Gå til innhold

Fords første elbil blir en SUV med 600 km rekkevidde og hengerfeste


Anbefalte innlegg

CaZpeR skrev (1 time siden):

Tok det som et utlegg i forbindelse med bilholdet. Men tror jeg totalt sett endte litt nord for kr. 5000,-. Ikke fullt så mye som kr. 7.500,-.

Selv valgte jeg BE da jeg syns det ble litt dumt å ta alt obligatorisk for B96 for så bare å mangle en oppkjøring for å få full klasse BE.

Model X'en min har følgende vekt:
Egenvekt: 2 352 kg
Egenvekt med fører: 2 427 kg
Tillatt totalvekt: 2 985 kg

Henger:
Maksvekt tilhenger m/brems: 2 250 kg
Maksvekt tilhenger u/brems: 750 kg

Off topic:
Og til deg som lurte om dette med klasse T. Jeg ble fortalt etter jeg hadde lastsikringskurset at nå var kravene for klasse T oppfylt. Så man trenger faktisk kun lastsikringskurset og klasse B for å oppnå klasse T.

Jeg sjekket en TMX p100D på Finn, og så gikk på kjøretøyopplysninger. Der fikk jeg tallene for vekt. Tok den, da jeg regnet med det var den tyngste utgaven, som også gav en mest effekt av å gå opp i førerkortklasse for tilhenger.

Og helt enig i at det er dumt å ta kurset, og så ikke ta testen. Værste som skjer om du ikke består, er at du taper gebyrene for prøven og leie av bil/henger. Man vil uansett få B96 om man ikke består testen (utrolig nok), men så er det uansett merkelig å kunne få den uten prøve.

Angående traktorlappen, så utgikk jeg fra egen lapp som tilsier at jeg fikk T med B, men ser nå jeg har fått kode 142 bak, siden jeg ikke har BE eller B96. Reglene er rimelig innfløkt beskrevet for enkelte av disse kodene.

Føler selv jeg er flink til å tolke tekst, men må innrømme at her slet jeg også litt med å skjønne hvilke begrensninger jeg må forholde meg til, men må vel gå opp til BE for å kunne dra på de tyngste motorredskapene/tilhengerne. Hastighetsbegrensningene gjelder ikke meg, men maksvekt på selve traktoren/motorredskapet er 7 500 kg. Om motorredskap er tyngre, må det ha maksfart 50 km/t om jeg ikke skaffer meg BE.

https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Traktor+(klasse+T)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
liehen skrev (43 minutter siden):

Synes ikke det. En Jaguar I-Pace har tillatt totalvekt 2.670 kg. Altså ville man med en henger med totalvekt på bare 1000 kg være over 3,5 tonn (dersom den kunne trekt henger på over 750 kg). Jaguar I-Pace er jo ikke spesielt stor og Ford'en er på samme nivå ift. vekt/størrelse. 

Med Jaguaren kan du da dra henger på 1580kg med B96 hvis bilen tillater det? Og med TMX kan du dra 1265? Synes det virker nok jeg altså.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (47 minutter siden):

Jeg sjekket en TMX p100D på Finn, og så gikk på kjøretøyopplysninger. Der fikk jeg tallene for vekt. Tok den, da jeg regnet med det var den tyngste utgaven, som også gav en mest effekt av å gå opp i førerkortklasse for tilhenger.

Hvis jeg ikke tar feil så er ikke lov å dra like mye med performance-modellen? Hørte hvertfall det var slik med TM3

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Jeg sjekket en TMX p100D på Finn, og så gikk på kjøretøyopplysninger. Der fikk jeg tallene for vekt. Tok den, da jeg regnet med det var den tyngste utgaven, som også gav en mest effekt av å gå opp i førerkortklasse for tilhenger.

Og helt enig i at det er dumt å ta kurset, og så ikke ta testen. Værste som skjer om du ikke består, er at du taper gebyrene for prøven og leie av bil/henger. Man vil uansett få B96 om man ikke består testen (utrolig nok), men så er det uansett merkelig å kunne få den uten prøve.

Angående traktorlappen, så utgikk jeg fra egen lapp som tilsier at jeg fikk T med B, men ser nå jeg har fått kode 142 bak, siden jeg ikke har BE eller B96. Reglene er rimelig innfløkt beskrevet for enkelte av disse kodene.

Føler selv jeg er flink til å tolke tekst, men må innrømme at her slet jeg også litt med å skjønne hvilke begrensninger jeg må forholde meg til, men må vel gå opp til BE for å kunne dra på de tyngste motorredskapene/tilhengerne. Hastighetsbegrensningene gjelder ikke meg, men maksvekt på selve traktoren/motorredskapet er 7 500 kg. Om motorredskap er tyngre, må det ha maksfart 50 km/t om jeg ikke skaffer meg BE.

https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Traktor+(klasse+T)

Hører med historien at jeg har en X 75D. Så er jo naturlig en lavere vekt på den da den har mindre batteri.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (57 minutter siden):

Hvis jeg ikke tar feil så er ikke lov å dra like mye med performance-modellen? Hørte hvertfall det var slik med TM3

Nei, det tror jeg ikke stemmer. TMX har vært godkjent for 2 250 for alle modeller etter det jeg kjenner til, men bilens vekt, som sikkert varierer også etter setekonfigurasjon, vil påvirke hvor mye du kan dra med B96. Med BE så er det altså bilens tillate hengervekt og hengerens faktiske vekt som avgjør, i tillegg til endringen fra 19.01.2013 som begrenser hengerens totalvekt til 3 500 kg

 De som har tatt BE før denne datoen trenger ikke tenke på totalvekten annet enn om det begrenser faktisk vekt, mens de som har tatt lappen da eller senere kan maks bruke henger med tillatt totalvekt opp til 3 500 kg.

Lenke til kommentar
CaZpeR skrev (9 minutter siden):

Hører med historien at jeg har en X 75D. Så er jo naturlig en lavere vekt på den da den har mindre batteri.

Ja, både det og setekonfigurasjon har jo påvirkning på vekten, som da igjen begrenser forskjellig på hvor mange av de 2 250 kg man kan utnytte. Og det er først og fremst totalvekten på hengeren som begrenser, da man sjeldent fyller henger så full at det blir faktisk vekt som går opp i det tallet. Det er forsåvidt enda et poeng for hvorfor man bør ta prøven og derved få BE fremfor B96.

 

Se forøvrig mitt nyeste svar til Nimrad rett over.

Lenke til kommentar
15 hours ago, Nimrad said:

Med Jaguaren kan du da dra henger på 1580kg med B96 hvis bilen tillater det? Og med TMX kan du dra 1265? Synes det virker nok jeg altså.

Poenget var hva du kunne dra med vanlig klasse B, disse elbilene i familiebilklassen må du ha mer enn klasse B for å dra en relativt normal vare-/båthenger med. Da er du begrenset til samlet totalvekt 3,5 tonn for bil og henger :)

Lenke til kommentar
liehen skrev (Akkurat nå):

Poenget var hva du kunne dra med vanlig klasse B, disse elbilene i familiebilklassen må du ha mer enn klasse B for å dra en relativt normal vare-/båthenger med. Da er du begrenset til samlet totalvekt 3,5 tonn for bil og henger :)

Ja, da forstår jeg. Jeg snakket egentlig bare om forskjellen mellom B96 og BE. da jeg ikke ser behovet for BE fremfor B96 for meg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...