Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

Finnes det noen oversikt over de forskjellig typene bundles som finnes med PS5 maskinene? 

Hvilken bundle kjøpte dere/ville dere kjøpt? 

Jeg skjønner at dette har med hva slags spill en liker, men jeg har ikke de mest markerte preferansene så jeg kunne godt kjøpt en bundle som kanskje overrasker meg, derfor hadde det vært moro å vite litt om deres tanker rundt det. 
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
dølledøck skrev (13 timer siden):

er best å vente, ps5slim og ps5pro er på vei i år 😎

Like troverdig som om Dølle Døck skulle sagt det himself (med mer eller mindre hjelp av Rhesus Minus).

Sorry. Ingen PS5 pro eller slim på vei som noen vet om, og det ryktes også at det heller vi komme en PS5 redesign som kan støtte visse ytelsesforbedringer. Ser gjerne 60fps i 4k.

Men det er maaaaange sider på nettet som fyrer oppunder PS5 slim/pro-interessen for å skape klikk. Men altså intet fra troverdig hold.

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (11 timer siden):

Sorry. Ingen PS5 pro eller slim på vei som noen vet om.

Enig med deg, kommer nok slim, men ikke i år.

Mine tanker. Skal man diskutere slim så handler det om hvilken nanometer den er produsert på. Ny verjon tok oss fra 7nm til 6nm og fra rundt 220w til 200w. så vi må nok ned på 3nm eller 4nm. AMD er vel så smått igang med 4nm på Phoenix APU. sist jeg leste om 3nm hadde eple kjøpt opp alt der. man bør ned mot 100w på maskina før en slim er aktuelt.

 

Angående pro, så er TCM sin 4nm så sykt effektiv at folk undervolter rtx 4070ti til 160-170w og taper bare noen % ytelse. så en sånn chip krysset med en ny 4nm amd mobil cpu kunne nok gitt oss en pro. men siden pro nok er AMD og de ikke helt har kontroll på RDNA3 tar nok dette også en tid.

 

Bare for vise ps3 hvor man begynte rundt 200w og ned mot 50w

https://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_3_technical_specifications

 

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
leifeinar skrev (6 minutter siden):

Enig med deg, kommer nok slim, men ikke i år.

Mine tanker. Skal man diskutere slim så handler det om hvilken nanometer den er produsert på. Ny verjon tok oss fra 7nm til 6nm og fra rundt 220w til 200w. så vi må nok ned på 3nm eller 4nm. AMD er vel så smått igang med 4nm på Phoenix APU. sist jeg leste om 3nm hadde eple kjøpt opp alt der. man bør ned mot 100w på maskina før en slim er aktuelt.

 

Angående pro, så er TCM sin 4nm så sykt effektiv at folk undervolter rtx 4070ti til 160-170w og taper bare noen % ytelse. så en sånn chip krysset med en ny 4nm amd mobil cpu kunne nok gitt oss en pro. men siden pro nok er AMD og de ikke helt har kontroll på RDNA3 tar nok dette også en tid.

 

Leser hva du skriver, men skjønner nesten ikke er knepp. 😂 Er ikke så teknisk av meg, men PS5 fikk vel en oppgradering for ikke så lenge siden? Mye mindre kretskort og litt annen kjøleløsning? Kan det tenkes at Sony bare fortsetter å oppgradere inni det samme skallet?

Lenke til kommentar

Ikke så vanskelig. Jo mindre prosess det blir produsert på jo mindre strøm drar det, og jo mindre innpakning. samt mindre kjøler, mindre psu osv

De ønsker nok å holde prisen så lav som mulig og få ps5 ut til flest mulig. så det kan fort bli samme skall og det kan fort bli mindre. allt etter hva som lønner seg. Jeg teller at vi hadde 29 ps3 modeller, så det gjøres vel endringer fortløpende.

Endret av leifeinar
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mala skrev (19 minutter siden):

Få på plass PC-støtte med tid og stunder også, så har man en god deal på hendene :)  Lever i håpet!

Kommer neppe til å skje. Det er ikke bare at de ikke er tjent med det, men tekniske grunner også. De bruker ikke USB-C-protokoll, men sannsynligvis HDMI/DisplayPort over USB-C-kontakt. Det vil kreve en del investeringer for dem å lage PC-drivere til sånt.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 minutter siden):

Kommer neppe til å skje. Det er ikke bare at de ikke er tjent med det, men tekniske grunner også. De bruker ikke USB-C-protokoll, men sannsynligvis HDMI/DisplayPort over USB-C-kontakt. Det vil kreve en del investeringer for dem å lage PC-drivere til sånt.

Regner selvsagt ikke med at Sony gjør det, men er nok av smarte folk der ute og PSVR2 bruker jo standard USB-C kontakt. Derfor lever jeg i håpet :) Er nok ikke noe som skjer med det første, om i det hele tatt.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

PSVR2 virker kult! Er vel ikke nok spill enda til at det hadde blitt kjøp, men kvaliteten på det settet er noe som gjør at jeg kunne vurdert å kjøpe en PS5.

Men det er bra stygt at PS5 fortsatt er dyrere enn launch-prisen 3 år etter. Prisen burde vært nede i alle fall på 5000/4500 (disk/digital) nå. Det er jo massevis tilgjengelig, kun butikkene som vil tjene mer penger. Jeg har fint råd til både PS5 og PSVR2 men når jeg har en gaming-pc med fra før så orker jeg ikke betale overpris for konsoll av prinsipp.

I mellomtiden håper jeg det kommer litt flere spill!

Lenke til kommentar
leifeinar skrev (6 minutter siden):

Prisfallet er nok der, men antagelig spist opp av inflasjonen. 

Ikke regnet på prosentene, men tar man høyde for inflasjon så er vel det kanskje at prisen har stått i ro. Mulig jeg er for kravstor når jeg forventer at en konsoll faller i pris etter flere år, men det er jo det alt annet gjør. Kan ikke huske å ha sett noe annet som koster mer nå enn for 3 år siden for nøyaktig samme produktet.

Synes PS5 virker som en kul konsoll, men i mine øyne er vel både Series X og PS5 ganske skuffende.

Flere år etterpå uten noe spesielt imponerende spill å vise til.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (53 minutter siden):

Men det er bra stygt at PS5 fortsatt er dyrere enn launch-prisen 3 år etter.

Skyld på den norske importøren/butikkene. Vet ikke hvem sin feil det er, men prisen i USD/EUR/JPY har stått stille hele tida. Jeg tipper det er den norske importøren sin skyld siden Xbox har vært konsistent billigere, selv om de koster akkurat det samme i alle andre land.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 minutt siden):

Kan ikke huske å ha sett noe annet som koster mer nå enn for 3 år siden for nøyaktig samme produktet.

Det er en litt spesiell situasjon i markedet med leveranseutfordringer, inflasjon og post-covid-effekter. I tillegg faller ikke konsoller så fort i pris etter lansering siden de som oftest selges med tap i starten. Jeg vet ikke hvorfor disse konsollene skuffer deg så veldig, men 6000,- er jo knapt nok til å kjøpe en GPU som kan kjøre de nyeste spillene for tida. Det er elendig optimalisering for PC disse dager, så man må jo nesten pantsette huset for å kjøre nye spill.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...