har en befolkningstetthet på 11 000 mennesker per kvadratkilometer.

Endret av Slettet+5132
Rettet befolkningstettheten i Oslo uten skog
Lenke til kommentar
25 minutes ago, PingEnt said:

Eller så ser de også at befolkningstettheten til Wuhan er 7 242 mennesker per kvadratkilometer (opptil 20 445 i visse bydeler), Milano 7 700 mennesker per kvadratkilometer (og bykjernen har befolkningstetthet på 11 000 mennesker per kvadratkilometer, og den mest befolka bydelen i Milano har 13 000 mennesker per kvadratkilometer), og Oslo 1 442 mennesker per kvadratkilometer (eller 3068 hvis en tar med at 63% av Oslo er skog). Andre norske byer ligger langt under Oslo i befolkningstetthet. 

Det hjelper lite med lav befolkningstetthet når folk samler seg på skoler, barnehager, jobb, konserter, arrangementer og offentlig transport.

Smitten skjer ikke ute på gata, men i områder hvor folk samler seg sammen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Camlon said:

Det hjelper lite med lav befolkningstetthet når folk samler seg på skoler, barnehager, jobb, konserter, arrangementer og offentlig transport.

Smitten skjer ikke ute på gata, men i områder hvor folk samler seg sammen.

Det kommer nok til å bli gjort tiltak der skal du se. Skoler kan man også gjøre store tiltak, eller vurdere å utsette. 

Og skoler i Norge er generelt mye mindre enn skoler i landene vi nå sammenlikner oss med.

Lenke til kommentar
1 minute ago, PingEnt said:

Det kommer nok til å bli gjort tiltak der skal du se.

Det gjør det nok, men noen av oss skulle helst sett tiltakene var å gå tidlig ut med reiserestriksjoner, avlyse arrangementer og stenge offentlig transport. Ikke vente til portforbud og soldater i gatene er løsningen

  • Liker 3
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (4 minutter siden):

Det kommer nok til å bli gjort tiltak der skal du se. Skoler kan man også gjøre store tiltak, eller vurdere å utsette. 

Og skoler i Norge er generelt mye mindre enn skoler i landene vi nå sammenlikner oss med.

Japan stengte alle skolene sine for en ukes tid siden og jeg mener de skal være stengt iallefall frem til april.
Jeg tror det var snakk om ca. 15 millioner skolebarn som ble rammet av dette tiltaket.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Miri skrev (9 timer siden):

Avisen Nordlys (betalingsmur, men Resett siterer) skriver i kveld om et charterfly med italienere som har landet i Tromsø. Fra Milano, det verste smitteområdet i Europa. Samme dag som FHI fraråder reiser til det samme området. Kommunelegen legger ikke skjul på at han er oppgitt, når et charterfly full av potensielle smittebærere slippes løs i Nord-Norges største by.

Malpensa (flyplassen i Milano) er svær. Det går jo masse fly overalt derfra. Skjønner godt kommunelegen i Tromsø, men Norge er ikke "unike" i denne sammenhengen. 

Sånn sett kunne vel hele Malpensa godt ha vært stengt en periode nå ... hvertfall for utenriks. Men men. 

Endret av :utakt
Lenke til kommentar
Camlon skrev (31 minutter siden):

Det hjelper lite med lav befolkningstetthet når folk samler seg på skoler, barnehager, jobb, konserter, arrangementer og offentlig transport.

Smitten skjer ikke ute på gata, men i områder hvor folk samler seg sammen.

Jeg tenker at uansett så er befolkningstetthet relevant. Samlingspunkter som du nevner er nesten alltid desto mer konsentrerte i tettbefolkede områder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
4 minutes ago, Noxhaven said:

Jeg tenker at uansett så er befolkningstetthet relevant. Samlingspunkter som du nevner er nesten alltid desto mer konsentrerte i tettbefolkede områder.

Akkurat dette. I Hong Kong må en trekke kølapp for å spise lunsj på restauranter for eksempel. Høyere befolkningstetthet gjør at samlingspunkter har desto flere folk samtidig. Det er en grunn til at det vedlagte bilde har blitt en meme, vi har plass til å spre oss, og da gjør vi det.

Spoiler

Image result for norwegian bus stop

 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, PingEnt said:

Akkurat dette. I Hong Kong må en trekke kølapp for å spise lunsj på restauranter for eksempel. Høyere befolkningstetthet gjør at samlingspunkter har desto flere folk samtidig. Det er en grunn til at det vedlagte bilde har blitt en meme, vi har plass til å spre oss, og da gjør vi det.

  Reveal hidden contents

Image result for norwegian bus stop

 

Kø for å komme inn på steder, fulle busser og t-bane, arbeidsplasser hvor folk jobber tett, skoler med mange barn er ihvertfall noe som eksisterer i Oslo.

Og hvis Oslo blir syk, så vil det spre seg til resten av Norge.

Endret av Camlon
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, Camlon said:

Kø for å komme inn på steder, fulle busser og t-bane, arbeidsplasser hvor folk jobber tett, skoler med mange barn er ihvertfall noe som eksisterer i Oslo.

Og Oslo som base vil sende syke over hele landet.

Men når dette viruset herjer har folk mindre lyst til å gå ut, så noe vil faktisk løse seg opp selv. Fulle busser kan man også gjøre noe med, og når det blir et problem sette flere i hjemmekontor. 

Skoler i Oslo har ikke mange barn sammenliknet med Korea eller Kina.

Og det er fortsatt snakk om betydelig mindre menneskemengder enn i byer med stor befolkningstetthet. 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
19 minutes ago, PingEnt said:

Men når dette viruset herjer har folk mindre lyst til å gå ut, så noe vil faktisk løse seg opp selv. Fulle busser kan man også gjøre noe med, og når det blir et problem sette flere i hjemmekontor. 

Skoler i Oslo har ikke mange barn sammenliknet med Korea eller Kina.

Tettheten på norske skoler er høy nok til at det vil spre seg. Elever er i ganske små klasserom med 30 andre elever. I den grad kinesiske elever er nærmere hverandre i klasserommene blir kompansert for at norske elever er mer sosiale. Russefeiring med coronavirus blir gøy. :ermm:

Hvis folk blir redd og slutter å gå ut, så vil det ikke spre seg like godt. Det samme gjelder i Kina, det er lite folk i gatene, bussene er tomme, flere har hjemmekontor. Men hva tror du skjer med norges økonomi om folk holder seg hjemme? Målet burde være å unngå det scenarioet.

Endret av Camlon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jambimaster skrev (21 minutter siden):

Jeg bare lurer på en ting: Hvordan ville dødeligheten vært dersom man ikke hadde hatt vaksine mot influensa? Altså vanlig sesonginfluensa. 

Trolig noe høyere siden det ofte er eldre eller folk med svakt immunforsvar som tar vaksinen nettopp fordi det kan være dødelig for dem.
Noe annet som jeg tipper ville hatt en større påvirkning på dødeligheten var om influensa viruset var et nytt virus, altså et virus som ikke tidligere har smittet mennesker. Da ville ikke folk hatt noen eksisterende immunglobuliner i blodet som bekjemper viruset slik vi har mot influensa nå i dag.

Mye av grunnen til at folk fortsatt blir smittet og blir rimelig syke av influensa er grunnet små mutasjoner som gjør kroppen vår mindre motstandsdyktige mot den nye varianten av viruset.

En positiv tilbakemelding angående Coronaviruset er at det ikke virker endre seg stort så proteinet er ganske så konstant. Så om du har hatt en omgang så blir man svært motstandsdyktig mot nye angrep.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

En mann smittet i Trondheim, som har valgt å dra til Italia i helgen!

Quote

Mannen var på tur med et større reisefølge fra Trondheim. Kommunen jobber nå med å spore opp mennesker som den smittede har vært i kontakt med.

FHI har ikke engang advart mot reiser til Italia før...søndag? Episenteret for den europeiske krisen.

Strålende jobb igjen. Heldigvis er det nesten ingen som er bekymret i det hele tatt, sier FHI:

image.png.6656d909309a6edb3a28839a5885ca5b.png

 

 

Her har de pushet "mild forkjølelse" nok til at bare 8 % egentlig er bekymret for dette i det hele tatt. Av disse finner vi nok omtrent 100 % av de som har fulgt med og sett statistikk fra hvordan det går med det som har blitt smittet i Italia. Blant de som i "svært liten grad" er bekymret tror jeg vi finner mange som også vil svare at dette er en mild forkjølelse, dersom de blir spurt, og ikke vet noen ting om dette i grunn. De fleste er mer opptatt av hva som skjer på tv, enn hva som skjer i den virkelige verden.

Quote

FHI: – Dette er gode nyheter

Overlege Siri Helene Hauge ved FHI gleder seg over at få nordmenn er engstelig for å bli smittet av det nye coronaviruset.

– Er det bra at det er liten frykt eller tar vi for lett på det?

– Jeg synes det er bra at fryktnivået ikke er for høyt. Det hjelper oss ikke at folk er redde. Det som hjelper er å ta til seg disse smittevernrådene vi har. Så dette er gode nyheter, sier Hauge til VGTV.

 

Hurra! Nesten ingen er bekymret, så hvorfor skal de da ta smittevernrådene seriøst? Norge med stø kurs mot stupet, med FHI i spissen.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Noxhaven said:

En positiv tilbakemelding angående Coronaviruset er at det ikke virker endre seg stort så proteinet er ganske så konstant. Så om du har hatt en omgang så blir man svært motstandsdyktig mot nye angrep.

Jeg vet at det ikke endrer seg stort, men dette er jo også negativt, siden det betyr at det ikke vil mutere til en mildere utgave. Med tanke på hvordan det slår ut immunforsvaret og hvor alvorlige konsekvenser det kan få, så får vi raskt et endemisk virus og man blir ikke immun for resten av livet. Faktisk så har jeg ikke sett noen forskning på hvor mye antistoffer man har etter en "omgang" eller om man blir immun i det hele tatt.

SARS, som er veldig likt dette, har ADE slik at immunforsvaret etter hvert blir afor svakt til å bekjempe det, så blir det dratt rundt i kroppen av leukocytter istedet og viruset blir enda farligere enn før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
7 minutes ago, pappkake said:

SARS, som er veldig likt dette, har ADE slik at immunforsvaret etter hvert blir afor svakt til å bekjempe det, så blir det dratt rundt i kroppen av leukocytter istedet og viruset blir enda farligere enn før.

Slutt å spre denne løgnen. Det eneste du har vist til er in vitro-studier. Mange virus har ADE in vitro, men ikke in vivo. Sannsynligvis har man studier som tilsier at vanlig forkjølelse har det også. For å sitere wikipedia igjen:

Quote

ADE is common in cells cultured in the laboratory, but rarely occurs in vivo except for dengue virus.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...