Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
16 minutes ago, Dragonlove said:

Jo, men nå var det jo ikke noe spesifikt du spurte etter.

Først og fremst deler til kjøleren. Komponentene på kretskortet får man bestilt lik eller tilsvarende.

"Aftermarket cooler" er kanskje en mulighet men noen kort har avvikende kretskort og passer ikke.

Alltids en mulighet å stripse fast noen vifter på kjøleribba. Pent blir det ikke, men det kjøler i det minste.

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Jeg hadde et lignende problem med 1080Ti på X58. Der var det en form for bug rundt PCIe, DP1.2 osv. Jeg måtte ha aktivt HDMI tilkoblet for å få skjermbilde på DP.

Fant noen gamle tråder jeg lette i den gang.
https://forums.evga.com/1080-Ti-FTW3-amp-DisplayPort-issues-Asus-PG279Q-on-X58-system-m2930278.aspx


EDIT:
@Betroz Hos meg husker jeg det fungerte hvis jeg slo av PCen, dro ut strømkabelen på monitoren, slo på PCen. Ventet til PCen var ferdig bootet i Windows og så koblet til strøm på monitoren. Interessant å se om du kanskje har samme type bug selv med nyere hardware.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Theo343 said:

Hos meg husker jeg det fungerte hvis jeg slo av PCen, dro ut strømkabelen på monitoren, slo på PCen. Ventet til PCen var ferdig bootet i Windows og så koblet til strøm på monitoren. Interessant å se om du kanskje har samme type bug selv med nyere hardware.

Fixet det buggen permanent eller bare frem til neste reboot?

Lenke til kommentar
5 minutes ago, BadCat said:

Nei, men det er vel en mulighet om så litt upraktisk. Mente å hamre på kildevelgeren under oppstart. Nå vet ikke jeg hvor ofte du er i BIOS. 

Den står på DP standard da. Som sagt dette var ikke noe problem da jeg hadde 2080Ti kortet koblet til LG skjermen, og heller ikke noe problem med 3080Ti koblet til gamle Asus skjermen. Så det er kombinasjonen LG + 3080Ti som bugger.

Lenke til kommentar

Hvis mulig prøv kortet i en annen PC før du eventuelt sender det inn. Gjerne prøve det i et hovedkort til under 2k hvis det lar seg gjøre. Det er en liten sjanse for at defekt maskinvare kan skade andre komponenter. Under 5% men likevel.

Bra det gikk i orden, reklamasjon er det siste man ønsker i disse tider. Rollback gjorde altså susen?

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (12 minutter siden):

Bra det gikk i orden, reklamasjon er det siste man ønsker i disse tider. Rollback gjorde altså susen?

Ja jeg fikk til å boote opp i safe mode uten problemer å begynt å tenker over hva jeg nylig hadde installert, å kom på at jeg oppdaterte chipset driverene tidligere i dag, fjernet de og fikk bootet opp i windows helt vanlig 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (9 timer siden):

Først og fremst deler til kjøleren. Komponentene på kretskortet får man bestilt lik eller tilsvarende.

"Aftermarket cooler" er kanskje en mulighet men noen kort har avvikende kretskort og passer ikke.

Alltids en mulighet å stripse fast noen vifter på kjøleribba. Pent blir det ikke, men det kjøler i det minste.

 

Hva med og tilpasse en NZXT Kraken G12 GPU Kit.? 

Gjorde det på et 1080Ti med EVGA 280 AIO og det kjølte så si like bra som senere montert full vannblokk fra EKWB, skilte ca 3 grader. 
Måtte modifisere brakketten litt for og tilpasse den til EVGA AIO.
Brukte  Noctua NF-A14 iPPC-3000 PWM 140mm Vifte på AIO radiatoren som fungerte mye bedre enn orginal viftene når det gjaldt lyd og kjøle evne.

https://www.komplett.no/product/816910/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/vifter/noctua-nf-a14-ippc-3000-pwm-140mm-vifte

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4327695

 

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Skeptisk

Jeg blir nok å stripse på vifter rett på kjøleribba. I alle fall slik det ligger an nå.

Det er gode kjøleribber på de bedre Ampere-kort. Med litt ufrivillig 0 RPM etter reboot og enable on windows startup har jeg minet 50 MH/s (mot normalt 63-64, altså med kortets vifter i gang) på 3060 Ti i flere timer uten vifter i gang på kortet Det blir knallvarmt (90+ grader på GPU mot normalt 40-50 C), så dette er selvsagt ikke noe man skal gjøre over tid og det var heller ikke gjort med vilje. Der er ikke dårlig når ribbene er på grensen til å kunne kjøle 100W uten vifter i gang på kortet.

Jeg vet ikke om overheat protection slo inn i løpet av de to timene, så dette var en observasjon og ikke en nøye utført test.  Overheat protection har slått inn ved en tidligere episode , men da var det 5-10 grader varmere i rommet.Ta det med ei klype salt. Poenget er at det er gode ribber. Det skulle egentlig bare mangle med tanke på vekta og volumet.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Betroz skrev (17 timer siden):

Jeg prøvde med HDMI og da fikk jeg bilde på i BIOS og POST, men så fort jeg prøvde med DP igjen så funka det ikke.

@alle andre her også :

Dette likner veldig på en firmware bug...men i skjermkortet eller LG skjermen?

DP er ikke hotplug slik som HDMI. Har selv hatt flere problemer med første oppstart med DP (HDMI har derimot alltid fungert).

Et par ting å sjekke:
- Sjekk foretrukket inngang på skjermen i skjermens meny. Hvis den er satt til HDMI (selv med en DP-kabel tilkoblet) kan det hende den kun sjekker HDMI-inngangen, sender signal til PC-en om at det ikke er noen kabel tilkoblet og PC-en booter så bare videre til Windows.

- Se i manualen for skjermkortet om det har en "primær" utgang. Har du prøvd med flere skjermer tilkoblet vet du sikkert at bildet kommer litt her og der under oppstarten.

- Tviler på løsningen ligger her, men sjekk primær grafikk i BIOS (noen ganger sendes bilde først til den integrete brikken på CPU før GPU). Dette var et større problem tidligere, men burde være løst av seg selv nå via drivere og BIOS-oppdateringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...