Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

BadCat skrev (1 time siden):

Finnes det noen triks eller tast i Afterburner for å få helt flat spenningskurve?

På Ampere funker det ikke så bra, kjører du helt flat kurve låses volt til 700mv, men det er for lavt for vram-kontrolleren så minnet klokkes ned til 10GHz på 3060-3070 og noe høyere på GDDR6X-korta, yyelsa blir rævva. Minimumsspenning for IMC er et sted mellom 725-750mv. Lag flat kurva fra f.eks 725mv, øk om vram klokker ned. Typisk kjernefrekvens du kan nå er 1550-1650@725mv og 1600-1700@750mv avhengig av binning. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner at man ikke skal ha flat kurve  i starten. I dette tilfelle er det 725-850 mV jeg er interessert i. Prøver å få ned temperaturene.

Jeg har fått noen kort som ikke burde ha passert kvaliteskontroll og nå prøver jeg å få de til å virke på et vis.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (30 minutter siden):

Jeg skjønner at man ikke skal ha flat kurve  i starten. I dette tilfelle er det 725-850 mV jeg er interessert i. Prøver å få ned temperaturene.

Jeg har fått noen kort som ikke burde ha passert kvaliteskontroll og nå prøver jeg å få de til å virke på et vis.

Flat kurve fra 750mv bruker alltid å gå. Prøv 1600MHz, det bør gå med rævva binning. På 850mv bør 1800MHz gå. Jeg har 3 kort, et er litt dårlig, 2 er relativt bra. Det dårlige takler 731mv, de 2 beste 743mv minimum, men de kan kjøre ca 50MHz høyere på alle spenninger vs det dårligste. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Cowboystrekk said:

Flat kurve fra 750mv bruker alltid å gå. Prøv 1600MHz, det bør gå med rævva binning. På 850mv bør 1800MHz gå. Jeg har 3 kort, et er litt dårlig, 2 er relativt bra. Det dårlige takler 731mv, de 2 beste 743mv minimum, men de kan kjøre ca 50MHz høyere på alle spenninger vs det dårligste. 

Jeg driver å tester litt undervolting med mitt 3080Ti TUF kort. Kun spilt Battlefield 5 enn så lenge, og her er det veldig vanskelig å se om ytelsen går litt ned grunnet for lav volt, men jeg kunne fint kjøre 1875 Mhz med 850mv uten crash.

Burde jeg bruke 3DMark til å sjekke ytelsen heller kanskje, og hvilken test der er best? Ikke kjørt 3DMark på årevis så husker ikke selv.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Betroz skrev (6 minutter siden):

Jeg driver å tester litt undervolting med mitt 3080Ti TUF kort. Kun spilt Battlefield 5 enn så lenge, og her er det veldig vanskelig å se om ytelsen går litt ned grunnet for lav volt, men jeg kunne fint kjøre 1875 Mhz med 850mv uten crash.

Burde bruke 3DMark til å sjekke ytelsen heller kanskje, og hvilken test der er best? Ikke kjørt 3DMark på årevis så husker ikke selv.

Det kan hende 1900+ går på 850mv om du har bra binning. Jeg bruker Superposition og SOTTR, funker de pleier det å væte stabilt ellers hos meg. 3060-kortet mitt er bra binna og kjører 1920@850mv og 2085@950mv uten problemer. Det ene 3060ti trøbler med 1850@850.

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar
Betroz skrev (1 minutt siden):

Stabilt er èn ting, men du nevnte det med at ytelsen kan gå ned med for aggressiv undervolt.

Om du greier å matche stock frekvens med en undervolt blir jo ytelsa ganske lik, men temp og forbruk mye bedre. Jeg vil tro at om du greier 1900+@850mv vil det matche stock ytelse og kanskje overgå den, men sikkert 50W-100W lavere forbruk og 5C-10C lavere temp enn stock.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Cowboystrekk said:

Om du greier å matche stock frekvens med en undervolt blir jo ytelsa ganske lik, men temp og forbruk mye bedre. Jeg vil tro at om du greier 1900+@850mv vil det matche stock ytelse og kanskje overgå den, men sikkert 50W-100W lavere forbruk og 5C-10C lavere temp enn stock.

Stock boost på kortet mitt er 1755 Mhz, men det ligger som regel rundt 1815-1830 Mhz, med noen hopp høyere. Temps har ikke vært noe problem enda, men volt og 350W TDP veggen stopper meg.

Lenke til kommentar
sveibuen skrev (18 minutter siden):

Takk for svar! Finner ikke "ny" bios hos evga, så tipper det ikke er kommet noe bug fixes evt t kortet :) Da kjører jeg bare stock! Å overklokk på minne når jeg miner :;)

Det finnes nye BIOSer, men de dukker ikke opp når du søker i "Download Center".
Linker til RTX3080-driverne ligger her:
https://forums.evga.com/EVGA-GeForce-RTX-3080-FTW3-XOC-BIOS-m3118560.aspx

Jeg oppdaterte for mitt 3080 FTW3 Ultra, og det gikk supert.
(Men for min del er evt. økt power limiter kun nødvendig ved gaming. Ved mining er det Junction-temperaturen som setter grensen for hvor hardt jeg kan presse kortet)

Det finnes nye BIOS'er også for andre kort, google is your friend :)
F.eks.:
https://forums.evga.com/EVGA-GeForce-RTX-3090-FTW3-XOC-BIOS-m3124192.aspx

PS:
Snublet også over denne (Usikker på status, da jeg altså ikke har 3090 selv):
https://wccftech.com/evga-to-fix-its-broken-geforce-rtx-3090-ftw3-graphics-cards-through-a-bios-update/

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har litt trøbbel med DX12 og 3060. I går når jeg skulle teste litt BFV så flimret texturer og spillet bare avsluttet til skrivebord. Ytelsen var også nesten halvert i forhold til DX11 som for øvrig fungerte helt fint. 

Windows 10 og drivere er på nyeste versjon. Noen som aner hva som kan være feil her? 

Er litt kjipt visst jeg ikke får brukt DLSS i BF2042.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, TheKims said:

Har litt trøbbel med DX12 og 3060. I går når jeg skulle teste litt BFV så flimret texturer og spillet bare avsluttet til skrivebord. Ytelsen var også nesten halvert i forhold til DX11 som for øvrig fungerte helt fint. 

Windows 10 og drivere er på nyeste versjon. Noen som aner hva som kan være feil her? 

Er litt kjipt visst jeg ikke får brukt DLSS i BF2042.

Format c:\

Dx12 og bf V har funket flawless med 2080ti, 3080 og 3090, så vet ikkje hva som kan være galt hos deg.

Dx 12 i BF V har vært perfekt i sikkert 2 år. 

 

Stuttering kommer i dx12 de første rundene til shaderene har "cachet" ferdig

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Nizzen said:

Stuttering kommer i dx12 de første rundene til shaderene har "cachet" ferdig

Jeg testet noen runder på samme banen, men fordet synes jeg DX12 gir mer stutter enn DX11. Jeg har tweaket Windows, og brukte DDU før jeg satt i 3080Ti kortet... Men fordet synes jeg DX11 er mer smooth.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...