Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Nyhetsstudio - Kraftig smitteøkning i Polen (dagbladet.no)

Sitat

 

Kraftig smitteøkning i Polen:

Sykehus i Polen sliter med en kraftig økning i coronasmitte i løpet av påsken. Landets sykehus er i ferd med å overbelastes.
Nye strenge tiltak ble innført før påske for å hanskes med smitteøkningen, spesifikt for å hindre store ansamlinger av folk i forbindelse med den polske påskefeiringen.

To dager på rad nylig ble 35 000 nye tilfeller registrert hver dag, og det har vært hundrevis av dødsfall daglig. Onsdag døde 653 mennesker.

Mediene er fulle av reportasjer om at sykehusene er i ferd med å overbelastes. Første påskedag var for eksempel nesten alle de 120 sengene opptatt på sykehuset i Bochnia ved Krakow, og syke pasienter blir utskrevet for å gi plass til alvorligere tilfeller.

 

Lurer på hvor mange i bygg- og anleggsbransjen som har vært hjemme en tur i påsken og kommer tilbake nå ... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pfizer har stoppet levering av vaksiner til Israel ... etter at de ikke har fått betalt for de siste 2.5 millionene doser de har levert.

Pfizer har angivelig kalt Israel en bananrepublikk, og det hele bunner etter alt å dømme ut i en krangel mellom Netanyahu og Benny Gantz.

https://www.jpost.com/breaking-news/banana-republic-pfizer-outraged-israel-failed-to-pay-for-covid-vaccines-664140

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (7 timer siden):

Nå er det heller ikke ukjent at angst/depresjon kan ha rot i faktiske fysiske og udiagnostiserte helseproblemer. Spesielt knyttet opp mot endokrinologi, gastroenterologi og annet. Det er rimelig skittent å forsøke å latterligjøre dette og evt. long covid som "helseangst".

Vi lever tydeligvis fortsatt på 1800-tallet når det gjelder folk flest.

Var ikke ment som latterliggjøring av noen kun en observasjon.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (13 timer siden):

Nyhetsstudio - Kraftig smitteøkning i Polen (dagbladet.no)

Lurer på hvor mange i bygg- og anleggsbransjen som har vært hjemme en tur i påsken og kommer tilbake nå ... 

Sitat

Like over 1.900 av de reisende satte seg på et fly til Polen før påsken slo inn. Det var det landet flest personer reiste til i helgen. Bak fulgte Tyskland (1.187 reisende), Nederland (975 reisende) og Spania (509 reisende).

https://e24.no/naeringsliv/i/aP9prA/8663-reiste-ut-av-landet-i-helgen

Lenke til kommentar
Thor. skrev (23 timer siden):

Vil denne dobbel-mutant varianten påvirke vaksinens effekt?

Mest sannsynlig blir det ett årlig kappløp mellom nye vaksiner og nye mutanter resten av vår levetid. Jeg tenker at en god del av oss vil dø av koronaviruset når vi blir 70-80-90 år gamle dessverre. Det blir nok færre 100 åringer fremover.

Lenke til kommentar
Sitat

Kritiserer president Macron etter kraftig smitteøkning

Koronasmitten vokser nå ukontrollert i Frankrike. Presidenten kritiseres for å ikke å ha hørt på ekspertene.

Under den første smittebølgen for ett år siden var på det meste 2700 innlagt på intensivavdelinger i Paris-regionen.

Nå sier helsemyndighetene at de tror tallet i regionen vil komme opp imellom 2800 og 4400 i løpet av april.

Sitat

Det innføres innenlands reiseforbud og landsomfattende portforbud etter klokken 19.00.

President Macron har fått kritikk fra opposisjonen og medisinske eksperter for å ikke å ha innført nasjonale tiltak tidligere.

En artikkel i Le Monde fra sist tirsdag har også ført til sterke reaksjoner mot Macron.

I artikkelen skryter noen av Macrons politiske støttespillere uhemmet av sjefen og kaller ham ekspert på korona.

Utdanningsminister Jean-Michel Blanquer sier at presidenten har skaffet seg ekte ekspertise på helsespørsmål.

– Det er ikke et umulig for en med hans intelligens og som har studert temaet i flere måneder, sier Blanquer.

En ikke navngitt rådgiver sier at Macron leser så mye om sykdommen at han har lært seg ting som ekspertene ikke kan.

Presidenten i nasjonalforsamlingen, Richard Ferrand, går enda lenger i hyllingene. Han sier at Macron er så kunnskapsrik at «han lett kunne skrevet en doktorgrad om covid-19».

https://www.nrk.no/urix/kritiserer-president-macron-etter-kraftig-smitteokning-i-frankrike-1.15443660

Slik går det når man tror man vet bedre enn ekspertene. Macron nektet å stenge ned i februar:

Sitat

I en uke har den franske regjeringen tilsynelatende forberedt en ny nedstenging av samfunnet. Men på et møte i regjeringen fredag ga president Emmanuel Macron motsatt beskjed. Han vil heller skjerpe dagens restriksjoner på reise og handel.

Fredag ble det besluttet å stenge alle større kjøpesentre. Innreise fra land utenfor EU ble forbudt fra søndag av.

https://www.aftenposten.no/verden/i/kRpgPa/macron-spiller-hoeyt-sier-nei-til-ny-nedstenging

Lenke til kommentar
Quote

It's the stark reality for so many renters, they are facing eviction with no place to go.

Due to the COVID-19 pandemic, millions of Americans fell behind on their rent after losing their jobs or having their hours cut due to COVID.

In central North Carolina, thousands are expected to lose their homes even though Congress just passed a new coronavirus relief bill that extends the CDC moratorium on evictions through Jan. 31.

De har det virkelig tøft. Unge alenemødre kastes på gata.

Endret av Theo343
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sitat

Australiere i utlandet uønsket i eget land i ett år – ber FN om hjelp

I over ett år har tusener av fortvilte australiere blitt nektet å vende tilbake til hjemlandet. Mange av dem er arbeidsløse, syke og noen går med selvmordstanker. Nå ber de FN om hjelp.

https://www.nrk.no/urix/australiere-uonsket-i-eget-land-pa-grunn-av-korona-_-ber-fn-om-hjelp-1.15445308

Spesielt å nekte egne statsborgere innreise. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (12 timer siden):

Alle land kan ikke stenge ned som Norge, lurer på når folk skal forstå det ? Dette er ikke flyvende Syflis eller Ebola..

 

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (3 minutter siden):

Alle land kan ikke stenge ned som Norge, lurer på når folk skal forstå det ? Dette er ikke flyvende Syflis eller Ebola..

Frankrike kan. Er vel det landet ved siden av de nordiske og Tyskland som har best forutsetninger for det i Europa, med sitt velferdssystem. Dessuten har jo mange land stengt ned mye bredere og over lengre tid enn Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Frankrike kan. Er vel det landet ved siden av de nordiske og Tyskland som har best forutsetninger for det i Europa, med sitt velferdssystem. Dessuten har jo mange land stengt ned mye bredere og over lengre tid enn Norge.

Vil tro de fleste land inkludert Frankrike har langt større problemer med holde ting stengt en lille Norge som kan baile ut hvem som helst fra økonomiske katastrofer.

Selv Danmark sliter langt mer en Norge, alt ifra bedrifter som går konk, demonstrasjoner og sosial uro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (44 minutter siden):

Vil tro de fleste land inkludert Frankrike har langt større problemer med holde ting stengt en lille Norge som kan baile ut hvem som helst fra økonomiske katastrofer.

Selv Danmark sliter langt mer en Norge, alt ifra bedrifter som går konk, demonstrasjoner og sosial uro.

Ja, jeg sier ikke at det er problemfritt, men at Frankrike kunne stengt ned tidligere uten større problemer enn en del andre land. I dette tilfellet er det jo også slik at de ikke stengte ned selv om det ble anbefalt av fagmyndighetene, og da sitter man igjen med en verre krise enn det kunne vært om man tok grep tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Vel jeg har ikke akkurat lov til å dra til Norge heller, har ikke bopel i Norge, kanskje med karantene hotell. 


Det samme gjelder nok for meg. Selv om jeg disponerer eiendom i Norge, men er offisielt utflyttet, så må jeg på hotell selv om bare skal sjekke postboksen eller gjøre et ærend hvor jeg ikke treffer andre mennesker, jeg kommer ikke lengre inn i Norge, selv om jeg er fem minutter fra grensen.

Det har etter min mening gått for langt, og er bare tull.

Lenke til kommentar
0laf skrev (4 minutter siden):


Det samme gjelder nok for meg. Selv om jeg disponerer eiendom i Norge, men er offisielt utflyttet, så må jeg på hotell selv om bare skal sjekke postboksen eller gjøre et ærend hvor jeg ikke treffer andre mennesker, jeg kommer ikke lengre inn i Norge, selv om jeg er fem minutter fra grensen.

Det har etter min mening gått for langt, og er bare tull.

Det suger men blir bare tull om vi skal lage for mange unntak. Du kan ha vært på dagstur til Gøteborg eller hatt kontakt med noen som har vært der.. Måtte hatt en slags GPS sporing type fot lenke eller lignede.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (7 minutter siden):

Det suger men blir bare tull om vi skal lage for mange unntak. Du kan ha vært på dagstur til Gøteborg eller hatt kontakt med noen som har vært der.. Måtte hatt en slags GPS sporing type fot lenke eller lignede.


Problemet er at det allerede finnes mange unntak, samvær med barn, begravelser og annet, og også dersom jeg hadde jobbet mer fast i Norge, slik at jeg hadde krysset grensen mer enn én gang i løpet av en periode på 15 dager, så ville jeg vært unntatt.

Altså, dersom jeg reiser frem og tilbake til Gøteborg hver dag fra jobb i Norge, så ville jeg vært unntatt.
I og med at jeg ikke har vært i Norge på en stund fordi jeg er særdeles forsiktig i pandemien, så kan jeg ikke reise inn uten karantenehotell.

images?q=tbn:ANd9GcSUO5M6zSKDNDV-jR0aOU3

Endret av 0laf
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...