Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Så bra :)

Lagde dere tøymasker selv eller kjøpt noe sted? Er de omtrent samme grad i tekstilmasken som en buff vil være? Dere vasker de på 90 grader?

Spør fordi jeg selv må finne en god strategi for min familie.

Vi har kjøpt pakker sammen med venner.

Det er typ slike myndighetene vil vi skal bruke, med filterbind inni.

De er blå og sorte...

15969664317968874746041404604548.jpg

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved en tilfeldighet var faren til en av dem jeg møtte dagen derpå, lege. Han ble naturligvis bekymret for egen og andres helse og forsto fort at vi muligens sto på randen av et større utbrudd. På kort tid fikk han fikset test til meg og sønnen hans utenfor en privatklinikk i Oslo sentrum. 

Blir litt harm når jeg leser slik. Dette er en god oppsummering av hvordan jeg har opplevd flere ganger at helsenorge fungerer.

• Liker 1
Skrevet
1 minute ago, Gouldfan said:

Vi har kjøpt pakker sammen med venner.

Det er typ slike myndighetene vil vi skal bruke, med filterbind inni.

De er blå og sorte...

15969664317968874746041404604548.jpg

Nice. Hvor får man kjøpt disse?

Skrevet (endret)
Theo343 skrev (11 minutter siden):

Kjøpt evt. hvor?

Det finnes flere steder. I norske nettbutikker selges slike hos bla. HviteTenner, WowEffekt, og MyTrendyPhone.
Jeg vil kanskje holde en knapp på de hos HviteTenner nå, som er uten ventil. De andre med ventil er også dekket av filter innenfor ventilen, men gidder ikke forklare det hver gang noen klager.
Ellers selges slike også via ebay, ofte til lavere pris, for de som er komfortabel med å handle der.

Fjernet linken til MTP da de har fjernet siden ila. uken. Det er ikke første gang. 

Endret av xRun
  • Liker 1
Skrevet
Evil-Duck skrev (10 minutter siden):

Når jeg jobbet ute i produksjon på verft for noen år siden var det ikke uvanlig at vi gikk rundt med FFP3 masker hele arbeidsdagen på nybygg, selvfølgelig med pauser for å få litt frisk luft, men det gikk jo greit det og. Så de som syter om at munnbind er så ubehagelig og ekkelt å puste i kan ta seg en bolle slik jeg ser det :) 

FFP3-masker er laaaangt mer behagelig å jobbe i enn medisinsk munnbind etter min mening. Selv de uten ventil.

Ellers enig, folk må tåle såpass og de fleste vil ikke trenge å ha det på lenge. Trenger man derimot å ha det på lenge mens man er i fysisk aktivitet er det nok en del mer behagelige varianter å få kjøpt.

• Liker 1
Skrevet
Sitat

Varsler strakstiltak:

Indre Østfold kommune varsler strakstiltak for å stoppe coronautbruddet.

- På bakgrunn av den ukontrollerte smittesituasjon vi nå står i, innfører vi strakstiltak for å stoppe smittespredningen, skriver kommunen i en pressemelding.

De holder barnehager og SFO stengt i hele uke 33 for å stanse smitten.

- Smittesituasjonen i Indre Østfold kommune er nå mer alvorlig enn det vi tidligere har sett under coronapandemien, skriver kommunen.

Det er bekreftet 22 nye smittetilfeller i kommunen søndag, skriver kommunen på nettsidene sine. Lørdag ble det bekreftet 15 nye smittetilfeller.

Totalt er det nå bekreftet 112 smittetilfeller i kommunen.

Kommunen har også kalt også pressekonferanse om situasjonen og tiltakene klokka 18.

Skrevet (endret)
Theo343 skrev (24 minutter siden):

Så bra :)

Lagde dere tøymasker selv eller kjøpt noe sted? Er de omtrent samme grad i tekstilmasken som en buff vil være? Dere vasker de på 90 grader?

Spør fordi jeg selv må finne en god strategi for min familie.

Myndighetene har sagt at de skal vaskes på 60%, dette hørte jeg på NRK radio mener jeg, har vært i avisen også. Kan vaskes med annet tøy, er vel håndklær og sengetøy som har 60.

På 90 så ødelegger du nok maska.

FHI

Tøymunnbind skal ikke tas på igjen før den er vasket. Den kan vaskes med annet tøy på minst 60 grader.

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/renhold-og-hygiene/

Endret av Gouldfan
Skrevet
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

FFP3-masker er laaaangt mer behagelig å jobbe i enn medisinsk munnbind etter min mening. Selv de uten ventil.

Ellers enig, folk må tåle såpass og de fleste vil ikke trenge å ha det på lenge. Trenger man derimot å ha det på lenge mens man er i fysisk aktivitet er det nok en del mer behagelige varianter å få kjøpt.

Største problemet med å jobbe i FFP3 masker over lenger tid er ikke nødvendigvis at de er så ubehagelige, er mer fuktigheten som bygger seg opp i masken over tid, samt at det er fysisk tyngre å puste med en FFP3 maske enn ett medisinsk munnbind.

Men jeg snakker selvsagt om de som klager å syter over at de må ha på seg en maske den timen de er ute å handler og tar kollektiv transport, de som har jobber som tilsier at de må gå med masker hele dagene skal få syte å klage så mye de bare vil :) 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Gouldfan skrev (4 minutter siden):

Myndighetene har sagt at de skal vaskes på 60%, dette hørte jeg på NRK radio mener jeg, har vært i avisen også.

Stemmer! Her er FHIs råd om bruk av tøymunnbind:

toymunnbind_infografikk_2020.08.07.png?p

Endret av Snikpellik
Skrevet
18 minutes ago, xRun said:

Det finnes flere steder. I norske nettbutikker selges slike hos bla. HviteTenner, WowEffekt, og MyTrendyPhone.
Jeg vil kanskje holde en knapp på de hos HviteTenner nå, som er uten ventil. De andre med ventil er også dekket av filter innenfor ventilen, men gidder ikke forklare det hver gang noen klager.
Ellers selges slike også via ebay, ofte til lavere pris, for de som er komfortabel med å handle der.

Fjernet linken til MTP da de har fjernet siden ila. uken. Det er ikke første gang. 

Så andre folk ute klager på at du går med en maske som har ventil?

Skrevet (endret)

Indre Østfold:

STENGER BARNEHAGER OG SFO I EN UKE

Sitat

Alle barnehager og SFO i Indre Østfold kommune blir stengt i uke 33 som følge av smitteutbruddet. Lørdag registrerte kommunen 22 nye smittetilfeller de siste 24 timene.

– På bakgrunn av den ukontrollerte smittesituasjon vi nå står i, innfører vi strakstiltak for å stoppe smittespredningen, skriver kommunen i en pressemelding.

Kommunen skriver at smittesituasjonen i kommunen er mer alvorlig enn det har sett under pandemien tidligere, og at det derfor innføres strakstiltak.

De jobber fortsatt med å tilrettelegge for åpning til skolestart, mandag 17. august.

– Det jobbes fortsatt med å tilrettelegge for åpning til skolestart. Vi tilbyr et omsorgstilbud til barn med foresatte i samfunnskritiske yrker og til barn særskilte behov, skriver kommunen.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5f2fc870782656001113c9af

Endret av Snikpellik
Skrevet
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Så andre folk ute klager på at du går med en maske som har ventil?

Har faktisk ikke opplevd det, men ser at CDC har gått ut med fraråding mot å bruke maske med ventil, og det heller ikke er akseptert på amerikanske flyselskaper lenger. Da går det ikke lang tid før dette sprer seg til WHO og deretter FHI, og folk begynner å påpeke at det er ventil, uten noen anelse om den er filtrert eller ikke.
Henvendelser jeg har fått er mer av samme type som den eldre kvinnen som kom etter meg ned i garasjen på et senter, og lurte på hvor jeg hadde fått tak i dette.

Skrevet (endret)
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Uansett får håpe vi tar dette bedre enn amerikanerne.. litt delt kan man si.

Devils laws..

Dessverre så finnes det slike folk i Norge også. Hadde ikke trodd det, men når majoriteten av kommentarfeltet til VGs artikkel ble lagt ut om påbud, så ble de rabalder om mulig påbud. 

Endret av Laffe
Skrevet
Kryptodebunker skrev (1 time siden):

Grunnen er nok at de har gått på hverandre i trange omgivelser med flere syke og derfor høy virusdose de har blitt utsatt for. Jo mer virus du utsettes for jo større sjanse for å bli alvorlig syk. 

Hvor var tankene til ledelsen når de tillot skifte av mannskap fra filipinene? Her er hva jeg tror skjedde. Ledelsen hadde ikke noe med det å gjøre. Mannskapet på båtene administreres av et eget selskap (i et eller annet land) som leier ut 'arbeidere' til rederiet. De som sitter i ledelsen har ikke kontakt med mannskaps lister utover offiserene. Velkommen til hverdagen i norsk skipsfart, bygnings industri og generell høyre politikk. Alt i profittens dans rundt gullkalven.

Skrevet
Gouldfan skrev (6 minutter siden):

Uansett får håpe vi tar dette bedre enn amerikanerne.. litt delt kan man si.

Devils laws..

"Things gotta breathe" 

Kan ikke argumentere mot det. ?

Skrevet
Laffe skrev (7 minutter siden):

Dessverre så finnes det slike folk i Norge også. Hadde ikke trodd det, men når majoriteten av kommentarfeltet til VGs artikkel ble lagt ut om påbud, så ble de rabalder om mulig påbud. 

Det meste jeg leser om av slikt i kommentarfeltet er folk som siterer de kronidiotene  som påstår at en maske senker SpO2 nivået i blodet. Noe som er så ufattelig lett å motbevise at alle kan gjøre det og mange har gjort det, men det skal de ikke høre på. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...