Jump to content
Redaksjonen.

Bare 40 prosent av bilkjøpere vurderer elbil – langt unna nasjonale ambisjoner

Recommended Posts

Ikkje så veldig overraskande.

 

For min eigen del så er det jobben med å få etablert ladeplass i sameiget, i tillegg til at det er få parkeringsplassar der eg kan få lade medan eg parkerer som er største ankepunktet mot rein elbil.

 

Nettverket for fosilt drivstoff er enkelt og greit betre utbygd og meir effektiv ved at ein kan svinge innom ein bensinstasjon og innan få minutt få full tank.

 

Rekkevidda bekymrer meg forholdsvis lite, då mesteparten av køyringa er over relativt korte avstandar, men eg vil ikkje ha elbil utan å ha ladeplass heime.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Annonse

I stedet for å se seg blind på et vilkårlig virkemiddel som elbil bør myndighetene få øynene opp for andre og mer effektive tiltak for å få ned bilparkens gjennomsnittlige CO2-utslipp.

 

Det kommer nå en flom av ladehybrider med lave utslipp. For eksempel bensinhybriden BMW X5 og dieselhybriden Mercedes E-klasse som begge har et CO2-utlipp på under halvparten av EUs 95-gramskrav.

 

Siden disse ladehybridene eliminerer alle de problemstillingene som får folk til å rynke på nesen av elbiler så kan med moderate incentiver få gjennomført raske utslippskutt. Mye bedre enn å videreføre et drakonisk og regressivt avgiftsregime for å tvinge folk over på glorifiserte pendlerbiler som bare de mest tålmodige vil bruke på langtur.

 

Tyskland innfører nå subsider. For elbiler kan man maksimalt få €6000 i støtte, for ladehybrider får man €4500 som er kun €1500 mindre. Et fornuftig regime som Norge bør se nøyere på.

Edited by uname -l
  • Like 3

Share this post


Link to post

"bare" 40%  ?

 

synes det virker overdrevent skyhøyt, og tviler på om det er reelle kjøpere, eller en god del av typen "vil ikke utelukke elbil en gang i fremtiden" (men nå har jeg ikke råd)

 

Det er vel også en tendens til at folk når de blir spurt, vil fremstå som trendy, følge med i tiden, osv.

 

Det reelle tallet er kanskje 15%

  • Like 1

Share this post


Link to post

I stedet for å se seg blind på et vilkårlig virkemiddel som elbil bør myndighetene få øynene opp for andre og mer effektive tiltak for å få ned bilparkens gjennomsnittlige CO2-utslipp.

 

Det kommer nå en flom av ladehybrider med lave utslipp. For eksempel bensinhybriden BMW X5 og dieselhybriden Mercedes E-klasse som begge har et CO2-utlipp på under halvparten av EUs 95-gramskrav.

 

Siden disse ladehybridene eliminerer alle de problemstillingene som får folk til å rynke på nesen av elbiler så kan med moderate incentiver få gjennomført raske utslippskutt. Mye bedre enn å videreføre et drakonisk og regressivt avgiftsregime for å tvinge folk over på glorifiserte pendlerbiler som bare de mest tålmodige vil bruke på langtur.

 

Tyskland innfører nå subsider. For elbiler kan man maksimalt få €6000 i støtte, for ladehybrider får man €4500 som er kun €1500 mindre. Et fornuftig regime som Norge bør se nøyere på.

 

Utslippene MÅ til 0 innen 2050. Det må være målet. Evt littegrann utslippskutt fra hybrider av størrelsesorden du nevner er som å pisse i havet... det er også bruken av elbiler i dag, MEN, elbilene er også del av en omstilling av samfunnet til utslippsfritt. Det er ikke hybridene.

 

Det er ombygging av infrastruktur og samfunn som er målet, ikke utslippskuttene per kg.

 

Når en er helt nødt til å ned i 0 utslipp så hjelper ikke prosentvise reduksjoner.

  • Like 5

Share this post


Link to post

I stedet for å se seg blind på et vilkårlig virkemiddel som elbil bør myndighetene få øynene opp for andre og mer effektive tiltak for å få ned bilparkens gjennomsnittlige CO2-utslipp.

 

Det kommer nå en flom av ladehybrider med lave utslipp. For eksempel bensinhybriden BMW X5 og dieselhybriden Mercedes E-klasse som begge har et CO2-utlipp på under halvparten av EUs 95-gramskrav.

 

Siden disse ladehybridene eliminerer alle de problemstillingene som får folk til å rynke på nesen av elbiler så kan med moderate incentiver få gjennomført raske utslippskutt. Mye bedre enn å videreføre et drakonisk og regressivt avgiftsregime for å tvinge folk over på glorifiserte pendlerbiler som bare de mest tålmodige vil bruke på langtur.

 

Tyskland innfører nå subsider. For elbiler kan man maksimalt få €6000 i støtte, for ladehybrider får man €4500 som er kun €1500 mindre. Et fornuftig regime som Norge bør se nøyere på.

 

Det er da avgiftskutt på hybrid også? 

  • Like 2

Share this post


Link to post

"bare" 40%  ?

 

synes det virker overdrevent skyhøyt, og tviler på om det er reelle kjøpere, eller en god del av typen "vil ikke utelukke elbil en gang i fremtiden" (men nå har jeg ikke råd)

 

Det er vel også en tendens til at folk når de blir spurt, vil fremstå som trendy, følge med i tiden, osv.

 

Det reelle tallet er kanskje 15%

 

Basert på? 

 

Salget av elbiler i Juli i år utgjorde over 50%. Altså langt nærmere det som kommer frem i undersøkelsen enn dine estimater. Og det kommer jo nye modeller på rullende løp fremover som vill gjøre det enklere for folk å velge elbil. 

  • Like 8

Share this post


Link to post

I stedet for å se seg blind på et vilkårlig virkemiddel som elbil bør myndighetene få øynene opp for andre og mer effektive tiltak for å få ned bilparkens gjennomsnittlige CO2-utslipp.

 

Det kommer nå en flom av ladehybrider med lave utslipp. For eksempel bensinhybriden BMW X5 og dieselhybriden Mercedes E-klasse som begge har et CO2-utlipp på under halvparten av EUs 95-gramskrav.

 

Siden disse ladehybridene eliminerer alle de problemstillingene som får folk til å rynke på nesen av elbiler så kan med moderate incentiver få gjennomført raske utslippskutt. Mye bedre enn å videreføre et drakonisk og regressivt avgiftsregime for å tvinge folk over på glorifiserte pendlerbiler som bare de mest tålmodige vil bruke på langtur.

 

"Ladeproblematikken", som i all hovedsak gjelder de uten fast parkeringsplass, vil fortsatt være der med ladehybrid. Og kan du ikke lade de - hvor på skalaen er forbruket på en hybridbil da??
  • Like 7

Share this post


Link to post

Når en er helt nødt til å ned i 0 utslipp så hjelper ikke prosentvise reduksjoner.

Da kan vi heller ikke ha elektriske biler siden det alltid vil være CO2-utslipp forbundet med produksjon og drift.

 

Å fullstendig avvise en reduskjon på 70% fordi det ikke er 100%, vil være mer til skade enn nytte for miljøet.

  • Like 4

Share this post


Link to post

"Ladeproblematikken", som i all hovedsak gjelder de uten fast parkeringsplass, vil fortsatt være der med ladehybrid. Og kan du ikke lade de - hvor på skalaen er forbruket på en hybridbil da??

Nei, det å kunne lade hjemme er bare ett av de praktiske problemene med elbil.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Utslippene MÅ til 0 innen 2050. Det må være målet. Evt littegrann utslippskutt fra hybrider av størrelsesorden du nevner er som å pisse i havet... det er også bruken av elbiler i dag, MEN, elbilene er også del av en omstilling av samfunnet til utslippsfritt. Det er ikke hybridene.

 

Det er ombygging av infrastruktur og samfunn som er målet, ikke utslippskuttene per kg.

 

Når en er helt nødt til å ned i 0 utslipp så hjelper ikke prosentvise reduksjoner.

 

Det er enkelt å nå null utslipp:

  1. Ingen ny smarttelefon.
  2. Ingen klær produsert utenfor fylket (håper du er flink til å strikke og hekle).
  3. Ingen bil.
  4. Ingen matvarer produsert utenfor fylket (håper du liker grøt og potet).
  5. Massivt befolkningsfall i nordlige fylker ettersom de ikke lengre vil ha mat.

Høres det greit ut?

Eller mente du at vi i Norge må kutte utslippene, men utslipp i andre land er greit?

  • Like 5

Share this post


Link to post

At folk nå i større grad vurderer ladbare hybrider i stedet for rene elbiler tror jeg skyldes:

1. Massiv kampanje mot hvor ille det er å produsere batterier, særlig store batterier (barnearbeid, slaver, CO2-utslipp, Kina-råvarer etc).

2. Offentlige hurtigladere skremmer folk fra å kjøpe rene elbiler ment for langkjøring. Dvs. ofte nedetid, tregere lading enn skrytetallene, usikkert rundt hvor oppskrytt rekkeviddetallene er.

 

Det finnes tiltak mot begge ankepunktene: 1. Gravende journalistikk om faktiske forhold og utbredelsen av det, samt sammenligning med olje-alternativet. I tillegg bør det rettes stort fokus på å få bukt med de reelle problemene. 2. Forbedre oppetiden på hurtigladerne og live oppdaterte ladekart. Få skikkelige reelle tall for ladehastighet.

  • Like 5

Share this post


Link to post

Målet bør ikke være å få folk til å kjøpe og bruke elbiler, men heller å minimere kjøp og bruk av eksosbiler. Og til det er elbiler ett av mange virkemidler. 25 % sier de ikke planlegger å kjøpe noen bil. 60 % av 75 % sier altså de planlegger å kjøpe en eksosbil, dvs. at henholdsvis 45 % og 30 % planlegger å kjøpe eksosbil (inkl. hybrid) eller elbil. 45 % er fortsatt altfor mange, like fullt planlegger folk flest ikke å kjøpe eksosbil hvis vi skal tro denne undersøkelsen.

Pål Jensen

  • Like 2

Share this post


Link to post

Basert på? 

 

Salget av elbiler i Juli i år utgjorde over 50%. Altså langt nærmere det som kommer frem i undersøkelsen enn dine estimater. Og det kommer jo nye modeller på rullende løp fremover som vill gjøre det enklere for folk å velge elbil. 

 

vi tolker vel undersøkelsen ulikt.

 

lengre versjon av samme artikkel ble postet i annen tråd

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/11/10/195624815/faerre-enn-1-av-3-vurderer-elbil-som-sin-neste-bil-litt-skuffende

 

jeg mener at å indirekte "ikke utelukke" ikke er det samme som "kommer til" (å kjøpe) når man spør et tilfeldig utvalg av befolkning.

 

Men uansett hvem som har rett, hvis 40% stemmer, -hvordan kan det tolkes som dårlig? I enhver annen markedssituasjon ville vel "40%" tolkes som strålende?

Share this post


Link to post

vi tolker vel undersøkelsen ulikt.

 

lengre versjon av samme artikkel ble postet i annen tråd

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/11/10/195624815/faerre-enn-1-av-3-vurderer-elbil-som-sin-neste-bil-litt-skuffende

 

jeg mener at å indirekte "ikke utelukke" ikke er det samme som "kommer til" (å kjøpe) når man spør et tilfeldig utvalg av befolkning.

 

Men uansett hvem som har rett, hvis 40% stemmer, -hvordan kan det tolkes som dårlig? I enhver annen markedssituasjon ville vel "40%" tolkes som strålende?

 

I og med at det er under dagens situasjon, så kan en vell fint si at det er dårlig? 

  • Like 2

Share this post


Link to post

Men uansett hvem som har rett, hvis 40% stemmer, -hvordan kan det tolkes som dårlig? I enhver annen markedssituasjon ville vel "40%" tolkes som strålende?

Det er sant, men målet er 100% og undersøkelsen viser da at man må "overbevise" 60% av befolkningen om at de tar feil og egentlig ønsker seg en elbil. Og alle vet hva det innebærer.

Edited by uname -l
  • Like 1

Share this post


Link to post

Markedet begynner vel å bli mettet med småbiler, som kun er en dårlig erstatning for bussen?

Det blir nok mer fart i sakene, når vettugt prisede modeller, som kan trekke tilhenger, og ellers har kapasitet til å kunne bli den ene bilen en har behov for.

En annen ting, er at diesel, bensin og gass vil bli produsert, så lenge vi ellers tar opp olje til andre produkter, og disse fraksjonene destillere ut av råoljen.

Det blir som å nyttegjøre seg av hele grisen, når den slaktes.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Spørsmålet som stilles: "Dersom du har bil i dag, regner du med å erstatte denne bilen en gang og i så fall med hva?»

 

Hvilken bil er Norges mest kjøpte gjennom året? Jo det er faktisk en bruktbil. Ca 500.000 bruktbiler selges per år og ca 150.000 nybiler. Av bruktbilene er bare en forsvinnende liten andel elbiler. Statistikken tilsier altså at når folk skal ha "ny" bil så velger 77% en bruktbil (som svært sjelden er en elbil!).

 

Gitt at 650.000 får "ny" bil hvert år og 40% satser på en elbil neste gang, så vil det utgjøre 260.000 elbiler per år. Hvilket jo er oppløftende!

 

For den øvre middelklasse er "ny" bil kun å forstå som en fabrikkny bil. For folk flest er fabrikkny bil unntaket når de skifter ut sin bil.

 

Min konklusjon: Denne undersøkelsen er så lite intelligent at den sier ingenting om hvilke planer de har som vil skifte ut sin nåværende bil med en NY bil!

  • Like 7

Share this post


Link to post

Det har vore få elbiler i markedet sammenligna med etterspørselen, men den situasjonen har endra seg. No kan mange merker levere elbil på dagen, og det blir også gitt prisreduksjoner for å få solgt biler.

I tillegg har 1. gen elbiler stort verditap i bruktmarkedet.

Eg meiner det er bra å auke andelen elbiler i bilparken, men det er tegn som tyder på at den eksplosive veksten dei siste åra er i ferd med å avta

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...