Gå til innhold

Det er ikke oppvaskmiddel som er jernpannens verste fiende. Slik unngår du rust


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samme her.

Har kjøpt 1-2 ganske dyre stekepanner med ny, revolusjonerende belegg i løpet av årene og de var ubrukelig etter 2 år.

Har også støpejernspanne som jeg aldri bruker - ikke minst pga de krevende prosedyrene som beksrives i artikkelen.

Men teflonpanner dør raskere om du bruker de på gass pga konsentrert varme.

Endret av trikola
skreivelif
Lenke til kommentar

En faktor for kvinner er at jernpanner og gryter er tunge dråg.

De er bra for matlagingen, men krever

en styrke i klypa som noen med reumatiske og

andre muskelsykdommer, samt slitasjeskader i skuldre ikke har. Svert ofte er dette kvinner. Og sikkert noen menn også.

Steking i jerngryte gir flott resultat, men favoriserer menn på kjøkkenet.

En fordel politisk kanskje, men stenger damene ute uten lettere alternativer.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en 60 år gammel arvet Jøtul støpejernspanne som fungerer utmerket. Når den begynner å "bite" seg fast i matvarene er det bare å koble ut røykvarsleren, åpne alle vinduene, varme den opp til det uansvarlige - for så å kaste oppi en klepp med melange. Forøvrig det eneste jeg bruker melange til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Trodde at oksygen var nok til å få jern til å ruste. Så det som nevnes om vann i artikkelen synes jeg virker merkelig. Jeg forstår at vann hjelper til med å ruste, men jeg mener å ha lært på Vgs. at oksygen er tilstrekkelig for å danne rust. Korriger meg om jeg tar feil.

Rent jern ruster momentant, men så er det meste av jern vi omgir oss med enten stål, støpejern, og rustfrie varianter. Til og med syrefast stål 316-kvalitet ruster med det saltdrivet som finnes i Nordsjøen.

Endret av G
Lenke til kommentar
toreibjo2 skrev (7 timer siden):

Har en 60 år gammel arvet Jøtul støpejernspanne som fungerer utmerket. Når den begynner å "bite" seg fast i matvarene er det bare å koble ut røykvarsleren, åpne alle vinduene, varme den opp til det uansvarlige - for så å kaste oppi en klepp med melange. Forøvrig det eneste jeg bruker melange til.

Ha ha, fin beskrivelse!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
JØI skrev (13 timer siden):

Har teflonpanne, fungerer mye bedre. Kjappere temperaturendringer, aldri svidd. Er nå en 7 - 8 år gammel pannen og like god som ny. Null flass!

Hvordan har du fått til det? Jeg behandler teflonpannene mine nærmest med silkehansker og etter alle anbefalinger, men de begynner å flasse allerede etter et års tid. Selv om jeg har kjøpt stadig dyrere teflonpanner i håp om at det skal bedre situasjonen. Jeg hater teflonpanner. Neste gang blir det støpejern, men sliter litt med å finne de. Det virker som hele bransjen forsøker å dreie forbruket over på de kortlevde teflonpannene slik at de kan selge meg en ny hvert år.

Angående karbidiseringen, sort-belegget, på støpejern, så utførte jeg en sånn "youtube-triks" noen år før youtube ble lansert. Jeg hadde en komfyr som gikk helt til 300'C den gangen, satt inn stekepanna med soyaolje og lot den stå der i 4 timer. Med kjøkkenvinduet på full åpning, god bris gjennom det og kjøkkendøra lukket. Jeg fikk inntrykk av at temperaturen var litt for lav siden belegget satt litt dårlig de stedene som var nederst på jerngryta, men det satt godt på den siden som vendte opp mot grillelementet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5CJ56A5D skrev (2 timer siden):

Jeg synes at denne artikkelen er forferdelig. Jeg skjønner den ikke rett og slett. Jeg trodde at støpejernspanner ikke skal ha ha noe oveflatebelegg?

Knekker du en støpejernspanne så ser du at overflaten er sort mens innsiden er lysegrå "stålfarget", bare mer ru og dermed matt. Lysegrå er altså støpejernets ekte farge, mens det sorte er karbidbelegget. En nystøpt (og nedkjølt) støpejernspanne er altså lysegrå, mens karbidbelegget må lages etterpå for å få den sort.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (11 timer siden):

En faktor for kvinner er at jernpanner og gryter er tunge dråg.

De er bra for matlagingen, men krever

en styrke i klypa som noen med reumatiske og

andre muskelsykdommer, samt slitasjeskader i skuldre ikke har. Svert ofte er dette kvinner. Og sikkert noen menn også.

Steking i jerngryte gir flott resultat, men favoriserer menn på kjøkkenet.

En fordel politisk kanskje, men stenger damene ute uten lettere alternativer.

Svake kvinnemennesker altså? Sikker på at ikke du er mer kvinnediskriminerende enn stekepannene? :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (10 timer siden):

Trodde at oksygen var nok til å få jern til å ruste. Så det som nevnes om vann i artikkelen synes jeg virker merkelig. Jeg forstår at vann hjelper til med å ruste, men jeg mener å ha lært på Vgs. at oksygen er tilstrekkelig for å danne rust. Korriger meg om jeg tar feil.

Rent jern ruster momentant, men så er det meste av jern vi omgir oss med enten stål, støpejern, og rustfrie varianter. Til og med syrefast stål 316-kvalitet ruster med det saltdrivet som finnes i Nordsjøen.

Det stemmer ikke. Aluminium får raskt et lukket oksidsjikt som begrenser videre korrosjon. Aluminium er et av de minst edle metallene og angripes derfor av oksid svært raskt og selv ved luftkontakt i romtemperatur. Jern er annerledes. Det er ikke fullt så uedelt og det skal mer til før det ruster. Normalt må det ha hjelp av det vi på kjemispråket kaller en katalysator, en kjemisk aksellerator, for å ruste. Vann og spesielt vann med ioner (f.eks saltvann) er en effektiv katalysator for rusting. I helt tørre miljø ruster ikke jern. Men når jern ruster så ekspanderer det jernet som går over til Fe3O4 eller Fe2O3. Ekspansjonen er så kraftig at sjiktet sprekker opp og slipper vann gjennom oksidsjiktet og inn til jernet. Prosessen stopper altså ikke slik som for aluminium. Aluminium sitt oksidsjikt er tett og forhindrer videre korrosjon*.

* Enkelt forklart. Det finnes gropkorrosjon, korngrensekorrosjon og legeringselementer gir korrosjon mm. for aluminium, så helt korrosjonsfritt er ikke normale Al-legeringer, men forrige avsnitt tar i hvert fall for seg de grøvste forskjellene på korrosjonsmåten. Ikke bygg offshore-utstyr på en så forenklet forklaring. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (26 minutter siden):

Hvordan har du fått til det? Jeg behandler teflonpannene mine nærmest med silkehansker og etter alle anbefalinger, men de begynner å flasse allerede etter et års tid. Selv om jeg har kjøpt stadig dyrere teflonpanner i håp om at det skal bedre situasjonen. Jeg hater teflonpanner. Neste gang blir det støpejern, men sliter litt med å finne de. Det virker som hele bransjen forsøker å dreie forbruket over på de kortlevde teflonpannene slik at de kan selge meg en ny hvert år.

Angående karbidiseringen, sort-belegget, på støpejern, så utførte jeg en sånn "youtube-triks" noen år før youtube ble lansert. Jeg hadde en komfyr som gikk helt til 300'C den gangen, satt inn stekepanna med soyaolje og lot den stå der i 4 timer. Med kjøkkenvinduet på full åpning, god bris gjennom det og kjøkkendøra lukket. Jeg fikk inntrykk av at temperaturen var litt for lav siden belegget satt litt dårlig de stedene som var nederst på jerngryta, men det satt godt på den siden som vendte opp mot grillelementet.

De absolutt eneste to tilfellene av "flassing" av teflonbelegg fra pannene jeg har opplevd er enten ved a) hvis de utsettes for veldig høy temperature eller b) skrapes med noe av metall.

 

På Tefal-pannen min derimot ikke en ripe etter 2 års bruk.

Lenke til kommentar

Formålet med å bake en panne innsatt med fett er ikke å danne noe karbidbelegg, men å polymerisere oljen til et hardt plastbelegg. Linolje er gjerne best til dette formålet. 

Dette kan fint gjøres på en støpejernpanne som har rustet* (helst etter at rusten er fjernet). Polymerisert olje som kontaktflate brukes også på stålpanner lagd av ikke-rustfritt stål. 

*) Med rust anta rødt jernoksid (Fe2O3). Svart jernoksid (Fe3O4) er ikke et problem siden det ikke sveller opp i kontakt med vann slik rust gjør. Svart Jernoksid bruker ofte som passivering for å bremse rust (Men passiverier ikke i nærheten så godt som aluminiumsoksid, så det er gjerne ikke tilstrekkelig alene) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Støpejern og forsåvidt stålpanner kan enkelt behandles hjemme. Det er noe tidkrevende men prosessen er omtrent som følger:

  • varm pannen i ovnen til ca 60 grader C så den er helt tørr
  • smør et tynt lag olje (druekjerneolje eller lignende, ikke oliven)
  • tørk av oljen så mye olje du kan. Den skal ikke føles oljete
  • bak i ovnen på rundt 200 grader i en time.
  • skru av ovnen og la pannen bli kald i ovnen (ikke la den bli kald for fort)

repeter prosessen mins tre ganger, men gjerne så mange som seks.

Lenke til kommentar

Har funnet ut at det ikke er noen ideell panne, alle har sine fordeler og ulemper.

Jern er fint, men krever mye jobb og vedlikehold. Tåler mye. Krever litt mer olje og smør enn teflon. Jeg vasker dem alltid med litt oppvaskmiddel for å få dem helt reine. Gammel olje smaker ikke godt. Lar den stå på varm topp for å tørke ut. Har ikke opplevd rust enda.

Teflon er fint, men klarer heller ikke å holde dem flassfrie, uansett hvor nøye jeg er. Det er bare en gimmick, men de fordeler varme fint og det er omtrent umulig å brenne noe i dem, så lenge man bruker hodet litt. I jern kan man fort brenne fast ting. Føles som at varmen skyter tvers igjennom jernet, at den ikke fordeles helt riktig.

Men begge har sine fordeler og ulemper. Jeg kan godt lide dem begge.

Bruker dog kun jernkjeler til koking av vann og potet. Liten aluminiumskjele til laging av saus.

Lenke til kommentar

Kan gå god for "priming" av stekepanna i ny og ne på høy temperatur. Bruker kokosfett til dette, og er det eneste jeg har det til. Tiden er av null betydning, det er temperaturen som er viktig. Høy nok til at fettet begynner å skjelve litt. Det er derfor gryter som har blitt brukt til smultringer er så fantastiske i ettertid.

Man kan kjøpe stekepanner som er primet med bivoks, det er det samme man gjør hjemme med olje på høy temperatur. Mikroporene utvides og satueres med olje.

Med dette trikset blir støpejernet bedre enn teflon. -Som er noe absolutt herk. Tynne møkkapanner som ikke holder på varmen og som slipper belegget med tiden uansett hvor forsiktig man måtte være. Bruker Le Creuset selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...