Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
12 minutes ago, BadCat said:

Det sier du bare fordi du ikke har fått 3090 Hydro Copper K|ngp|n. :p

Nei, fordi de har kjipet ut på komponentene til 30 serien. De har løyet til kundene om at det var et "load balancing" problem på tidlige kort, men måtte til slutt gi seg. Folk kunne da sende inn kort, og få byttet dem.

Tydeligvis er det noe jalla med evga kort enda. Evga er der nye OCZ 

Kingpin har eget design, og det er ikkje evga sin feil :p

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Betroz said:

Hvem lager de beste 3080Ti/3090 korta da? MSI eller Asus?

Tja.. Suprim er bra, men resten av line-up er tvilsome pga noen dumme sikringer. Er ikke et problem før du nærmer deg xoc riktignok. 

Mao Asus er best 😝

Edit: kan legge til at strixen min ligger kontinuerlig mellom 580-630Watt(unntaksvis over det også) i 4k gaming. Lever fortsatt i beste velgående 😍

Endret av Mumriken
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 7/24/2021 at 11:47 AM, Mumriken said:

Edit: kan legge til at strixen min ligger kontinuerlig mellom 580-630Watt(unntaksvis over det også) i 4k gaming. Lever fortsatt i beste velgående 😍

Strix er helt gull.

Selv når jeg hadde 30.5c på kontoret her i går så gikk minnet til maks 90-92c under 8 timer gaming i 3840x1600 veryhigh settings. Kjernen ble aldri ordentlig varm. Og det uten at jeg har spesielt god kjøling. Phantek Evolve X er ikke best i klassen her.

Hvorfor 31c inne? Sa ja til å passe en kattunge i helgen og tenkte ikke da på at jeg måtte ha alle dører og vinduer igjen - dårlig valg og ble en varme dager.  Måtte finne frem en bordvifte for å holde meg våken 😛

Vurderer om jeg skal gå for en AIO løsning neste gang men kortene er jo laget for å kjøre litt varme og jeg klokker ikke. Ikke nødvendig bare for å se lavere temp. Viftene på kortet kjører aldri over 70% og er det ganske stillegående.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Mumriken skrev (På 24.7.2021 den 11.47):

Tja.. Suprim er bra, men resten av line-up er tvilsome pga noen dumme sikringer. Er ikke et problem før du nærmer deg xoc riktignok. 

Mao Asus er best 😝

Edit: kan legge til at strixen min ligger kontinuerlig mellom 580-630Watt(unntaksvis over det også) i 4k gaming. Lever fortsatt i beste velgående 😍

Asus har virkelig imponert på Ampere. Selv TUF som representerer mellomklassen presterer jo på nivå med MSI trio, ikke rart MSI måtte komme med Suprim. Strix er bare helt overkill :pGigabyte, Palit (inkl PNY og Gainward som er eid av Palit) og Evga har vell ingen vanlige kort (utenom vannkjølte/hybrid) som kommer helt opp på nivå med Asus TUF/MSI Trio. Strix er en egen klasse. 

Det lønte seg å betale Asus-skatten på Ampere ;)

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Viss eg har forstått det rett så er det heilt OK å kople båe kontaktane på eit RTX 3070 til eitt uttak på PSU-en (altså, å bruke ein av desse kablane med to 6/8-pins kontaktar på)?

Ut frå det eg kan sjå om maksimalt straumtrekk og kva ein enkelt kabel toler så skal det vere godt innanfor. Eg tykkjer likevel informasjonen ein finn ved eit søk på nettet er noko tvitydig... 🤔 Enkelte tykkjest meine at ein bør bruke to kablar uansett, utan at eg vert heilt klok på kva dei meiner skal vere fordelen med dette. Eitt argument eg har høyrt er at ein kan fordele lasta over to ulike 12 V-rails på den måten, men min PSU har berre ein enkelt 12 V-rail uansett.

PSU-en det er snakk om er ein Corsair RM850x i tilfelle det er relevant for saka.

Lenke til kommentar
On 7/26/2021 at 8:11 PM, Garegaupa said:

Viss eg har forstått det rett så er det heilt OK å kople båe kontaktane på eit RTX 3070 til eitt uttak på PSU-en (altså, å bruke ein av desse kablane med to 6/8-pins kontaktar på)?

Ut frå det eg kan sjå om maksimalt straumtrekk og kva ein enkelt kabel toler så skal det vere godt innanfor. Eg tykkjer likevel informasjonen ein finn ved eit søk på nettet er noko tvitydig... 🤔 Enkelte tykkjest meine at ein bør bruke to kablar uansett, utan at eg vert heilt klok på kva dei meiner skal vere fordelen med dette. Eitt argument eg har høyrt er at ein kan fordele lasta over to ulike 12 V-rails på den måten, men min PSU har berre ein enkelt 12 V-rail uansett.

PSU-en det er snakk om er ein Corsair RM850x i tilfelle det er relevant for saka.

Kjører en kabel (daisy chain) til mitt 3080 TUF OC, bruker en Corsair TX850M. Kjørt det slik i 3 måneder nå uten problemer.

Men jeg fikk nesten sjokk når jeg leste skrekkhistorier om folk som så hvit røyk fra skjermkortet når de visstnok gjorde det slik. Var nok andre ting som var årsaken til de tilfellene. Hørte forøvrig også med Komplett som også sa det var OK og at de ikke har fått info fra leverandører av PSU spesifikt om kabling til 3xxx kort (var de som bygde min PC også).

Lenke til kommentar

Samtlige manualer for PSU og skjermkort med unntak av Seasonic sier noe annet. Bare sjekk hvilken som helst kjent leverandør. Kun siste kontakt på kort med 3x PCIe skal på daisy og helst ikke den heller. Seasonic sier heller ikke at man skal gjøre det. Det som skiller Seasonic er at de lar være å si at man ikke må gjøre det.

4veUOhl1sfxjBFJT1017NzUbQmmNVFmDPDgmpmkF
image.png.a93ba6b27558d32fcc00fd7fc9f58a

Argumentasjon om at man har gjort slik og sånn i måneder og år er ikke bevis på at noe er forsvarlig. Alt går til det ikke gjør det mer. Det går fint å kjøre 2-300 km/t gjennom en rett og fin tunell på 5-6 km, helt til de må brekke løs bilen fra tunellveggen, eller den lille bilen kanskje smatt under et vogntog en dag. Det er en grunn til at slikt ikke er lov og slås hardt ned på. Allerde ved 120 km/t i 80-sonet tunell ser lovens lange arm alvorlig på saken. Det er mange nok bilder av kabler som har smeltet og kort som har tatt fyr til at det er verdt det med eksperimentielle koblinger. Ved dårlig kontakt kan det oppstå varmgang og når man allerede har kompromisset koblingen ved å koble daisy der man ikke skal, er det større risiko. Det er ikke de månedene det går bra som teller, men den ene natta det tar fyr. Det skal ikke mange drag av giftig røyk til før det er game over. Det er heller ingen garanti for at man våkner av en alarm.

Endret av BadCat
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hm. Eg trur eg gjer dette enkelt. Når eg kjem heim att frå jobb så koplar eg til ein separat kabel til kontakt nummer to. Det er gjort på fem minutt, så ingen vits i å ta sjansar.

Den informasjonen eg har sett tidlegare har tyda på at ein kabel er OK for 3070 og nedover, medan alt frå 3080 og oppover treng to. Det @BadCat delar over her verkar derimot rimeleg eintydig: Er der to kontaktar så brukar ein to kablar, punktum. Då er i alle fall saka avgjort for min del. 😊

Lenke til kommentar

Til syvende og sist blir det jo en totalvurdering av alle forhold. Hva slags skjermkort? Selv om den har tre stykk 8-pin, hva er maks watt/TDP? Bruker man custom BIOS som endrer på dette? Brukes skjermkort bare til mining eller bare til gaming? (ved begge, er det gaming som trekker mest). Hva er tykkelsen på PSU-kablene? (AWG16? AWG18? Noe annet?). Om man bruker separate Y-split, hvordan er kvaliteten på disse, samt kabeltykkelse?

Basert på dette kan man jo relativt greit regne seg frem til om det er forsvarlig eller ei. Er man i tvil, så er jo såklart det tryggeste at man bruker enkle kabler (uten Y-split) direkte til PSU.

Endret av jocke
Lenke til kommentar
Garegaupa skrev (2 timer siden):

Hm. Eg trur eg gjer dette enkelt. Når eg kjem heim att frå jobb så koplar eg til ein separat kabel til kontakt nummer to. Det er gjort på fem minutt, så ingen vits i å ta sjansar.

Den informasjonen eg har sett tidlegare har tyda på at ein kabel er OK for 3070 og nedover, medan alt frå 3080 og oppover treng to. Det @BadCat delar over her verkar derimot rimeleg eintydig: Er der to kontaktar så brukar ein to kablar, punktum. Då er i alle fall saka avgjort for min del. 😊

En kan vell forenkle det å si at alt som drar mer enn 220W (8-pin + PCIe-slot takler max 225W) og har 2x8-pin eller mer må ha 2 separate kabler. Enkelte av 3070-modellene støtter vell opptil 270W så kan være lurt med 2 separate kabler der. På en måte burde vell PSU-produsentene bære byrda og slutte å sende med D-chain kabler. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Thor. said:

Svar fra Corsair jeg fikk september 2020 angående PCIe kontakter:
If with single cable is sufficient to get all ports for the GPU then its good enough.

Gjelder Corsair RM850x, og muligens mange flere modeller fra Corsair.

Så med andre ord, GPU med 2 connectors går greit med en kabel om den har daisy chain på enden?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...