Gå til innhold

Bør en fase ut eller endre subsidiering av elbiler?


frohmage

Anbefalte innlegg

Det norske avgiftssystemet er reine godtebutikken for politikere med hjertesaker å finansiere. Det blir mye bra stand-up materiale av slikt. Sukkeravgift på lettbrus lizm?

 

Akkurat derfor er måten vi subsidierer elbil på feil i mine øyne. En som bruker alle pengene sine på mat betaler en større del av forbruket sitt i avgifter enn en som i tillegg kjøper elbil til en mill.

 

Supert tiltak i starten, for all del, men nå er det på tide å fase ut subsidiene på et vis, eller gjøre om på de. Kanskje legge mva på elbil, og heller gi 50.000 i støtte i første omgang.

 

Endret av Øystein
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat derfor er måten vi subsidierer elbil på feil i mine øyne. En som bruker alle pengene sine på mat betaler en større del av forbruket sitt i avgifter enn en som i tillegg kjøper elbil til en mill.

 

Supert tiltak i starten, for all del, men nå er det på tide å fase ut subsidiene på et vis, eller gjøre om på de. Kanskje legge mva på elbil, og heller gi 50.000 i støtte i første omgang.

Jeg er spesielt glad i enkelheten i elbilstøtten. Bare null avgifter, ingen komplekse formler om batteristørrelse, ladehastighet, effektivitet, pris og fanden og hans oldemor. Som skal betales inn og så søkes om å få tilbake, korrekt utfylt i 3 eksemplarer, stemplet og levert til 4 instanser, som alle kan komme med innsigelser..

 

Det hadde vært greit for meg å innføre en flat elbilmoms som startet på 3% og økte med et par prosent i året til den nådde vanlig nivå men det krasjer muligens med en EU-regel om antall MVA-satser? Kanskje en 'generell bilavgift' til erstatning for MVA hadde vært tingen? Hvor elbiler får X% mens biler med forbrenningsmotor får X+25%. Så starter X lavt og øker over tid til elbiler blir normalisert avgiftsmessig. Ser ingen grunn til noensinne å la biler med forbrenningsmotor få like lave avgifter som elbiler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser ingen grunn til noensinne å la biler med forbrenningsmotor få like lave avgifter som elbiler.

 

Vel, ICE-kjøretøyer betaler jo avgifter for bruken via drivstoffavgifter, mens bruk av elbiler øker strømprisen for alle. Det som er meningsløst er som nevnt at det er høyere avgifter på gulrøtter, sko og sykler enn på elbiler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vel, ICE-kjøretøyer betaler jo avgifter for bruken via drivstoffavgifter, mens bruk av elbiler øker strømprisen for alle. Det som er meningsløst er som nevnt at det er høyere avgifter på gulrøtter, sko og sykler enn på elbiler.

 

Ca. 60% av bensinprisen er avgifter. 

Ca. 50% av dieselprisen er avgifter. 

Ca. 40% av strømprisen er avgifter. 

 

Forskjellen er altså ikke veldig stor. 

 

Bruk av bensin- og dieselbiler øker selvsagt også prisen for alle. Jo høyere etterspørsel, jo høyere pris. Om verden plutselig kuttet oljeforbruket med 20% ville oljeprisen falt som en stein. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ca. 60% av bensinprisen er avgifter. 

Ca. 50% av dieselprisen er avgifter. 

Ca. 40% av strømprisen er avgifter. 

 

Forskjellen er altså ikke veldig stor.

Dette er en temmelig misvisende sammenligning. Regn om til totalbeløp og sammenlign igjen. Prosenter er bare meningsfyllt om startkostnaden var sammenlignbar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, ICE-kjøretøyer betaler jo avgifter for bruken via drivstoffavgifter, mens bruk av elbiler øker strømprisen for alle. Det som er meningsløst er som nevnt at det er høyere avgifter på gulrøtter, sko og sykler enn på elbiler.

For hvem har prisen økt på grunn av elbiler? Og gjerne oppfør dette i en passende tråd. Evt hvor mye har det økt pga model 3?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ca. 60% av bensinprisen er avgifter. 

Ca. 50% av dieselprisen er avgifter. 

Ca. 40% av strømprisen er avgifter. 

 

Forskjellen er altså ikke veldig stor. 

 

Bruk av bensin- og dieselbiler øker selvsagt også prisen for alle. Jo høyere etterspørsel, jo høyere pris. Om verden plutselig kuttet oljeforbruket med 20% ville oljeprisen falt som en stein.

Ikke bare mangler tallene relevans, de er feil i tillegg.

 

I siste kvartal utgjorde gjennomsnittlig strømpris for husholdninger 112,6 øre.

Av dette var kraftprisen 45,6 øre, nettleie 30,4 øre og avgifter 36,6 øre eller drøyt 32%.

Tallene er hentet fra SSB.

(Jeg har ikke peiling på hva prisene faktisk ligger på, jeg betaler 2294,- i grunnpris pr. år og 1,93kr pr. kWh, av dette utgjør avgifter 0,-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruk av bensin- og dieselbiler øker selvsagt også prisen for alle. Jo høyere etterspørsel, jo høyere pris. Om verden plutselig kuttet oljeforbruket med 20% ville oljeprisen falt som en stein. 

 

Jepp, men nå trenger de fleste strøm for å varme opp boligen sin, uavhengig av om de kjører bil. Svært få bruker oljefyr fortsatt.

 

Jeg forstår at det er farlig å ta opp slike ting i en Teslatråd, men det kan være greit for eierne å forstå at subsidiene koster samfunnet penger, uten at det nødvendigvis er noe galt i det.

 

Den største grunnen til å IKKE kjøpe Tesla slik jeg ser det, er faren for å bli medlem i menigheten, som ser bort fra alle ulemper og problemer med elbil generelt, og Tesla spesielt. Bortsett fra det er det jo kongebiler til bra pris nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke bare mangler tallene relevans, de er feil i tillegg.

 

I siste kvartal utgjorde gjennomsnittlig strømpris for husholdninger 112,6 øre.

Av dette var kraftprisen 45,6 øre, nettleie 30,4 øre og avgifter 36,6 øre eller drøyt 32%.

Tallene er hentet fra SSB.

(Jeg har ikke peiling på hva prisene faktisk ligger på, jeg betaler 2294,- i grunnpris pr. år og 1,93kr pr. kWh, av dette utgjør avgifter 0,-)

Har du link til SSB-tallene? Det ligger avgifter i nettleien også, bl.a CO2-avgift og sertifikatavgift så vidt jeg vet. 

 

Men klart, nå som kraften har blitt en del dyrere vil avgiftene utgjøre prosentvis mindre. Tror utregningen jeg baserte meg på brukte en kraftpris på 32 øre.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en temmelig misvisende sammenligning. Regn om til totalbeløp og sammenlign igjen. Prosenter er bare meningsfyllt om startkostnaden var sammenlignbar.

At elbilene er sparsommelige med drivstoffet kan man vel neppe bruke mot de. Klart avgiftene i kroner blir lavere når forbruket er mye lavere, men det gjelder jo for en Prius mot en Q7 også. Uten at noen mener at Priusen er subsididert av den grunn ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At elbilene er sparsommelige med drivstoffet kan man vel neppe bruke mot de. Klart avgiftene i kroner blir lavere når forbruket er mye lavere, men det gjelder jo for en Prius mot en Q7 også. Uten at noen mener at Priusen er subsididert av den grunn ;)

Jeg bruker ikke avgiftene med eller mot noen, jeg bare påpeker at det er meningsløst å snakke om prosenter av en eller annen arbitrær størrelse når det som betyr noe er absolutttall. Og ja, en prius betaler også mindre avgift enn en Q7, men skulle vi bare lagt prosenter til grunn slik som din fremstilling var, ville man blitt forledet til å tro at de betaler det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår at det er farlig å ta opp slike ting i en Teslatråd, men det kan være greit for eierne å forstå at subsidiene koster samfunnet penger, uten at det nødvendigvis er noe galt i det.

 

Det har ingenting med dette å gjøre. Grunnen til at jeg ber dere finne et annet sted å diskutere dette, er fordi dette er en tråd som er dedikert til å omhandle Model 3 - og kun det. Det er 100-vis av andre tråder og artikler der diskusjonen spores av til Tesla vs Haters - kan vi ikke holde denne tråden fri for sånt? For dette er den eneste tråden hvor vi får en liten pause fra piss som du også kommer med nå, der vi blir omtalt som at vi er "menigheten" osv. 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Enig i at det er off topic, men det var noen andre som nevnte avgifter før meg. Synes likevel det er greit å pirke i menigheten (ja, menigheten) her inne som tror de gjør verden en tjeneste ved å kjøpe Tesla, og at de fortjener mere i avgiftslette enn en som kjører buss eller sykkel til jobben.

Lenke til kommentar

https://www.ssb.no/elkraftpris/

Har du link til SSB-tallene? Det ligger avgifter i nettleien også, bl.a CO2-avgift og sertifikatavgift så vidt jeg vet. 

 

Men klart, nå som kraften har blitt en del dyrere vil avgiftene utgjøre prosentvis mindre. Tror utregningen jeg baserte meg på brukte en kraftpris på 32 øre.

https://www.ssb.no/elkraftpris/

 

Hvis det er feil i tallene til SSB kan du jo informere de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, ICE-kjøretøyer betaler jo avgifter for bruken via drivstoffavgifter, mens bruk av elbiler øker strømprisen for alle. Det som er meningsløst er som nevnt at det er høyere avgifter på gulrøtter, sko og sykler enn på elbiler.

Hva er meningsløst med det? Det er ønsket politikk at vi skal kjøpe elbil i stedet for bil med forbrenningsmotor. Det er lang tradisjon for at avgiftsnivået justeres opp eller ned for å påvirke folks oppførsel. At avgiften for elbil i en periode er null er en naturlig følge av at elbiler enn så lenge er dyrere enn tilsvarende biler med forbrenningsmotor.
Lenke til kommentar

Det er vel ikke et spørsmål om moms kommer, men når.  

 

Det er vel også ganske naivt å ikke tro at el-bilistene en dag også skal ranes for avgifter. De tapte inntektene må dekkes, så enkelt er det - men nå må vel staten finne på en bedre unnskyldning enn "miljøskade". 

Lenke til kommentar

Det hadde vært greit for meg å innføre en flat elbilmoms som startet på 3% og økte med et par prosent i året til den nådde vanlig nivå men det krasjer muligens med en EU-regel om antall MVA-satser? Kanskje en 'generell bilavgift' til erstatning for MVA hadde vært tingen? Hvor elbiler får X% mens biler med forbrenningsmotor får X+25%. Så starter X lavt og øker over tid til elbiler blir normalisert avgiftsmessig. Ser ingen grunn til noensinne å la biler med forbrenningsmotor få like lave avgifter som elbiler.

Nå har man vel en målsetning om at alle biler som selges fra 2025 skal være nullutslippsbiler?

Det vil si at ditt forslag er en fin måte å tappe staten for penger, det vil medføre svært store inntektstap og i realiteten gå utover velferdsstaten.

Det er på høy tid å innføre både mva og andre avgifter på elbiler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...