Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Cowboystrekk skrev (På 29.4.2020 den 18.47):

Har til gode å se en test hvor man tweaker ryzen og Intel max samtidig og tester de mot hverandre, Noreng kan sikkert fijse, han er god på det! 

Mitt Z390 Aorus Master tok kvelden for et par uker siden ved at en av spolene datt av (mildt sagt lite imponert av det hovedkortet), Komplett tok det inn og ga meg pengene tilbake. Mistenker at 9900k også tok kvelden eller i det minste skikkelig skade av det, den er også sendt inn.

Er ærlig talt særdeles usikker på om jeg gidder å gå for Intel om 9900k blir godkjent, i9-10900k og i7-10700k har sikkert litt bedre rom for overklokking enn 9900k, men det er så forbanna mye varme, dyre hovedkort, og begrenset plattform generelt.

Testet nylig et X570 Unify, og opplevelsen med tanke på overklokking på det kortet var bare bedre. AGESA 1.0.0.4 et eller annet virker å være greiere med tanke på boost også.

Endret av N o r e n g
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, N o r e n g said:

Mitt Z390 Aorus Master tok kvelden for et par uker siden ved at en av spolene datt av (mildt sagt lite imponert av det hovedkortet), Komplett tok det inn og ga meg pengene tilbake. Mistenker at 9900k også tok kvelden eller i det minste skikkelig skade av det, den er også sendt inn.

Er ærlig talt særdeles usikker på om jeg gidder å gå for Intel om 9900k blir godkjent, i9-10900k og i7-10700k har sikkert litt bedre rom for overklokking enn 9900k, men det er så forbanna mye varme, dyre hovedkort, og begrenset plattform generelt.

Testet nylig et X570 Unify, og opplevelsen med tanke på overklokking på det kortet var bare bedre. AGESA 1.0.0.4 et eller annet virker å være greiere med tanke på boost også.

Du får en "like" av meg :D

Gigabyte ER dritt. Derfor gidder jeg ikkje kjøpe det, selv om VRM skal være så veldig bra :p

 

Neida, det var ikkje seriøst. Ok litt da.
 

 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

På AMD har jeg faktisk likt Gigabyte bedre enn Asus så langt, at et ekstremt budsjettkort (B450m DS3H) ment for en billig APU-setup skulle slå et midt på treet fra Asus (B450m TUF gaming plus) hadde jeg ikke trodd, bedre minneklokking, bedre bios etc på Gigabytekortet. På Intel må jeg dog si jeg har svært gode erfaringer med Asus :)

Lenke til kommentar

Blir nok en ny oppgradering på meg også når de lanserer Ampere, sitter nå med 2 stk 2080ti på vann.. Har en 7940x kjører på 4.9GHz.. Vil det være lurt å oppgradere denne i samme slenge eller hva tenker dere? Har en 3440x1440 skjerm.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, uggy said:

Blir nok en ny oppgradering på meg også når de lanserer Ampere, sitter nå med 2 stk 2080ti på vann.. Har en 7940x kjører på 4.9GHz.. Vil det være lurt å oppgradere denne i samme slenge eller hva tenker dere? Har en 3440x1440 skjerm.

Har du tweaket minnet (ram) greitt, så har du ingen vei å oppgradere cpu.

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (13 minutter siden):

Har du tweaket minnet (ram) greitt, så har du ingen vei å oppgradere cpu.

https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-DDR4-4000-C18-QC-SR-32GB/2591015
 

Har de brikkene her, har vell kjørt xmp 4000mhz. Om jeg ikke husker helt feil. 
 

Så da blir det å ha 7940xen litt lenger da ser det ut som. Har fått den deliddet så tempen er grei ?
 

edit: har brukt denne som mal, se vedlegg. Fikk vell den av deg for en veldig god stund tilbake. Fant ikke alle innstillingene om jeg ikke husker helt feil, siden bildet er av Asus Hk og jeg har et asrock oc formula HK. 
 

Kanskje mer å hente der? ?

94A1321C-9225-4A41-9EBD-3B119DEEA681.png

Endret av uggy
Lenke til kommentar
6 hours ago, uggy said:

https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-DDR4-4000-C18-QC-SR-32GB/2591015
 

Har de brikkene her, har vell kjørt xmp 4000mhz. Om jeg ikke husker helt feil. 
 

Så da blir det å ha 7940xen litt lenger da ser det ut som. Har fått den deliddet så tempen er grei ?
 

edit: har brukt denne som mal, se vedlegg. Fikk vell den av deg for en veldig god stund tilbake. Fant ikke alle innstillingene om jeg ikke husker helt feil, siden bildet er av Asus Hk og jeg har et asrock oc formula HK. 
 

Kanskje mer å hente der? ?

94A1321C-9225-4A41-9EBD-3B119DEEA681.png

Du er nær maks, så du kan bare slappe av og nyte at du enda har vesentlig bedre gamingytelse enn noen med AMD ryzen 3000 serie :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 4/29/2020 at 5:06 PM, Emile the rat said:

Du som meg vet at det ikke går an å snakke slike til fornuft. De blånekter jo selv når du legger fakta og benchmarks på bordet. Og når Ryzen bottlenecker 2080S, så kan man jo bare tenke seg hva som skjer med 3080 ti ?

Den kan jeg ikke si i mot :) Er litt låst til monitorer :) 

Men nei, 4K 120hz krever ikke noe mer enn HDMI 2.0.

HDMI 2.1 har kun noe for seg når vi skal ha høyere refresh rates enn det vi har i dag. Når det gjelder 10-bit, så klarer ikke konsumerkort å nyttegjøre seg av hele fargeskalen på 10-bit slik som et Quadro kort.

Så med mindre du bruker Quadro kort på et ekte 10-bit panel (ikke 8-bit med frc) så har det egentlig ikke bruk for høyere bandwidth.

Selvsagt noen som mener de legger merke til forskjell på 4:4:4 og 4:2:2 dithering, men selv kan jeg ikke si at jeg ser noe forskjell, selv med HDR materiale.

Vil det si at et kommende grafikkort vil kunne nytte alle specs. den TV-en duger til? Eller har TV-en også enkelte svakheter som feinschmeckeren måtte være på jakt etter? Ja en 120 Hz-begrensning selvsagt. Men mange vil jo være strålende fornøyd med 120 Hz vil jeg tro.

Lenke til kommentar
On 4/29/2020 at 6:32 PM, Emile the rat said:

5 ms er helt greit, men skal nevnes at de fleste leverandører jukser med disse tallene. Selv ville jeg nok aldri anbefalt competetivt på en TV pga input lag og 2g2. Men 5ms er helt brukbart for de fleste :) 

Dette er OLED da, og ikke verken TN, IPS eller VA-paneler som på monitorer. Behøver de å jukse på OLED, eller er OLED såpass raskt i seg selv at dette blir et dilemma en ikke behøver å drøfte en gang rundt OLED. Jeg er skjerm-newbie, så da får det være unnskyldt å spør slike naive spm. :wee:

Lenke til kommentar
G skrev (24 minutter siden):

Dette er OLED da, og ikke verken TN, IPS eller VA-paneler som på monitorer. Behøver de å jukse på OLED, eller er OLED såpass raskt i seg selv at dette blir et dilemma en ikke behøver å drøfte en gang rundt OLED. Jeg er skjerm-newbie, så da får det være unnskyldt å spør slike naive spm. :wee:

Behøver?

OLED er den med dårligst responstid, så dr jukser nok hele gjengen.

OLED er tregt sammenlignet med VA, IPS og TN :) 

G skrev (30 minutter siden):

Vil det si at et kommende grafikkort vil kunne nytte alle specs. den TV-en duger til? Eller har TV-en også enkelte svakheter som feinschmeckeren måtte være på jakt etter? Ja en 120 Hz-begrensning selvsagt. Men mange vil jo være strålende fornøyd med 120 Hz vil jeg tro.

Vel, siden OLED TVer i dag kun tar 120hz, så har DP 1.4 eller ny DP ingenting å si.

Dagens skjermkort drar nytte av alle specs. Eneste begrensning er at man må ha FirePro eller Quadro for fullt utbytte av ekte 10-bit, men slike kort er ikke ment for gaming. 

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (13 minutter siden):

Behøver?

OLED er den med dårligst responstid, så dr jukser nok hele gjengen.

OLED er tregt sammenlignet med VA, IPS og TN :) 

Vel, siden OLED TVer i dag kun tar 120hz, så har DP 1.4 eller ny DP ingenting å si.

Dagens skjermkort drar nytte av alle specs. Eneste begrensning er at man må ha FirePro eller Quadro for fullt utbytte av ekte 10-bit, men slike kort er ikke ment for gaming. 

OLED har faktisk mye bedre responstid enn det TN paneler har.

Endret av TheKims
  • Liker 2
Lenke til kommentar
22 minutes ago, PaladinNO said:

Er det forventet at Komplett vil komme med muligheten for forhåndsbestilling av 30xx-kort?

Jeg kjenner ikke Kompletts datosettinger da jeg aldri har forhåndsbestilt noe der, men er det for håpefullt at de vil ha noe for forhåndsbestilling rundt midten av august?

Kanskje om du har et ekstremt godt kundeforhold..
Jeg fikk ikke forhåndsbestille apex og 10900k til tross for å ha brukt et par hundre k der

Lenke til kommentar
Mumriken skrev (12 timer siden):

Kanskje om du har et ekstremt godt kundeforhold..
Jeg fikk ikke forhåndsbestille apex og 10900k til tross for å ha brukt et par hundre k der

Skjønner. Jeg har brukt en del hos Komplett (134.331 Kr., så det var mer enn jeg trodde) siden første kjøp hos dem i 2005, men høres ut som det beste da er å sende dem en support mail. Kanskje de kan / vil gi et "insider" svar.

Kanskje like greit at Power fortsatt har sin "Gigabyte Aorus GTX 1080 TI Xtreme" listet til 11999 Kr. ^^
Den har vært fristende (trenger mer VRAM), men ikke til den prisen. Og siden dem ikke ville / kunne gå ned til et fornuftig beløp på det kortet da jeg spurte kan jeg like gjerne vente til 30xx-serien kommer ut (har et EVGA 1080 FTW Gaming nå).

EDIT:
Har sendt Komplett en mail og spurt om når / hvis det vil være mulighet for forhåndssbestilling av 30xx-kort.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (3 timer siden):

Behøver?

OLED er den med dårligst responstid, så dr jukser nok hele gjengen.

OLED er tregt sammenlignet med VA, IPS og TN :) 

Vel, siden OLED TVer i dag kun tar 120hz, så har DP 1.4 eller ny DP ingenting å si.

Dagens skjermkort drar nytte av alle specs. Eneste begrensning er at man må ha FirePro eller Quadro for fullt utbytte av ekte 10-bit, men slike kort er ikke ment for gaming. 

What? Hvordan skal du få 120Hz @4K på OLED med HDMI 2.0b? Meg bekjent, så støtter ikke nvidia mer enn 60Hz @4K med HDMI 2.0b. De støtter riktignok Gsync compatible på LG C9 (og sikkert CX). Har også hørt rykter om at nvidia støtter 4K 120Hz på CX, men da med Chroma subsampling (gjelder dog bare CX, ikke C9). Med HDMI 2.1, så kan du få 4K med 144Hz @10bit. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...