Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
JarleGutt skrev (2 minutter siden):

Ok, men støyet 6900 XT kortet så mye mer? Og ville et 3090 kort støyet like mye som 6900 XT?

Man har jo AIO versjonen av 6900 XT, da ville nok støyen vært mye lavere.

Som jeg skrev i andre tråden støyet det så mye at jeg mistenker det var noe galt med kortet. Gigabyte 3080ti'en jeg har i PCen nå som er på ganske low end siden når det kommer til kjølere er musestille til sammenligning, litt susing under spilling til forskjell fra XFX 6900XT kortet som nærmest hylte. For å gjøre det enklere for meg selv siden jeg faktisk ikke vet om det var noe galt eller om kortene bare er slik returnerte jeg det på angreretten og kjøpte ett annet kort som var på lager, som var 3080ti'en da en ikke akkurat kan velge fritt for tiden, spesielt siden jeg bestilte det gjennom firmaet til en kompis. 

Lenke til kommentar
9 hours ago, Evil-Duck said:

Gigabyte 3080ti'en jeg har i PCen nå som er på ganske low end siden når det kommer til kjølere er musestille til sammenligning, litt susing under spilling til forskjell fra XFX 6900XT kortet som nærmest hylte.

Kan det XFX kortet hatt extremt mye coil whine kanskje? Etter et raskt google søk så klager ikke folk over at viftene på det kortet bråker iallefall.

Som jeg nevnte i den andre tråden, så har jeg mest lyst på et 3090 kort siden jeg spiller i 3840x1600, og ved høy oppløsning så skal 3090 være litt bedre enn 6900 XT. Greia er bare at prisforskjellen er GANSKE stor. XFX kortet ligger til 15490 kr hos Komplett. Nærmeste 3080Ti kortet som er litt bra er vel Asus TUF til 19000 kr. Fra her går prisene bare oppover.

Jeg kan jo vente med å handle til 3080Ti/3090 synker i pris da, men ingen vet når det skjer, og om det skjer så kan jo det være vanskelig å få tak i et kort... Jeg har hørt at tilgjengeligheten på mange ting vil være dårlig i 12 måneder fremover eller mer. Skal jeg vente så lenge kan jeg like gjerne vente på RTX 4080...

Lenke til kommentar
Betroz skrev (1 time siden):

Kan det XFX kortet hatt extremt mye coil whine kanskje? Etter et raskt google søk så klager ikke folk over at viftene på det kortet bråker iallefall.

Som jeg nevnte i den andre tråden, så har jeg mest lyst på et 3090 kort siden jeg spiller i 3840x1600, og ved høy oppløsning så skal 3090 være litt bedre enn 6900 XT. Greia er bare at prisforskjellen er GANSKE stor. XFX kortet ligger til 15490 kr hos Komplett. Nærmeste 3080Ti kortet som er litt bra er vel Asus TUF til 19000 kr. Fra her går prisene bare oppover.

Jeg kan jo vente med å handle til 3080Ti/3090 synker i pris da, men ingen vet når det skjer, og om det skjer så kan jo det være vanskelig å få tak i et kort... Jeg har hørt at tilgjengeligheten på mange ting vil være dårlig i 12 måneder fremover eller mer. Skal jeg vente så lenge kan jeg like gjerne vente på RTX 4080...

Var nok uflaks med det kortet, er det en ting 319 merc\qick er kjent for er det å være ekstremt stillegående sammenligna med mange andre kort.XFX Radeon RX 6800 XT Speedster Merc 319 Black Review - Temperatures & Fan Noise | TechPowerUp 6800XT og 6900XT bruker ca like mye strøm og kjøleren skal være omtrent identisk så 6900-utgaven bør være stillegående.

En kan argumentere for at bruktprisen for Nvidiakort er bedre, samtidig er innkjøpsprisen for de raskeste AMD-kortene lavere for tilsvarende ytelse. 

Største argumentet for Nvidia er DLSS, i 4k spesielt. FSR blir nok bedre på sikt, men DLSS er kongen pr nå og trolig en god stund framover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Cowboystrekk said:

Var nok uflaks med det kortet, er det en ting 319 merc\qick er kjent for er det å være ekstremt stillegående sammenligna med mange andre kort.XFX Radeon RX 6800 XT Speedster Merc 319 Black Review - Temperatures & Fan Noise | TechPowerUp 6800XT og 6900XT bruker ca like mye strøm og kjøleren skal være omtrent identisk så 6900-utgaven bør være stillegående.

En kan argumentere for at bruktprisen for Nvidiakort er bedre, samtidig er innkjøpsprisen for de raskeste AMD-kortene lavere for tilsvarende ytelse. 

Største argumentet for Nvidia er DLSS, i 4k spesielt. FSR blir nok bedre på sikt, men DLSS er kongen pr nå og trolig en god stund framover.

Største argument er Shadowplay, når man er vant til å bruke det :p

Lenke til kommentar
Betroz skrev (6 minutter siden):

Jau, men DLSS kan gi visse artifacts kan det ikke? Dessuten hva med økt latency i spill som Battlefield?

Det kan gi artifacts i enkelte spill, vil tro at siden ytelsa er såpass mye bedre enn nativ 4k vil latency gå ned? Har ikke testa så vet ikke.

 

Nizzen skrev (5 minutter siden):

Største argument er Shadowplay, når man er vant til å bruke det :p

Aldri brukt og ingen jeg kjenner bruker heller, men ser argumentet om det er noe man ønsker å bruke :)  Vet ikke om Betroz bruker det?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Nizzen said:

Største argument er Shadowplay, når man er vant til å bruke det :p

Har brukt Shadowplay før, har sine fordeler. Men hadde ikke valgt nVidia over AMD pga det. AMD har og en egen sak som er litt det samme mener jeg å huske.

Fordelene hos nVidia slik jeg ser det nå er noe bedre upscaling enn AMD (men tja tjo) og bedre tools for streaming funksjonalitet.

SIst jeg kjøpte et AMD kort var vel i 2007, etter det har det vært nVidia. Hadde jeg kjøpt nå, og prisene var normale, hadde jeg nok kjøpt et 6900 XT, eller gått ned til 6800 XT (helst et kort med AIO løsning).

Lenke til kommentar
29 minutes ago, JarleGutt said:

Har brukt Shadowplay før, har sine fordeler. Men hadde ikke valgt nVidia over AMD pga det. AMD har og en egen sak som er litt det samme mener jeg å huske.

Fordelene hos nVidia slik jeg ser det nå er noe bedre upscaling enn AMD (men tja tjo) og bedre tools for streaming funksjonalitet.

SIst jeg kjøpte et AMD kort var vel i 2007, etter det har det vært nVidia. Hadde jeg kjøpt nå, og prisene var normale, hadde jeg nok kjøpt et 6900 XT, eller gått ned til 6800 XT (helst et kort med AIO løsning).

Største "fordelen" med Amd cpu og gpu er at man får de høyeste max fps og laveste minimum fps generelt i spill 😅

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Cowboystrekk said:

Framechasers på youtube og med spill mener Nizzen COD ;) Det gjelder på ingen måte alle spill, men mulig det i snitt er flere spill hvor man får lavere min fps med Ryzen. Kunne vært kjekt med ekte tester og ikke fea streaminga til en fyr på tuben :)

Jeg kikka på et par reviews av 6900 XT og ingen problemer med minimum fps å se der. Kanskje AMD hadde noen bugs i driverene sine i starten for 6000 korta? Det bør være fixet nå.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Cowboystrekk said:

Framechasers på youtube og med spill mener Nizzen COD ;) Det gjelder på ingen måte alle spill, men mulig det i snitt er flere spill hvor man får lavere min fps med Ryzen. Kunne vært kjekt med ekte tester og ikke fea streaminga til en fyr på tuben :)

Om jeg ikke husker feil, så viser de aller fleste omfattende tester av GPUer både maks og minimum FPS...eller husker jeg så feil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...