Gå til innhold

Bør en fase ut eller endre subsidiering av elbiler?


frohmage

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

Kaller du DET for et personangrep så er du for hårsår til å diskutere på nett.

Jeg kaller DET ikke for et personangrep (derfor har jeg heller ikke rapportert det), men det er et greit prinsipp i debatter å prøve å diskutere saken, ikke om noen driver med synsing eller ei.

Så, for å komme oss tilbake på sporet; jeg har forklart hvorfor jeg mener dagens regjering driver en sosialistisk vei-politikk. Nå kan du forklare hvorfor mitt argument er feil/riktig, eller forlate debatten. 

Lenke til kommentar
failern skrev (16 timer siden):

Nå kan du forklare hvorfor mitt argument er feil/riktig, eller forlate debatten. 

Argumentet ditt er ikke et argument, men en feilaktig påstand, som du baserer på din helt personlige definisjon på sosialisme.

Å diskutere basert på slike personlige oppfatninger blir for dumt, så jeg tenker vi avslutter her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Argumentet ditt er ikke et argument, men en feilaktig påstand, som du baserer på din helt personlige definisjon på sosialisme.

Å diskutere basert på slike personlige oppfatninger blir for dumt, så jeg tenker vi avslutter her.

Hmm, dette var da vanskelig. 

Påstanden er altså: jeg må betale for din bilkjøring (eller vice versa). Dvs at samfunnet subsidierer bil-eiere og vei-byggingen. Dette kan ikke være annet enn en sosialistisk politikk. 

At du prøver å avslutte debatten sier meg bare at du ikke har noen gode argument å komme med. 

Lenke til kommentar

Det blir helt feil å snakke om å "redusere subsidiering på elbiler" når dagens ordning bare dreier seg om reduksjon på skatter og avgifter på bilkjøp i Norge.

Å kjøpe bil i Norge har vært rådyrt i flere tiår så hvorfor folk med vettet i  behold ønsker å "redusere subsidiering" er uforståelig for meg.

Men dere må gjerne kjempe for økte skatter og avgifter for min del :D Så kan dere med glede gå inn i 2025 og måtte betale mer enn nødvendig for en ny bil.

Elbilen har vært et klassisk eksempel på hvordan "splitt og hersk" fungerer godt i en navlebeskuende befolkning. Her spiller mange nordmenn rett i lomma på de som vil ha pengene dine.

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fra artikkel i motor.no har jeg disse tallene

https://www.motor.no/artikler/2018/august/slik-er-de-norske-bilavgiftene/

BIlavgifter:  48 milliarder kroner kommer inn til statskassa i 2018.

Veibruksavgift 10,2 milliarder kroner fra diesel og 5,2 milliarder fra bensin.

10,7 milliarder kroner i bompenger i 2017

I tillegg er det ferge billetter og parkering.

Det jeg tenker på er at er om elbiler skal ha alle fordelene så de har nå så vil jo staten etterhvert måtte ta inn disse pengene på andre måter (eller redusere sine utgifter).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (49 minutter siden):

Det jeg tenker på er at er om elbiler skal ha alle fordelene så de har nå så vil jo staten etterhvert måtte ta inn disse pengene på andre måter (eller redusere sine utgifter).

Har du sett denne? 

https://www.dn.no/motor/bilavgifter/elbiler/zero/statens-inntekter-fra-bilsalget-er-halvert-pa-ti-ar-og-det-skyldes-ikke-elbiler/2-1-322665

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Avgifter på tradisjonelle bensin og dieselbiler er omtrent som før. Det er avgifter på spesielt ladbare hybrider i tillegg til elbiler som gjør at statens inntekter går ned og ikke minst kommer til å gå ned de neste årene. I 2026 er det vel ikke stort med inntekter igjen om en ikke gjør endringer.

Edit: Vær også oppmerksom på at den artikkelen fremstår som sterkt villedende.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Hanhijnn said:

Denne 'undersøkelsen' vil jeg klassifisere som sterkt villedende. Den ser bare på engangsavgiften og ignorerer alle andre avgifter knyttet til biler som varierer med biltypen som: Moms, trafikkforsikringsavgift, bompenger og parkeringsavgifter.

Særlig det å ikke ta med moms og trafikkforsikringsavgift gjør denne undersøkelsen til en vits og får meg til å anse det som sannsynlig at dette er gjort for å villede bevisst.  Zero er åpenbart en organisasjon man skal ha begrenset tillit til.

Vi må også kunne kritisere tallene for at de ikke skiller ut og krediterer med miljøgevinst den delen av lettelsene i engangsavgiftene som går til å premiere hybrider og ladehybrider. Disse lettelsene har nok også gitt reduksjon i utslipp. 

Endret av sverreb
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Svein M skrev (På 15.11.2019 den 8.48):

Avgifter på tradisjonelle bensin og dieselbiler er omtrent som før. Det er avgifter på spesielt ladbare hybrider i tillegg til elbiler som gjør at statens inntekter går ned og ikke minst kommer til å gå ned de neste årene. I 2026 er det vel ikke stort med inntekter igjen om en ikke gjør endringer.

Edit: Vær også oppmerksom på at den artikkelen fremstår som sterkt villedende.

Fin påstand, hva er det som er feil med denne påstanden fra dn?

 

Mesteparten skyldes avgiftslettelser for bensin- og dieselbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Fin påstand, hva er det som er feil med denne påstanden fra dn?

 

Mesteparten skyldes avgiftslettelser for bensin- og dieselbiler.

Nedgangen på 8.2 skyldes at det velges fossile-biler med lavere utslipp og dermed lavere avgifter enn før. I all hovedsak skyldes det overgang fra tradisjonelle bensin og dieselbiler til hybrid og ladbare-hybrid biler. Artikkelen skiller bare mellom elbil og de andre. Jeg synes det blir litt feil og ta hybrider og ladbare-hybrider inn under begrepet bensin og dieselbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (2 timer siden):

Nedgangen på 8.2 skyldes at det velges fossile-biler med lavere utslipp og dermed lavere avgifter enn før. I all hovedsak skyldes det overgang fra tradisjonelle bensin og dieselbiler til hybrid og ladbare-hybrid biler. Artikkelen skiller bare mellom elbil og de andre. Jeg synes det blir litt feil og ta hybrider og ladbare-hybrider inn under begrepet bensin og dieselbiler.

Ny påstand.. kjempe bra!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, Salvesen. said:

Fin påstand, hva er det som er feil med denne påstanden fra dn?

 

Mesteparten skyldes avgiftslettelser for bensin- og dieselbiler

Denne påstanden er ikke dokumentert. Artikkelen snakker bare om engangsavgift.

Artikkelens innhold gir ingen begrunnelse for at denne påstanden skulle være riktig.

Og som Svein påpeker: Hvis målet er utslippsreduksjon og ikke elbiler pr. se, må vi se på hvor mye netto reduksjon i utslipp hvi får pr. krone i de forskjellige kategoriene.

Legger vi TØIs tall til grunn om at PHEV kjører 55% elektrisk, og de bare gis  en lettelse (Ikke elliminasjon) av engangsavgiften og ingen andre incentiver som null moms,  bompengereduksjon og reduksjon av trafikkforsikringsavgift, så ser vi konturene av at kanskje lettelsene i de øvrige bilavgiftene også gir oss CO2 utslippsreduksjon som fint kan konkurrere med og kanskje også være mer effektive enn lettelsene for BEV.

2 hours ago, Salvesen. said:

Ny påstand.. kjempe bra!

Usaklig. Kom med noe relevant, ikke bare sleng om deg med innholdsløse kommentarer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...