Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

13 minutes ago, DårligNavn said:

Tja, fortsatt langt ifra antall flygninger som var før pandemien. 

Der er jo også fortsatt mange restriksjoner.  Jeg fravalgte selv fly denne gangen og tok bil + ferge til .dk da jeg ikke vil sitte med ansiktsmaske og heller ikke ønsker å sitte så tett på mange fremmede mennesker særlig i disse tider. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tigerdyr skrev (2 minutter siden):

Der er jo også fortsatt mange restriksjoner.  Jeg fravalgte selv fly denne gangen og tok bil + ferge til .dk da jeg ikke vil sitte med ansiktsmaske og heller ikke ønsker å sitte så tett på mange fremmede mennesker særlig i disse tider. 

Jepp, smittespredningen blir nok ikke like stor nå som under oppblomstringen av viruset. Har selv reist med fly flere ganger de siste månedene og inntrykket mitt er at folk flest tar smittevern seriøst, ikke har flyene vert så fulle som de ofte er heller. 

Lenke til kommentar

Jeg har i mange år syntes at flyreiser er en øvelse i trengsel, køer og stress, så jeg har forsøkt å kutte ned på det. I tillegg er det jo store CO2-utslipp forbundet med flyreiser så jeg forsøker å reise mer klimavennlig og behagelig. Jeg har f.eks ikke flydd på fritidsreise på 3 år nå, men har vært nordeuropa rundt i elbil i stedet for. Jeg reiser heldigvis lite med fly i jobbsammenheng så det har stort sett bare blitt en reise eller to per år. Har forsåvidt avlyst en jobb-flyreise i år på grunn av Korona. I framtida kan det bli mindre jobbreiser pga økt fokus på nettmøter o.l.

Alt i alt spår jeg en mørk framtid for flybransjen. Korona kuttet i følge grafen over her flybruken med ~75% globalt i april. Jeg spår det vil bli en permanent reduksjon på 10~20% i forhold til 2019-nivå, de neste 5 årene. Det betyr ekstremt dårlige tider for Airbus og Boeing i lang tid. Flyselskapene greier seg sikkert fint med 5-10% høyere billettpriser for å kompensere for tapene. At fly blir stående 10-20% mer på bakken er neppe noe stort problem for dem, men det betyr at de neppe vil bestille nye fly til flåten sin de nærmeste årene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hørte på P4 på vei hjem fra jobb at man skal avlive og destruere noen hundre Mink på en farm i Spania fordi personalet har fått påvist Corona og at man mistenker at de har overført smitten til dyrene.

Så da smitter det altså fra mennesker til dyr. Synes det har vært uklart lenge.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nå var det vel rekordbillig å fly før pandemien slo inn, så en liten reduksjon skal en vel ikke se bort ifra. Flere selskap har jo kuttet ut 747 og A380 allerede. 
Jeg flyr ganske mye, hovedsakelig i jobbsammenheng (kun i jobbsammenheng siden mars), har fort 40-50 turer med fly i året, om jeg skulle erstattet dette med buss og tog så hadde det gått kraftig utover hvor mye fritid jeg sitter igjen med. 
 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Hørte på P4 på vei hjem fra jobb at man skal avlive og destruere noen hundre Mink på en farm i Spania fordi personalet har fått påvist Corona og at man mistenker at de har overført smitten til dyrene.

Så da smitter det altså fra mennesker til dyr. Synes det har vært uklart lenge.

Jeg syns det meste rundt corona har vert uklart og fortsatt er uklart, ser ofte enkelte artikler med påstander, men lite oppfølging rundt det i etterkant. 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (11 minutter siden):

Hørte på P4 på vei hjem fra jobb at man skal avlive og destruere noen hundre Mink på en farm i Spania fordi personalet har fått påvist Corona og at man mistenker at de har overført smitten til dyrene.

Så da smitter det altså fra mennesker til dyr. Synes det har vært uklart lenge.

BBC om saken:

Coronavirus: Spain orders culling of almost 100,000 mink
https://www.bbc.com/news/world-europe-53439263
"The outbreak in Aragón province was discovered after a farm employee's wife contracted the virus in May. Her husband and six other farm workers have since tested positive for the disease.
The mink, bred for their prized fur, were isolated and monitored closely after the workers became infected. But when tests on 13 July showed that 87% of the mink were infected, health authorities ordered for all 92,700 of the semi-aquatic animals to be culled.
Authorities said financial compensation will be given to the company that runs the farm, based in a village 200 km (125 miles) east of Madrid.
"

Endret av xRun
Lenke til kommentar
3 minutes ago, xRun said:

BBC om saken:

Coronavirus: Spain orders culling of almost 100,000 mink
https://www.bbc.com/news/world-europe-53439263
"The outbreak in Aragón province was discovered after a farm employee's wife contracted the virus in May.
Her husband and six other farm workers have since tested positive for the disease.
The mink, bred for their prized fur, were isolated and monitored closely after the workers became infected.
But when tests on 13 July showed that 87% of the mink were infected, health authorities ordered for all 92,700 of the semi-aquatic animals to be culled.
Authorities said financial compensation will be given to the company that runs the farm, based in a village 200 km (125 miles) east of Madrid.
"

Se der ja, utrolig hvordan detaljer endre seg gjennom oversettinger og nyhetskanaler.

Lenke til kommentar

Jeg er pessimistisk om vi får en vaksine i nærmeste framtid. Vi klarer ikke engang å knekke forskjølelseviruset og en vaksine til covid-19 vil ta flere år. Men behandlinger som kan redusere dødeligheten og få syke med, både alvorlige og milde symptomer, det er absolutt mulig. Og det kan være nøkkelen til suksess. Klarer vi å få redusert antall syke og opp tallet med friskmeldte mer enn antall smittende, så vil viruset evt bli bekjempet. 

Endret av asdaylightdies
Lenke til kommentar
52 minutes ago, asdaylightdies said:

Jeg er pessimistisk om vi får en vaksine i nærmeste framtid. Vi klarer ikke engang å knekke forskjølelseviruset og en vaksine til covid-19 vil ta flere år. Men behandlinger som kan redusere dødeligheten og få syke med, både alvorlige og milde symptomer, det er absolutt mulig. Og det kan være nøkkelen til suksess. Klarer vi å få redusert antall syke og opp tallet med friskmeldte mer enn antall smittende, så vil viruset evt bli bekjempet. 

På mandag kommer peer reviewed paperet til phase 1 av Oxford-vaksinen. Ryktene sier det er gode nyheter på gang. 

Det er mange grunner til at det ikke finnes vaksine for forkjølelse og at en vaksine nå kommer potensielt rekordfort 

Lenke til kommentar
Maabren skrev (3 timer siden):

Man skal ikkje sjå vekk fra at trumpen har hørt på fhi og teke di norske ekspertane sine utsagn for god fisk. Fhi meiner jo forsatt at maskebruk for menigperson er bortkasta samt at valige folk ikkje er i stand til å lære å bruke maske. Meiner han har kasta blikket mot norge nokre ganger utan at eg kjem på kva det handla om.

Norge har veldig liten befolkning. Og jeg tror norske Staten forsøker å sikre helsevesen med masker før de påbyr det med regler for sivile.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (24 minutter siden):

Norge har veldig liten befolkning. Og jeg tror norske Staten forsøker å sikre helsevesen med masker før de påbyr det med regler for sivile.

Om vi har nok munnbind til helsevesenet, når synes du det er riktig å påby dette for alle andre? Burde vi påby munnbind for all aktivitet utendørs med den lave smittespredningen vi har nå, og når kan eventuelt påbudet avsluttes? 

Lenke til kommentar
xRun skrev (6 timer siden):

Twitterhacking? Er dette din avsporing fra trådens tema, eller har noen hacket kontoen din? :grin:


- - -
India:

Flere medier melder i dag at India ifølge deres helsemyndigheter har passert 1 million påvist smittede. Dette er det tredje landet som passerer millionen, etter USA og Brasil.

Coronavirus: India's Covid-19 cases cross one million
https://www.bbc.com/news/world-asia-india-53440913
"It has the world's third-largest case load, after the US and Brazil - the only three countries so far to record more than a million coronavirus cases."

  Vis skjult innhold

_113475321_india_covid_one_million-nc.pn

 

He he. Slik unngår man ubehagelige sammenligninger ?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Jeg har i mange år syntes at flyreiser er en øvelse i trengsel, køer og stress, så jeg har forsøkt å kutte ned på det. I tillegg er det jo store CO2-utslipp forbundet med flyreiser så jeg forsøker å reise mer klimavennlig og behagelig. Jeg har f.eks ikke flydd på fritidsreise på 3 år nå, men har vært nordeuropa rundt i elbil i stedet for. Jeg reiser heldigvis lite med fly i jobbsammenheng så det har stort sett bare blitt en reise eller to per år. Har forsåvidt avlyst en jobb-flyreise i år på grunn av Korona. I framtida kan det bli mindre jobbreiser pga økt fokus på nettmøter o.l.

Alt i alt spår jeg en mørk framtid for flybransjen. Korona kuttet i følge grafen over her flybruken med ~75% globalt i april. Jeg spår det vil bli en permanent reduksjon på 10~20% i forhold til 2019-nivå, de neste 5 årene. Det betyr ekstremt dårlige tider for Airbus og Boeing i lang tid. Flyselskapene greier seg sikkert fint med 5-10% høyere billettpriser for å kompensere for tapene. At fly blir stående 10-20% mer på bakken er neppe noe stort problem for dem, men det betyr at de neppe vil bestille nye fly til flåten sin de nærmeste årene.

Simen. Det er en beskrivelse av dette som kaller selskaper som holdes i live med andres penger som Zoombi selskaper. Akkurat nå er store deler av fly industrien zoombi selskaper. Hvis vi holder på med dette over tid vil vi tilslutt ha et pengesystem som ikke lenger vil fungere. Det vil bli spennende tider fremover. Europa må tenke nytt og likså hele verden. Kanskje vi vil se slutten på den vanvittige militære oppbygningen rundt om. Håper det. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

WHO:

237 743 rapportert smittet siste døgn, høyeste døgntall så langt i pandemien. 1 062 508 siden mandag.
(globale tall, med forbehold om oppdateringer)
https://covid19.who.int

Hver av de siste 5 ukene har det vært over en million nye smittede hver uke, og det aksellererer.
Hver av de siste 6 ukene har over 30 000 omkommet, denne uken kan bli den 7. på rad.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...