Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

NRK lisens tvist


Sixstars

Anbefalte innlegg

Er det noe og skryte av tro, at du snylter på alle oss andre. Det var trist at ikke NRK tok affære, men fra 2020 kan du ikke lengre snike deg unna, og det er faktisk takket være sånne som deg. Da trekkes NRK lisensen av skatten, hvordan har du tenkt og snike deg unna da? Du høres ut som en umoden egoistisk type.

 

Jeg er glad for at kringkastingsavgiften nå kommer som en "toppskatt" fordi den tidligere slo skjevt ut. Jeg betaler med glede, også fordi NRK faktisk tilbyr svært høy kvalitet på det som de kringkaster, noe jeg nyter godt av i både radio, tv og internett.

 

 

Jeg snylter vel ikke på noen når jeg ikke bruker det! Så du mener altså jeg skulle betalt likevel?

Om det er mest umodent og egoistisk å ta et standpunkt ved lovligheten i å avkreve det norske folk betaling for en tjeneste mange hverken bruker eller har bestilt, eller om det er mest umodent å bare betale som en sau for noe man selv ikke bruker, skal ikke jeg mene noe om.

Det passet ikke for meg iallefall.

 

Jeg betaler, og kommer fortsatt til å betale min skatt med glede, selv om jeg også er imot statlig full-finansiering av én norsk TV-kanal, mens den andre må klare seg selv.

 

Ikke fortell meg at det er umodent og egoistisk dét også?

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At lisensen nå flyttes over til en skatt er positivt på alle måter. Tv-lisens krevd inn per tv-mottaker, når de fleste i dag får tvsignaler på helt andre måter kunne åpenbart ikke fortsette. Noen som kjøper en tv for å spille tvspill må da betale lisens selv om de ikke tar i mot tvsignaler, mens andre som ser tvsignaler fra internett på en monitor uten tv-mottaker betaler ikke lisens. Det henger jo ikke på greip. I tillegg blir det nå mer sosialt når den økonomiske belastningen tilpasses den enkeltes situasjon. Det er ikke snyltere som er skyld i forandringen, men at lisensmodellen gikk ut på dato for noen tiår siden. Og forandringen er utvilsomt til det bedre.

Endret av bo1e
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er det noe og skryte av tro, at du snylter på alle oss andre. Det var trist at ikke NRK tok affære, men fra 2020 kan du ikke lengre snike deg unna, og det er faktisk takket være sånne som deg. Da trekkes NRK lisensen av skatten, hvordan har du tenkt og snike deg unna da? Du høres ut som en umoden egoistisk type.

Har ikke helt satt meg inn i dette, men trekkes ALLE uansett om de har tv eller ikke? Har noen regnet hvor mye det vil koste ift dagens ordning?

Lenke til kommentar

Har ikke helt satt meg inn i dette, men trekkes ALLE uansett om de har tv eller ikke? Har noen regnet hvor mye det vil koste ift dagens ordning?

Sånn jeg har forstått det, ja.

Fremover skal 90% av befolkningen være med på å betale hva 10% av befolkningen vil ha ettersom de 10% som vil ha det ikke vil betale hva det koster.

 

For min egen del ser jeg ikke på tv og har aldri sett på NRK bortsett fra når jeg var liten og så på Portveien 2. I min mening er kvaliteten på tjenestene så elendig at det ikke er verdt å bruke en krone på. Men sånn er det jo å bo i Norge. Vil naboen ha, så må du betale - og naboen skjemmes ikke engang, for det skulle bare mangle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

.Fremover skal 90% av befolkningen være med på å betale hva 10% av befolkningen vil ha ettersom de 10% som vil ha det ikke vil betale hva det koster.

 

Akkurat som med religion! Alle religioner får statstøtte, og den protestantiske kirken (tidligere Statskirken) får mest, og akkurat like mye som før! Selv om bare noen få prosent av befolkningen tror på disse romanfigurene, eller møter opp i kirken hver søndag...

Deg og meg betaler moroa  :)

Lenke til kommentar

Sånn jeg har forstått det, ja.

Fremover skal 90% av befolkningen være med på å betale hva 10% av befolkningen vil ha ettersom de 10% som vil ha det ikke vil betale hva det koster.

 

For min egen del ser jeg ikke på tv og har aldri sett på NRK bortsett fra når jeg var liten og så på Portveien 2. I min mening er kvaliteten på tjenestene så elendig at det ikke er verdt å bruke en krone på. Men sånn er det jo å bo i Norge. Vil naboen ha, så må du betale - og naboen skjemmes ikke engang, for det skulle bare mangle.

Da er det vel endelig på tide å kjøpe den 55 tommern jeg tenkte på som pent møbel å se på

Lenke til kommentar

Akkurat som for helsevesenet, skolesystemet, og alt annet som staten betaler :)

Det er sant - dog i mine øyne er det en veldig klar forskjell på helse, utdanning og beat for beat.

 

Beat for beat er gøy det - men ikke så gøy som å få muligheten til å få en operasjon man har behov for. Regner med at de fleste ser at dette ikke er veldig sammenlignbart :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er sant - dog i mine øyne er det en veldig klar forskjell på helse, utdanning og beat for beat.

 

Beat for beat er gøy det - men ikke så gøy som å få muligheten til å få en operasjon man har behov for. Regner med at de fleste ser at dette ikke er veldig sammenlignbart :)

 

Nå har faktisk NRK en rolle som allmennkringkaster så det stilles litt mer krav til at de skal lage Beat for beat. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har faktisk NRK en rolle som allmennkringkaster så det stilles litt mer krav til at de skal lage Beat for beat.

Ja, det er mange underholdningsprogrammer å finansiere. Det er nettopp poenget. Det hadde ikke kostet så mye om det bare var én stab å lønne. Men når det blir en kjempeindustri som produserer for svarte skjermer -eller mer korrekt med de nye reglene;- fiktive skjermer, så koster det en god del mer enn det smaker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det er mange underholdningsprogrammer å finansiere. Det er nettopp poenget. Det hadde ikke kostet så mye om det bare var én stab å lønne. Men når det blir en kjempeindustri som produserer for svarte skjermer -eller mer korrekt med de nye reglene;- fiktive skjermer, så koster det en god del mer enn det smaker.

Enig der. trenger virkelig nrk 14 radiokanaler med websider og så mange tv kanaler. nrk1 med den gode gamle vente kjermen og nyheter annen ver time hadde vert helt fint det. og hadde ikke kosten så mye. Jeg har ikke noe imot å vere med å betale for en viktig stats kanal om di faktisk raporterer ukritisk på nyheter. men å betale for norgerundt og minutforminut. og all den andre driten di lager. uff. låvelig mafia det der

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke helt satt meg inn i dette, men trekkes ALLE uansett om de har tv eller ikke? Har noen regnet hvor mye det vil koste ift dagens ordning?

 

Om du har tv spiller ikke lenger noen rolle. Alle voksne betaler i utgangspunktet. Men så gjøres det en sosial utjevning, sånn at hva du betaler kommer an på sosiale forhold. Så en familie med to voksne med skattbar inntekt betaler omtrent samme som før. En enslig betaler halvparten av før. En minstepensjonist betaler ikke i det hele tatt. Sånn sirkus.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

I stedet for å raljere om at NRK burde vært nedlagt, er det ikke mer konstruktivt å foreslå hvordan NRK bør endres for å følge med i tida? Hvor stor andel av budsjettet skal gå til innhold vs distribusjon. Hvordan skal distribusjonsmidlene fordeles mellom metodene linærunderholdning (radio/tv) vs streaming-metoden (NRK nett-tv, nett-radio, podcaster, nettavisartikler etc). Hvilke nye muligheter gir nett-tilkobling (apper, programmer, interaktive nettjenester etc). Hva treffer bra med hensyn på samfunnsoppdraget til NRK? Vil konkurranseutsetting av noen tjenester føre til bedre eller dårligere oppfyllelse av samfunnsoppdraget? Er oppkjøp av mediebedrifter aktuelt for å styrke NRK på svake punkter?

 

NRK sitt samfunnsoppdrag har så mange flere nyanser og utviklingsmuligheter enn bare de fordummende :thumbdown: og  :thumbup: . Voks opp og diskuter konstruktivt og nyansert!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kanskje NRK har hatt dette samfunnsoppdraget for lenge? Har stagnert, og kanskje glidd litt for mye over i kommersialismen ("Dette programmet presenteres av: XXX og YYY)

 

På tide at TV2 også får 50 år å vise hva de klarer å få til med statlig fullfinasiering, og NRK får vise om de er like flinke til å klare seg helt selv.

Lenke til kommentar

At lisensen nå flyttes over til en skatt er positivt på alle måter. Tv-lisens krevd inn per tv-mottaker, når de fleste i dag får tvsignaler på helt andre måter kunne åpenbart ikke fortsette. Noen som kjøper en tv for å spille tvspill må da betale lisens selv om de ikke tar i mot tvsignaler, mens andre som ser tvsignaler fra internett på en monitor uten tv-mottaker betaler ikke lisens. Det henger jo ikke på greip. I tillegg blir det nå mer sosialt når den økonomiske belastningen tilpasses den enkeltes situasjon. Det er ikke snyltere som er skyld i forandringen, men at lisensmodellen gikk ut på dato for noen tiår siden. Og forandringen er utvilsomt til det bedre.

 

Rent teknisk så kunne de ha tatt kringkastingsavgiften som betalings-TV. De kunne ha kryptert de digitale sendingene levert av kabel-TV leverandørene (Get, CD, RiksTV o.l.). Videre så kunne man kreve login på nrk.no. All infrastruktur er på plass allerede. Med en skatt som nå så må blinde som ikke kan se TV og tjener 350k betale 1700 kr.
 
Etter min mening så er det absurd å betale skatt for Stjernekamp, fotball, ski, osv.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

TV2 er en kommersiell allmenkringkaster så de har faktisk noe av de samme kravene som NRK har.

 

Om jeg ikke husker feil så ble mye av dette trukket for et år eller to tilbake siden. TV2 satt som krav at de også skulle få statsfinansiering og når de ikke fikk dette ble en god del av deres satsing redusert. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...