Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse av leiekontrakt.


Karry

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på om det er mulig for meg å bryte kontrakten på hybelen hvor jeg bor på noen måte?

 

Flyttet til Oslo August 2019. Men har lyst å flytte nå, trives ikke her. Hybelen jeg bor i er i helt fin stand, er ingen ting å klage på der. Veldig høy standard hybel. Så kan ikke bruke det mot de for å flytte ut. 

Jeg var så dum at jeg signerte en kontrakt som har ett års binding. Så ser ikke ut som jeg kommer meg bort her i fra før om ett år. 

 

"Denne leieavtale kan sies opp av leietaker med 3 måneders varsel. Leieforholdet kan tidligst sies opp den 31.05.2020 med forannevnte frist." Står det i kontrakten. 

 

Det jeg lurer på er: Kan jeg komme meg ut av denne på noen slags måte?
En kompis sier det er en ulovlig kontrakt at jeg er bundet, men personlig så tror jeg at det er ganske så normal å bli bundet til leiekontrakt. 

 

Jeg tenkte: "Hey jeg kan jo bare bli kasta ut" - Men nei, det funker nok ikke, fordi da må jeg fortsatt betale for hele oppholdet helt til de finne ny leietaker, og det er jeg ikke så keen på! 

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor lenge har du bundet deg til kontrakten? Det er visse regler til et års bindetid om jeg ikke husker feil.

 

Dog mener jeg selv du bare bør stå i det og leie ferdig. Det er noe du burde tenkt på før, og det er grunnen til at utleier ofte har tid på kontrakter, så dem slipper å måtte håndtere useriøse tullete leietagere kontinuerlig.

Lenke til kommentar

Skrev jo der oppe at jeg kan ikke si opp før 31.05.2020 og der etter må jeg enda vente tre månder. 

 

Men ja, jeg var dum som bindet meg selv slik. Derfor jeg spør om d finnes noen utvei, men ser dårlig ut ja.

Må nok bare snakke med utleier. Men det er for ett stort utleieselvskap jeg leier hos, så e sikkert vanskelig. 

Lenke til kommentar

Skrev jo der oppe at jeg kan ikke si opp før 31.05.2020 og der etter må jeg enda vente tre månder.

 

Men ja, jeg var dum som bindet meg selv slik. Derfor jeg spør om d finnes noen utvei, men ser dårlig ut ja.

Må nok bare snakke med utleier. Men det er for ett stort utleieselvskap jeg leier hos, så e sikkert vanskelig.

Hele grunnek utleier har det slikt er sikkerhet, og slippe å ordne masse greier og lete etter nye leietagere.

 

Det du kan gjøre er å snakke med utleier og si du kan finne nye leietagere som kan ta rett over for eksempel. Da blir utfallet for utleier det samme som det er nå, og du får flytte ut, og noen andre har et sted. Så tjener alle 3 parter på dette.

 

Jeg er selv utleier og kan skjønne det er kjipt å ha leietagere noen få uker om gangen så skjønner det godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ordlyden « Denne leieavtale kan sies opp av leietaker med 3 måneders varsel. Leieforholdet kan tidligst sies opp den 31.05.2020 med forannevnte frist.» vil jeg tolke som at man tidligst kan avslutte leieforholdet 31.05.2020 etter å ha sagt opp tre måneder før (i praksis 29.02.2020). I hvert fall er det ikke åpenbart ut fra denne teksten at man tidligst kan varsle oppsigelse 31.05.2020 (med mindre det står noe annet i kontrakten om at bindingstiden er ett år).

 

Jeg regner med[i/] at utleier mener at man først kan varsle oppsigelse 31.05.2020 med utflytting innen 01.09., men her er det valgt en tvetydig formulering, og det kan du utnytte til din fordel. Bare nevner det siden dette spørsmålet har vært oppe i en annen tråd, og det ble da presisert at det er den spesifikke ordlyden i kontrakten som betyr noe.

Lenke til kommentar

Jeg antar at kontrakten din er en tidsubestemt kontrakt med et minimum av leietid (du skriver 1 år), dette er lovlig jf husleieloven §9-4. De reglene Darkbill tenker på vil jeg tro er for 1 års tidsbestemte kontrakter. Kontrakten er tidsbestemt hvis opphørstidspunktet står i kontrakten.

 

"Leieforholdet kan tidligst sies opp den 31.05.2020 med forannevnte frist" kan enten bety at leiekontrakten opphører 31.05.2020 forutsatt at det er gitt 3 mnd varsel (slik som Tomahawk skriver, senest 29.02.2020). Eller at oppsigelse først kan gis 31.05.2020, med 3 mnd etterfølgende oppsigelsesfrist. Jeg mener det andre tolkningsalternativet er det mest nærliggende siden du selv sier det er 1 års bindingstid. Når du startet å leie i August 2019 så er det mest naturlig å tolke det slik at kontraktsforholdet varer minst fram til August 2020. Når dèt er sagt, så er det litt merkelig å sette fristen til 31.05.2020 hvis meningen var å la leieforholdet vare ut August. Det hadde nemlig holdt å skrive 01.05.2020. Dette kan bero på en misforståelse fra utleier, eller så kan det være slik at det første tolkningsalternativet det riktige. Uklare kontraktsvilkår tolkes til ugunst for den som lagde vilkåret hvis man ikke har løst tolkningsspørsmålet etter de alminnelige tolkningsmomentene. 

 

Du kan komme ut av kontrakten ved å si til utleier hvorfor du ønsker å avslutte leieforholdet, samt at du kan tilby å ordne alt det administrative ved å skaffe en ny leietaker. 

 

Et annet alternativ er at dere avtaler at du framleier  jf husll §7-2 fram til 31.05.2020 (evt ut Aug mnd). Dette er nesten det samme, men her består ditt kontraktsforhold fram til 31.05.2020, og du må selv lage en leieavtale med den du framleier til. Er feks fremleieren en dårlig betaler er det du som bærer risikoen og bryet med dette.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg antar at kontrakten din er en tidsubestemt kontrakt med et minimum av leietid (du skriver 1 år), dette er lovlig jf husleieloven §9-4. De reglene Darkbill tenker på vil jeg tro er for 1 års tidsbestemte kontrakter. Kontrakten er tidsbestemt hvis opphørstidspunktet står i kontrakten.

 

"Leieforholdet kan tidligst sies opp den 31.05.2020 med forannevnte frist" kan enten bety at leiekontrakten opphører 31.05.2020 forutsatt at det er gitt 3 mnd varsel (slik som Tomahawk skriver, senest 29.02.2020). Eller at oppsigelse først kan gis 31.05.2020, med 3 mnd etterfølgende oppsigelsesfrist. Jeg mener det andre tolkningsalternativet er det mest nærliggende siden du selv sier det er 1 års bindingstid. Når du startet å leie i August 2019 så er det mest naturlig å tolke det slik at kontraktsforholdet varer minst fram til August 2020. Når dèt er sagt, så er det litt merkelig å sette fristen til 31.05.2020 hvis meningen var å la leieforholdet vare ut August. Det hadde nemlig holdt å skrive 01.05.2020. Dette kan bero på en misforståelse fra utleier, eller så kan det være slik at det første tolkningsalternativet det riktige. Uklare kontraktsvilkår tolkes til ugunst for den som lagde vilkåret hvis man ikke har løst tolkningsspørsmålet etter de alminnelige tolkningsmomentene. 

 

Du kan komme ut av kontrakten ved å si til utleier hvorfor du ønsker å avslutte leieforholdet, samt at du kan tilby å ordne alt det administrative ved å skaffe en ny leietaker. 

 

Et annet alternativ er at dere avtaler at du framleier  jf husll §7-2 fram til 31.05.2020 (evt ut Aug mnd). Dette er nesten det samme, men her består ditt kontraktsforhold fram til 31.05.2020, og du må selv lage en leieavtale med den du framleier til. Er feks fremleieren en dårlig betaler er det du som bærer risikoen og bryet med dette.

Det betyr at du ikke kan si opp leieforholdet før i 1. mai neste år, og den 3. månedsoppsigelsestiden vil gjelde ifra mai. Det vil si, altså i praksis si, utflyttingen etter kontrakten kan først skje i 1. august. 

 

En ting er hva som står i kontrakten, men utleiere er, av min egen erfaring, ikke vanskelige, om man hjelper til med å finne en ny leietaker og gir dem rimelig tid til å finne noen nye. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...