Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Dubious skrev (4 minutter siden):

Så vidt jeg vet finnes det ingen lov som forbyr reise ut av landet

De måtte jo lage en egen lov som gjør det forbudt å være på hytten utenfor egen kommune

det er jo litt av paradokset synes jeg. Ikke måte på hvor handlekraftig myndighetene er på noen områder, og sågar truer med både politi og paramilitære styrker. Mens det altså samtidig (legalt) kan arrangeres pakketur til Lombardia, Venezia, etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tjavel skrev (3 minutter siden):

Churchill under verdenskrigen

"I have nothing to offer but blood, toil, tears and sweat"

 

Vestlige i 2020 med virus på døra som mulig vil kunne til å drepe flere enn verdenskrig om får løpe løpsk.

 

"nei dette var ubeleilig du og hva skjer med økonomien og blir det resesjon, og vi som hadde planlagt ferie til syden i og år og hva nei 14 dager i karantene sier du og hva om nettet ramler ned og jeg ikke kan se serier på Netflix eller må ha noen til å handle til meg og.."

Jeg fikser ikke dette jeg, man blir så rastløs i kroppen av å være hjemme hele dagen.. Jeg var i det minste ute å gikk en lang tur i går og møtte noen naboer på veien, det var så hyggelig å slå an en prat. 
Også barna da, etter 3 dager sammen klarer vi ikke se på hverandre uten at det blir krangel. Eldste sønnen satt faktisk å spilte HELE lørdagen.. jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg blir så fortvilet.

Og dette var foredraget jeg møtte etter at jeg spurte ei som møtte opp på kontoret nå i dag hvordan det har gått de siste dagene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Elgen-Hansi said:

Det står at i Kina utviklet 75% av de asymptomatiske tilfellene symptomer senere, derfor anslår de 1-3% fullstendig asymptomatisk i kina. Samtidig skriver de om resultater fra resten av verden (inkl et isolert skip) hvor asymptomatisk andel var rundt 40-50%. De peker på testmetodikken som den primære usikkerhetsfaktoren. Senere går de inn på usikkerheten rundt barn som store smittebærere, fordi forløpet hos dem er som regel asymptomatisk eller ekstremt mildt.

Til slutt, når de omtaler den store usikkerheten ved foreløpige tall, tar de for seg asymptomatiske og milde forløp som en av de største usikkerhetsfaktorene, og en viktig grunn til at hele rapporten foreløpig har høy usikkerhet.

Kilden du avskriver som så gammel at den er irrelevant, er 10 dager gammel. Deretter legger du svært stor vekt på 1-3% estimatet fra Kina, som er eldre enn det ?

 

Altså, FHI påstår at 2/3 ikke vil merke noe til sykdommen. Dette er etter alle solemerker feil. De aller fleste får minimum kraftig influensa, svært mange får lungebetennelse. 

Skrev ikke at kilden er irrelevant, men er gammel og passer ikke med det vi ser skje i Italia (og Frankrike) nå. 400 på intensiven der. Halvparten under 60! I Frankrike altså. Enormt mange flere i Italia. Ser ut som at godt over 10% havner på intensiven (ta høyde for at det tar tid før man blir syk nok, se tallene over smittede for en uke siden). Alder har tilsynelatende ikke så mye å si - tar bare lenger tid for de unge å bli syke nok. Det ser vi av tendensen i Italia nå. 

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar

Er det "lovlig" å fly utenlands nå? Jeg har bolig i Spania og flybillett dit om noen dager. Har ikke fått noen beskjed om at flyet er kansellert. Er det noen som hindrer meg i å gå på det flyet? Jeg har selvfølgelig tenkt å holde meg i karantere så snart jeg ankommer boligen min.

Jeg er klar over at det frarådes å reise utenlands, men det er jo pga faren for å bli stuck ved hjemreise, og å dra med viruset hjem. Jeg har tenkt å bli værende minst 1 måned, men kan være lenger om nødvendig.

Endret av John-B
Lenke til kommentar
7 minutes ago, John-B said:

Er det "lovlig" å fly utenlands nå? Jeg har bolig i Spania og flybillett dit om noen dager. Har ikke fått noen beskjed om at flyet er kansellert. Er det noen som hindrer meg i å gå på det flyet? Jeg har selvfølgelig tenkt å holde meg i karantere så snart jeg ankommer boligen min.

Jeg er klar over at det frarådes å reise utenlands, men det er jo pga faren for å bli stuck ved hjemreise, og å dra med viruset hjem. Jeg har tenkt å bli værende minst 1 måned, men kan være lenger om nødvendig.

Ja, du har LOV å fly til utlandet, men Spania er i total-lockdown

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Singapore har for tiden kun 226 smittede, mye fordi de var et av de første landene til å innføre strenge tiltak, trekke tilbake arbeidstillatelser for utlendinger, særlig fra Kina, å holde streng kontroll på grensene.

En av landets ministere kommer nå med skarp kritikk av England og Sveits :

“One concern we have with cases such as U.K. and Switzerland isn’t just about the numbers.
It is that these countries have abandoned any measure to contain or restrain the virus,”
If there’s no attempt to contain, we estimate the number of cases in these countries to rise significantly in the coming days and weeks.”

De har sikkert ikke fått med seg at Sverige har gjort enda mindre ?


https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-15/u-k-not-trying-to-contain-coronavirus-singapore-minister-says

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fryktelig uheldige uttalelser fra Erna: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/b52Bqv/ernas-budskap-til-barn-mange-blir-ikke-smittet-i-det-hele-tatt

Quote

– Voksne med friske kropper, blir ikke veldig syke. Men coronaviruset er farlig for folk som har alvorlig sykdom, de som er syke av en annen grunn fra før. Også kan det være farlig for dem som er gamle. Det er derfor vi må gjøre alt vi kan for å passe på at ikke de blir smittet, sier hun.

Direkte løgn. Mann på 48 som stod frem her om dagen er jo et klart bevis på at det faktisk ikke er sant. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Anders Tegnell, Sveriges helt egen Dr. Mengele, hyller britenes plan om flokkimmunitet, og sier "Dit vi behöver komma".

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6j7vaO/anders-tegnell-hyllar-brittiska-planen-for-flockimmunitet-dit-vi-beh


Samtidig varsler leger om at Sverige trolig kun har 526 intensivplasser

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lakare-brist-pa-intensivvardsplatser-i-landet

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
0laf skrev (7 minutter siden):

Anders Tegnell, Sveriges helt egen Dr. Mengele, hyller britenes plan om flokkimmunitet, og sier "Dit vi behöver komma".

Men det har jo vært strategien til norske myndigheter også, og så langt det fremgår av siste trusselvurdering fra FHI 12. mars, er det fortsatt strategien. Høie endret språkbruk fra den dagen av, fra å begrense til å stoppe viruset, det gjenstår å se om FHI gjør det samme i neste rapport. Inntil videre går jeg ut fra at den langsiktige planen er at viruset skal få spre se i befolkningen over tid, og slik danne flokkimmunitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...