Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

G skrev (1 minutt siden):

Altså om det er bred kompatibilitet, eller om man må kjøpe seg spesiellt Xbox / PS5-rettede USB DAC's for å få lyd?

Kan nesten garantere at det ikke blir bred kompatibilitet. Og jeg mistenker sterkt at det ikke blir laget noen konsollrettede USB-DACs. Det er for veldig spesielt interesserte. Hvorfor vil du egentlig ha en egen DAC? Er det ikke ren digital lyd du vil kjøre uansett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, JohnMerrick said:

Hva et spill koster kommer jo også litt an på hvor travelt man har det... Siste spillet jeg kjøpte var Days Gone, som "koster" 649, men som jeg betalte 150 kroner for på PS store. Med en backlog på over 300 spill så gidder jeg ikke kjøpe noe til fullpris lengre, og det eneste som er sikkert er at jeg skal kjøpe langt færre spill til PS5 enn jeg har gjort til PS4. Jeg må nok bare innse at de fleste spillene jeg har kjøpt ikke kommer til å bli prøvd engang...

Synes selv at nedprisede spill har tatt mye lengre tid på PlayStation store enn på andre plattformer ala PC. PlayStation store synes jeg virker trege.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Nimrad said:

Kan nesten garantere at det ikke blir bred kompatibilitet. Og jeg mistenker sterkt at det ikke blir laget noen konsollrettede USB-DACs. Det er for veldig spesielt interesserte. Hvorfor vil du egentlig ha en egen DAC? Er det ikke ren digital lyd du vil kjøre uansett?

Jeg er ikke nok HiFi-kunnskapsrik. Jeg bare tenker at lyd er analogt, og at jeg ikke ønsker å kjøpe spesielle digitale høytalere, men er fornøyd med rød/hvit-pluggene. Og det kan en USB DAC fikse, det vet jeg.

Om en må så får man splitterkabel fra 3,5 til rød/hvit plugger.

https://www.whathifi.com/best-buys/hi-fi/best-dacs

Eksempel:

Quote

The majority of DACs and headphone amplifiers fitted to smartphones or laptops are cheap and not very good. Adding a dedicated DAC, no matter how small, can make all the difference. So, a DAC and headphone amp disguised as a USB stick sounds like a great idea - and the DragonFly Red, like the DragonFly Cobalt above, pulls it off superbly.

Though on first glance, it might seem a bit under-powered. After all, its hi-res support tops out at 24-bit/96kHz, which is the same as the much cheaper AudioQuest DragonFly Black. But it does have a higher voltage output (2.1v), which makes it better suited to driving more demanding headphones.

Ser på dette som et kombo-produkt. At det også kan driver headset, selv om det blir spennende å se om det er mer håndkontrollernære løsninger som bør overta her.

Men, man ønsker gjeren en lydkilde bak monitor/TV for å se film på Netflix (det orker jeg ikke i headset). Derfor MÅ jeg ha en fungerene DAC tror jeg. Tror ikke jeg gidder å gå for blutooth for lyd. Den bør vel reserveres det andre tilleggsutstyret så man ikke overbelaster den skjøre forbindelsen. Dette er mine tanker som en amatør.

Sjekk dette da for USB-C :wee:

FPg9TpLHgcD42LVzHK9TAJ-650-80.jpg.webp

Zorloo Ztella

 

75uDH73Pg57sZydoT9M58a-650-80.jpg.webp

iFi Zen DAC

Denne kommer prismessig ut som en av "vinnerne".

Endret av G
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (2 timer siden):

Og for voksne folk med normal økonomi har det ikke så mye å si hva spillene koster. Det er tiden det skorter på, ikke pengene.

Tja. Om man er voksen og har en normal økonomi, så betyr det jo ikke at man skal kaste penger ut av vinduet av den grunn. Beklager, men det er det bare naive og dumme mennesker som gjør som hevder at de har normal økonomi. Noe som er en grunn til at selskaper profitterer såpass fordi folk tenker mer pleasure enn med hode. De vet veldig godt av at ved økning av pris at folk forsatt kommer til å kjøpe fordi de rett og slett er "avhengig". Et godt eksempel på dette er f.eks TV2 som har økt prisene på Premier League. Folk kommer fortsatt til å kjøpe produktet. Så de slipper unna med det, fordi de vet at folk betaler det. 

Som er en av grunnene for at nordmenn er gjeldsslaver, penger inn og penger ut igjen. Vi snakker om normal økonomi her og ikke millionærer tross alt. Sannheten er jo at de aller fleste som har en normal økonomi ikke burde bruke 2000-3000 kr på spill i mnd. Kanskje om man er tilfreds med ha en lavere standard. Det finnes jo folk som er tilfreds med å bo i en 30-40 kvm leilighet hele livet sannsynligvis. Som ikke skal ha barn, gifte seg osv. 

Med mindre man bor hjemme hos foreldrene sine fortsatt. Men then agian, da er det kanskje best å sette av pengene så man kommer seg ut i verden.

Om man knapt har tid til å spille spill, så lurer jeg på i all verdens hva slags vurderingsevner man har når man bruker 2000-3000kr på spill i mnd. Det finnes folk som lever av gaming som ikke engang gjør det og de tjener sannsynligvis mer enn normalen også. Et slik forbruk bevitner rett og slett om personer som ikke evner til å spare eller tenke lengre. Men som er materialistisk. Noe verden er i en mye større grad enn tidligere. Da folk er mer opptatt av å eie enn å spare. For de vil heller kjøpe den nye flunkende iPhone 12 selv om man fortsatt sitter med forrige som er i fin stand.

Men folk får selvsagt bruke pengene på hva de enn vil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, G said:

Jeg er ikke nok HiFi-kunnskapsrik. Jeg bare tenker at lyd er analogt, og at jeg ikke ønsker å kjøpe spesielle digitale høytalere, men er fornøyd med rød/hvit-pluggene. Og det kan en USB DAC fikse, det vet jeg.

Om en må så får man splitterkabel fra 3,5 til rød/hvit plugger.

https://www.whathifi.com/best-buys/hi-fi/best-dacs

Eksempel:

Ser på dette som et kombo-produkt. At det også kan driver headset, selv om det blir spennende å se om det er mer håndkontrollernære løsninger som bør overta her.

Men, man ønsker gjeren en lydkilde bak monitor/TV for å se film på Netflix (det orker jeg ikke i headset). Derfor MÅ jeg ha en fungerene DAC tror jeg. Tror ikke jeg gidder å gå for blutooth for lyd. Den bør vel reserveres det andre tilleggsutstyret så man ikke overbelaster den skjøre forbindelsen. Dette er mine tanker som en amatør.

En DAC oversetter bare det digitale signalet til analogt. Digitale høytalere? Det er høytalere med DAC innebygd i så fall. 

PS4 støttet USB DAC, så ser ingen grunn til at PS5 ikke skal støtte det, særlig om de har fjernet optisk utgang. Nå er det vel sikkert mulig å få signalet gjennom HDMI til en ekstern DAC også, uten at jeg har styrt med det.

Endret av Allostasis
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Allostasis said:

En DAC oversetter bare det digitale signalet til analogt. Digitale høytalere? Det er høytalere med DAC innebygd i så fall. 

PS4 støttet USB DAC, så ser ingen grunn til at PS5 ikke skal støtte det, særlig om de har fjernet optisk utgang. Nå er det vel sikkert mulig å få signalet gjennom HDMI til en ekstern DAC også, uten at jeg har styrt med det.

Enig, at det må være DAC i høytalerne isåfall. Man må oversette digitalt et sted. Det er grunnen til at jeg ønsker en DAC, altså å få hentet ut digitale signaler og gjøre det på den riktig måten.

HDMI-lyd har problemer på AMD-skjermkort i PC ser det ut til i øyeblikket:

Quote
  • Audio may experience instability when connected through an Audio Video Receiver via HDMI® on Radeon RX 5000 series graphics products.

USB klarer fint å levere ut det digitale signalet.

Jeg vil kalle konsollene rimelig gimpet om de ikke kan takle USB lydkort ala DAC. Jeg synes at det er et skikkelig slag i magen om de først kutter ut optisk lydoverføring, for så å kun tilby (dersom) en vemmelig HDMI-lydutgrening som eneste digitale lydalternativ i kablet form.

9Xqiit7UD5EYFMPkL7eDt8-650-80.png.webp

Endret av G
Lenke til kommentar
3 minutes ago, G said:

Synes selv at nedprisede spill har tatt mye lengre tid på PlayStation store enn på andre plattformer ala PC. PlayStation store synes jeg virker trege.

PC vet jeg ikke noe om lengre, har ikke kjørt windows på 15 år og har ingen planer om å gjøre det igjen heller...

Det er mulig PS store er tregere enn steam og den slags, men det bryr meg egentlig ikke så mye. Det er alltid noe på tilbud, og for min egen del har det ihvertfall blitt kjøpt alt for mange spill til at jeg noen gang får spilt halvparten av dem engang. Prisen på spill har jo gått litt opp siden PS3 også, men personlig har jeg betalt langt mindre per spill på PS4 enn jeg gjorde på PS3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

Astro Headset PS5 Compatibility Requires an Extra Adapter, Confirms Lack of Optical Out on the PS5

For full audio and voice mixing and compatibility with the PS5, Astro owners will need to purchase the Astro HDMI Adapter, which releases in October for $39.99. According to Astro, “It enables game sound + voice chat mixing and features lagless 4K HDMI video passthrough while adding a TOSLINK optical jack. Current registered owners of Astro products will be able to submit their serial number and email address to receive a $15 discount on purchase on AstroGaming.com. More details to follow on this program.” This seems to confirm that the PS5 will not have an optical out as an option, which will impact any of your sound accessories that require the TOSLINK port.

https://www.playstationlifestyle.net/2020/09/01/astro-headset-ps5-compatibility-optical-out/

Quote

Best HDMI Audio Extractor

Looking for the best HDMI audio extractor can be a nightmare due to the sheer range of options you have available to you on both the physical and digital marketplaces right now.

https://webproductradar.com/best-hdmi-audio-extractor

Spørsmålet blir om man blir "stuck with" eldre HDMI-signalering neste gang konsollene får generasjonoppgradering, og at man da må ut med nye kroner for tilleggsutstyr for lyd. Siden HDMI 4K 120 Hz krever HDMI 2.1. Hva krever neste generasjon 8K eller 16K. Optisk lydutgang hadde på mange måter vært bra nok. Da lyd ikke er særlig avansert å produsere (slik som med skjermbilder).

På det grunnlag så er det dumt å miste den optiske lydutgangen. Om noen har gode argumenter for å fjerne optisk lydutgang, så fyr løs. Dette er et interessant aspekt ved konsollene.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

kjøpe spesielle digitale høytalere

Har du "kun" et stereo-sett med høyttalere?

G skrev (1 time siden):

det orker jeg ikke i headset

Er det headset du skal bruke? Da vil jeg nesten anbefale deg noe bluetooth-opplegg, eller kjøpe Sony sitt laget for PS5. Sony satser hardt på å etterligne surroundlyd på PS5, og det er forbeholdt headset. Om du kjører via en DAC vil du miste dette. Lydkvaliteten for musikkavspilling vil være av høyere kvalitet, men for spilling vil du få en mye bedre opplevelse over BT. Det er dessverre så vidt jeg vet litt uklart hvilke headset de vil støtte, så det kan være verdt å følge med på. Men PlayStation 5 Pulse 3D Wireless Headset er ikke veldig dyrt hvis du uansett tenker å kjøpe inn en DAC.

G skrev (1 time siden):

Eksempel:

 

Det er egentlig ikke et veldig godt eksempel. Lyden fra HDMI er digital, så den har ikke vært gjennom en DAC enda. Det er først når den når TV, lydplanke, receiver osv. at det er en DAC som konverterer signalet. Det er i stor kontrast til mobiltelefoner/laptoper o.l. som må ha en DAC for å levere analogt signal til minijacken. De er billige. Verken PS4 eller PS5 har noe analog utgang, så det er ikke noe forsterker/DAC i de så vidt jeg kan skjønne(med mindre man trenger noe til BT?).

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Nimrad said:
 

Har du "kun" et stereo-sett med høyttalere?

 

Er det headset du skal bruke? Da vil jeg nesten anbefale deg noe bluetooth-opplegg, eller kjøpe Sony sitt laget for PS5. Sony satser hardt på å etterligne surroundlyd på PS5, og det er forbeholdt headset. Om du kjører via en DAC vil du miste dette. Lydkvaliteten for musikkavspilling vil være av høyere kvalitet, men for spilling vil du få en mye bedre opplevelse over BT. Det er dessverre så vidt jeg vet litt uklart hvilke headset de vil støtte, så det kan være verdt å følge med på. Men PlayStation 5 Pulse 3D Wireless Headset er ikke veldig dyrt hvis du uansett tenker å kjøpe inn en DAC.

 

Det er egentlig ikke et veldig godt eksempel. Lyden fra HDMI er digital, så den har ikke vært gjennom en DAC enda. Det er først når den når TV, lydplanke, receiver osv. at det er en DAC som konverterer signalet. Det er i stor kontrast til mobiltelefoner/laptoper o.l. som må ha en DAC for å levere analogt signal til minijacken. De er billige. Verken PS4 eller PS5 har noe analog utgang, så det er ikke noe forsterker/DAC i de så vidt jeg kan skjønne(med mindre man trenger noe til BT?).

Har noe billigræl ja som kun krever stereo (logitech PC-høytalere) duger i massevis. Det jeg liker med DAC er at det gir god nok kvalitet for de flestes ører. Og de fleste greier seg fint med 2.1-lyd. Hørselen er lettere å lure enn øynene.

En annen greie med DAC er at det vil være kort vei for den analoge lyden til å kunne plukke opp noe analog støy. Ergo så er det rimelig støyfri lyd også. Noe jeg ihvertfall setter pris på å slippe å måtte bekymre meg over.

Nei, skal ikke bruke headset som eneste lydkilde. Jeg har forklart det før. Altså at jeg ønsker en headset-fri Netflix-opplevelse. Noe som også inviterer til å se film med venner. Men, er greit å ha headset i tillegg, men det kan jo gå både over kabel eller over blutooth.

Det jeg sitter med ser omtrent slik ut:

1256145437_652225.jpg

En i et annet forum sa at HDMI kan begrense lyden til 48 kHz eller hva slags tall som ble brukt. Har ikke noe forhold til hva den begrensningen går ut på. Men er ikke CD-lyd høyere da? Som sagt jeg har ikke greie på sånt på noen ordentlig måte. Ser at CD er 44, så kanskje det stod 44 på forumet også. Har lukket siden. Var sikkert ikke viktig.

Kom over denne. Altså hørselen er ikke særlig "avansert":

Spoiler

 

 

Endret av G
Lenke til kommentar
2 hours ago, Nimrad said:
 

Har du "kun" et stereo-sett med høyttalere?

 

Er det headset du skal bruke? Da vil jeg nesten anbefale deg noe bluetooth-opplegg, eller kjøpe Sony sitt laget for PS5. Sony satser hardt på å etterligne surroundlyd på PS5, og det er forbeholdt headset. Om du kjører via en DAC vil du miste dette. Lydkvaliteten for musikkavspilling vil være av høyere kvalitet, men for spilling vil du få en mye bedre opplevelse over BT. Det er dessverre så vidt jeg vet litt uklart hvilke headset de vil støtte, så det kan være verdt å følge med på. Men PlayStation 5 Pulse 3D Wireless Headset er ikke veldig dyrt hvis du uansett tenker å kjøpe inn en DAC.

 

Det er egentlig ikke et veldig godt eksempel. Lyden fra HDMI er digital, så den har ikke vært gjennom en DAC enda. Det er først når den når TV, lydplanke, receiver osv. at det er en DAC som konverterer signalet. Det er i stor kontrast til mobiltelefoner/laptoper o.l. som må ha en DAC for å levere analogt signal til minijacken. De er billige. Verken PS4 eller PS5 har noe analog utgang, så det er ikke noe forsterker/DAC i de så vidt jeg kan skjønne(med mindre man trenger noe til BT?).

PS5 kontrollen må jo ha en DAC akkurat som med PS4 når du bruker 3.5mm jacken i kontrollen. Sikkert ikke særlig kvalitet over det, men det er jo fancy "3d-lyd" så... 

Husker når de første såkalte "gaming" hodetelefonene kom. Aldri hørt større søppel. 

Lenke til kommentar
Ezio skrev (5 timer siden):

Men folk får selvsagt bruke pengene på hva de enn vil.

Hvor får du det fra at det er normalt å bruke 2-3000kr i måneden på spill? Selv med de nye prisene, 800kr, så er det 3-4 spill i mnd. Ingen med en typisk hverdag har mulighet til å spille ut 3-4 spill i måneden.

En konsoll til 6000kr som jeg kanskje har i 7 år, og er spill i ny ne til 800kr er helt uproblematisk for meg. Rekker stort sett bare 3-4 spill ila et år jeg så...

Lenke til kommentar

Henger fortsatt rundt litt i RDR2 jeg nå og da. Blir litt kjedelig i lengden å grinde, men får innimellom noe spillerinteraksjon. Litt kjedelig å få det når du er drit-trøtt på tampen av spillsesjonen sin. Har snart fått råd til å kjøpe alle pamphlets @the Fence (men fader er vel en 4-5 igjen). Spennende å se at Rockstar kan omgå PSN som de demonstrerte for litt tilbake siden.

Er PSN-kravet i mange spill som holder meg tilbake på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Nettels skrev (4 minutter siden):

Jeg bruker HyperX Cloud Flight på min PS4. Der er det bare å plugge inn et lite USB-adapter for at de skal fungere. Tror dere disse vil fungere på PS5?

Fra PlayStation:
The Platinum and Gold Wireless Headsets, as well as third-party headsets that connect via USB port or audio jack, will work on PS5 (the headset companion app is not compatible with PS5).

Er nysgjerrig på åssen chat og lyd splittes på PS5. Reguleres det fra en innstilling på selv Playstationen? Mitt headset med volumhjul for begge deler er bare å donere videre da optisk tilkobling ikke kommer på PS5. Er spent alt som kommer frem når folk har fått hands-on.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nettels skrev (6 timer siden):

Jeg bruker HyperX Cloud Flight på min PS4. Der er det bare å plugge inn et lite USB-adapter for at de skal fungere. Tror dere disse vil fungere på PS5?

Veldig bra dette headsettet, ble utrolig overrasket over lyden i dette! Handlet det på salg for noen år tilbake :) Har bestilling på det nye settet til Sony i denne omgang også!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (18 timer siden):

Har noe billigræl ja som kun krever stereo (logitech PC-høytalere) duger i massevis. Det jeg liker med DAC er at det gir god nok kvalitet for de flestes ører. Og de fleste greier seg fint med 2.1-lyd. Hørselen er lettere å lure enn øynene.

En annen greie med DAC er at det vil være kort vei for den analoge lyden til å kunne plukke opp noe analog støy. Ergo så er det rimelig støyfri lyd også. Noe jeg ihvertfall setter pris på å slippe å måtte bekymre meg over.

Nei, skal ikke bruke headset som eneste lydkilde. Jeg har forklart det før. Altså at jeg ønsker en headset-fri Netflix-opplevelse. Noe som også inviterer til å se film med venner. Men, er greit å ha headset i tillegg, men det kan jo gå både over kabel eller over blutooth.

Det jeg sitter med ser omtrent slik ut:

1256145437_652225.jpg

 

  Vis skjult innhold

 

 

Dersom du bruker PC-høyttalere av den typen, så tror jeg nok ikke den analoge støyen som blir plukket opp på veien vil være det som forringer lyden mest (no offense! ? ), så lenge ikke det er veldig dårlige kabler eller en elendig DAC mellom PS5-en og høyttalerne. Så vidt jeg vet, støtter PS4 USB-dac-er som ikke krever drivere for å virke på PC/Mac, så dersom PS5 også støtter disse, kan du f.eks. skaffe deg en slik en (regner med at høyttalerne dine har mini-stereojack-plugg):

 

https://www.hifiklubben.no/audioquest-dragonfly-black-d-a-konverter/aqdragonflyblack/?gclid=CjwKCAjw_NX7BRA1EiwA2dpg0nEObU5pg1q8BWy3duIl2PE17SJltd5-R4skCsC-z0Ocwn5_wEwqHxoCClcQAvD_BwE

Audioquest Dragonfly Black USB DAC | Douglas HiFi

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...