Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Drunkenvalley skrev (1 minutt siden):

Alltid noko eg har slitt med å forstå rundt COVID. Så mange som plutselig har reisekløe midt i ein pandemi. Ein ting er å reise ut av byen for hytte, men frivilig krysse verdensdeler begriper eg ikkje.

Nei helt utrolig. Har selv leilighet i Spania jeg ikke har besøkt siden 2019. Drar ikke før jeg er vaksinert og der er lov til å reise. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

WHO-sjefen: Fikk ikke tilgang til all informasjon om Wuhan

Verdens helseorganisasjon ønsker flere undersøkelser, etter at rapporten om koronavirusets opprinnelse ikke kunne trekke noen konklusjon. Norge og 13 andre land støtter WHO-sjefen.

Derimot slår den fast at det ennå ikke finnes opplysninger eller forskning tilgjengelig for å finne ut hvordan og når viruset oppsto. Det er også uklart om WHO vil få sjansen til å fortsette undersøkelsene i Kina, skriver avisen.

I rapporten kommer det også fram at det er usikkert hvilken rolle det mye omtalte Huanan-markedet spilte i spredningen av viruset.

Forskerne skriver at mange av de tidlige koronatilfellene var tilknyttet matmarkedet, men at lignende antall tilfeller var tilknyttet andre markeder.

Noen tilfeller var ikke tilknyttet markeder i det hele tatt.

https://www.nrk.no/urix/who-sjefen_-fikk-ikke-tilgang-til-all-informasjon-om-wuhan-1.15439691

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Pc Lynet said:

Nei helt utrolig. Har selv leilighet i Spania jeg ikke har besøkt siden 2019. Drar ikke før jeg er vaksinert og der er lov til å reise. 

Hadde eg hatt leilighet i Spania kunne eg kanskje ha vurdert å berre flytte dit og bo der ut pandemien. Hjemmekontor er digg ass... Men forutsetter sjølvsagt at det er trygt der.

Men uansett er poenget at eg gjerne kunne flytta til utlandet og budd der, men dette med feriereising, nei det forstår eg ikkje. 🙃

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 time siden):

 

 

Når 10000++ rammes av altfor tidlig hjertesykdom de neste 10årene grunnet lockdowns etc i Norge så får nok mange litt å tenke på..Vi snakker nok langt flere år med liv som går tapt i lengden selv om vi nå unngår "mange" døde..Bare vent å se neste influensa sesong når alle har krasjet sitt naturlig immunforsvar med antibac og aldri ta på noe skittent på over et år.

Jeg tror de fleste har gjemt konsekvensene av dette under et teppe og håper det ikke dukker opp.

 

Pc Lynet skrev (23 minutter siden):

Ja leste det. Men sjansen er kanskje bare 1 til 100 000 mot 1 til 100 for å dø av koronaviruset. 

117k minst smittet i følge FHI og 690 døde..

Er da ikke 1 av 100 det.

 

 

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 minutt siden):

Når 10000++ rammes av altfor tidlig hjertesykdom de neste 10årene grunnet lockdowns etc i Norge så får nok mange litt å tenke på..Vi snakker nok langt flere år med liv som går tapt i lengden selv om vi nå unngår "mange" døde..Bare vent å se neste influensa sesong når alle har krasjet sitt naturlig immunforsvar med antibac og aldri ta på noe skittent på over et år.

Jeg tror de fleste har gjemt konsekvensene av dette under et teppe og håper det ikke dukker opp.

 

117k minst smittet i følge FHI og 690 døde..

Er da ikke 1 av 100 det.

 

 

Du overdriver fælt om bivirkninger av smittevern tiltak. Influensa tror jeg vi er kvitt foreløpig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (2 minutter siden):

Du overdriver fælt om bivirkninger av smittevern tiltak. Influensa tror jeg vi er kvitt foreløpig.

Håper jeg overdriver.

Mente når den dukker opp igjen så er vi alle som pakket i bobleplast null naturlig immunitet bygd opp med tanke på bakterier spesielt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (8 timer siden):

Når 10000++ rammes av altfor tidlig hjertesykdom de neste 10årene grunnet lockdowns etc i Norge så får nok mange litt å tenke på..Vi snakker nok langt flere år med liv som går tapt i lengden selv om vi nå unngår "mange" døde..Bare vent å se neste influensa sesong når alle har krasjet sitt naturlig immunforsvar med antibac og aldri ta på noe skittent på over et år.

Jeg tror de fleste har gjemt konsekvensene av dette under et teppe og håper det ikke dukker opp.

 

117k minst smittet i følge FHI og 690 døde..

Er da ikke 1 av 100 det.

 

 

Hvor mange får for tidlig hjertesykdom på grunn av covid? Folk sliter med å puste etter ett år. Dødsraten går opp for hver iterasjon av viruset (les mutasjoner) så tallene må justeres. Ja, veldig få dør i Norge. Men mange har senskader som vill sannsynligvis føre til tidlig død og sykdom over tid. Flere som har vært smittet er nok døde allerede om en ser på statistikken. Og de blir ikke merket som Corona dødsfall for de er ikke smittet lengre.

 

Er en redd for normal influensa så kan en ta vaksine.

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Löfven kaller inn til pressekonferanse:

Den svenske regjeringen har kalt inn til pressekonferanse onsdag ettermiddag. Det er ventet nye coronarestriksjoner.

Statsminister Stefan Löfven, sosialminister Lena Hallengren og Folkhälsomyndigheten skal være til stede.

Ifølge TT ventes det at flere tiltak vil forlenges på grunn av smittesituasjonen i landet. Flere av de nåværende reglene, forskriftene og rådene går ut innen kort tid, og det ventes derfor beskjeder om blant annet et forbud mot at restauranter og kafeer kan ha åpent etter klokka 20.30.

Serveringssteder som tilbyr takeaway har vært unntatt forbudet, som ble innført 1. mars og ligger an til å utløpe 11. april.

 

Lenke til kommentar
Svein M skrev (3 minutter siden):

AstraZeneca vaksinen redder nok mange flere liv en det eventuelle bivirkninger av den tar. Så å forsinke vaksineringen kan nok vise seg å være en feil.

Det har du nok rett i. Men folk vil ikke ta risikoen på å dø av noe vi kan kontrollere vaksinene. Her i Norge vil vi uansett få nok doser med Pfizer og Moderna slik at vi kan sende AZ til uland som desperat trenger den.

Lenke til kommentar
Sitat

Et kinesisk stikk

Ville du tatt en sprøyte med kinesisk vaksine? Jeg var usikker selv, helt til nålen nærmet seg.

Sitat

Mange av oss har vært i Kina i over ett år uten å reise ut, fordi vi kan miste muligheten til å komme tilbake.

Er man så heldig at man slipper inn, blir man satt i tre ukers streng karantene, og testet høyt og lavt. I nesen, i svelget, og etter hvert analt. Mange vil ha seg frabedt det siste, fordi det kan oppleves krenkende.

https://www.nrk.no/urix/et-kinesisk-stikk-1.15432864

Kina tar det litt vel seriøst.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Paradoks flest vaksinerte størst dødelighet. Kanskje folk tror at sekundet etter stikket er satt er man trygg? Og dermed slutter med smittevern og blir smittet før man har opparbeidet god immunitet?

Sitat

Over 300 nye coronadøde i Ungarn siste døgn

Ungarn, landet med flest ukentlige coronadøde i forhold til innbyggertall, satte onsdag døgnrekord med 302 nye dødsfall.

Det sentraleuropeiske landet er i sin fjerde uke med nedstenginger. Samtidig har Ungarn vaksinert en større andel av befolkningen enn noe annet land i EU. Tirsdag hadde to millioner ungarere fått vaksine, noe som utgjør rundt en femdel av befolkningen.

Onsdag kunngjorde landets utenriksminister Péter Szijjártó også at en kvart million Sputnik V-vaksiner hadde ankommet hovedstaden Budapest i løpet av natta.

Men vaksineringen har foreløpig ikke ført til redusert dødelighet, og landets sykehus sliter med å håndtere et økende antall coronapasienter.

 

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Over 8000 nye smittede i Sverige.

Positivitetsrate på over 10%. 

En av overlegene på et av Stockholms største sykehus SÖS er på frokost-tv og pusher for «naturlig flokkimmunitet» uten vaksiner (!)

Smittetrykk siste 14 dager på 634 per 100k. Norge har til sammenligning 236.

Dødstallene er det dobbelte av de tre nærmeste nordiske naboene. Til sammen.

Forventet levealder har sunket i Sverige for første gang siden 1968.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Over 8000 nye smittede i Sverige.

Positivitetsrate på over 10%. 

En av overlegene på et av Stockholms største sykehus SÖS er på frokost-tv og pusher for «naturlig flokkimmunitet» uten vaksiner (!)

Smittetrykk siste 14 dager på 634 per 100k. Norge har til sammenligning 236.

Dødstallene er det dobbelte av de tre nærmeste nordiske naboene. Til sammen.

Forventet levealder har sunket i Sverige for første gang siden 1968.

Alltid hatt litt vondt av svenskene, men nå er jeg virkelig bekymret for de. Dette blir katastrofalt!  Tragisk at vi fortsatt slipper inn mange svenske arbeidere til landet uten særlige tiltak. Sjansespill.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (3 minutter siden):

Ser at svenske utgaven av FHI sier tiltakene de har iverksatt er gode, men at problemet er at folk ikke følger dem. Det er jo en kjip situasjon. 

Er de spesifikke på hvilke tiltak som ikke følges? Er vell ikke så lett å få folk til å følge tiltak når en i lang tid har jobbet mot tiltak

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Er de spesifikke på hvilke tiltak som ikke følges? Er vell ikke så lett å få folk til å følge tiltak når en i lang tid har jobbet mot tiltak

Nei, jeg så ikke noe om det. Det sto at fagfolka nå jobber tett med regionene for å få bedre etterlevelse av tiltakene. 

Samtidig... 

Sitat

Samtidig varsler länene om at både folk og bedrifter leter etter smutthull i den nye svenske covid-19-loven.

Länstyrelsene skriver at de får mange spørsmål fra privatpersoner om hvordan de kan arrangere for eksempel bryllup og studentfester uten å bli stoppet av covid-19-loven.

I denne ukens rapport trekker de også frem en arenarestaurant i Västmanland, som utvidet serveringslokalet til å omfatte mesteparten av tilskuerplassene i arenaen, for å unngå at en match der skulle bli bedømt som et offentlig arrangement.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/M3GXqE/slaar-alarm-i-sverige-utviklingen-gaar-feil-vei

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...