Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
N o r e n g skrev (1 time siden):

Både klokkefrekvens og antall kjerner er bare tall, det som faktisk har noe å si er hvor bra ytelsen blir i programmer og spill.

Og den faktiske ytelsen er noe jeg er forberedt på kommer til å være dårligere eller bare litt bedre de fleste steder (ihvertfall for meg, med min bruk) frem til skikkelige drivere er på plass.

Lenke til kommentar
Mumriken skrev (19 minutter siden):

Tipper det er nært siden 20 serien er eol

Uten at jeg kjenner varigheten på slikt så føles det relativt tidlig at de kuttet produksjonen etter bare 2 år.

Men "September 20, 2018" (utgivelsesdato for GeForce RTX 2080 (Wikipedia)) gjør at man kan gni seg litt i hendene for en 3080 utgivelse.

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (5 timer siden):

Uten at jeg kjenner varigheten på slikt så føles det relativt tidlig at de kuttet produksjonen etter bare 2 år.

Men "September 20, 2018" (utgivelsesdato for GeForce RTX 2080 (Wikipedia)) gjør at man kan gni seg litt i hendene for en 3080 utgivelse.

Nåværende serie har vært veldig seiglivet, samme kan sies om Pascal også.

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (54 minutter siden):

Power er ikke en god sammenligning.

Jeg vet. Innlegget kom frem som noe mer seriøst enn jeg hadde tenkt det (hadde nettopp problemer med å vise Diskusjon.no i alle nettlesere: hadde ikoner som omtrent fylte hele skjermen) - jeg burde kanskje heller ha skrevet innlegget her som sarkasme, siden prisingen er så hinsides det fornuftige.

Jeg var faktisk innom den lokale Power-butikken for et par måneder siden og viste frem en utskrift av det produktet. Han jeg snakket med, en yngre kar og uten at han kunne si det direkte, var helt klart enig i at kortet var overpriset. Men han kunne ikke godta et bud fra meg på 7500 Kr. (~tilsvarende 2070 Super, som jeg argumenterte med var ca. likt i ytelse uten å nevne mengde VRAM) da det var for stor forskjell fra "liste"pris, aka 12000 Kr.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Etter det jeg kan se på bilder av påståtte kontakt så er den nye kontakten utformet slik at det ikke er mulig å bruke 6 pin-kontaktene vi har.

Det kan bli surt om folk må bytte strømforsyning for å få oppgradere skjermkortet sitt. Jeg er i den posisjonen at jeg sannsynligvis må kjøpe ny strømforsyning uansett, for min er på usle 600W.

https://www.tweaktown.com/news/73785/nvidias-next-gen-ampere-geforce-rtx-30-series-new-12-pin-pcie-power/index.html
 

Lenke til kommentar

Er dette et slags samarbeid mellom Intel og Nvidia i et forsøk på å raskere få ut den nye ATX-standarden?
https://www.guru3d.com/news-story/atx12vo-future-power-supplies-will-not-have-24-pins-atx-connector-anymorebut-10-pins.html

Uansett veldig rart om de går for en 12-pins løsning. Uten at jeg vet hva som er hva på en 8-pin GPU-kontakt så må da 2x 8-pin klare å levere mer strøm enn en 1x 12-pin.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (1 time siden):

Uansett veldig rart om de går for en 12-pins løsning. Uten at jeg vet hva som er hva på en 8-pin GPU-kontakt så må da 2x 8-pin klare å levere mer strøm enn en 1x 12-pin.

En 8-pin PCIe-tilkobling har 3x +12V, 3x GND, og 2x sense

Sense er elektrisk sett jord på strømforsyningener, og kan i pinsippet brukes som dette om man gir blanke i ATX-standarden. Med andre ord er det like trygt å kjøre 15A gjennom en PCIe 6-pin som en 8-pin om man bruker alle jordkontaktene. Det er forøvrig svært få strømforsyninger som har overstrømsvern på en individuell PCIe-kabel, og det er ofte mulig å kjøre 30A (360W) gjennom en enkelt PCIe 8-pin om man ønsker

Når det er sagt, så ser jeg ikke hvorfor man skal lage en ny 12-pin tilkobling for GPUer: eksisterende strømforsyninger må bruke adaptere og nye ikke vil være bakoverkompatible eller må ha kabler for både ATX12V og ATX12VO. Man vil også få et problem med at strømforsyninger med lavere effekt som 450W kanskje ikke kan ha en ~300W PCIe 12-pin tilkobling, eller potensielt utstyres med en uten at det vil være mulig å ta i bruk hele effekten eller deler av den. En 12-pin port vil også øke produksjonskostnadene på billigere modeller som GTX 1660.

ATX12VO vil videre øke kostnadene for hovedkort fordi bl. a. USB trenger 5V, og jeg tviler på at strømforsyningene vil bli betraktelig billigere selv om de ikke lengre må levere +3.3V og +5V.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (1 time siden):

En 8-pin PCIe-tilkobling har 3x +12V, 3x GND, og 2x sense

Sense er elektrisk sett jord på strømforsyningener, og kan i pinsippet brukes som dette om man gir blanke i ATX-standarden. Med andre ord er det like trygt å kjøre 15A gjennom en PCIe 6-pin som en 8-pin om man bruker alle jordkontaktene. Det er forøvrig svært få strømforsyninger som har overstrømsvern på en individuell PCIe-kabel, og det er ofte mulig å kjøre 30A (360W) gjennom en enkelt PCIe 8-pin om man ønsker

Når det er sagt, så ser jeg ikke hvorfor man skal lage en ny 12-pin tilkobling for GPUer: eksisterende strømforsyninger må bruke adaptere og nye ikke vil være bakoverkompatible eller må ha kabler for både ATX12V og ATX12VO. Man vil også få et problem med at strømforsyninger med lavere effekt som 450W kanskje ikke kan ha en ~300W PCIe 12-pin tilkobling, eller potensielt utstyres med en uten at det vil være mulig å ta i bruk hele effekten eller deler av den. En 12-pin port vil også øke produksjonskostnadene på billigere modeller som GTX 1660.

ATX12VO vil videre øke kostnadene for hovedkort fordi bl. a. USB trenger 5V, og jeg tviler på at strømforsyningene vil bli betraktelig billigere selv om de ikke lengre må levere +3.3V og +5V.

såå, med andre ord: Rykte er bullshitt da? Selv tror jeg ikke det blir noe ala 12-pin som rykte sier.

Lenke til kommentar
On 7/15/2020 at 1:02 AM, Nizzen said:

Når den er ferdig. Den kommer når den kommer. Aka ingen offisiell dato enda. Vi håper den kommer i løpet av høsten.

Drives disse to store GPU-produsentene til å slippe pga. noen som helst spilltitler. Eller sagt på en annen måte, kanskje at man kan måle litt på når det kanskje kommer ut i fra spilltittelframskyndelser eller -forskyvelser?

Nå kommer jo Microsoft Flighsim ganske snart i august. Men, selv om dette er stort, banebrytende kanskje grafisk, og det ene med det andre så har jo MS sin vært død og begravet nesten i mange år inntil i år. Har hørt om et par andre flightsimulatorer som har slått seg opp i mellomtiden. Men MS sin 2020-slipp kommer til å være noe helt unikt som man aldri før har sett med bruk av satelittdata info. Bruk av internettbåndbredde og dets tilpassing da sim-gamere har forskjellig dataspecs.

En annen tittel jeg vil tro får større oppslutning av massene enn en flypilotsimulator er nok Cyberpunk 2077. Denne ventes jo 1 mnd. senere. Det er jo også mer realistisk i og med at man vel har sett ihvertfall nVidia gå for å gi ut CB 2077 kledde grafikkort. Det kan være andre store spilltitler, men flightsim vil enten man liker det eller ikke kunne dra nytte av grafikkortmuskler, eller ihvertfall så har det vært slik før. Det er vel en del cloud-computing av grafikken med denne 2020-utgaven til MS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...