Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

plankeby skrev (4 minutter siden):

Hvorfor ikke klare å lese informasjon selv? Unge bør da forstå at nyheter og aviser m.m. gir svar på mye. Server meg informasjon, jobb og skole i fanget takk, så kanskje jeg vil se på det. Alle bør ha fått med seg at vi har Korona og ikke forvente at bloggere, Tik tok og lignende skal være veiledere på viktige ting i livet.

Vi har det for bra i dessertkremen vår.

Alle bør selvsagt det, men sånn er det åpenbart ikke. Ikke alle i samfunnet gjør som det forventes av dem.

Flere og bedre kampanjer med målrettet informasjon vil bidra til å hjelpe å minne unge på alvoret. Da bruker man egnede plattformer for å nå målgruppene, måtte det være TikTok eller Instagram eller Snapchat i tillegg til andre tradisjonelle reklameplattformer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det blusser opp smitte sånn som etter festing på vestkanten av Oslo, i indre Østfold og Hurtigruta så setter det temmelig store krefter i gang for å stoppe utbruddet. Det koster nødvendigvis MYE penger. Nå vil det nok bli alt for mye å gjøre de ansvarlige erstatningspliktige, men kan bøter for uansvarlighet være nok incentiv til å endre adferden til de som er uansvarlige? Jeg tenker da at andre oppfordringer har jo tydeligvis ikke hjulpet så kanskje trussel om bøter er noe som vil virke målrettet på disse?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Når det blusser opp smitte sånn som etter festing på vestkanten av Oslo, i indre Østfold og Hurtigruta så setter det temmelig store krefter i gang for å stoppe utbruddet. Det koster nødvendigvis MYE penger. Nå vil det nok bli alt for mye å gjøre de ansvarlige erstatningspliktige, men kan bøter for uansvarlighet være nok incentiv til å endre adferden til de som er uansvarlige? Jeg tenker da at andre oppfordringer har jo tydeligvis ikke hjulpet så kanskje trussel om bøter er noe som vil virke målrettet på disse?

Det synes jeg er så absolutt på sin plass ja. Tapet bør belastes de som er ansvarlig for nytt smitteutbrudd. De som arrangerer eller deltar på større ansamlinger bør alle bøtelegges hardt. Men da bør man først få på plass en lovåaragraf som kriminaliserer brudd på retningslinjene. Mange av dem er jo kun anbefalinger og ikke lover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bøter er helt klart på sin plass samt at det bør bli etterspill ift. smittvernoverlege Dysthe. Jeg tror rett og slett ikke på ett sekund at hun ikke visste at voksne mennesker brukte huset hennes til festing. Visste hun ikke det ser jeg ikke hvordan hun er i stand til å utføre jobben sin.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sitater fra pressekonferansen fra Indre Østfold - de ønsker at regjeringen stenger grensa til Sverige fra sin kommune:

Sitat

- Smittesituasjonen i kommunen er nå mer alvorlig enn noen gang tidligere under coronapandemien, sier kommuneoverlegen.

- Det er bekymringsfullt at mange ikke har symptomer eller har svært få symptomer. Det er en stor grad av intern smitte i befolkningen i kommunen vår, sier kommuneoverlegen.

- Smittebølgen kan spores tilbake til reiser, også i grønne områder, samt i forbindelse med fester, sier ordfører Saxe Frøshaug.

- Vi har ingen å miste.

– Vi er nødt til å unngå store samlinger der mange har kontakt, og det vil det være med leveringer og skolestart, sier kommunikasjonssjef i kommunen, Mimi Kopperud Slevigen.

- Åpningen av grensene har for oss gjort kampen for å få stoppet pandemien som svært krevende, sier ordføreren og oppfordrer regjeringen om å stenge grensa til Sverige inntil situasjonen er under kontroll, både i Norge og Sverige.

– Vi bør ta ett skritt tilbake og stenge grensen. Helt til vi er sikre på at situasjonen er under kontroll, både i Norge og i Sverige, konkluderer ordføreren.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Bøter er helt klart på sin plass samt at det bør bli etterspill ift. smittvernoverlege Dysthe. Jeg tror rett og slett ikke på ett sekund at hun ikke visste at voksne mennesker brukte huset hennes til festing.

Jeg tror du bare ser etter en syndebukk. Heldigvis er de fleste av oss tilhengere av rettssikkerhet, slik at voksne ikke kan dømmes for andre voksnes regelbrudd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (47 minutter siden):

Jeg savner flere større informasjons- og reklamekampanjer rettet mot unge. Ikke bare i sosiale medier, men overalt. Det har vært noen, men det må være mer - det viser utviklingen nå. Når skoler og universiteter åpner trengs det målrettede og gode kampanjer som når inn til unge for å begrense smitten.

Savner en offisiell mobilapp fra myndighetene med oversiktlig informasjon om hva som er lov og ikke. Gjerne med push-varsler. Mange er forvirret over reglene, og noen følger for dårlig med på nyhetene.

Det burde også være langt mer målrettet reklame på sosiale medier som f.eks Instagram. Regjeringen, FHI og Helsedirektoratets kontoer har for få følgere, og virker ikke ha noen klar strategi med hva de legger ut. Inget felles designspråk, ingen rød tråd eller strategi for å snakke direkte til unge. Det går gjerne flere uker mellom hver gang det postes et innlegg.

Har sett litt gjennom hvordan andre land har håndtert akkurat denne biten og her synes jeg Norge henger etter.

De vet hva som er lov. Drittungene gir faen, det er problemet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (7 minutter siden):

De vet hva som er lov. Drittungene gir faen, det er problemet.

Og en del av løsningen på problemet er det jeg skisserer i posten du siterte. Det fungerer ikke å bare svinge pisken. 

Man kan ikke "redde" alle fra idioti, men kampanjer og målrettet informasjon kan ha stor effekt. Indrejustisen på smittevern blant unge må bli bedre, og det er fullt mulig. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En politi sa nettopp i en artikkel at de ikke kan fungere som noe smittepoliti ift all festingen. Men jeg vet ikke om den øverste ledelsen mener det samme. 

Som vi har sett i flere TV-serier, klatrer ungdom gjerne ut av vinduet og hopper ned, og går glade på fest. Dattera til "Skjærgårdsdoktoren" gjorde f.eks. dette for å gå på St.Hans-feiring. Det er klart at når dette blir framstilt som kult, og når gammeldags disiplin har forsvunnet, går det ikke an å forvente så mye. 

Mange foreldre har i praksis sluttet å være foreldre, og gått over til å være kompisene til barna sine. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Budeia skrev (6 minutter siden):

Som vi har sett i flere TV-serier, klatrer ungdom gjerne ut av vinduet og hopper ned, og går glade på fest. Dattera til "Skjærgårdsdoktoren" gjorde f.eks. dette for å gå på St.Hans-feiring. Det er klart at når dette blir framstilt som kult, og når gammeldags disiplin har forsvunnet, går det ikke an å forvente så mye.

Jeg tror ikke plottet i "Skjærgårdsdoktoren" har så mye å si for hvordan ungdom og unge voksne oppfører seg. Da er jeg mere enig med @Snikpellik i at vi må lage kampanjer som treffer bedre i mediene de faktisk bruker.

Endret av frohmage
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kampanje meg her og kampanje meg her. Typisk norsk dumsnilhet og troen på at man må ta på forbrytere med sikehansker er eneste veien og gå. Flere av de som har gitt faen i smittevernet for å gå på fylla er over 30 år gamle og ikke noen "ungdommer". De vet utmerket godt at de bryter loven. Jeg har selv overhørt folk som snakker med stolthet om hvordan "jeg driter i disse coronagreiene". Som sagt; skjerpende straffer for brudd på retningslinjene bør bli konsekvensene. 20 000 i bot for karanatenebrudd er alt for lavt. Tror det vil være mer avskrekkende med 100 000. Da vil vel færre som mener at det å gå på fylla er viktigere enn å forhindre at de svakeste død tenke seg om to ganger. De vil vel ikke risikere å bli gjeldslave eller få prikker på rullebladet fordi de synes det å gå på fylla trumfer alt? Samfunnsøkonomisk, i og med at disse drittstøvlene forårsaker konkurs og ruin for andre er det jo en bonus at bøtene forhøyes. Kanskje bør det også utloves en liten dusør til alle som tyster på brudd på karantenereglene.

Skjønt jeg er redd dette ikke håndheves. Jeg googler, men finner bare et eneste eksempel på at noen er blitt straffedømt for brudd på karantenereglene og det var i april.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Budeia skrev (3 minutter siden):

Oh ja, send det på en "snap" og problemet er løst!

Det å sende dette i populære sosiale medier vil antagelig ikke ha tilstrekkelig effekt, men kan være en nyttig og viktig del av en slik kampanje. Det er også et poeng å formidle informasjonen på en slik måte at de som mottar den forstår veldig tydelig at folk flest er informert om hva som forventes av dem, slik at det har en normaliserende effekt ift. hva alle bør forholde seg til i en slik periode, ikke bare de som får dette på sin individuelle skjerm.
Det betyr sosiale medier, på nett og via personlige enheter (mobil, brett, PC etc.), små og større massemedier som TV, radio, PA i sentre, infoskjermer, plakater mm, og repetisjon gjennom perioden det gjelder. Da snakker vi kampanje, helhetlig og lett tilgjengelig informasjon for alle med oppfordringer og påminnelser om hvorfor det er viktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 minutter siden):

De vil vel ikke risikere å bli gjeldslave eller få prikker på rullebladet fordi de synes det å gå på fylla trumfer alt?

Selvdestruktivitet, vet du hva det er? Er det rettferdig å gjøre disse folkene til forbrytere fordi de lever i en tid der virus skal detaljkontrolleres?

Er jo også spesielt i august på sensommeren, like før skole- og studiestart. Festing i parker vil jo bli mer uaktuelt utover høsten og vinteren!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...