Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

MrMarbles skrev (1 minutt siden):

Herlig ^^ Har ikke fulgt så nøye med, siden det er få av monitorene som i hele tatt nærmer seg alle features jeg ønsker meg.

Frister bare mer og mer med den CX 48" altså. Tror bare den vil bli litt vel stor for desktop-bruk... sitter og gamer C&C Remastered på 32" nå. Det går helt fint. Men, 48"? Eh, ho. Må sikkert gå til med en egen monitor for desktop og TVen for mer casual gaming med gamepad og evt. single player spill som ikke er så kjappe.

Det kommer helt an på hvordan spill man spiller. Til casual gaming og slow pace spill så funker TV helt greit. 

Til fps synes jeg det personlig er fryktelig (det er min mening, så får folk være uenig). Bruker X35, men har testet LG C9 som skal være en av de bedre OLED TVene for spilling sammen med et 2080 sea hawk. Min erfaring var at TV ikke var noe for meg.

Freesync syns jeg funket dårlig på TVen, men største problemet for meg var refresh rate (dette blir nok bedre med HDMI 2.1 så man kan få 120hz i 4k). For 60hz ser ekstremt blurry ut, selv i 4k, synes bildet rett og slett så utvasket og uklart ut sammenlignet med høy refresh rate på et 1440p panel. 

Bare 100hz og 200hz er en ekstrem forskjell, bare å kjøre ufo testen. Jeg hører mange snakker om fordelene med TV over monitor pga prisen, men det mange ikke nevner er at TV er langt fra perfekt heller. Den perfekte skjerm finnes ikke, men min subjektive mening er at ingen smart TV kan matche de dyrere gaming skjermene når det kommer til spill. Refresh rate er altfor undervurdert, hjelper ikke med høy oppløsning når man har dårlig refresh rate som gjør bildet blurry.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Emile the rat said:

Det kommer helt an på hvordan spill man spiller. Til casual gaming og slow pace spill så funker TV helt greit. 

Til fps synes jeg det personlig er fryktelig (det er min mening, så får folk være uenig). Bruker X35, men har testet LG C9 som skal være en av de bedre OLED TVene for spilling sammen med et 2080 sea hawk. Min erfaring var at TV ikke var noe for meg.

Freesync syns jeg funket dårlig på TVen, men største problemet for meg var refresh rate (dette blir nok bedre med HDMI 2.1 så man kan få 120hz i 4k). For 60hz ser ekstremt blurry ut, selv i 4k, synes bildet rett og slett så utvasket og uklart ut sammenlignet med høy refresh rate på et 1440p panel. 

Bare 100hz og 200hz er en ekstrem forskjell, bare å kjøre ufo testen. Jeg hører mange snakker om fordelene med TV over monitor pga prisen, men det mange ikke nevner er at TV er langt fra perfekt heller. Den perfekte skjerm finnes ikke, men min subjektive mening er at ingen smart TV kan matche de dyrere gaming skjermene når det kommer til spill. Refresh rate er altfor undervurdert, hjelper ikke med høy oppløsning når man har dårlig refresh rate som gjør bildet blurry.

Men, kan hende et LG CX på 48" kan være et realt mellomprodukt, eller første produkt videre på veien. Neste greier som blir rimelig innen (5 år?) er kanskje 8K. Så om man er heldige å få 8 tusen igjen fra det man kjøpte varen for (kr 16k) så er det kanskje verdt det, framfor å gjøre bomkjøp på flere gamingskjermer til 8 tusen stykket.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (7 timer siden):

Men, kan hende et LG CX på 48" kan være et realt mellomprodukt, eller første produkt videre på veien. Neste greier som blir rimelig innen (5 år?) er kanskje 8K. Så om man er heldige å få 8 tusen igjen for innsatsen så er det kanskje verdt det, framfor å gjøre bomkjøp på flere gamingskjermer til 8 tusen stykket.

Personlig tror jeg 8K innenfor gaming er langt unna, det tar 4 ganger så mye GPU-kraft som 4K, dagens PCer ikke er i nærheten av å kunne få hva jeg vil kalle akseptabel fps i (iværtfall ikke med singel GPU).

Jeg synes 8K for gaming ennå er litt meningsløst da det vil gå ekstremt utover fps’en, som igjen kun vil gi mer motion blur og utydelig bilde. Personlig har jeg mer tro på raytracing i de kommende årende, men vi får se.

Men vil poengtere at jeg ikke tror noen av de som kjøper gamingskjerm til 8 tusen (med forbehold at man vet hva man kjøper) gjør et bomkjøp. De som kjøpte Acer XB271 og Asus PG279 for 4 år siden gjorde iværtfall et knallkjøp, da disse monitorene har holdt seg i pris helt siden release. Tørr påstå at monitorer er noe som holder seg ganske greit i verdi.

Skal ikke si imot at monitor er dyrt, men så vil jeg anta at faktorer som pikseltetthet og refresh rate er med på å presse prisene opp. 

 

 

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
1 hour ago, Emile the rat said:

Personlig tror jeg 8K innenfor gaming er langt unna, det tar 4 ganger så mye GPU-kraft som 4K, noe som dagens PCer ikke er i nærheten av å kunne få hva jeg vil kalle akseptabel fps i (iværtfall ikke med singel GPU).

Jeg synes 8K for gaming ennå er litt meningsløst da det vil gå ekstremt utover fps’en, som igjen kun vil gi mer motion blur og utydelig bilde. Personlig har jeg mer tro på raytracing i de kommende årende, men vi får se.

Men vil poengtere at jeg ikke tror noen av de som kjøper gamingskjerm til 8 tusen (med forbehold at man vet hva man kjøper) gjør et bomkjøp. De som kjøpte Acer XB271 og Asus PG279 for 4 år siden gjorde iværtfall et knallkjøp, da disse monitorene har holdt seg prisen i pris helt siden release. Tørr påstå at monitorer er noe som holder seg ganske greit i verdi.

Skal ikke si imot at monitor er dyrt, men så vil jeg anta at faktorer som pikseltetthet og refresh rate er med på å presse prisene opp. 

 

 

Jeg er veldig enig med deg i at 8K-gaming vil kreve enormt med krefter. Kan gå utover FPS og sånn som du er inne på.

Men på den andre side, så kjenner vi ikke helt fremtiden. Tviler litt på at det er gaming-konsoll markedet som skal dra 8K inn. Siden de nå lander på Playstation 5 og ny-Xbox'en for noen år framover, med små refreshes som for å selge enda en konsoll-mellomgenerasjon.

En kan kanskje forvente at sport ala OL, om de noen gang kommer i gang igjen kan være en forløper for 8K-introduksjonen. Dersom de da kombinerer 8K TV-titting med 4K supergaming-TV-funksjonalitet, så kan man kanskje via en 8K-TV få prosessert 4K-gaming på revolusjonerende måte.

Men jeg tipper også at det fort kan gå en aldri så liten stund.

På det prosessorkraftmessige så tror jeg vi fort er i mål, men disse prosessorene skal også selges, og det skjer jo helst i 8K-utstyr. Så dersom man ikke bare kan stappe i en GPU fra AMD eller Nvidia for å løse den prosessorkraftbiten, så må man spesialdesigne en prosessor for dette utstyret også. Hva så panelene måtte koste i seg selv blir jo også noe for kalkulatoren. Så ja det går nok en del tid. Jeg synes 4K har gått relativt fort nå jeg. Selv om jeg vet at det har holdt på ganske mange år. Men 4K er virkelig blitt modent når man kan skvise det i 120 Hz til nøds, eller hva dere sier om den LG CX TV-en.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg tipper at 3080Ti vil gjøre 4K såvidt levbart  for de som ønsker stabil og minimum 60FPS kombinert med eyecandy. 2080Ti er kanskje akkurat ikke godt nok og 1080Ti er definitivt ikke det. Men så har gamere i dag større krav, gjerne 100+ FPS.

Når vi ser hvor mange år det har tatt å gå fra 2K til 4K så er vi mange år unna 8K gaming med mindre vi snakker Tetris i 30FPS.

PS5 og XSX med RDNA2 vil nok  gi oss grei 4K gaming sammen med Ampere/3080Ti  på PC men det spørs om det ikke er 5-8 år før vi ser det samme på 8K - om  historien er noe å gå etter. Med mindre noe uventet skjer i teknologisk utvikling og "drip drip".

Av samme årsak gadd jeg ikke kjøpe en 8K TV i 2018/2019 selv om de var tilgjenglig og på tilbud til veldig bra priser. Det blir litt som "HD Ready", du vet at det ikke er godt nok ennå.

Det samme med alle som kjøpte en 2019 QLED fra Samsung og en lydplanke til 15.000 og ikke får eArc Selv om det var lovet. Er det ikke bra nok når du kjøper, vent med å kjøpe.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Med oppskaleringsteknologier som DLSS, og samplingløsningen innbakt i UE4 og UE5, så vil jeg tro at det er ekstremt lenge til spill vil rendre i flat 8K. Jeg er faktisk tilbøyelig til å tro det ikke vil skje i løpet av de neste 15 årene.

Hvis noen andre her har prøvd å spille Control med DLSS i 2560x1440 eller 3440x1440 med native resolution nede i 540p-området vil de fleste innse at det ikke er 100% nødvendig kjempehøy oppløsning lengre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (3 timer siden):

Med oppskaleringsteknologier som DLSS, og samplingløsningen innbakt i UE4 og UE5, så vil jeg tro at det er ekstremt lenge til spill vil rendre i flat 8K. Jeg er faktisk tilbøyelig til å tro det ikke vil skje i løpet av de neste 15 årene.

Hvis noen andre her har prøvd å spille Control med DLSS i 2560x1440 eller 3440x1440 med native resolution nede i 540p-området vil de fleste innse at det ikke er 100% nødvendig kjempehøy oppløsning lengre.

Veldig godt poeng. Gleder meg til 3000-serien kommer, slik at jeg kan få lekt meg med dette selv :D

Men når det er sagt, så er ikke 8K så veldig viktig for meg personlig. 4-5K kanskje 6K holder i massevis. Og DLSS så kan dette bli riktig så bra.

Lenke til kommentar
7 hours ago, N o r e n g said:

Med oppskaleringsteknologier som DLSS, og samplingløsningen innbakt i UE4 og UE5, så vil jeg tro at det er ekstremt lenge til spill vil rendre i flat 8K. Jeg er faktisk tilbøyelig til å tro det ikke vil skje i løpet av de neste 15 årene.

Hvis noen andre her har prøvd å spille Control med DLSS i 2560x1440 eller 3440x1440 med native resolution nede i 540p-området vil de fleste innse at det ikke er 100% nødvendig kjempehøy oppløsning lengre.

Veldig enig :) Jeg håper ikke 8K blir noe PR kjør.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
On 6/12/2020 at 8:53 AM, Theo343 said:

Jeg tipper at 3080Ti vil gjøre 4K såvidt levbart  for de som ønsker stabil og minimum 60FPS kombinert med eyecandy. 2080Ti er kanskje akkurat ikke godt nok og 1080Ti er definitivt ikke det. Men så har gamere i dag større krav, gjerne 100+ FPS.

Har dere noen tro på at AMD-leiren med Big Navi kan koke i hop noe som er sterkere enn 4K og 60 FPS?

Og hvilken FPS skal man få maks på en LG CX (4K 120Hz), blir det 120 FPS, eller noe mindre det da, gitt at GPU kan mate noe slik til den?

Lenke til kommentar
G skrev (8 minutter siden):

Har dere noen tro på at AMD-leiren med Big Navi kan koke i hop noe som er sterkere enn 4K og 60 FPS?

Og hvilken FPS skal man få maks på en LG CX (4K 120Hz), blir det 120 FPS, eller noe mindre det da, gitt at GPU kan mate noe slik til den?

Over hode ikke, etter ryktene skal Big Navi komme i løpet av 2021, og skal få opp til 2080 ti ytelse. Det er 2-3 år på etterslep.

Hvem er interessert i 2080 ti ytelse når Ampere kommer i løpet av 2020?

Lenke til kommentar
leifeinar skrev (30 minutter siden):

Hvor har du disse påstnder fra? Jeg har fått med meg at big navi kommer før spillkonsoller og yter godt over 20 80 ti

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/y3azME/amd-har-avslrt-fremtidsplanene-sine

Siste roadmap sier i slutten av 2021.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/wP1wan/amds-grafikksatsing-big-navi-kommer-i-ar

Big Navi sikter seg inn på 2080 ti sin ytelse.

Dette står også i sammenheng med flere andre kilder.

Lenke til kommentar

Big Navi blir vel RDNA2. Ray tracing og en god del høyere ytelse enn Radeon 7. Kan bli en god suksess om prisen er riktig. Men jeg tenker det kommer i høst. Altså før releasen til PS5/XBSX. Ville ikke overraske meg i det minste om de priser seg for høyt og ingen kjøper det, sånn som Fury/X og Radeon 7.

Endret av MrMarbles
typo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...