Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

9 hours ago, Mumriken said:

Umm... Du vet at 3pin 3080 korta ligger på 450W og 3090 er høyere 

7 hours ago, Cowboystrekk said:

Suprim X takler jo rundt 450W fint i 3090 med under 35dB og temp på rundt 70C med silentbios så går bra uten AIO om kjøleren er god nok. 

Er dette stock GPU BIOS? Jeg trodde de fleste 3080 og 3090 korta toppa ut på 320-350W. Jeg tok ikke med EVGA KingPin kortet i tankegangen min da. Jeg visste ikke at de nye luft kjølerene var blitt så mye bedre siden forrige generasjon, så derfor utsagnet mitt om at man trenger AIO :)

Menne...all denne varmen dumpes jo i kabinettet, som igjen krever bedre kjøling der også, som kan gi mer støy. Dette gjelder sikkert ikke for dere som har custom loop da.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 hours ago, Mumriken said:

Umm... Du vet at 3pin 3080 korta ligger på 450W og 3090 er høyere 

Jepp. Mitt 3090 Aorus Xtreme dro 420+W konstant i spill. Hadde heller ingen problemer med temp selv om dette var en av kortene som fikk kritikk på temp.  

9 hours ago, Cowboystrekk said:

Suprim X takler jo rundt 450W fint i 3090 med under 35dB og temp på rundt 70C med silentbios så går bra uten AIO om kjøleren er god nok. 

3090 ROG Strix er også helt gull her. Fortsatt ikke vært over 70C på kjernen og makser på rundt 66-67 på kjernen med så mye som 10 timer spillsesjoner. Vifte aldri over 71%.

Her fra siste uka med gaming inkl. forrige helg hvor det var 10+ timer per dag. Riktignok vært lite gaming på hverdagene denne uka, bare litt på kvelden noen dager, derfor nok lav average. GPU Minnet kan bli varmt på de varmeste dagene ute/inne men bedre pads vil fikse det om jeg ønsker. 88C er likevel innafor. (C=Core M=Memory H=HotSpot)
image.png.9ba9e1cbabac8d46d1bc8495cf507717.png

image.png

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Betroz said:

Har du testet å undervolte kortet og se hva du får da?

Ja 420W+ var selvsagt uten undervolting. Jeg undervoltet det også, men liker å teste alle ytterpunkter for å se hva jeg kan regne med. Da lå det godt nede på 300 tallet i benching. Det ligger nok noen poster fra i fjor her.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Theo343 said:

Ja det var selvsagt uten undervolting. Jeg undervoltet det også, men liker å teste alle ytterpunkter for å se hva jeg kan regne med. Da lå det godt nede på 300 tallet i benching. Det ligger nok noen poster fra i fjor her.

Greit at man har et skjermkort med en beefy kjøler som i seg selv ikke bråker, men om da kortet dumper all varmen i kassa, så går jo det utover de andre komponentene.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Betroz said:

Greit at man har et skjermkort med en beefy kjøler som i seg selv ikke bråker, men om da kortet dumper all varmen i kassa, så går jo det utover de andre komponentene.

Ja man vil jo naturlig nok tenke det men det har ikke vært noe problem. Ergo teoretisk og ikke nødvendigvis i praksis med grei kabinettkjøling.

Som man her ser fra samme uka. SB vifta er avslått under ~65C derfor noe varm.
image.png.5ea548fef3bdca8d4d11a0196e26350c.png

Minnet kjører på 3733/1867 stramme/fast timinings og noen litt strammere enn fast.image.png.eaba3f042b87b3a881698ec208525a42.png


Betyr det at custom loop ikke er bedre? Selvsagt er det bedre :) Kjører 280 AIO på CPU men alt annet på luft. Phanteks Evolve X er heller ikke det beste kabinettet på luft men det funker godt nok og Steve var også positiv til det i sin test på GN.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Betroz skrev (1 time siden):

Er dette stock GPU BIOS? Jeg trodde de fleste 3080 og 3090 korta toppa ut på 320-350W. Jeg tok ikke med EVGA KingPin kortet i tankegangen min da. Jeg visste ikke at de nye luft kjølerene var blitt så mye bedre siden forrige generasjon, så derfor utsagnet mitt om at man trenger AIO :)

Menne...all denne varmen dumpes jo i kabinettet, som igjen krever bedre kjøling der også, som kan gi mer støy. Dette gjelder sikkert ikke for dere som har custom loop da.

 

Med stock bios ja, sjekk f.eks TPU-testen :) Har du et bra airflowkabinett og kjører CPU på aio får du bort mye luft kjapt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Betroz said:

Grit nok :

Spoiler

PC.JPG

 

Vi har nærmest identisk oppsett med vifter og kjølere. Forskjellen er 280 utgaven av Arctic i toppen. Ikke kortet over GPU, 3 strømkabler til skjermkort og 4 minnebrikker. Samt selvsagt komponenter.

Kjører også 3x1TB SX8200Pro M.2 og 4 gamle 2.5" SSDer (Intel+Samsung) i type JBOD i Storage Spaces til "blæh".

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, BadCat said:

Den PC-en er som en båtmotor fra Fredrikstad Motorfabrikk. :p Er det svinghjulet du har der i midten?

Hehe. Vifta i midten kjøler ned mine RAM brikker og NVMe SSD'er som er i Dimm.2 Modulen til Apex kortet. Trenger extra kjøling med 2x16GB brikker på 4500 Mhz :)

 

Lenke til kommentar
8 hours ago, Theo343 said:

Ja man vil jo naturlig nok tenke det men det har ikke vært noe problem. Ergo teoretisk og ikke nødvendigvis i praksis med grei kabinettkjøling.

Som man her ser fra samme uka. SB vifta er avslått under ~65C derfor noe varm.
image.png.5ea548fef3bdca8d4d11a0196e26350c.png

Minnet kjører på 3733/1867 stramme/fast timinings og noen litt strammere enn fast.image.png.eaba3f042b87b3a881698ec208525a42.png


Betyr det at custom loop ikke er bedre? Selvsagt er det bedre :) Kjører 280 AIO på CPU men alt annet på luft. Phanteks Evolve X er heller ikke det beste kabinettet på luft men det funker godt nok og Steve var også positiv til det i sin test på GN.

Uenig her. Jeg hadde en blodklokka 3733cl14 minnesett som ble ustabilt når ram begynte å nærme seg 40c. Ordinær gaming ville fort skape temps opp mot 45c. Vannkjøling på GPU fikset dette. Vifte mot ram gjorde absolutt ingenting da kortet blåste 440w med varme mot rambrikkene.

Endret av vara
Lenke til kommentar
45 minutes ago, vara said:

Uenig her. Jeg hadde en blodklokka 3733cl14 minnesett som ble ustabilt når ram begynte å nærme seg 40c. Ordinær gaming ville fort skape temps opp mot 45c. Vannkjøling på GPU fikset dette. Vifte mot ram gjorde absolutt ingenting da kortet blåste 440w med varme mot rambrikkene.

Min ram har vært helt oppe i 50+ og merket ingen ustabilitet før de gikk opp mot 60. Og da med veldig høy volt hvor jeg pressa og testa.

Vi kan selvsagt være uenig, for mitt oppsett var det ikke noe problem. Nå kjører jeg også egen vifte mot RAM fordi det gir lavere temps som man også ser i bildene. Har aldri hatt tegn til ustabilitet under 52-55c.

Hadde jeg ikke hatt vifte mot rammen i de bildene over hadde noen av brikkene gått langt over 50 som jeg har sett tidligere. Så det utgjør definitivt en forskjell selv når 3090 kortet jobber hardt i timesvis.

EDIT:
Men nå kjørte jeg aldri 10+ timer med 450W powerdraw på skjermkort.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Theo343 said:

Min ram har vært helt oppe i 50+ og merket ingen ustabilitet før de gikk opp mot 60. Og da med veldig høy volt hvor jeg pressa og testa.

Ram er temperatursensitivt avhengig av hvor langt man overklokker (likt all silikon). Det er et faktum og er ikke oppe for debatt. At du ikke velger å overklokke hardt er ingen bevis mot dette. 

Man kan unngå problemet hvis man tuner overklokken mindre aggressivt. Du har fremdeles ytelse i tanken eller er veldig heldig. Jeg gir faen i hvor høy volt du kjører med mindre du har presset klokkefrekvens/timing også. Det eneste du gjør er å øke temperatur uten ytelse. Jeg har grundig testet mitt ram og funnet at med 3733cl14  40°C>  så er det stabilt, hvis ikke så får man tilfeldige problemer. Setup med gtx 1070, ryzen 3600, 3733cl14 ram med vifte på ble plutselig ustabilt når jeg gikk over til rtx 3080 fordi min modell blåser varmluft direkte på RAM.

Lenke til kommentar
FiveInline skrev (4 minutter siden):

Er ikke DDR4 safe temp på 85c?

Om rammen blir ustabil når det bikker 40c så høres det jo helt merkelig ut.

Samsung B-die kjører fint stock på opptil 85C, men jo mer du tweaker og kjører opp volt, jo mer tempsensitiv blir den. Typisk får mange ustabilitet om den er max tweaka og du kjører volt noe særlig over 1.45V om du ikke har luftstrøm mot ram, varmluft fea GPU kan gjøre det værre, men f.eks inntaksvifter eller vifte over ram kan hjelpe. Min ram kjører fint 4000cl16 tweaka på 1.45V, men om jeg øker spenning til 1.5V og kjører cl15 får jeg feil pga temp under last etter noen minutter. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...