Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, RaptorStrike said:

Og for voksne folk med normal økonomi har det ikke så mye å si hva spillene koster. Det er tiden det skorter på, ikke pengene.

Definitivt. Er det noe mange kan si med hånden på hjertet så er det at de har kjøpt spill de enten ikke har fått tid til å spille eller såvidt bare tittet på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (12 minutter siden):

Og for voksne folk med normal økonomi har det ikke så mye å si hva spillene koster. Det er tiden det skorter på, ikke pengene.

Snittgameren er godt i tredveårene, (som oftest) etablert og har penger til dette. Jeg kan fint bruke 2-3.000,- i måneden på spill om jeg vil og er sikkert ikke alene om det. Mitt største problem i tillegg til tiden pga familie, jobb og andre sysler har vært at ikke alt appellerer like mye som det gjorde da jeg var kid så jeg er mer kresen på anskaffelsene.

Endret av Retroman
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (20 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvordan folk i 20-30 årene i dag har råd til 2-3000 til spill per måned med dagens boligpriser. Kanskje boligprisene ikke er så ille som de unge sier da? Men det er ikke min bussiness.

Kan hende snitt-gameren lever på nudler og grandis, ikke har dame, ikke får unger, bor på 30 kvadrat og klarer seg fint uten bil og sydenreiser. ;)

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Simen1 said:

Kan hende snitt-gameren lever på nudler og grandis, ikke har dame, ikke får unger, bor på 30 kvadrat og klarer seg fint uten bil og sydenreiser. ;)

Du har nok rett, det ga meg forøvrig litt minner tilbake til egen tid i 20 årene når et sundt kosthold og mye annet ikke stod på prioriteringslisten ?

Hilsen en som ikke eide bil før 30.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva et spill koster kommer jo også litt an på hvor travelt man har det... Siste spillet jeg kjøpte var Days Gone, som "koster" 649, men som jeg betalte 150 kroner for på PS store. Med en backlog på over 300 spill så gidder jeg ikke kjøpe noe til fullpris lengre, og det eneste som er sikkert er at jeg skal kjøpe langt færre spill til PS5 enn jeg har gjort til PS4. Jeg må nok bare innse at de fleste spillene jeg har kjøpt ikke kommer til å bli prøvd engang...

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Det gjør meg ikke noe om prisen på spill blir 1000,-. Budsjettet mitt for spill per år er det samme uansett så det blir da bare færre kjøp per år :).

Jeg forstår ikke hvordan du kan la være å bry deg om du får mer eller mindre for pengene fordi du uansett bruker det samme. Hva om de koster 5000? Du bryr deg vel ikke da heller?

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Jeg forstår ikke hvordan folk i 20-30 årene i dag har råd til 2-3000 til spill per måned med dagens boligpriser. Kanskje boligprisene ikke er så ille som de unge sier da? Men det er ikke min bussiness.

Handler jo om prioriteringer, i tillegg så er det jo stor variasjon på 20-30 åringer. Noen er evige studenter som bor i kollektiv, andre har kjøpt bolig før fylte 25.

Og alle bor ikke midt i Oslo heller da.

Lenke til kommentar
barezell skrev (4 timer siden):

men har ikke du uttalt tidligere at ikke et eneste Sony eksklusivt spill har interessert deg gjennom hele ps4 perioden? med God of war som unntak. (om jeg husker rett) 

Akkurat du beskriver her tenkte jeg om deg da du skrev det ? 

Nå husker jeg ikke konteksten, men noe i den banen ja. Har aldri synes lineupen til Sony på PS4 med ekslusive titler har vært av særlig stor interesse(for meg) og som jeg har allerede sagt så var det bare God of War som var der oppe(for meg). Det betyr jo ikke nødvendigvis at jeg ikke hadde spilt de andre spillene. Men interessen for å spille de blir lavere når det kommer med en kostnad. Som gjerne er alt fra 200-699 vanligvis. Nå enda verre.

 Jeg synes det er annerledes når det er snakk om et produkt som slipper 200-300+ spill som du kan spille for "ingenting" kontra å betale for fullpris/halvpris eller hva det enn måtte være for et eneste spill over og over igjen. Da er man mye mer "åpen" og kan få en bredere interesse for å faktisk spille spillet fordi det koster deg i teorien "ingenting", noe som betyr at du vil i teorien "nyte" spillet mye lettere enn å stille seg spørsmålet "er dette spillet verdt pengene?" eller angre på at man punget ut 699kr for et produkt som ikke levde opp til forventningene som man åpenbart vil gjøre i en mye større grad. 
Pga av Gamepass har jeg mer eller mindre sluttet å kjøpe fullpris spill og det ser ut som det ikke blir noe mindre av det fremover. Det er kanskje 2-3 spill i året jeg er villig til å betale fullpris for. 


Men nå har jeg aldri claimed å være nøytral/objektivt som i grunn var poenget her. Jeg har ikke noe imot at folk har preferanser når det kommer til spill. Men ikke prøv å argumenter objektivt/nøytralt ved å bruke seg selv var vel poenget. For en nøytral person så føler jeg at det er helt umulig å ikke like noe for 900 kr i året av de 200-300+ spillene som ligger der. A

Skulle jeg vurdert PS4 nøytralt så ville jeg sannsynligvis sagt noe i den banen at det beste hadde vært å velge PS4 + PC om det skulle være mulig. Fordi for en nøytral person var PS4 lineupen mye mer appealing for majoriteten av befolkningen noe som sannsynligvis også viste seg via salgstallene. Jeg synes egentlig at det er merkverdig bra av Microsoft å selge såpass mange konsoller som de gjorde til tross for at folk har ment at de har "ingenting". Tenk å selge 50-60 millioner konsoller når man har "ingenting". hva skjer når de faktisk får noe? Som f.eks Gamepass? Bethesda osv?

Akkurat som jeg mener nå at for en nøytral person så vil Gamepass være mye mer appealing fordi det rett og slett bedre value enn hva man får via PS. Det er rett og slett for bra til å ignorere. 

Hva som skjer "down the road" vet jeg ikke enda. Men Gamepass har bare blitt enda bedre og prisen for spill har bare blitt enda dyrere på PS. Slik det ser ut nå så har jo ikke PS akkurat gjort mye på den fronten, men man kan anta at de vil gjøre det. For slik jeg ser det for en nøytral person nå så er kanskje en av de beste argumentene for å gå for Xbox er nettopp gamepass. 

PS now har kun 2.2 millioner.
Gamepass har 15 millioner.

Nå vet man kanskje ikke hvor mange av disse som er kun på Xbox. Men antageligvis er majoriteten på Xbox. Dette er jo relativt store forskjeller med tanke på PS har solgt dobbelt så mange konsoller. PS Now tallet er fryktelig svakt. Det er vel noe sånt som under 2% har PS Now, noe som betyr at PS har en lang vei å gå til å hele tatt komme i nærheten av Gamepass som bare kommer til å bli større og bedre for hvert år.

For Xbox sin del handler det bare om å få ut produktet til verden som åpenbart er en av grunnene for hvorfor man konstant hører om det. På samme måte som Netflix en gang måtte det. Om de lykkes på samme måte gjenstår å se, men pilen har hvert fall pekt oppover. 

Jeg føler at det å kjøpe spill

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Hva tror dere kommer på tilleggsutstyrsiden nå, når optisk lyd ut er borte?

https://www.vg247.com/2020/09/01/ps5-no-optical-audio-port/

Vil man få USB DAC som fungerer på PS5 og Xbox Series X. Har vendt meg til å nytte optisk lydutgangen via en DAC for å skape lyd i stuen.

Tviler. Optisk lyd-utgang er mer eller mindre på vei ut nå som HDMI-porter kan brukes til det meste. Receivere, lydplanker, osv bruker som regel eARC/ARC eller pass-through over HDMI for som lydkilde for tida. Ellers har mange TV-er ofte optisk lydutgang om du er fast bestemt på å bruke det.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Jeg forstår ikke hvordan folk i 20-30 årene i dag har råd til 2-3000 til spill per måned med dagens boligpriser. Kanskje boligprisene ikke er så ille som de unge sier da? Men det er ikke min bussiness.

Da jeg var barn var Nintendo NES et leketøy for barn, og svært mye av innholdet rettet mot den målgruppen. Etterhvert som jeg ble eldre har jeg følt at spillbransjen har fulgt samme tempo, og rettet seg mot et eldre og modnere publikum, selv om barna fortsatt har deltatt. Dermed er standardgameren i dag pengesterk og et stykke unna målgruppen som ungdommen var for noen tiår siden. Derfor er det for de fleste helt ok at prisene justeres opp noen hundrelapper.

Dagens boligpriser kan jeg lite om i detalj, men det får handle om økonomiske prioriteringer: Istedetfor å bo trangt i Oslo har jeg et hus på landet 30 minutter ut og har mye romsligere økonomi.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
1 minute ago, Retroman said:

Da jeg var barn var Nintendo NES et leketøy for barn, og svært mye av innholdet rettet mot den målgruppen. Etterhvert som jeg ble eldre har jeg følt at spillbransjen har fulgt samme tempo, og rettet seg mot et eldre og modnere publikum, selv om barna fortsatt har deltatt. Dermed er flere gamere pengesterke og langt unna ungdommen for noen tiår siden.

Dagens boligpriser kan jeg lite om i detalj, men det får handle om økonomiske prioriteringer: Istedetfor å bo trangt i Oslo har jeg et hus på landet 30 minutter ut og har mye romsligere økonomi.

Det var en litt flåsete fleip altså. Bor selv på landet for å ha romsligere økonomi.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Nimrad said:

Tviler. Optisk lyd-utgang er mer eller mindre på vei ut nå som HDMI-porter kan brukes til det meste. Receivere, lydplanker, osv bruker som regel eARC/ARC eller pass-through over HDMI for som lydkilde for tida. Ellers har mange TV-er ofte optisk lydutgang om du er fast bestemt på å bruke det.

Tror vi misforstår hverandre.

Jeg er ikke ute etter optisk lengre, fordi det blir dumt å kjøre USB - optisk - "bananplugger" rød og hvit til høytaler (vet at det ikke er ekte bananplugger).

Jeg er heller ikke ute etter HDMI lydkonverter - optisk - rød/hvit pluggene.

Altså det jeg lurer på er kompatibiliteten for ymse USB baserte DAC på konsollene. Altså om det er bred kompatibilitet, eller om man kjøpe seg spesiellt Xbox / PS5-rettede USB DAC's for å få lyd?

For en DAC er jeg ute etter, da det lager god lyd for en rimelig penge. Jeg ser jo den at optisk lyd er død.

Endret av G
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Nimrad said:

Har det så mye å si hva det koster å bo i byen egentlig? Du kan ha samme budsjett i byen, du får bare litt mindre :tease: (måtte bare)

Når vi fikk barn var det uaktuelt å kjøpe stort nok i byen, det kostet en formue, en arm og litt til :)

haha, men joda.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...