Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mumriken skrev (9 minutter siden):

Forskjellige b-dies tåler forskjellig temp 😉

Hvor mye forskjellig b-die er det, egentlig?

Jeg har Corsair Dominator SE 32GB med b-die i Hoved pc'n på en 5960X kjøpt for "noen" :p år siden (3200 CL14), og G.Skill Ripjaws V 16GB i Ryzen 7 HTPC'n (3600 CL16), og ifølge Thaipoon så er de helt like.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar
55 minutes ago, vara said:

Ram er temperatursensitivt avhengig av hvor langt man overklokker (likt all silikon). Det er et faktum og er ikke oppe for debatt. At du ikke velger å overklokke hardt er ingen bevis mot dette. 

Man kan unngå problemet hvis man tuner overklokken mindre aggressivt. Du har fremdeles ytelse i tanken eller er veldig heldig. Jeg gir faen i hvor høy volt du kjører med mindre du har presset klokkefrekvens/timing også. Det eneste du gjør er å øke temperatur uten ytelse. Jeg har grundig testet mitt ram og funnet at med 3733cl14  40°C>  så er det stabilt, hvis ikke så får man tilfeldige problemer. Setup med gtx 1070, ryzen 3600, 3733cl14 ram med vifte på ble plutselig ustabilt når jeg gikk over til rtx 3080 fordi min modell blåser varmluft direkte på RAM.

Fullstendig klar over at ram er temperatursensitivt men det avhenger av brikkene og kan også variere innenfor samme type brikker.

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Cowboystrekk said:

Samsung B-die kjører fint stock på opptil 85C, men jo mer du tweaker og kjører opp volt, jo mer tempsensitiv blir den. Typisk får mange ustabilitet om den er max tweaka og du kjører volt noe særlig over 1.45V om du ikke har luftstrøm mot ram, varmluft fea GPU kan gjøre det værre, men f.eks inntaksvifter eller vifte over ram kan hjelpe. Min ram kjører fint 4000cl16 tweaka på 1.45V, men om jeg øker spenning til 1.5V og kjører cl15 får jeg feil pga temp under last etter noen minutter. 

  

19 minutes ago, Mumriken said:

Forskjellige b-dies tåler forskjellig temp 😉


Kunnskap er alltid vakkert :D

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
FiveInline skrev (11 minutter siden):

Hvor mye forskjellig b-die er det, egentlig?

Jeg har Corsair Dominator SE 32GB med b-die i Hoved pc'n på en 5960X kjøpt for "noen" :p år siden (3200 CL14), og G.Skill Ripjaws V 16GB i Ryzen 7 HTPC'n (3600 CL16), og ifølge Thaipoon så er de helt like.

Hver stikke med B-die er litt forskjellig, på ingen måte mye, men litt er det

Lenke til kommentar
1 hour ago, Mumriken said:

Forskjellige b-dies tåler forskjellig temp 😉

Uten tvil. De første 3600c15 brikkene som kom i butikkene har jeg enda i x299 maskina. 4 stk. De tåler oppi 50c ved 4000c15.

Nyere brikker jeg har som kjøres 4700mhz liker dårlig mere enn 45c. 

Hastighet og forskjellige ic er faktorer som gir forskjeller. 

Høy hastighet blir ofte ustabil enn ved lav hastighet med samme brikker. Som de sier; Det er ren fysikk :p

kaldere er alltid bedre med hardware og overklokking. Lav temperatur gir lavere motstand, som igjen gir høyere potensial og god stemning :D

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (1 time siden):

Uten tvil. De første 3600c15 brikkene som kom i butikkene har jeg enda i x299 maskina. 4 stk. De tåler oppi 50c ved 4000c15.

Nyere brikker jeg har som kjøres 4700mhz liker dårlig mere enn 45c. 

Hastighet og forskjellige ic er faktorer som gir forskjeller. 

Høy hastighet blir ofte ustabil enn ved lav hastighet med samme brikker. Som de sier; Det er ren fysikk :p

kaldere er alltid bedre med hardware og overklokking. Lav temperatur gir lavere motstand, som igjen gir høyere potensial og god stemning :D

God stemning er viktigst.

Endret av FiveInline
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (1 time siden):

kaldere er alltid bedre med hardware og overklokking. Lav temperatur gir lavere motstand, som igjen gir høyere potensial og god stemning :D

Lavere temperaturer øker faktisk motstanden i halvledere, det er ren fysikk :tease:

Jeg mistenker at lavere temperaturer hjelper transistorer å gå tilbake til "lukket" tilstand raskere, men jeg har ikke nok kunnskap om halvledere for å si noe spesifikt. Jeg tror også den lavere temperaturen hjelper brikken å tåle høyere spenning og strøm, som kanskje hjelper litt på klokkefrekvens. Uansett ligger nok svaret for hvorfor prosessorer klokker bedre når de er kjølige bak en master i halvlederteknologi.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, N o r e n g said:

Lavere temperaturer øker faktisk motstanden i halvledere, det er ren fysikk :tease:

Jeg mistenker at lavere temperaturer hjelper transistorer å gå tilbake til "lukket" tilstand raskere, men jeg har ikke nok kunnskap om halvledere for å si noe spesifikt. Jeg tror også den lavere temperaturen hjelper brikken å tåle høyere spenning og strøm, som kanskje hjelper litt på klokkefrekvens. Uansett ligger nok svaret for hvorfor prosessorer klokker bedre når de er kjølige bak en master i halvlederteknologi.

Hva man kaller det er ikkje så nøye. Kaldere gjør iallefall slik at hardware trenger mindre spenning. LN2 unlocker cpuer og gpuer helt magisk. Ganske gøy faktisk :D

Lenke til kommentar
12 hours ago, Cowboystrekk said:

generelt er B-die mye mer temp-sensitive når de er overklokka\tweaka og kjører høyere volt

11 hours ago, Nizzen said:

Nyere brikker jeg har som kjøres 4700mhz liker dårlig mere enn 45c. 

Det er èn minne setting man kan endre når temperatur er et problem med overklokka brikker, og det er tREFI. Man kan sette en lavere verdi der og det kan hjelpe på stabiliteten til brikkene.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, jocke said:

Trodde performance BIOS defaultet til det? Har faktisk ikke sjekket, da jeg ikke har hatt tid til å se på manuell OC av hverken CPU, RAM eller GPU :D

Man må sette opp powerlimit i f.eks msi afterburner, for å få 480w. Uansett bios, så er det slik.

 

* untatt 1000w bios, som default står på max.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...