Gå til innhold

Hvorfor er ikke fullautomatisk skytevåpen lov i norge?


Anbefalte innlegg

Samfunnet blir bedre når flere får beskytte seg selv mot kriminelle. Det blir ikke flere, men færre drap når folk får eie våpen til selvforsvar, dette ser man i byene i USA med våpenforbud som også topper listen over drap og voldelig kriminalitet, mens de med mest liberal politikk ligger på bunnen.

USA had den høyeste Mordraten i den vestlige verden. Gjett hvofor.

 

Og disse byene som du og høyrektremsitene drar frem er ikke øyer. Chicago er en time unna en stat med nesten ingen regler på våpen. Og gjett hvor våpene som brukes til drap i Chicago kommer fra.

 

 

Ellers passer jo ikke New York City inn i de høyreestremes propaganda. En by med en av de strengeste våpen lovene i landet.

 

 

According to a 2015 ranking of 50 cities by The Economist, New York was the 10th overall safest major city in the world, as well as the 28th safest in personal safety.[5] In 2017, there were 290 homicides—the lowest number since the 1940s.[6]

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

USA had den høyeste Mordraten i den vestlige verden. Gjett hvofor.

 

Og disse byene som du og høyrektremsitene drar frem er ikke øyer. Chicago er en time unna en stat med nesten ingen regler på våpen. Og gjett hvor våpene som brukes til drap i Chicago kommer fra.

 

 

Ellers passer jo ikke New York City inn i de høyreestremes propaganda. En by med en av de strengeste våpen lovene i landet.

Det må du gjerne dokumentere, for jeg har sett statistikker som viser andre land med høyere drapsrate. Mulig du bruker en annen definisjon på vestlige land.

 

Kriminelle bryr seg ikke om å kjøpe våpen lovlig, de får tak i våpnene på gata ulovlig, og sivile blir taperne når politikerne nekter de å forsvare seg. Akkurat som på Utøya, det var konsekvensem av politikernes politikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare for å oppsummere. De beste argumentene for hvorfor en ikke skal ha lov til å forsvare seg selv i Norge er:

 

1: Det kan føre til at noen tar selvmord.

2: Det kan føre til at noen blir skutt.

3: Folk liker ikke helt tanken!

4: Hva skal vi gjøre med atomvåpen?

5: Jeg er en idiot.

6: Andre som støtter våpen til lovlydige borgere er også idioter, eller det hintes om det, ihvertfall.

 

Dette er sterke argumenter for hvorfor vi ikke skal ha en rettighet. Jeg tror vi har vist at våpen ikke bør være lov nå. En gang for alle.

 

Hvis noen bare kommer og slår, voldtar og knivstikker deg til du dør, så er det bare til å trøste seg med at noen ikke tok selvmord og at en bidrar til å fjerne atomvåpen.

 

Jeg foreslår at vi også gjør det ulovlig å gå ut på gaten etter klokken 21 om kvelden, alle dager i året, med mindre en har tillatelse fra staten. F.eks. fordi en har en jobb som krever det. Da ville vi også reddet langt, langt, langt, langt flere liv.

Dakkar får du ikke vilja di? Derfor det kommer urtette forslag når desperasjonen setter inn?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dakkar får du ikke vilja di? Derfor det kommer urtette forslag når desperasjonen setter inn?

Jeg tror du må roe deg litt ned, kjære venn, og lære deg å faktisk diskutere hvis du skal være på et forum som diskusjon.no.

 

I en saklig diskusjon driver vi ikke med såkalte "personangrep", da kan du såre følelsene til folk (ikke mine dog, jeg ler), og du fremstår også som en ufattelig idiot.

 

Hvor gammel var du, sa du? 55? 65? Kanskje det er på tide å lære seg hvordan en diskuterer? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var det ikke det du insinuerte jeg er?

 

Kanskje mest veldig rar, som over lengre tid proklamerer for allmenn tilgang til krigsvåpen her inne med begge brukerne dine.

 

Det tyder jo på at dette er noe du synes er veldig viktig, som jeg igjen synes kan være skremmende ja. Min sunne fornuft forteller meg at lovliggjøring av automatvåpen ikke har noen positiv effekt på samfunnet, men den samme sunne fornuften sier meg også at ikke alle som har samme fornuften plutselig skal sitte der hjemme i stua med et våpen laget for krig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

No handlar tråden om automatvåpen spesifikt, ikkje våpen generelt. Våpen kan dei fleste skaffe seg, og eg trur ikkje det blir så mange fleire med våpen i heimen av at automstvåpen blir lovleg. Det er nok i stor grad dei som allerie har våpen som ville kjøpt det.

 

Om du vil ha våpen som sjølvforsvar så får du tak i det, og då våpen som er langt meir praktiske enn automatvåpen, så denne diskusjonen har ingenting med våpen eller ei å gjere.

 

Du har ikke lov å ha våpen i norge uten aktverdig formål. Selvforsvar er ikke aktverdig formål.

 

Hvilke våpen til selvforsvar mener du er mer effektiv enn en maskinpistol hvis hensikten er å påføre maksimal skade på kort tid?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Drapsraten er jo allerede svært lav i Norge i forhold til resten av verden, men om man vil forsvare seg mot andre ting kunne kanskje automatvåpen være kjekt å ha. Man kunne jo f.eks tillate å skyte folk som krenket en. Det ville jo være ødeleggende for drapstallene våre, men veldig kjekt å ha som selvforsvar mot krenkende individer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Drapsraten er jo allerede svært lav i Norge i forhold til resten av verden, men om man vil forsvare seg mot andre ting kunne kanskje automatvåpen være kjekt å ha. Man kunne jo f.eks tillate å skyte folk som krenket en. Det ville jo være ødeleggende for drapstallene våre, men veldig kjekt å ha som selvforsvar mot krenkende individer.

Mange er allergiske mot bier og veps, kan se at automat gevær kan være effektivt til selvforsvar mot det, selv om personlig foretrekker jeg denne.

 

post-34516-0-83848100-1570917234_thumb.jpg

Funker også ypperlig mot bråkete måker, og skulle en innbruddstyv komme i en P51 Mustang er jeg dekket der også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg tenkte jo ikke på at man måtte forsvare seg mot annet enn mennesker. Nå som vi har fått så mye ulv i Norge risikerer man jo å finne en på soverommet når man skal legge seg, og da ville iallefall JEG hatt automatvåpen. For ikke å snakke om zombier.

 

Fin den du hadde bilde av der! Den ville stått pekende mot inngangsdøra her hos meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du skjønner vel at det ikke trenger å faktisk være flere angripere? Hva hvis du er en gammel, svak mann, og en gal 18 åring ungdom kommer og skal knivstikke og rane deg? Hva gjør du da, tør jeg spørre?

 

Hvor ofte har du behov for talefrihet og hvorfor er det viktig? Det er en rettighet å kunne forsvare seg selv hvis noen angriper deg og du frykter for ditt liv. Mener du virkelig at hvis noen begynner å slå og skade deg, så skal du (som gammel mann) bare akseptere det? Si "jaja, sånn gikk det!"? Tror du at du selv synes det hadde vært greit, hvis det skjedde med deg? Har du noensinne blitt angrepet selv av noen sterkere og raskere og fryktet for ditt liv, og følt deg hjelpeløs og vært sikker på at du skal dø?

Jeg vet at jeg er opp til flere dager sent her men dette har flere gode alternativer der et av de er å ta frem motorsaga du har der automatvåpnet ditt ville vært om du hadde hatt lov til å ha et.

Politiet er livredde for motorsag og annser den som et svært farlig våpen og vil drepe deg om du angriper dem med et slikt redskap.

Og om ei bensinsag er for vanskelig å starte i en sånn situasjon kunne du alltids brukt ei batterisag istedenfor.

Lenke til kommentar

Jeg tror du må roe deg litt ned, kjære venn, og lære deg å faktisk diskutere hvis du skal være på et forum som diskusjon.no.

 

I en saklig diskusjon driver vi ikke med såkalte "personangrep", da kan du såre følelsene til folk (ikke mine dog, jeg ler), og du fremstår også som en ufattelig idiot.

 

Hvor gammel var du, sa du? 55? 65? Kanskje det er på tide å lære seg hvordan en diskuterer? :)

Jeg kan da diskutere, men sitter du seriøst å forventer å bli tatt seriøst med det du skriver?

 

Anonym "storpolitikeren" løfter heller ikke seriøsiteten akkurat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På tide med litt fakta om drap i Norge:
https://www.politiet.no/globalassets/04-aktuelt-tall-og-fakta/drap/drapsoversikt-2018.pdf

2018:
25 drepte i Norge

11 av de drepte ble drept av venner eller bekjente
6 ble drept av kjæreste eller partner
3 ble drept av utvidet slekt
5 ble drept av mennesker de ikke hadde kjent relasjon til

6 ble drept i sitt eget hjem, 6 ble drept i gjerningspersonens hjem, 5 ble drept i felles hjem, og 7 drept på offentlig sted / utendørs.

Det betyr altså at du bør ha våpen på deg til enhver tid for å beskytte deg mot slekten og vennene dine -- om du skal begrunne beskyttelsesbehovet rasjonelt i forhold til trusselbildet.

Oddsen for å bli drept av ukjente gjerningspersoner er 5 til 5 000 000 -- eller 1 : 1 000 000 årlig, eller 0.0001%.

Ganske nøyaktig den samme som for å vinne i Lotto -- om du ikke spiller fast, men bare en gang i året lever inn en kupong for en enkelt lørdagstrekning med ti rekker.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...