Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nizzen skrev (1 time siden):

Trekker max 520w den der ja :)

Basic overklokk i relativt varmt rom med 520w biosen:

image.thumb.png.0266a51ada43d138175e4ca95b6e12ea.png

Men jeg orker ikke legge mer tid i overklokking av skjermkort nå, når vannkjølingen på vei.. :) 

Men det kan se ut som om idle strømbruk ligger på 100 watt nå, tror det har sammenheng med at rammen ikke klokker seg ned..

Finnes det noen løsning på dette ? mener skjermkort lå på rundt idle 30w før (?) 

*edit*

Minnet klokker seg ned igjen med EVGA biosen :)

image.thumb.png.5a70504f26949c036d359a8f9179c9ae.png

Da fungerer alt som det skal og idle forbruk er nede i 20-30w 😇

Endret av Ola Norman
Lenke til kommentar
uggy skrev (48 minutter siden):

Jeg er sikkert over gjennomsnittet dum.. men kan du utdype litt til meg?

Hvis du trykker CTRL+F i MSI Afterburner vil du få opp en skjerm som viser hvilken frekvens skjermkortet prøver å kjøre på hvilken spenning. RTX 30-kortene stopper å booste forbi 1075 mV, med "voltage %" skrudd til 100 vil kortet kunne booste opp til 1100 mV

Samtidig er det en annen begrensning når det kommer til boost: power limit. Du må ha en 500W limit for å i det hele tatt ha sjans til å utnytte 1100 mV på RTX 3080, med et 3090 er det sannsynligvis nærmere 600W

Lenke til kommentar
Fade1 skrev (5 timer siden):

Ser det er litt forskjellig hva som er anbefalt på et 3080TI når det kommer til PSU. Noen plasser står det 750W og noen plasser 850W.

Har en XFX 850W PSU, regner med den klarer et 3080TI + litt overklokking eller?

Bruker en 700W (Gold Certified) til mitt 3080Ti , og PCen har ikke dødd enda. Har ellers 2x m.2 ssder, 4 vifter, 1x S-ata SSD, PCI-e lydkort , 32GB DDR4 og Intel i5-8600k.

Lenke til kommentar
Betroz skrev (3 timer siden):

Når jeg søkte opp modellen fant jeg ut at:

When it comes to quality, the fact that Seasonic is the OEM behind its manufacturing alone should be enough to satisfy even the most demanding of users.

Tester med den jeg har og ser om jeg evt. må ha noe kraftigere...

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (2 timer siden):

Den XFX-modellen må jo nærme seg 10 år nå, så gamle modeller er ikke designet for de voldsomme overgangene moderne skjermkort får i strømtrekk. Et 3080 Ti kan jo bokstavelig talt gå fra 60A trekk til 20A trekk fra 12V-linja flere hundre ganger i sekundet.

Strømtilførsel
Strømstyrke -12V 0,5 A
Strømstyrke +12V 70 A
Strømstyrke +3,3V 25 A
Strømstyrke +5Vsb 3,0 A
Strømstyrke +5V 25 A

 

 

Kjørte 2 x 290X på denne i en årrekke uten problemer. De kortene trakk omtrent like mye hver som et 3080TI gjør. Men du har rett i at den begynner å bli en del å gammel ja.

Endret av Fade1
Lenke til kommentar
On 8/13/2021 at 12:16 AM, Evil-Duck said:

Fikk et Gigabyte RTX3080ti Gaming OC i posten i dag. Var litt skeptisk på å gå for et skjermkort med den "kjipe" kjøleren, men ser meg selv ekstremt positivt overasket, hører knapt det er der inne når jeg spiller, kortet holder mellom 60 og 70 grader under full load, med viftestøy jeg knapt hører, tror det er det stilleste skjermkortet jeg har eid noengang. Samtidig booster det over 2 Ghz rett ut av esken uten at jeg overklokker noe som helst. Får vertfall en varm anbefaling fra meg! :) 

Byttet du bare pga temps? Har lest mye om puter på minnet på nVIdia kortene som blir ødelagt (spesielt de som miner), ikke redd for det da? 

Lenke til kommentar
JarleGutt skrev (55 minutter siden):

Byttet du bare pga temps? Har lest mye om puter på minnet på nVIdia kortene som blir ødelagt (spesielt de som miner), ikke redd for det da? 

Grunnen til jeg byttet var i all hovedsak på grunn av støy, jeg har hev senk pult så må ha PCen stående oppe på pulten rett vedsiden av av meg så er nok litt ekstra utsatt for viftestøy. Jeg miner ikke så er ikke all verden bekymret nei, om padsa blir dårlige etterhvert uansett så er ikke det å demontere kjøleren og ha på nye fryktelig avskrekkende for meg :) 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Evil-Duck said:

Grunnen til jeg byttet var i all hovedsak på grunn av støy, jeg har hev senk pult så må ha PCen stående oppe på pulten rett vedsiden av av meg så er nok litt ekstra utsatt for viftestøy. Jeg miner ikke så er ikke all verden bekymret nei, om padsa blir dårlige etterhvert uansett så er ikke det å demontere kjøleren og ha på nye fryktelig avskrekkende for meg :) 

Ok, men støyet 6900 XT kortet så mye mer? Og ville et 3090 kort støyet like mye som 6900 XT?

Man har jo AIO versjonen av 6900 XT, da ville nok støyen vært mye lavere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...