Gå til innhold

Fords første elbil blir en SUV med 600 km rekkevidde og hengerfeste


Anbefalte innlegg

2 hours ago, Nimrad said:

Da er vi bare ikke enige om definisjonen på helhjertet. Så lenge de bygger en ny bil fra bunnen av ene og alene for å være elbil så mener jeg det er et helhjertet forsøk. Det er det som har vært problemet tidligere, at de bare tar gamle modeller og slenger inn et batteri og elmotor. Flere gjør helhjertede forsøk nå; typisk eksempel er VW med e-Golf vs ID-serien nå. Trenger ikke slutte å lage fossilbiler, heller tvert i mot, mye gode penger trengs for å investere i elbilproduksjon.

VW må satse på elbiler etter dieselskandalen.. 

Og hadde en stor produsent virkelig satset ville de vært mye nermere Tesla på ytelse og rekkevidde enn de er. Tenk hvor mye mere erfaring Ford eller VW har med å lage biler enn hva Tesla har. Først nå nermer jo produsentene seg det Tesla leverte i 2012.

Det er og visse krav bilprodusentene har fått når det gjelder utslippskrav som tvinger de til å lage elbiler. Fiat har jo en 500 Electric som de selv var i media å sa at de ikke annbefalte noen å kjøpe da den ikke er speiselt bra og kun var laget for å bestå utslippskrav. Derfor finnes det mye tøv der ute.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (3 minutter siden):

VW må satse på elbiler etter dieselskandalen.. 

Og hadde en stor produsent virkelig satset ville de vært mye nermere Tesla på ytelse og rekkevidde enn de er. Tenk hvor mye mere erfaring Ford eller VW har med å lage biler enn hva Tesla har. Først nå nermer jo produsentene seg det Tesla leverte i 2012.

Det er og visse krav bilprodusentene har fått når det gjelder utslippskrav som tvinger de til å lage elbiler. Fiat har jo en 500 Electric som de selv var i media å sa at de ikke annbefalte noen å kjøpe da den ikke er speiselt bra og kun var laget for å bestå utslippskrav. Derfor finnes det mye tøv der ute.

Tipper teknologiske fortrinn noen har nå ikke vil ha så mye å si om ~2-3 år, når f.eks SSB tar over. Og dette er nok noe mange forventer og ser også, og dermed har mer fokus på den teknologien, enn å presse en teknologi som høyst sannsynligvis vil forsvinne om kort tid. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Og hadde en stor produsent virkelig satset ville de vært mye nermere Tesla på ytelse og rekkevidde enn de er. Tenk hvor mye mere erfaring Ford eller VW har med å lage biler enn hva Tesla har. Først nå nermer jo produsentene seg det Tesla leverte i 2012.

Jeg er fortsatt uenig. Investeringsplanene veldig mange av de har lagt er helt ekstreme, de er bare seint ute. Motor, aerodynamikk, kjøling/varming, intern kabling, batteriteknologi osv osv er helt nye ting. Nå er ikke Ford og VW de beste eksemplene, men vi ser jo allerede eksempler på Audi, Mercedes, Jaguar osv. at de kan lage biler, men de kan ikke de forrige punktene jeg listet. Jeg syns de er nærme nok, men det virker som du tror ting kommer over natten, det tror jeg ikke. De ligger bare noen år bak, men som kommer nå mener jeg er helhjertede. 

I 2012 hadde Tesla holdt på med Roadster i årevis. Og det er ikke først nå de nærmer seg. Nå leverer de bedre biler enn Tesla gjorde i 2012.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Hanhijnn said:

Jeg vil bare nevne appen Bil og henger fra Statens Vegvesen. Den er veldig grei og informativ for de som er litt usikker på om de har rett til å kjøre "den" bilen med "den" hengeren.

Absolutt, den er fin den. Ellers er det å ta kurs hos kjøreskole for å få B-96 til rundt 5.000,-. Da kan man ha totalvekt 4.250 kg som bør holde for de fleste. Lurer på hvor mange med Tesla Model X som kjører med henger og faktisk har BE/B-96 på førerkortet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, CaZpeR said:

Eller så kan man jo bare kjøre opp for klasse BE. Koster ikke så mye.... gjorde dette da jeg bestilte Model X da jeg innså at det ikke var stort man kunne trekke med klasse B alene. 

Synes det er dyrt nok jeg.. Rundt 7.500,- for pakkepris hos kjøreskole + 1.200 - 1300 til trafikkstasjonen. Med B-96 kommer man litt billigere unna og slipper oppkjøring, men Model X er jo tung...

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (5 timer siden):

Bilen kommer nok til å støtte 1,500 kg med bremser på hengeren. 

Ifølge forskriftene/krav hos Statens Vegvesen må biler med hengerfeste greie bakkestart med oppgitt vekt, fra stillestående. f.eks fra kø/stopp i en bratt tunnel. Hvor mye "hjelper" bremsen fremover da?
Jeg vet for lite om virkemåten på elbil-motorer til å hevde bombastisk at det er forskjell på flatmark vs bakkestart, men med en liten bensin/diesel motor kan man alltids kravle seg opp på et lavt gir.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (20 minutter siden):

Ifølge forskriftene/krav hos Statens Vegvesen må biler med hengerfeste greie bakkestart med oppgitt vekt, fra stillestående. f.eks fra kø/stopp i en bratt tunnel. Hvor mye "hjelper" bremsen fremover da?
Jeg vet for lite om virkemåten på elbil-motorer til å hevde bombastisk at det er forskjell på flatmark vs bakkestart, men med en liten bensin/diesel motor kan man alltids kravle seg opp på et lavt gir.

Elmotoren har 100% dreiemoment fra første sekund, så kan ikke se noen bakdel der. Snarere tvert imot.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Nimrad said:

I 2012 hadde Tesla holdt på med Roadster i årevis. Og det er ikke først nå de nærmer seg. Nå leverer de bedre biler enn Tesla gjorde i 2012.

Roadstern var jo virkelig ett "halvhjertet" prosjekt da. En lotus elise med elmotor og batteri i bagasjerommet. Tror ikke det gav dem så veldig mye erfaring på å lage bil.

 

Forøvrig er fortsatt roadstern imponerende med tanke på ytelse og rekkevidde sammenlignet med dagens biler. Bare synd den ikke kan hurtiglades, og har en sinnsyk vampire drain som bricker batteriene bare bilen står noen måneder uten strøm.

Lenke til kommentar
46 minutes ago, Mr.M said:

Ifølge forskriftene/krav hos Statens Vegvesen må biler med hengerfeste greie bakkestart med oppgitt vekt, fra stillestående. f.eks fra kø/stopp i en bratt tunnel. Hvor mye "hjelper" bremsen fremover da?
Jeg vet for lite om virkemåten på elbil-motorer til å hevde bombastisk at det er forskjell på flatmark vs bakkestart, men med en liten bensin/diesel motor kan man alltids kravle seg opp på et lavt gir.

Bare å lese deg opp på virkemåten til en elmotor da, for du har litt å lære.

Den er utrolig mye mere egnet til å ta bakkestart med henger enn noenslags fossilmotor med girkasse. Deaktiverer man antispinn på en Model S f.eks så gjør man ikke annet enn å spøle. Er helt sinnsykt moment fra 0km/t.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
liehen skrev (10 timer siden):

Synes det er dyrt nok jeg.. Rundt 7.500,- for pakkepris hos kjøreskole + 1.200 - 1300 til trafikkstasjonen. Med B-96 kommer man litt billigere unna og slipper oppkjøring, men Model X er jo tung...

Jeg betalte rundt 7500,- til sammen for alt (inkl. gebyr for nytt førerkort). Drøye 6000,- til kjøreskolen mener jeg å huske. Snaue 3 år siden dette.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Jeg betalte rundt 7500,- til sammen for alt (inkl. gebyr for nytt førerkort). Drøye 6000,- til kjøreskolen mener jeg å huske. Snaue 3 år siden dette.

Varierer sikkert litt fra sted til sted, men her i området lå det på rundt 7.500,- de stedene jeg sjekket (+ gebyrene til trafikkstasjonen).

Lenke til kommentar
Just now, Nimrad said:

Begynner vel kanskje å bli litt offtopic dette, men om man da tar B96, kan man i ettertid bare ta oppkjøringen for å få BE? Sånn som det ser ut for meg er teori og praksis i forkant helt lik, med kun oppkjøringen i slutten som forskjellen?

Er vel kun selve oppkjøringen som er forsjellen ja. Den er forøvrig veldig enkel og ser ingen grunn til å ikke bare ta den når man først er i gang (med unntak av pris da)

Selv fikk jeg dekket BE av jobben da vi har en traktor det var behov for at jeg måtte kjøre der. Man kan alltids spørre på jobben sin om man har noe slikt grunnlag for å få den dekket.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Er vel kun selve oppkjøringen som er forsjellen ja. Den er forøvrig veldig enkel og ser ingen grunn til å ikke bare ta den når man først er i gang (med unntak av pris da)

Det er jo prisen det står på ja. Ser ikke for meg noe behov for BE over B96 egentlig. Jeg er ferdig med belegningsstein og tyngre bør, så det er jo kun møbler, IKEA, flytting o.l. jeg trenger henger til.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Nimrad said:

Det er jo prisen det står på ja. Ser ikke for meg noe behov for BE over B96 egentlig. Jeg er ferdig med belegningsstein og tyngre bør, så det er jo kun møbler, IKEA, flytting o.l. jeg trenger henger til.

Får man traktor med B96? Prøvde å google litt men sto lite. Det ser jo bedre ut på CV'en om ikke annet så kan jo forsvare prisen på oppkjøring når man skal ta hengerlappen.

Men litt on topic: Elbiler er fantastisk å trekke henger med. Har bare prøvd med Model 3 og en stor varehenger men man merker knapt på akselerasjon at man har henger på. Ble nesten redd for draget når man gav på. Det at bilen er tung i utgangspunktet hjelper også på stabiliteten.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (58 minutter siden):

Får man traktor med B96? Prøvde å google litt men sto lite. Det ser jo bedre ut på CV'en om ikke annet så kan jo forsvare prisen på oppkjøring når man skal ta hengerlappen.

Men litt on topic: Elbiler er fantastisk å trekke henger med. Har bare prøvd med Model 3 og en stor varehenger men man merker knapt på akselerasjon at man har henger på. Ble nesten redd for draget når man gav på. Det at bilen er tung i utgangspunktet hjelper også på stabiliteten.

B96 er i realiteten gamle B, men der man kan kjøre bil som har maks 3,5 tonn tillatt totalvekt, og kan beregne de 750 kg som går over i tilhengerlasten, selv om denne er over 750 kg.

For å eksemplisere. Med en TMX som veier 2 497 kg i egenvekt, 2 572 kg inkludert sjåfør, og totalvekt 3 120,- kg, vil du med bare B kunne trekke henger på maks 750 kg med/uten brems. Dette fordi tillatt totalvekt er så høy at du eller ville kommet over grensen på 3 500 kg.

Med B96 å vil du nå kunne trekke en henger med brems opp til  1130 kg, som da er 4250 kg - 3120 kg. Grensen ville altså vært bil opp til 3500 kg+750 kg henger slik som i B, men her får du altså lov å trekke henger med tillegg for den totalvekta som er under 3500 kg. Du får altså legge på 380 kg som er differansen.

Dette er i realiteten det du kunne gjøre med vanlig personbil når vi bare hadde B og BE å forholde oss til, men ble altså en skjerpelse på. Derfor innførte man B96 som en mulighet for de som allerede eide tung bil og tung henger.

Utenom det med tilhenger, så er altså B og B96 identiske, slik at du får fremdeles T i førerkortet om du kjører direkte opp til B96. Det krever dog at du tar opplæringen til B og de obligatoriske tilleggene for B96 før du tar førerprøven. Om du ønsker det, kan du selvsagt be om å få ta test for BE når du først tar førerkortet for B/B96, og har de nødvendige kursene og praksisen.

NB! Du må ha bil med krok + tilhenger tilgjengelig for å få tatt de sammen, og selvsagt bestilt time for å ta begge deler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Nimrad said:

Det er jo prisen det står på ja. Ser ikke for meg noe behov for BE over B96 egentlig. Jeg er ferdig med belegningsstein og tyngre bør, så det er jo kun møbler, IKEA, flytting o.l. jeg trenger henger til.

Problemet er at man fort er over 3,5 tonn totalvekt med en tung elbil og en relativt normal varehenger. Selv trenger jeg hengerfeste bl.a. til båt og henger med totalvekt 1.000 kg.

Lenke til kommentar
liehen skrev (11 minutter siden):

Problemet er at man fort er over 3,5 tonn totalvekt med en tung elbil og en relativt normal varehenger. Selv trenger jeg hengerfeste bl.a. til båt og henger med totalvekt 1.000 kg.

Hvis Model X har totalvekt 3120, så skal du vel ha en ganske svær elbil for å overstige 3500?

Lenke til kommentar
liehen skrev (23 timer siden):

Synes det er dyrt nok jeg.. Rundt 7.500,- for pakkepris hos kjøreskole + 1.200 - 1300 til trafikkstasjonen. Med B-96 kommer man litt billigere unna og slipper oppkjøring, men Model X er jo tung...

Tok det som et utlegg i forbindelse med bilholdet. Men tror jeg totalt sett endte litt nord for kr. 5000,-. Ikke fullt så mye som kr. 7.500,-.

Selv valgte jeg BE da jeg syns det ble litt dumt å ta alt obligatorisk for B96 for så bare å mangle en oppkjøring for å få full klasse BE.

Nimrad skrev (4 timer siden):

Hvis Model X har totalvekt 3120, så skal du vel ha en ganske svær elbil for å overstige 3500?

Model X'en min har følgende vekt:
Egenvekt: 2 352 kg
Egenvekt med fører: 2 427 kg
Tillatt totalvekt: 2 985 kg

Henger:
Maksvekt tilhenger m/brems: 2 250 kg
Maksvekt tilhenger u/brems: 750 kg

Off topic:
Og til deg som lurte om dette med klasse T. Jeg ble fortalt etter jeg hadde lastsikringskurset at nå var kravene for klasse T oppfylt. Så man trenger faktisk kun lastsikringskurset og klasse B for å oppnå klasse T.

Endret av CaZpeR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Nimrad said:

Hvis Model X har totalvekt 3120, så skal du vel ha en ganske svær elbil for å overstige 3500?

Synes ikke det. En Jaguar I-Pace har tillatt totalvekt 2.670 kg. Altså ville man med en henger med totalvekt på bare 1000 kg være over 3,5 tonn (dersom den kunne trekt henger på over 750 kg). Jaguar I-Pace er jo ikke spesielt stor og Ford'en er på samme nivå ift. vekt/størrelse. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...