Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skottland

Quote

Scottish health boards and government ministers will be able to ask a sheriff to restrict the movements of patients with coronavirus who refuse to self-isolate or remain in hospital, the Scottish government has confirmed.

 

Vatikanstaten

Quote

A second papal international conference that was to have been held with Pope Francis taking part has been postponed due to the coronavirus, Reuters reports the Vatican has said.

 

Tyskland

Quote

The Leipzig book fair has been cancelled in an effort to contain the spread of the coronavirus in Germany, Reuters is reporting.

 

Storbritannia

Quote

All routine surgery will need to stop as part of preparations to continue to allow intensive care units to function during a widespread outbreak of coronavirus, a doctor working in a British intensive care unit has warned.

 

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234

Smitte overføres ved reise, så enkelt er det. Ingen reisevirksomhet, og virus har ingen smittevei mellom mennesker i ulike regioner (andre smitteveier er mulig, men mindre sannsynlig).

280 ansatte ved Ullevål i karantene, kun 6 har påvist smitte. Store mengder personell er satt ut av drift på grunn av skjødesløs reisevirksomhet. Dette er dramatisk for sykehuset, og for pasienter. Dette vil stå igjen som et skolebokeksempel på hva blind tro på reiseråd fra FHI kan få av konsekvenser. Før disse legene og sykepleierne reiste til Nord-Italia, visste hele verden at det var et smitteområde. Likevel dro de dit, vel vitende om faren. Men de fulgte jo bare retningslinjene fra FHI ... Som å høre ekko fra rettsakene etter krigen: Vi fulgte jo bare ordre. Går det ikke an å tenke selv? Helsepersonell er vel også pålagt å gjøre selvstendige vurderinger. Men kanskje konsekvensen av å gjøre en personlig feilvurdering har blitt så høy at ingen lenger våger å tenke selv. Det er tryggere å henge i skjørtekanten til FHI enn å måtte forsvare egne valg.

Når denne saken har lagt seg, må det komme et oppgjør. Det som må komme ut av den prosessen, er større vektlegging av personlig ansvar. Jeg kan forestille meg at det blir en vanskelig omstilling, fordi vår tid er så preget av kollektivistisk tankegang.

Lenke til kommentar
Miri skrev (12 minutter siden):

Smitte overføres ved reise, så enkelt er det. Ingen reisevirksomhet, og virus har ingen smittevei mellom mennesker i ulike regioner (andre smitteveier er mulig, men mindre sannsynlig).

280 ansatte ved Ullevål i karantene, kun 6 har påvist smitte. Store mengder personell er satt ut av drift på grunn av skjødesløs reisevirksomhet. Dette er dramatisk for sykehuset, og for pasienter. Dette vil stå igjen som et skolebokeksempel på hva blind tro på reiseråd fra FHI kan få av konsekvenser. Før disse legene og sykepleierne reiste til Nord-Italia, visste hele verden at det var et smitteområde. Likevel dro de dit, vel vitende om faren. Men de fulgte jo bare retningslinjene fra FHI ... Som å høre ekko fra rettsakene etter krigen: Vi fulgte jo bare ordre. Går det ikke an å tenke selv? Helsepersonell er vel også pålagt å gjøre selvstendige vurderinger. Men kanskje konsekvensen av å gjøre en personlig feilvurdering har blitt så høy at ingen lenger våger å tenke selv. Det er tryggere å henge i skjørtekanten til FHI enn å måtte forsvare egne valg.

Når denne saken har lagt seg, må det komme et oppgjør. Det som må komme ut av den prosessen, er større vektlegging av personlig ansvar. Jeg kan forestille meg at det blir en vanskelig omstilling, fordi vår tid er så preget av kollektivistisk tankegang.

Det er på trynet å sammenligne en menneskelig feilbeslutning, med Nazi-Tyskland.

Det er meget uheldig at legen ikke ble tatt ut av jobb og testet, men en mellomlanding på flyplass? Det er svikt helt klart, siden legen selv måtte insistere på test.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Gouldfan skrev (4 minutter siden):

Det er på trynet å sammenligne en menneskelig feilbeslutning, med Nazi-Tyskland.

Hvem har gjort det? Du gjør en grov feilslutning hvis du tror at en sammenligning av ansvarsfraskrivelse er det samme som en sammenligning av konsekvenser av dette.

Sitat

Det er meget uheldig at legen ikke ble tatt ut av jobb og testet, men en mellomlanding på flyplass? Det er svikt helt klart, siden legen selv måtte insistere på test.

Strengt tatt skulle legen aldri ha vært i området. Hadde han tenkt selv, så hadde turen blitt avlyst.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
9 minutes ago, Gouldfan said:

Det er på trynet å sammenligne en menneskelig feilbeslutning, med Nazi-Tyskland.

Det er meget uheldig at legen ikke ble tatt ut av jobb og testet, men en mellomlanding på flyplass? Det er svikt helt klart, siden legen selv måtte insistere på test.

Godwin's law slår aldri feil. Men første gang jeg har sett noen som så sterkt argumenterer for et autoritært styre i alt annet enn navn dra sammenlikningen først.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Allinuse said:

Nå begynner vi "endelig" å se konsekvensene av at grensene ikke ble sperret. Husk å sende takkebrev til Erna Solberg og Bent Høie når noen i familien din dør.

Gjør du det samme når noen dør av influensa?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Benbjo said:

Overhodet ikke det samme. Blir 80% av befolkningen samtidig smittet av influensa? Får 17% av disse lungene ødelagt? Dør 6%?

 

Nei. Men folk dør hvert år av influensa. Av og til fordi leger går på jobb syke.

Lenke til kommentar
Allinuse skrev (13 minutter siden):

Nå begynner vi "endelig" å se konsekvensene av at grensene ikke ble sperret.

Hvem skulle betalt for de som ikke fikk komme hjem fra vinterferie?

Edit: Da tenker jeg på penger til opphold og tapt lønn, pluss penger til arbeidsgiver for innleid arbeidskraft osv.

Endret av frohmage
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
frohmage skrev (2 minutter siden):

Hvem skulle betalt for de som ikke fikk komme hjem fra vinterferie?

Hvorfor skal noen betale for dem? Er man ikke forsikret, så betaler man selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Miri said:

Hvorfor skal noen betale for dem? Er man ikke forsikret, så betaler man selv.

Så hvis man er forsikret mener du reiseforsikringen skal betale for det? Kan du vise meg en reiseforsikring som dekker lønn og utgifter til arbeidsgiver på denne måten?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
PingEnt skrev (Akkurat nå):

Så hvis man er forsikret mener du reiseforsikringen skal betale for det? Kan du vise meg en reiseforsikring som dekker lønn og utgifter til arbeidsgiver på denne måten?

Du er vrien, altså ... ;) Selvsagt mener jeg at forsikringen betaler dersom den dekker forholdet. Hvordan i alle dager kan du forstå noe annet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Miri said:

Du er vrien, altså ... ;) Selvsagt mener jeg at forsikringen betaler dersom den dekker forholdet. Hvordan i alle dager kan du forstå noe annet?

Igjen, kan du vise til en reiseforsikring som dekker dette? Altså lønn og tapt inntekt for arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
PingEnt skrev (Akkurat nå):

Igjen, kan du vise til en reiseforsikring som dekker dette? Altså lønn og tapt inntekt for arbeidsgiver.

Hva i alle dager har tapt inntekt for arbeidsgiver med dette å gjøre? Tror du arbeidstaker blir personlig ansvarlig om hun blir forhindret fra å dra på jobb?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Miri said:

Hva i alle dager har tapt inntekt for arbeidsgiver med dette å gjøre? Tror du arbeidstaker blir personlig ansvarlig om hun blir forhindret fra å dra på jobb?

Nei, men det er en generell utgift for samfunnet. Og da er igjen spørsmålet: Hvem skulle dekket dette? Skal alle bedrifter bare ta det tapet på sin kappe?

Hva med lønn? Hvem dekker det? Kan du vise meg en eneste reiseforsikring som dekker dette?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
PingEnt skrev (Akkurat nå):

Nei, men det er en generell utgift for samfunnet. Og da er igjen spørsmålet: Hvem skulle dekket dette? Skal alle bedrifter bare ta det tapet på sin kappe?

Du er jo helt på jordet, beklager. Det er ikke slik her i verden, at alt som skjer kan lastes noen.  Bedrifter som mister produksjon, må naturligvis ta det på egen kappe, dersom de ikke er forsikret mot slike forhold.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Miri said:

Du er jo helt på jordet, beklager. Det er ikke slik her i verden, at alt som skjer kan lastes noen.  Bedrifter som mister produksjon, må naturligvis ta det på egen kappe, dersom de ikke er forsikret mot slike forhold.

Ok. Så da får samfunnet store tap hvis man blokkerer alle fra å reise hjem på den måten.

Hva med lønn for arbeiderne. Kan du vise meg en eneste reiseforsikring som dekker dette? Eller skal også de reisende bare ta dette på sin egen kappe?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
PingEnt skrev (6 minutter siden):

Ok. Så da får samfunnet store tap hvis man blokkerer alle fra å reise hjem på den måten.

Tenker du bare på penger? Selvsagt blir det enorme tap for samfunnet. Men det jeg og flere andre har forsøkt å formidle, er at det er bedre å ta et stort tap ved å innføre effektive tiltak i begynnelsen, enn å måtte ta et mye større tap senere fordi man ville spare penger.

Og så tenker vi også på den menneskelige lidelsen, vi da.

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...