Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Folk følger ikke slike karantener og regler uansett. Jeg lever selv i en rød sone, er ingenting som hindrer meg i å dra til en sone som ikke er rød. Hva er forskjellen på å dra fra rød sone i sverige og til norge, og fra en rød sone i norge til en sone som ikke er rød i norge? 

Jeg tror dog at folk med symptomer, er blitt flinkere generelt til å holde seg i karantene,og jeg observerer at folk flest er flinke til å holde avstand overalt. Det er litt det beste vi kan håpe på, at folk "passer på seg selv", holder avstand og holder seg unna folk når de er syke. 

Altså, er kanske litt jantelov inne i bildet og... Å jasså, du har vært i sverige, og går ikke i karantende? Jævla idiot. 

Åjasså, du bor i Oslo, men er på restaurant på Lillehammer... velkommen, hva skal det være?
 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

  

Psykake skrev (38 minutter siden):

Jeg ble litt sjokkert over at det ikke kom noe informasjon om at vi måtte være i karantene eller at det ikke ble registrert på noen måte. 


De kan ikke registrere alle som krysser grensen, det bryter mot personvernet.

Det er heller ikke stort de kan gjøre med norske statsborgere, ettersom norske statsborgere alltid vil komme inn i Norge, uavhengig av hvor de har vært. Det hadde nok vært noen flere spørsmål dersom du var utenlandsk statsborger.

De pleier som regel å spørre om man er klar over karantenereglene, men ikke alltid, ofte så vinker de bare videre så snart de får se norsk pass.

Politiet antar trolig at de fleste nordmenn har fått med seg dette nå, med mindre de har bodd under en stein i 6 måneder, det er også som nevnt et tillitbasert system, det er ingen som kontrollerer at du faktisk går i den lovpålagte karantenen du skal i.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
0laf skrev (4 minutter siden):

  


De kan ikke registrere alle som krysser grensen, det bryter mot personvernet.

Det er heller ikke stort de kan gjøre med norske statsborgere, ettersom norske statsborgere alltid vil komme inn i Norge, uavhengig av hvor de har vært. Det hadde nok vært noen flere spørsmål dersom du var utenlandsk statsborger.

De pleier som regel å spørre om man er klar over karantenereglene, men ikke alltid, ofte så vinker de bare videre så snart de får se norsk pass.

Politiet antar trolig at de fleste nordmenn har fått med seg dette nå, med mindre de har bodd under en stein i 6 måneder, det er også som nevnt et tillitbasert system, det er ingen som kontrollerer at du faktisk går i den lovpålagte karantenen du skal i.

Jeg bare tenkte at pga de potensielt meget alvorlige konsekvensene så ville det være litt mer seriøst på grensa. 

Lenke til kommentar

Økende smittepress: Her ligger Oslo kommune for eksempel i dag, viser VGs talloversikt. For FHI definerer økende smittepress som 20 tilfeller per 100.000 innbygger totalt siste 14 dager. Dette er like høyt smittepress som land som er farget røde.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GGzlRq/hvis-det-blir-hoeyt-smittepress-anbefaler-fhi-munnbind-i-butikken

 

Hvordan skal man da håndtere dette? er det virkelig verre å dra til tøcksfors kontra oslo?   er det verdt å dra på jobb i oslo for Corona? eller handle seg klær der? Hvordan skal man håndtere dette?

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (6 minutter siden):

Hvordan skal man da håndtere dette?

Først må FHI tørre å bruke rødfargen på norske kommuner. Så må man være konsekvente med kriterier for rødfarge og forsiktighetsregler ved utreise fra rødt område.

Det blir jo bare et dillemma som biter oss selv i baken dersom f.eks både Strømstad og Halden oppfyller kriteriene for rødt og FHI enten likevel maler det gult eller finner på annen forskjellsbehandling av folk som reiser ut av høyrisikoområdet.

Svenske Expressen har allerede vært på ballen og omtalt hykleriet.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så da skal vi ha kontroll på alle utreisepunkter fra feks oslo og indre østfold? Med testing og karantene? 

Good luck with all of that!

I mitt syn er alle land "høyrisiko", det samme gjelder forsåvidt alle steder også i Norge, vi er i en situasjon der vi er nødt til å satse på at folket tar ansvar, får forståelse og IKKE HETS dersom man blir smittet. 

Folk er flinke til å holde avstand, er man smittet og blir tatt på gata, må man straffes, men er straffen altfor hard, vil en del folk ikke teste seg. er en særs vanskelig situasjon

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 minutter siden):

Så da skal vi ha kontroll på alle utreisepunkter fra feks oslo og indre østfold? Med testing og karantene? 

Good luck with all of that!

Tar litt av dette. Kan vi se litt nærmere på tallene og utviklingen de nærmeste ukene og la folk komme seg på jobb, hjem fra ferie og får tid til å tenke seg om?

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (Akkurat nå):

Tar litt av dette. Kan vi se litt nærmere på tallene og utviklingen de nærmeste ukene og la folk komme seg på jobb, hjem fra ferie og får tid til å tenke seg om?

gjør det det? Enkelte her mener man må rett i karantene og testes hvis man har vært i sverige. men hvis man er i ett like ille berørt område i Norge trenger man ikke det? Skjønner ikke logikken?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (4 minutter siden):

Så da skal vi ha kontroll på alle utreisepunkter fra feks oslo og indre østfold? Med testing og karantene? 

Good luck with all of that!

Så hvor synes du vi bør starte hykleriet? Ved fargen eller ved gjennomføringen?

Tror du det er smart å la folk fra høyrisikoområder reise fritt og u-advart rundt? Da tenker jeg på smart i forhold til både større og hyppigere nedstengninger og i forhold til tap av liv og helse? Skal vi senke smittevernet bare fordi høyrisikoområdet tilfeldigvis heter Oslo? Hva med Halden da som jeg brukte i eksemplet?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Så hvor synes du vi bør starte hykleriet? Ved fargen eller ved gjennomføringen?

Tror du det er smart å la folk fra høyrisikoområder reise fritt og u-advart rundt? Da tenker jeg på smart i forhold til både større og hyppigere nedstengninger og i forhold til tap av liv og helse? Skal vi senke smittevernet bare fordi høyrisikoområdet tilfeldigvis heter Oslo? Hva med Halden da som jeg brukte i eksemplet?

Hykleriet bør starte ved å ikke slippe til turister, smittesporing av disse vil være nærmest umulig. Bortsett fra det, når smitte er etablert på steder i landet, så kan vi ikke gjøre annet enn å stole på at folk holder avstand, og så må politiet reagerer på ting som feks private fester og ansamlinger av folk, og bøtelegge folk som drar på slikt. 

Enkelete folk, og kanskje spesielt de som ikke er i risikogruppe, gidder kanskje ikke ofre 2 uker av "livet sitt" på karantene ved bekreftet smitte, men hva skal man gjøre? Bøtelegge de hardt? Da gidder ikke andre teste seg. 

I mitt syn er det så enkelt som at myndighetene må sette regler for utesteder, restauranter, offentlige rom osv, og derson eiere, arrangører osv ikke etterlever reglene så får de en smekk på pungen. Men det viktigste tross alt, er at hvert eneste menneske er sitt ansvar bevisst, og unngår å sette seg selv i situasjoner som gir fare for smitte ( hold avstand til folk, og vask henda)

 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (10 minutter siden):

gjør det det? Enkelte her mener man må rett i karantene og testes hvis man har vært i sverige. men hvis man er i ett like ille berørt område i Norge trenger man ikke det? Skjønner ikke logikken?

Jeg vil si det samme til dem. Mine tanker gjelder generellt. Vi overser som gruppe, en fornuftig tilnærming. Hvis vi ser på utviklingen er det ikke så mye trykk på helsevesnet vårt at det er en akutt fare. Det er en POTENSIELL fare og den må vi være oppmerksom på, men ingen akutt fare. Det tror jeg alle kan være enige om. Ingen akutt klinisk situasjon foreligger. Hvis man kan se at vi nå har åpnet opp og ser resultatet er det viktig å se om dette var en topp (som å dra ut pluggen i et badekar) og at det vil synke fremover er det ikke så mye å rope 'ulv' for. Det er vel hva jeg mener å si. Hold hodet kalt. Det er første bud i all krisehåndtering. Mine tanker.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (1 minutt siden):

Jeg vil si det samme til dem. Mine tanker gjelder generellt. Vi overser som gruppe, en fornuftig tilnærming. Hvis vi ser på utviklingen er det ikke så mye trykk på helsevesnet vårt at det er en akutt fare. Det er en POTENSIELL fare og den må vi være oppmerksomme på, men ingen akutt fare. Det tror jeg alle kan være enige om. Ingen akutt klinisk situasjon foreligger. Hvis man kan se at vi nå har åpnet opp og ser resultatet er det viktig å se om dette var en topp (som å dra ut pluggen i et badekar) og at det vil synke fremover er det ikke så mye å rope 'ulv' for. Det er vel hva jeg mener å si. Hold hodet kalt. Det er første bud i all krisehåndtering. Mine tanker.

Enig og uenig. Problemet er at  med engang faren er over, så går folk tilbake til normalen, og smitte øker. Det er ikke lenger såå viktig å sprite henda hver gang du er i butikken, og det er ikke såå farlig å holde avstand heller. Her syns jeg myndighetene gjør en knakende bra jobb, de iverksetter nedstenging med en gang smitten øker, så folk skjønner alvoret.  Over tid, så vil nok folk skjønne at det faktisk er lurt å følge myndighetenes anbefaling, selvom det vil innebære innskrenket frihet i meget lang tid

Lenke til kommentar
1 hour ago, 0laf said:

De kan ikke registrere alle som krysser grensen, det bryter mot personvernet.

Da kan man jo lure på om personer har fått litt for mye vern.

1 hour ago, 0laf said:

Politiet antar trolig at de fleste nordmenn har fått med seg dette nå, med mindre de har bodd under en stein i 6 måneder, det er også som nevnt et tillitbasert system, det er ingen som kontrollerer at du faktisk går i den lovpålagte karantenen du skal i.

Jeg har ikke bodd under en stein i 6 måneder. Tvert imot har jeg fulgt med på denne tråden nesten like lenge. Hvis det faktisk er en lovpålagt karantene, må man lure på hvorfor ikke dette skal håndheves litt strengere. Her er det noe med den norske væremåten som jeg ikke kan slutte meg til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LangtGjesp skrev (5 minutter siden):

Da kan man jo lure på om personer har fått litt for mye vern.

Jeg har ikke bodd under en stein i 6 måneder. Tvert imot har jeg fulgt med på denne tråden nesten like lenge. Hvis det faktisk er en lovpålagt karantene, må man lure på hvorfor ikke dette skal håndheves litt strengere. Her er det noe med den norske væremåten som jeg ikke kan slutte meg til.

Hvordan skal man håndheve dette? Det er ulovlig å kjøre for fort, hvorfor tar ikke politiet å håndhever dette på alle som kjører for fort?

Og de håndhever det faktisk når de merker det, var vel en i Lillestrøm som fikk 20.000 i bot for å bryte isolasjonsreglene

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (8 minutter siden):

Hykleriet bør starte ved å ikke slippe til turister, smittesporing av disse vil være nærmest umulig. Bortsett fra det, når smitte er etablert på steder i landet, så kan vi ikke gjøre annet enn å stole på at folk holder avstand, og så må politiet reagerer på ting som feks private fester og ansamlinger av folk, og bøtelegge folk som drar på slikt. 

Enkelete folk, og kanskje spesielt de som ikke er i risikogruppe, gidder kanskje ikke ofre 2 uker av "livet sitt" på karantene ved bekreftet smitte, men hva skal man gjøre? Bøtelegge de hardt? Da gidder ikke andre teste seg. 

I mitt syn er det så enkelt som at myndighetene må sette regler for utesteder, restauranter, offentlige rom osv, og derson eiere, arrangører osv ikke etterlever reglene så får de en smekk på pungen. Men det viktigste tross alt, er at hvert eneste menneske er sitt ansvar bevisst, og unngår å sette seg selv i situasjoner som gir fare for smitte ( hold avstand til folk, og vask henda)

Jeg spurte hvor hykleriet (forskjellsbehandlingen) bør starte.

- Mener du FHI bør merke norske kommuner/fylker med over 20 i smittetall gult, mens svenske kommuner/fylker med over 20 i smittetall skal merkes rødt (forskjellsbehandlet)? Eller bør de merkes likt (likebehandles)?

- Mener du vi bør kreve karantene fra røde svenske kommuner/fylker, men ikke kreve tilsvarende karantene for norske kommuner/fylker med samme smittetall (forskjellsbehandling)? eller kreve at de likebehandles ut i fra den økonomiske og menneskelige risikoen smittefare faktisk utgjør?

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (14 minutter siden):

Enig og uenig. Problemet er at  med engang faren er over, så går folk tilbake til normalen, og smitte øker. Det er ikke lenger såå viktig å sprite henda hver gang du er i butikken, og det er ikke såå farlig å holde avstand heller. Her syns jeg myndighetene gjør en knakende bra jobb, de iverksetter nedstenging med en gang smitten øker, så folk skjønner alvoret.  Over tid, så vil nok folk skjønne at det faktisk er lurt å følge myndighetenes anbefaling, selvom det vil innebære innskrenket frihet i meget lang tid

Jeg vil si meg enig i at folk må minnes på at smittevernet må opprettholdes så absolutt. Det jeg sier er at vi må forstå folks fremferd. Det jeg tror vi i tråden gjør er å formidle informasjon om hva som skjer i samfunnet. Uvurderlig for myndighets personer, journalister og folk flest. Vi påpeker at folk slarver. Vi påpeker at folk føler seg tilsidesatt. Vi påpeker at folk driter på draget. Vi har en finger på pulsen om man kan si det slik. Men vi glemmer å holde oss selv i tømmene litt og ikke 'tro' for mye. Vi kan lett komme ut ok av denne klemma vi er i. Som jeg har sagt før i mange innlegg er hvor vanskelig, men nødvendig det er å vise solidaritet, kritisk sans og bruke sunn fornuft i sammenhenger som vi må håntere sammen. Uten det er vi overlatt til oss selv.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Baranladion said:

Hvordan skal man håndheve dette?

For å begynne et sted kan jeg sitere Psykake:

2 hours ago, Psykake said:

Jeg så faktisk for meg at man ble registrert på en eller annen måte og fikk informasjon om innreisekarantene reglene. 

Dette burde være minimum. Når ikke det engang skjer, lurer jeg på hvor de har tankene sine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...