Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

4 hours ago, Morromann said:

Noe jeg mener vi ser tydeligere nå at det til syvende og sist er lokalpolitikere som er de som tar befolkningens ve og vel mest på alvor mens rikspolitikerne på toppen først og fremst har sin lojalitet til næringslivet. Når odrføreren i Indre Østfold trygler om at grensen til Sverige må stenges mens regjeringsmeldemmer som Høie arrogant og kategorisk sier nei.

Ja, dette har vi sett helt siden april. Men samtidig blir jeg litt forundret hvorfor er de lojale mot senterne på andre siden av grensen?

Har Thon makt over rikspolitikerne? Hvordan er det å være lojal mot norsk næringsliv på denne siden av grensen ved å holde grensene åpne? Har Thon truet med å si opp ansatte på hoteller i Norge hvis man stenger grensene til Thon senterne i Sverige? Har Thon blitt tillatt å få for mye makt i Norsk næringsliv?

Hvorfor er ikke Høie i stand til å gjøre rede for årsaken til sin beslutning.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RazorSharp0001 skrev (2 minutter siden):

Det er kun EN som har blitt dømt for smittevernsloven. En eneste person. Sikkert for å "gjøre et eksempel". Og det var ikke så dramatiske ting det var snakk om. Han satt i en bil med kamerater. Tenkt det; det var nok til å bli hengt ut i media mog bli kriminalisert for, men å arrangere fester med hundrevis av mennesker, nei det er pytt pytt.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Ja, dette har vi sett helt siden april. Men samtidig blir jeg litt forundret hvorfor er de lojale mot senterne på andre siden av grensen? Har Thon makt over rikspolitikerne? Hvordan er det å være lojal mot norsk næringsliv på denne siden av grensen ved å holde grensene åpne?

Det er alltid et motiv. VALG og velgere er ett motiv som spin doktoren (kommunikasjons rådgiveren) forteller politikeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RazorSharp0001 skrev (4 minutter siden):

Neon burde sende denne til Oslo-politiet og konfrontere dem med at de i mdia konsekvent gjentar at de "ikke er smittevernpoliti". Justisministeren bør konfronteres med dette. Ledelsen i Oslo-politiet bør byttes ut umiddelbart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Oddvardm said:

Det er alltid et motiv. VALG og velgere er ett motiv som spin doktoren (kommunikasjons rådgiveren) forteller politikeren.

Så de gambler på at Høies parti skal få flest stemmer om man holder Sverige grensa åpen? Tenk om noen for en gangs skyld i stat og kommune kunne fokusert på å gjøre en best mulig jobb fremfor alltid hvordan man best fremmer seg selv.

Men nå tror ikke jeg at det å holde sverige grensa åpen mot skoleåpning er noe sjakktrekk uansett ift. popularitet.

Når det er sagt (ventilering ?)  så er det selvsagt ingen enkel sak å avgjøre hva man gjør men jeg forventer som minstemål at man forklarer årsaken til beslutningen og hva man tenker man skal oppnå med det fremfor å holde folk i mørket. Nå får man vel sjelden høre hele sannheten der uansett.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Ok så de gambler på at Høies parti skal få flest stemmer om man holder Sverige grensa åpen? Tenk om noen for en gangs skyld i stat og kommune kunne fokusert på å gjøre en best mulig jobb fremfor alltid hvordan man best fremmer seg selv.

Men nå tror ikke jeg at det å holde sverige grensa åpen mot skoleåpning er noe sjakktrekk uansett ift. popularitet.

Ingen av partiene som sitter i regjering nå får min stemme med mindre de umiddelbart og noe faderlig fort gjør noe med den smittesituasjonen som nå er ute av kontroll. Endel kommunepolitikere gjør en god jobb da. Kommunestyre i Indre Østfold fortjener ros og respekt for at de tar dette på høyeste alvor, men desverre har ikke de myndoighet til å stenge svenskegrensen selv om de vil.

Spindoktorer og PR-rådgivere er samfunnets byrde og berme.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (37 minutter siden):

Forslag: innfør 25-års aldersgrense for kjøp og bruk av alkohol.

De vil fortsatt ha hjemmebrent, og det sies at unge folk ikke forbruker så mye alkohol lengre. De bruker heller narko/hasj. Men også der sies det vel at importen har svikta i det siste. Så kanskje de har måttet gå over på alkohol igjen. I verste fall vil det resultere i skikkelig farlig hjemmebrent, slik vi hører om i utlandet av og til. at 25 personer har omkommet etter en fest. 

Her var noen som ikke holdt avstand (Woodstock). Hvordan gikk de på toalettet?

woodstock-historic-site_0.jpg?itok=bZ89v

Lenke til kommentar

Fadderuka var vel opprinnelig ment for å få nyttig/praktisk info om skolehverdagen på universitet og høyskoler?

Virker nå mer som om hovedformålet er blitt "drekka & bli-kjent-med-hverandre" fester.  Det kan man vel klare seg uten. Eller er drikkingen blitt en nødvendighet fordi studentene kjeder seg ihjel av det faglige ?

Litt komisk se på klippet et fadderbarn på UiO som intervjues i forgrunnen, sier at man forsøker overholde reglene, mens man i bakgrunnen ser flere faddere som klemmer hverandre i gjensynsglede og nye studenter som er tett-i-tett...  haha...

(ref: https://www.vg.no/nyheter/i/JoVzmb/uio-rektor-om-samling-i-frognerparken-ikke-akseptabelt )

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Mener du det er mindre frihetsbegrensende å stenge ned mer enn bare Oslo kommune? Jeg henger over hodet ikke med på den logikken. Se det heller fra en pendlers ståsted. F.eks en familie der en av de voksne pendler inn til Oslo kommune og den andre voksne jobber lokalt i hjemkommunen, mens barna går i skole/barnehage i hjemkommunen. Stenger man kun Oslo holder det at én person i familien holder seg hjemme. Stenger man Oslo + hjemkommunen må hele familiehn holde seg hjemme. Jeg ser over hodet ikke noe praktisk over å stenge ned "grønne" kommuner i tillegg bare fordi Oslo-innbyggerne synes det er urettferdig at bare de skal rammes.

Skal man stenge ned mer så kan man vel bare redusere grensa fra 20 til f.eks 10/100000/14 dag og være konsekvent. Jeg ser over hodet ingen grunn til særbehandlig av enkeltvise land, fylker eller kommuner.

Terskelen for å stenge områder internt i Norge bør være høyere enn eksternt til andre land. Dette fordi det er lettere å smittespore, følge opp og overholde og følge opp norske lover og regler innenfor Norges grenser. 

Jeg tenker ikke på frihetsbegrensing, jeg tenker på at samfunnet og næringslivet skal fungere i praksis. Hvis det blir grønne og røde områder helt ned på kommunenivå med tilhørende karantenekrav, blir det masse forskjellige regler overalt og vanskelig for folk å forholde seg til.

Da må det masse unntak til for at det skal fungere i praksis, og unntak skaper forvirring og smutthull. Kommuner er også ofte så små at smittesituasjon kan endre seg veldig raskt.

Dermed tror jeg ikke det er hensiktsmessig å stenge av internt i Norge før det er belegg for å gjøre det over større områder eller på regionalt nivå. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Etterlyser strengere tiltak: – Nå blinker det rødt

Vi er kommet i en situasjon som minner om dagene før 12. mars. «Føre-var»- prinsippet tilsier å innføre strengere tiltak i en periode for å gjenvinne kontrollen med pandemien. 

Dag Svanæs, professor i informatikk, NTNU
Gunnar Kvåle, professor emeritus i internasjonal helse, Universitet i Bergen
Torgrim Log, professor i sikkerhetsfag, Høgskolen på Vestlandet
Knut Eldjarn, tidligere president i Legeforeningen 
Gunhild Alvik Nyborg, Lege og forsker, PhD, Exam. Oecon., Oslo
Steinar Westin, professor emeritus i sosialmedisin, NTNU
Bjørg Marit Andersen, dr.med, professor i hygiene og smittevern
Mads Gilbert, dr.med, spesialist i anestesiologi, Tromsø
Jörn Klein, professor i smittevern, Universitetet i Sørøst-Norge
Sven Erik Gisvold, spesialist i anestesiologi, professor emeritus, Trondheim

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/qL20jE/etterlyser-strengere-tiltak-naa-blinker-det-roedt

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (11 minutter siden):

desverre har ikke de myndoighet til å stenge svenskegrensen selv om de vil

"Ingen" har vel det. Grensa har aldri vært stengt for norske statsborgere såvidt jeg veit. Det eneste vi kan gjøre er vel å stenge for utlendinger, og innføre karantene for nordmenn som kommer inn i landet.

Lenke til kommentar
Jellyfish skrev (1 minutt siden):

Jeg lurer på hvordan vinterdepresjonen blir for nordmenn i år. Det er nok lurt å hamstre inn vitamin D-tabletter og leve på julestemninga så lenge som mulig.

Søerge for å få levert varer til julekosen på døra. Dette blir den jævligste vinteren noensinne og Erna & co vil ha skylden fordi de ikke gjorde en dritt for å stanse smittebomben i august. Vel, september 2021 vil lære dem den eneste leksen de forstår.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Hvorfor er ikke Høie i stand til å gjøre rede for årsaken til sin beslutning.

Fordi det ikke er hans beslutning. Han er en JA mann som gjør hva han blir fortalt. Det er 'kuler og krutt' Erna, 'Hallelulja' Monica Mæland, og ideologene i CIVITA (tenke tanken til Høyre) https://www.civita.no/person-gruppe/medarbeidere som bestemmer. Det vi er vitne til nå er en ideologisk kamp i Høyre. Monica Mæland representerer 'bibel beltet' på sørlandet mens Erna kommer fra et mer moderat vestland. Resten er påheng. Den verste er Rød Isaksen som vafler ivei og tramper på alle han jobber med (statlig ansatte) og er LO fiende NR 1. Kampen står om økonomi. Der er Monica verstingen vil jeg tro. Sørlandet er de kommunene som trenger mest penger vil jeg tro. Det er lite som snurrer rundt der på vinteren. Det Høyre alltid glemmer er at de ble valgt inn av lyseblå velgere, ikke mørkeblå. Nå får vi se da om folk er fornøyde med dem (noe de fleste var inntil nå etter at ideologene tok roret) og belønner dem, eller om de blir straffet i valget. Vi får se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (13 minutter siden):

Dersom Erna, Høie og gjengen egentlig ØNSKER å gå over til svenske tilstander bør de si det rett ut- ikke vandre rundt grøten med svada om "nå må de skjerpa dokke med festinga"(Høie). De bør si rett ut at fra nå av satser Norge på "flokkimmunitet".

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Just now, Morromann said:

Søerge for å få levert varer til julekosen på døra. Dette blir den jævligste vinteren noensinne og Erna & co vil ha skylden fordi de ikke gjorde en dritt for å stanse smittebomben i august. Vel, september 2021 vil lære dem den eneste leksen de forstår.

Nå vet jeg ikke så mye om hvordan det står til i Norge da jeg har oppholdt meg i et annet land gjennom hele pandemien, men jeg regner med at det blir en trist vinter. Vi får ta vare på dem som allerede ikke hadde det så bra, med tanke på at juletiden er høytiden for selvmord.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (27 minutter siden):

Terskelen for å stenge områder internt i Norge bør være høyere enn eksternt til andre land. Dette fordi det er lettere å smittespore, følge opp og overholde og følge opp norske lover og regler innenfor Norges grenser. 

Jeg tenker ikke på frihetsbegrensing, jeg tenker på at samfunnet og næringslivet skal fungere i praksis. Hvis det blir grønne og røde områder helt ned på kommunenivå med tilhørende karantenekrav, blir det masse forskjellige regler overalt og vanskelig for folk å forholde seg til.

Da må det masse unntak til for at det skal fungere i prakis, og unntak skaper forvirring og smutthull. Kommuner er også ofte så små at smittesituasjon kan endre seg veldig raskt.

Dermed tror jeg ikke det er hensiktsmessig å stenge av internt i Norge før det er belegg for å gjøre det over større områder eller på regionalt nivå. 

Tommel opp. Her har du noen gode poenger. Da bør vi vel egentlig bare sette en høyere terskel enn 20. Kanskje 50? Og være restriktive med å dele ut forvirrende unntak og smutthull.

Vi er jo allerede ganske avhengig av internasjonal handel for å få samfunnet til å gå rundt så jeg ser ikke helt den store forskjellen til å sette begrense handel med røde kommuner. Ellers så går jo smitterisiko og mengde kryssing av grenser (kommunale eller nasjonale) ganske hånd i hånd. Så hvis f.eks persontransporten inn og ut av Oslo er kjempehøy betyr det også kjempehøy smitterisiko, sammenlignet med f.eks en grenseovergang med lavere persontransport. Det er jo egentlig persontransport som er problemet, ikke om grensa er kommunal eller nasjonal. Viruset ser ikke forskjell på de to grensetypene. Ei heller forskjell på om kommunen heter Oslo eller Utsira.

Jeg tror dette er en ubehagelig diskusjon for beslutningstakerne fordi mange av de tilfeldigvis befinner seg i den røde kommunen og dermed vil "ramme seg selv". Da blir det fort fristende å gi seg selv særbehandling. Det jeg savner er egentlig mer prinsippfasthet. Kina viste jo i Januar/Februar at det var en god strategi mot viruset, men Norge har vært redde for å la seg inspirere av regimer vi ikke liker å sammenligne oss med. Selv i mye mildere grad. Det ser vi med "anbefalinger" i stedet for påbud og forbud.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jellyfish skrev (5 minutter siden):

Nå vet jeg ikke så mye om hvordan det står til i Norge da jeg har oppholdt meg i et annet land gjennom hele pandemien, men jeg regner med at det blir en trist vinter. Vi får ta vare på dem som allerede ikke hadde det så bra, med tanke på at juletiden er høytiden for selvmord.

Folkens. Nå er dere i kjelleren. Hva er grunnen til pessimismen? Kan dere ikke se noen positive sider med tiden vi lever i? Rydd på loftet, kjelleren eller i garasjen. Hiv dere ut ut i samfunnlivet (på nettet), les og utforsk ting dere har hatt lyst til å vite mer om, men aldri har hatt tid til. Vær med familien og spesiellt ungene. Jeg tror at fatalismen er fiende Nr 1. Faktum er at vi har mer tid enn vi vet hva vi skal gjøre med. Hei og hopp folkens. Kom igang!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Morromann said:

Steng alle pubene nå. Folk trenger ikke å gå på fylla, det er ingen livsnødvendighet

https://www.nrk.no/rogaland/bartender-koronasmittet_-_-ingen-som-klarer-a-folge-enmetersregelen-pa-pub-1.15117886

Det virker som om folk kun ser to alternativer: stor fest ute eller stor fest hjemme. Rart. Folk er tydeligvis nødt til å samles og drikke. Hver dag. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...