Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Nizzen skrev (53 minutter siden):

Bare god erfaring med komplett, spesielt ved RMA. Derfor er komplett tingen. Fikk jo nettopp Asus 2080ti white edition som erstatning for MSI trio X. Mye dyrere kort, så jeg er fornøyd.

Prøv å si til Ryzen 3000 eiere at cpuen kommer til å bottlenecke 3080ti, og de kommer til å  le av det. De sier sikkert at ingen spiller i oppløsning under 5k uansett med 3080ti :p

Heldig du var med din MSI RMA da jeg fikk bare pengene tilbake =/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Datafriken said:

Heldig du var med din MSI RMA da jeg fikk bare pengene tilbake =/

Kan det hende at hardware-entusiaster hos Komplett sitter å titter på diskusjonene her inne hvor mye Nizzen bidrar til deres mersalg, og/eller at han handler for såpass mye kroner at han får litt ekstra god kundeservice? Sånn som Nizzen skryter så får man jo inntrykk av at han handler for kanske ++100 tusen kroner i året i diverse hardware ??

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (1 time siden):

Hvorfor trenger du hdmi 2.1 på freesync? Ingen freesync skjermer på markedet hvor hdmi 2.1 ville utgjort noen forskjell.

Rettelse, når man kan trykke bestill på en annen nettside enn komplett. 

Komplett har jeg hatt altfor mye krøll med siste to årene, og funnet ut jeg har fått nok av bedriten service.

Når jeg forhåndsbestilte mitt 2080 ti på komplett, samme dag som det ble åpnet for forhåndsbestilling gikk det 4 mnd før komplett bare kansellerte bestillingen min uten å gi meg beskjed. Og dette er vel bare en av et titalls lignende opplevelser jeg har hatt med komplett.
En SSD jeg hadde kjøpt hos komplett, som var på lager, tok det nesten 3 mnd før jeg fikk. Etter å ha purret på komplett 2-3 ganger så viste det seg at de ikke hadde den på lager, og hvor de takket meg for at jeg ga beskjed, slik at de kunne bestille den inn på lager. 

En annen gang hadde jeg kjøpt skjerm som var bestillingsvare. En mnds tid senere fikk jeg melding om at den var inne på lager, og ble klartgjort for pick-up point. Når jeg aldri fikk hente melding fra komplett spurte jeg hvor lang tid det tok, siden jeg hadde fått beskjed at den var kommet inn på lager. 2 dager senere får jeg melding hvor de beklager at de har solgt skjermen til ny kjøper ved en feil, hvorpå de spør om de skal bestille inn ny til meg (hadde forhåndsbetalt). Når jeg da klager på service så tilbyr de meg kun kompensasjon på 50 kroner, som jeg mener er en vits. Har da ventet i 5 uker på en bestillingsvare, som jeg har forhåndsbetalt.

Dette er bare noen av de negative opplevelsene jeg har hatt med komplett. De var veldig bra før, med de har forfalt veldig de siste årene.

Håper Elkjøp eller noen av de andre store elektronikk gigantene får forhåndsbestilling på 3000-serien. Tørr rett og slett aldri å forhåndsbestille noe hos komplett igjen.

Når du ikke får høyere fps på lavere oppløsning så kan du være veldig sikker på at CPU er flaskehals.

2080 ti blir bottlenecket av Ryzen, så tatt i betraktning at 3000-serien vil bli vesentlig kraftigere så er nok intel og raskt minne med god timings veien å gå om du ikke skal være noe bottlenecket av CPU med 3000-serien.

Jeg trenger ikke hdmi 2.1, men skjermen min har det og i 2.1 ligger adaptiv synk åpent så nvidia kan bruke det hvis de ønsker i motsetning til 2.0 hvor kun AMD har proprietær løsning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (45 minutter siden):

Denne kilden sier noe annet rundt HDMI 2.1 og 2.0b

Så spørs det om du har et VRR-capable HDMI 2.0b display da vel?

https://www.digitaltrends.com/home-theater/hdmi-explained-everything-you-need-to-know-news-specs/

 

Er 5 millisekund raskt nok?

https://www.digitaltrends.com/computing/ces-2020-pc-gaming-monitor-vs-televisions/

Jeg tror du misforstår, det de sier er at skjermer uten VRR støtte gir tearing og lag. Dette er skjermer som ikke har adaptiv sync. Det er her freesync og g-sync kommer inn, men det krever ikke HDMI 2.1 eller ny DP.

Det de nevner er at høyere bandwidth kan gi høyere refresh rates, og at man derfor kan øke referanseområdet for VRR.

Det du har markert i rødt gir ikke mening, det er ingen spill som er VRR, VRR er noe som skjer når man aktiverer adaptiv sync. 

Dagens skjermer med g-sync og g-sync ultimate har full VRR, og det fungerer fint med HDMI 2.0 og DP 1.4. 

Men egentlig forstår jeg den kilden som at ny HDMI og DP har noe for seg om man skal ha panel med ennå høyere refresh rates. Til dagens skjermer gjør det ingen forskjell.

Predator X32 har samme oppløsning, refresh rate og color gamut som X27. Den er kun oppblåst, og har høyere nit, men dette påvirkes ikke av DP eller HDMI. X32 vil derfor ikke ha behov for noe over DP 1.4 eller HDMI 2.0. (Hvis jeg husker rett).

5 ms er helt greit, men skal nevnes at de fleste leverandører jukser med disse tallene. Selv ville jeg nok aldri anbefalt competetivt på en TV pga input lag og 2g2. Men 5ms er helt brukbart for de fleste :) 

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (1 time siden):

Prøv å si til Ryzen 3000 eiere at cpuen kommer til å bottlenecke 3080ti, og de kommer til å  le av det. De sier sikkert at ingen spiller i oppløsning under 5k uansett med 3080ti :p

I 4k og 1440p er det et fett om du kjøper en 3700X eller 8700K, sistnevnte drar bare ifra i 1080p og lavere samt noen spill med elendig optimalisering som Far cry 5. Selv en 9900KS er bare 3.4% raskere enn en 3700X med 2080ti. https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i9-9900ks/15.html Med 9600K og under er du i praksis bottlenecka pga for lite kjerner/HT i en rekke spill allerede. Om vi får økning ala Maxwell til Pascal fra Turing til Ampere vil 3070 yte noe rundt 2080ti, mens 3080 vil ligger 10-20% foran og selv da er det et fett om du kjøper AMD eller Intel fra 1440p og opp, 3080ti kan nok vise litt forskjeller og der vil trolig 8700K være et bedre valg enn 3700X i 1440p+.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Cowboystrekk said:

I 4k og 1440p er det et fett om du kjøper en 3700X eller 8700K, sistnevnte drar bare ifra i 1080p og lavere samt noen spill med elendig optimalisering som Far cry 5. Selv en 9900KS er bare 3.4% raskere enn en 3700X med 2080ti. https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i9-9900ks/15.html Med 9600K og under er du i praksis bottlenecka pga for lite kjerner/HT i en rekke spill allerede. Om vi får økning ala Maxwell til Pascal fra Turing til Ampere vil 3070 yte noe rundt 2080ti, mens 3080 vil ligger 10-20% foran og selv da er det et fett om du kjøper AMD eller Intel fra 1440p og opp, 3080ti kan nok vise litt forskjeller og der vil trolig 8700K være et bedre valg enn 3700X i 1440p+.

Vi får ta noen benchmarks når 3080ti kommer, så får vi se hvordan ståa er. Godt tweaket Intel mot Rzyen tweaket ;)

 

1440p blir jo sikkert det nye 1080p med 3080ti. Bare i Battlefield V og Tombraider er det mere enn 3% forskjell på Intel og Ryzen 3000 i 1440p. Ja jeg mener med et skikkelig oppsett, ikkje 9900k @ stock og med 2400mhz minne :p
 

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, er dog litt redd for at Nvidia utsetter 3080ti til big Navi, med Turing var de påben måte nødt til å lansere 2080ti da ytelseshoppet var så marginalt fra pascal at mange ikke orka bytte fra 1080 og 1080ti til 2080.

 

Har til gode å se en test hvor man tweaker ryzen og Intel max samtidig og tester de mot hverandre, Noreng kan sikkert fijse, han er god på det! 

Lenke til kommentar
Just now, Cowboystrekk said:

Jepp, er dog litt redd for at Nvidia utsetter 3080ti til big Navi, med Turing var de påben måte nødt til å lansere 2080ti da ytelseshoppet var så marginalt fra pascal at mange ikke orka bytte fra 1080 og 1080ti til 2080.

 

Har til gode å se en test hvor man tweaker ryzen og Intel max samtidig og tester de mot hverandre, Noreng kan sikkert fijse, han er god på det! 

 

hitman.PNG

latency.PNG

odyssey.PNG

Pubg.PNG

tombraider.PNG

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Emile the rat said:

Jeg tror du misforstår, det de sier er at skjermer uten VRR støtte gir tearing og lag. Dette er skjermer som ikke har adaptiv sync. Det er her freesync og g-sync kommer inn, men det krever ikke HDMI 2.1 eller ny DP.

Det de nevner er at høyere bandwidth kan gi høyere refresh rates, og at man derfor kan øke referanseområdet for VRR.

Det du har markert i rødt gir ikke mening, det er ingen spill som er VRR, VRR er noe som skjer når man aktiverer adaptiv sync. 

Dagens skjermer med g-sync og g-sync ultimate har full VRR, og det fungerer fint med HDMI 2.0 og DP 1.4. 

Men egentlig forstår jeg den kilden som at ny HDMI og DP har noe for seg om man skal ha panel med ennå høyere refresh rates. Til dagens skjermer gjør det ingen forskjell.

Predator X32 har samme oppløsning, refresh rate og color gamut som X27. Den er kun oppblåst, og har høyere nit, men dette påvirkes ikke av DP eller HDMI. X32 vil derfor ikke ha behov for noe over DP 1.4 eller HDMI 2.0. (Hvis jeg husker rett).

5 ms er helt greit, men skal nevnes at de fleste leverandører jukser med disse tallene. Selv ville jeg nok aldri anbefalt competetivt på en TV pga input lag og 2g2. Men 5ms er helt brukbart for de fleste :) 

Ok, så det eneste som gjenstår som en eventuell bås her er at om du sørger for å kjøpe TV eller monitor utrustet med HDMI 2.1 så får du automatisk (mest sannsynlig) med VRR-kapabel skjerm på kjøpet?

Lenke til kommentar

1 mnd nyere med høyere overklokk men lavere minnehastighet.

Tror det er denne, hvis ikkje finner du den på kanelen i2hard

Du får spørre dem, men er jo selvfølgelig ikkje nyeste 1.0.0.5 AGESA. Ikkje at det hjelper noe på ytelsen uanset når man overklokker manuelt med all core og køstom timings.
Agesa kan gi litt bedre ytelse med alt på auto, og bedre kompabilitet med forskjellige minnebrikker. B-die funker uansett med Ryzen.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
G skrev (22 minutter siden):

Ok, så det eneste som gjenstår som en eventuell bås her er at om du sørger for å kjøpe TV eller monitor utrustet med HDMI 2.1 så får du automatisk (mest sannsynlig) med VRR-kapabel skjerm på kjøpet?

Ja, slik jeg har forstått det skal alle skjermer med HDMI 2.1 være VRR-kapabel. 

Alternativet er å kjøpe skjerm med freesync eller g-sync som ikke krever HDMI 2.1 :) 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ser ut som de har brukt dram calc, det er bra. Hva agesa+chipsetdrivere+spillpatcher angår så har de gitt noe ytelsesøkning uavhengig av frekvens grunnet optimaliseringer mot ulike funksjoner i Windows etc, det samme så vi med 9900K som i snitt lå bak 9700K ved lansering i spill, men nå er flete prosent foran i nesten alt. Det vil ikke utgjøre en veldig stor forskjell, men spesielt 3900X har nok noen få prosent bedre ytelse nå enn ved lansering selv ved lik ram/cpu-frekvens :) 9900K slår den uansett ikke, men har nok krøpet litt nærmere ;)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Nizzen said:

Du får spørre dem, men er jo selvfølgelig ikkje nyeste 1.0.0.5 AGESA. Ikkje at det hjelper noe på ytelsen uanset når man overklokker manuelt med all core og køstom timings.
Agesa kan gi litt bedre ytelse med alt på auto, og bedre kompabilitet med forskjellige minnebrikker. B-die funker uansett med Ryzen.

Så at du hadde testet ut en alpha/beta bios til ditt taichi-kort uten å ha lest meg opp videre i Zen2-tråden på en stund. Har du noen konkrete bedre opplevelser med den, så langt å vise oss?

Lenke til kommentar
G skrev (17 timer siden):

Kan det hende at hardware-entusiaster hos Komplett sitter å titter på diskusjonene her inne hvor mye Nizzen bidrar til deres mersalg, og/eller at han handler for såpass mye kroner at han får litt ekstra god kundeservice? Sånn som Nizzen skryter så får man jo inntrykk av at han handler for kanske ++100 tusen kroner i året i diverse hardware ??

Vet at Komplett følger med på diskusjon.no og andre forum. Det er flere gode grunner til det.

Jeg har aldri hatt problemer med RMA hos komplett eller andre problemer. Ny hardware ca 1 døgn pr post etter de mottok RMA melding på nett ellet tlf har jeg opplevd 3 ganger.

Har de ikke hatt varen på lager er jeg blitt tilbudt pengene tilbake eller tilsvarende hardware som erstatning.

Må vel nevne at ved bruk av angreretten har jeg aldri noe sted fått pengene så raskt tilbake på konto som hos proshop.no, drøyt døgn etter de mottok varen.

Vil tippe Nizzen er en god kunde der og enkel for de og forholde seg til, samt at nevnte "Whites" nok ikke er lettsolgte, kan være noe av bilde til grunn han fikk dem om jeg også skal spekulere.?

Dessverre kan nok slik håndtering skape forventninger hos de som utnytter  komplett.no sine rause RMA holdninger og åpent kjøp til dels grovt .. Når de ikke opplever tilsvarende vil de nok syte fælt her og andre steder. Noe de trolig allerede gjør når de ikke får det som de vil.

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Jeg behandler komplett som alle andre butikker. Enten så er en storfornøyd, sånn passe fornøyd, ikke helt fornøyd, mer misfornøyd eller svært misfornøyd. Det kan gå noen år før man har riktig erfaringsgrunnlag. Ofte så skjer det lite feil med ting, og man kan jo ikke vite hvor gode eller dårlige butikker er. De fleste må jo forholde seg til kjøpslov og forsøker nok å være så imøtekommende som de kan innenfor rimelighetens grenser.

Jeg har for lite erfaringsgrunnlag med hvor bra komplett er på å ordne opp eller reparere ting. Tror de er rimelig ok eller bedre enn noen på dette. Ihvertfall så forventer jeg det basert på all ros de får. Jeg har ingen stående sak, og har derfor ingenting å hverken gi ros eller ris for.

Når det kommer til priser så synes jeg at komplett har ofte litt høye priser. Man kan forstå det i og med at de har hatt en 60 dagers åpent kjøpsordning, som i COVID-19 er satt ut av spill, også hos flere butikker enn kun komplett. Men innimellom så kan Elkjøp som også har 60 dagers åpent kjøp og COVID-19 satt ut av spill bedre pris enn komplett. De har konkurranse. Prisene hos Netonnet kan innimellom være blant de bedre av de som har fysisk butikk. Det varierer selvsagt voldsomt fra produkt og tid på året.

Når det kommer til kundelojalitetsordningen så har komplett greie gavekort for mellomlegg, og er ikke vanskelige der. Når det kommer til å bevare lojaliteten over tid, så vil skrantende vareutvalg (få nyheter), høye priser, begrensninger på at man ikke kan handle tilbudsvarer på lojalitetsrabatten (VIP-kunde) trekke MYE ned. Hva har komplett å tape egentlig på at noen får 10 % ekstra på å kjøpe seg noen få tilbudsvarer samtidig i storinnkjøpet. De får jo tross alt et salg.

Dette er mine erfaringer. Komplett er gode på en del ting, men de har konkurranse og ivaretar ikke lojalitetskundene 100 %. Dessuten så blokker COVID-19 åpent kjøp for tiden, som rammet ekstra ille. Hvorfor skal en ta risiko på å gjøre sine kjøp mens denne 60 dagersordningen ikke gjelder? Da vil innkjøp skje mer etter behov, enn overdådige lyster til å prøve ut mangt av ting.

Det var en på forumet som sa, kjøp alltid der det er best tilbud. Ikke bli blind på lojalitetsordningen til Komplett.no

Min erfaring er at han har helt rett. Lojalitetsrabatten jeg fikk kunne ikke kommet på et verre tidspunkt i historien. Man kan sikkert kalle dette unntak. Men hva har komplett gjort for å bøte på COVID-19 til fordel for kunden egentlig? Jeg klarer ikke å se noe spesiellt. Det virker som om komplett står på vent, og håper at COVID-19 skal blåse over. Tilbudene er ikke så fristende for tiden. Kunden får ingen andre fordeler som "kompensasjon for uteblivelse av 60 dagers åpent kjøp".

Alle lider litt under COVID-19. Men som forretning så må du gjøre noe for å trekke til deg kunder.

 

 

Endret av G
Lenke til kommentar
5 hours ago, baggiebridges said:

.......er og enkel for de og forholde seg til, samt at nevnte "Whites" nok ikke er lettsolgte, kan være noe av bilde til grunn han fikk dem om jeg også skal spekulere.?

 

Komplett.no fikk inn 20+ Asus 2080ti OC white edition for 2 uker siden. Nå er det 6 stk igjen på lager. Jeg har 2 av dem :p
Fikk samme white for det andre MSI kortet også som hadde samme feil.

2 hvite er bedre enn ett :D

Ser ut som 2080ti selger som varmt hvetebrød enda, fordi komplett.no har solgt ut en haug med Asus strix 2080ti (vanlig og OC sorte) den siste uka.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
G skrev (På 29.4.2020 den 17.53):

Kan det hende at hardware-entusiaster hos Komplett sitter å titter på diskusjonene her inne hvor mye Nizzen bidrar til deres mersalg, og/eller at han handler for såpass mye kroner at han får litt ekstra god kundeservice? Sånn som Nizzen skryter så får man jo inntrykk av at han handler for kanske ++100 tusen kroner i året i diverse hardware ??

Jeg har heller aldri hatt noen problem med Komplett. Har vel hatt noe produkter på RMA siden 2009. Men man vil alltid møte på en kundebehandler som hater jobben sin, og dette går da utover kunder. Men så har det også hvordan man oppfører seg mot dem. Er man drittsekk, så får man en drittsekk tilbake.

Hva slags feil hadde du på dine 2080Ti Nizzen?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (På 30.4.2020 den 16.44):

Komplett.no fikk inn 20+ Asus 2080ti OC white edition for 2 uker siden. Nå er det 6 stk igjen på lager. Jeg har 2 av dem :p
Fikk samme white for det andre MSI kortet også som hadde samme feil.

2 hvite er bedre enn ett :D

Ser ut som 2080ti selger som varmt hvetebrød enda, fordi komplett.no har solgt ut en haug med Asus strix 2080ti (vanlig og OC sorte) den siste uka.

Trodde prisforskjellen var større mellom "White" og en del av de andre 2080Ti... må ha blingsa litt?. Da varer de 6 siste på lager ikke lenge. Disse er vel produsert i et relativt begrenset opplag om jeg ikke tar feil?

Skulle jeg hatt et 2080Ti i dag hadde det nok blitt "White"  utgaven. Mye fordi jeg er veldig fornøyd med mitt Asus 1080Ti OC. Samt at jeg har veldig god erfaring med gpu'r fra før som er "cherry picked" eller som komplett skriver "...veldig selektiv sorteringsprosess..."

Nizzen hvilken gpu program bruker du til disse? Om ikke gpu Tweak II, kan du da styre alle 3 viftene eller bare en av dem?

Jeg har prøvd Evga Precision og Afterburner på mitt Asus 1080Ti og hvis jeg setter viftene til ex full speed nå kortet er "kaldt" spinner bare en av viftene opp, de 2 andre står stille. De starter ikke før kortet da har nådd en viss temp.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...