Gå til innhold

Bør en fase ut eller endre subsidiering av elbiler?


frohmage

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Er vi egentlig det?

 

Fossilbilene blir faset ut etterhvert som drivstoffet blir dyrere

Ikke så lenge siden jeg fylte for 11 kroner literen og nå fyller jeg til 14 kroner literen, noen ganger er jeg heldig og får det nærmere 13 kroner

Kjenner mange som har gått over til elbil på grunn av at de sparer en god del penger, men de har alle en fossilbil for lengre turer

Ja, vi er det. Alt du ser rundt deg er produkt av oljen. 

Lenke til kommentar

Til gjengjeld må de ha faglærte elektrikere for å demontere de?

Normalen er at biler som hugges får den skjebnen fordi de er ferdige, oppbrukt, har store skader ell. jeg tviler vel på at batteriet utgjør noen nevneverdig verdi i såpass gamle og oppbrukte biler..

 

Å demontere batteriene fra karosseriet krever ingen spesiell opplæring. 

 

Selv et batteri som er defekt vil ha en del gode celler og fortsatt kunne gjøre god nytte for seg. Det finnes flere firmaer som har spesialisert seg på å bygge nye batterilagringssystemer av bruke elbilbatterier, f.eks Alternativ Energi i Grimstad.

 

Er batteriet helt gåent har det fortsatt en god verdi som råvare til resirkulering. Akkurat som dagens 12V blybatterier, det hender jo faktisk at større lagre av defekte blybatterier blir stjålet av bander som spesialiserer seg på slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dette tilfellet er det også høyst sannsynlig at elbilene koster mer å registrere enn de faktisk betaler for det, da er det subsidier uansett hvilken definisjon du bruker...

Er registreringsavgiften det beste du har å komme med?

Her er en link til ved hvilke tilfeller du kan få fritak for omregistreringsavgift. Det fremheves at løsningen er automatisk, noe som betyr at statens kostnader per omregistrering i praksis er svært lave. Snakker vi *over* en hundrelapp i subsidier per bil tro?

https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/eierskifte/

 

 

Stort mer patetisk forsøk på hersketeknikk er det lenge siden sist jeg så.

 

Ikke like ille som å insistere på at avgiftsfritak er subsidier.

 

 

Her er en artikkel som diskuterer avgifter kontra subsidier. Forskeren bruker den klassiske subsidiedefinisjonen. Altså at i land med subsidier så *betaler* staten penger til de som kjøper elbil mens her så krever vi høye avgifter fra de som kjøper noe annet.

https://www.motor.no/artikler/2018/august/pisk-viktigere-enn-gulrot-i-det-norske-bilsalget/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 timer siden, frohmage skrev:

Debatten på NRK1 i dag kl. 21.20 handler om subsidieringen av elbiler. I en teaser av programmet nevnes bl.a at dyrt ekstrautstyr som B&O stereoanlegg er momsfritt på elbil. Burde det være sånn?

Alternativet er et detaljert regelverk som prøver å definere hvor dyrt ekstrautstyr kan være før det er 'unødvendig dyrt'.

 

En av de tingene jeg liker best ved dagens regelverk er enkelheten. Elbilavgifter er vel fredet ut stortingsperioden, jeg håper innføring av avgifter bevarer denne enkelheten samtidig som den blir forutsigbar og beholder en solid avgiftsmessig fordel for elbiler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (På 28.10.2019 den 18.09):

Den største grunnen til å IKKE kjøpe Tesla slik jeg ser det, er faren for å bli medlem i menigheten, som ser bort fra alle ulemper og problemer med elbil generelt, og Tesla spesielt. Bortsett fra det er det jo kongebiler til bra pris nå.

Ja hvis du føler at du er tilbøyelig til slike ekstreme holdninger så bør nok avstå fra å kjøpe noen som helst slags bil, og kanskje også vurdere å søke hjelp/behandling for tilstanden. ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Har vi en sosialistisk regjering i Norge??? Det ante jeg ikke. Er virkelig Høyre, FrP og Venstre sosialister altså?

Hva er AP da? Ultra-kommunister?

Færre avgifter og mindre bompenger er definisjonen på sosialisme, ja. 

AP er også sosialister, men det har vel ingenting med saken å gjøre? 

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Ja hvis du føler at du er tilbøyelig til slike ekstreme holdninger så bør nok avstå fra å kjøpe noen som helst slags bil, og kanskje også vurdere å søke hjelp/behandling for tilstanden. ?

Hehe ja, det finnes tilsvarende menigheter blant kjøpere av andre merker også, men de er kanskje ikke like aktive på forumet her. Heldigvis har de fleste Tesla-eiere et litt mere avslappet forhold til bilholdet sitt. Knakende fine biler er det iallefall.

Lenke til kommentar
failern skrev (1 time siden):

Færre avgifter og mindre bompenger er definisjonen på sosialisme, ja.

Virkelig? Hvor har du det fra? Sitat?

Det er den merkeligste definisjonen på sosialisme som jeg har hørt. AP (AvgiftsPartiet) har vel innført (og økt) omtrent alle avgiftene vi har i Norge, og det var vel de som innførte bompenger i sin tid også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Virkelig? Hvor har du det fra? Sitat?

Det er den merkeligste definisjonen på sosialisme som jeg har hørt. AP (AvgiftsPartiet) har vel innført (og økt) omtrent alle avgiftene vi har i Norge, og det var vel de som innførte bompenger i sin tid også.

Sitatet er fra meg.

Når man vil at andre skal betale for sin bilkjøring, så er det per definisjon sosialisme. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Hanhijnn skrev (4 minutter siden):

OK, så det er bare synsing du bedriver. Var det jeg trodde. Takk for bekreftelsen. ?

Til neste gang: prøv å angrip argumentet, ikke personen. ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...