Gå til innhold

Hvorfor er ikke fullautomatisk skytevåpen lov i norge?


Anbefalte innlegg

@debattklovn.

nå må du bli enig med drg selv, erknivdesperadoen en potensiell drapsman eller er vedkommende det ikke?

Du argumenterte i går for at det kom an på intensjonen med stikkingen.

Nå derimot prater du om at utfallet av knivstikking kan bli drap.

Men igjen, gir du menigmann skytevåpen vil og dette bli et mere vanlig brukt våpen istedenfor kniv slik det er i dag.

Knivstatistikken vil vil bli erstattet med skyting og knivstatistikken vil gå ned mens skader og drap på grunn av skytevåprn vil gå opp.

Vet ikke helt om jeg vilke foretrekke det siste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@debattklovn.

nå må du bli enig med drg selv, erknivdesperadoen en potensiell drapsman eller er vedkommende det ikke?

Du argumenterte i går for at det kom an på intensjonen med stikkingen.

Nå derimot prater du om at utfallet av knivstikking kan bli drap.

Men igjen, gir du menigmann skytevåpen vil og dette bli et mere vanlig brukt våpen istedenfor kniv slik det er i dag.

Knivstatistikken vil vil bli erstattet med skyting og knivstatistikken vil gå ned mens skader og drap på grunn av skytevåprn vil gå opp.

Vet ikke helt om jeg vilke foretrekke det siste.

Jeg er enig med meg selv, du må lære deg å lese skikkelig. 

Jeg sier at potensialet for å drepe med kniv er tilstede, selv om intensjonen ikke å drepe. 

 

Man kan logisk resonnere seg frem til at intensjonen ikke var å drepe i de fleste 1000+ knivstikkinger per år siden bare et par av disse førte til drap.  At mesteparten av 1000+ knivstikkerne hadde intensjon om å drepe offeret, men bare et par av de klarte det, er ekstremt usannsynlig. 

 

Resten av innlegget ditt er ren spekulasjon, om at siden lovlydige borgere får kjøpt automatvåpen så får plutselig automatisk alle kriminelle de i hendene sine. Det er ikke slik det funker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig med meg selv, du må lære deg å lese skikkelig. 

Jeg sier at potensialet for å drepe med kniv er tilstede, selv om intensjonen ikke å drepe. 

 

Man kan logisk resonnere seg frem til at intensjonen ikke var å drepe i de fleste 1000+ knivstikkinger per år siden bare et par av disse førte til drap.  At mesteparten av 1000+ knivstikkerne hadde intensjon om å drepe offeret, men bare et par av de klarte det, er ekstremt usannsynlig. 

Så flott at du har vklart din posisjon.

Nå er jeg nysjerrig på hva som er bakgrunnen for denne posisjonen og hva motivet for knivangrep er om det ikke er å drepe?

Bare litt vennskapelig gladvold kanskje?

 

Resten av innlegget ditt er ren spekulasjon, om at siden lovlydige borgere får kjøpt automatvåpen så får plutselig automatisk alle kriminelle de i hendene sine. Det er ikke slik det funker.

Det skal du få lov til å mene men du tar nok sørgelig feil for om det befinner seg våpen i de fleste hjem skal det ikke mere til en noen innbruddsraid så har kriminelle lett tilgang til disse våpnene, værre er det ikke.

Våpen stjeles allerede i dag fra forsvarets våpenlagre så hvorfor skulle ikkke kjeltringer stjele fra vanlige bolighus som er ubevåktet så og si halve døgnet.

Alternativet er jo bare å vente til påske eller andre høytider der folk vanligvis ikke er hjemme.

 

Men over til en annen side av temaet.

Om det mot alle odds blei lovlig å ha automatvåpen for mannen i gata, hvilket våpen ville du hatt?

En liten hendig Uzi, AK, M16, MP5 eller kanskje en gammel AG3 eller noe annet?

Lenke til kommentar

Så flott at du har vklart din posisjon.

Nå er jeg nysjerrig på hva som er bakgrunnen for denne posisjonen og hva motivet for knivangrep er om det ikke er å drepe?

Bare litt vennskapelig gladvold kanskje?

 

Hva med å faktisk argumentere for posisjonen din istedenfor? 

 

 

 

Det skal du få lov til å mene men du tar nok sørgelig feil for om det befinner seg våpen i de fleste hjem skal det ikke mere til en noen innbruddsraid så har kriminelle lett tilgang til disse våpnene, værre er det ikke.

Våpen stjeles allerede i dag fra forsvarets våpenlagre så hvorfor skulle ikkke kjeltringer stjele fra vanlige bolighus som er ubevåktet så og si halve døgnet.

Alternativet er jo bare å vente til påske eller andre høytider der folk vanligvis ikke er hjemme.

Det er allerede rundt 1.3 millioner våpen i norske hjem.

Kriminelle klarer fint å skaffe seg våpen uansett, som vi ser. 

Fikk du med deg at en kriminell gikk rundt med pistol midt i Oslo i forgårs?

https://www.nrk.no/norge/mann-gikk-rundt-med-pistol-i-handlegate-1.14739918

 

Kriminelle bruker allerede kniver og skytevåpen, dermed sørger våpenlovene bare for at lovlydige folk stort sett har en enorm ulempe i konflikter mot de. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tror du ranere/angripere ville bruke kniv om det var lov å gå med automatvåpen til selvforsvar? Selvfølgelig er det "dødsfett" å ha en kanon i lomma om noen med stikkvåpen eller frekk munn prøver seg, men en slik lovendring ville neppe senke drapstallene i Norge, i mitt hode.

Lenke til kommentar

Hva med å faktisk argumentere for posisjonen din istedenfor?

 

Det er allerede rundt 1.3 millioner våpen i norske hjem.

Kriminelle klarer fint å skaffe seg våpen uansett, som vi ser.

Fikk du med deg at en kriminell gikk rundt med pistol midt i Oslo i forgårs?

https://www.nrk.no/norge/mann-gikk-rundt-med-pistol-i-handlegate-1.14739918

 

Kriminelle bruker allerede kniver og skytevåpen, dermed sørger våpenlovene bare for at lovlydige folk stort sett har en enorm ulempe i konflikter mot de.

Og likevel så ble bare 4 mennesker drept av andre enn venner, kjæreste og familie.

 

...

 

Og kilder fra politiet fra 2009-2013 viser 280 skader fra stikkvåpen og kniver, i året, som inkluderer tapetkniver, skrujern og knivkutt.

 

Vi VET at mennesker som eier våpen til selvforsvar er mer sannsynlig å drepe is a skyldige, eller andre som ikke utgjorde noen eksplisitt trussel, ekstremt mye oftere enn de dreper i selvforsvar.

 

Bare 1 av 34 drap er gjort i selvforsvar, for våpeneiere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og likevel så ble bare 4 mennesker drept av andre enn venner, kjæreste og familie.

 

Hva er poenget du ønsker å få frem her? Det overrasker ikke meg at bare 4 ble drept av andre.

Gud skal vite at det er mange ødelagte familier rundt omkring i dette landet. 

Leste du om moren til den drepte ungdommen i Fyllingsdalen? Moren ikke bare unnlot å hjelpe sønnen i hjelpeløs tilstand, men hjalp også til med å skjule beviser etterpå. Skjule beviser på drapet av hennes egen sønn. 

https://www.nrk.no/hordaland/aktor-krev-13-ars-fengsel-i-fyllingsdalen-drapet-1.14735136

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du ranere/angripere ville bruke kniv om det var lov å gå med automatvåpen til selvforsvar? Selvfølgelig er det "dødsfett" å ha en kanon i lomma om noen med stikkvåpen eller frekk munn prøver seg, men en slik lovendring ville neppe senke drapstallene i Norge, i mitt hode.

 

Jeg er ikke enig i at kriminelle også burde få lov til å gå med automatvåpen, som du skriver. Man må kunne kreve plettfri vandel, eller i det minste ingen domfellelser for vold eller trusler. 

 

En slik lovendring ville sørge for at utsatte grupper uten noen reell mulighet for selvforsvar får lov til å bære med seg verktøy for selvforsvar, hvis de ønsker.

 

Jeg ser ikke det som det viktigste å senke drapstallene, men å senke antallet drap på uskyldige ofre. 

Om noen voldsmenn blir drept mens de forsøker å utøve vold mot uskyldige ofre istedenfor at en uskyldig blir skadet eller drept, så er det et mye gunstigere resultat. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gjentar.

Dette er en rettighet. Hvorfor er det en rettighet? Har vi ikke lov å forsvare oss i Norge, nødverge, da? Jo, kanskje det, men. Hvordan skal en kunne gjøre dette uten våpen, hvis du er svak?

Ergo, rettighet, fordi selvforsvar er en rettighet alle er enig om.

Vil du ha selvforsvar som en rettighet, så må du tillate våpen i selvforsvar. Ellers blir det slik at de største og sterkeste bare kan pulverisere de små og svake, uten å være redd for å få et slag tilbake.

Er automatvåpen lov kan de svake forsvare seg med dødelig kraft ved behov, og kan dermed ivareta sin rett til selvforsvar hvis de ønsker. Dette jevner ut urettferdigheten for en sterk mot en svak, og husk at de kriminelle vil kunne ha våpen uansett. En kriminell bryter loven av definisjon.

Endret av storpolitikeren
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan da diskutere, men sitter du seriøst å forventer å bli tatt seriøst med det du skriver?

 

Anonym "storpolitikeren" løfter heller ikke seriøsiteten akkurat.

Kanskje jeg er anonym fordi en blir anklaget for å være gal og idiot hvis en våger å si hva en faktisk mener i dette landet? Har du tenkt over det, og tenkt over hvem (hint, hint) som eventuelt bidrar til denne holdningen?

 

Det er veldig mange rundt deg som holder godt kjeft om hva de egentlig mener, kanskje ikke om våpen, men om alt mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med å faktisk argumentere for posisjonen din istedenfor?

Jeg har allerede argumentert for min possisjon som du er uenig i så derfor spør jeg om din.

 

Det er allerede rundt 1.3 millioner våpen i norske hjem.

Kriminelle klarer fint å skaffe seg våpen uansett, som vi ser.

I dag er det ikke så enkelt å skaffe seg våpen og det koster vesentlig mere en å gå på Rema for å kjøpe seg en kjøkkenkniv.

At det er 1,3 mill våpen i Norske hjem betyr at det ikke er våpen i flesteparten av Norske hjem.

Snu situasjonen på hodet der det er våpen i så og si alle hjem og du har en situasjon der en frustrert tenåring tar med seg automatvåpenet til far for å årdne opp med naboen eller hvem det nå var han låg i konflikt med.

Eller at kjeltringene fikk tak i våpen i hvert eneste boliginnbrudd.

 

Fikk du med deg at en kriminell gikk rundt med pistol midt i Oslo i forgårs?

https://www.nrk.no/norge/mann-gikk-rundt-med-pistol-i-handlegate-1.14739918

Nei det fikk jeg ikke med meg.

Men det ser jo ut som det gikk bra denne gangen ettersom det eneste vedkommende gjorde var å flashe gunneren sin.

 

Kriminelle bruker allerede kniver og skytevåpen, dermed sørger våpenlovene bare for at lovlydige folk stort sett har en enorm ulempe i konflikter mot de.

Et hvert offer bevæpnet eller ubevæpnet har en enorm ulempe når det kommer til et uforventet angrep fordi angriperen vil utføre angrepet sitt kjapt uten at offeret skal rekke å reagere.

Det var en grunn til at jeg spurte hvilket automatvåpen du ville hatt om det blei lov og det var at du hadde ikke hatt en sjanse med mindre du hadde våpenet ditt usikret i hånda klar til å trekke av til en hver tid.

I hylsteret eller på ryggen ville du ikke hatt en sjanse mot noen som brått og plutselig stakk kniven i deg og med stor sansynlighet hadde du ikke vært klar til å bruke våpenet ditt etter å ha blitt stukket heller.

I dag trenger ikke kjeltringen å stikke noen for å rande de, det holder ofte å true med kniv mens i en verden der flesteparten har automatvåpen ville du ikke blitt truet med kniv men med automatvåpen istedenfor, og de som ville skade deg ville skutt deg eller stukket en kniv i deg uten å true deg først.

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dag er det ikke så enkelt å skaffe seg våpen og det koster vesentlig mere en å gå på Rema for å kjøpe seg en kjøkkenkniv.

At det er 1,3 mill våpen i Norske hjem betyr at det ikke er våpen i flesteparten av Norske hjem.

Snu situasjonen på hodet der det er våpen i så og si alle hjem og du har en situasjon der en frustrert tenåring tar med seg automatvåpenet til far for å årdne opp med naboen eller hvem det nå var han låg i konflikt med.

Eller at kjeltringene fikk tak i våpen i hvert eneste boliginnbrudd.

Vel, er du enig med at fyren som gikk rundt i Oslo sentrum i forgårs og viftet med en ekte pistol er en tulling?

I så fall er han både kriminell og tulling, og likevel har han skaffet seg en pistol. Så er kanskje det lett likevel.

Det er 1.3 millioner våpen i Norge, hvor mange tenåringer ser vi som tar våpenet til far for å ordne opp med naboen?

Eller eventuelt at innbruddsovergriperne møter en huseier som er bevæpnet og ikke er et ubevæpnet offer som han forventet.

 

 

 

Nei det fikk jeg ikke med meg.

Men det ser jo ut som det gikk bra denne gangen ettersom det eneste vedkommende gjorde var å flashe gunneren sin.

Det gikk "bra", bortsett fra at folk som så ham sannsynligvis ble skremt. 

 

 

 

Et hvert offer bevæpnet eller ubevæpnet har en enorm ulempe når det kommer til et uforventet angrep fordi angriperen vil utføre angrepet sitt kjapt uten at offeret skal rekke å reagere.

Ja, men hvis du er bevæpnet minsker den ulempen litt. Vi ser begge to at kriminell vs lovlydig er en ufair fight, fordi:

1. Kriminell har suprise-momentet

2. Kriminell kan være bevæpnet

Hvis vi åpner for at lovlydige folk også er bevæpnet, gjør vi fight'en litt mer i favør av de lovlydige.

 

 

 

Det var en grunn til at jeg spurte hvilket automatvåpen du ville hatt om det blei lov og det var at du hadde ikke hatt en sjanse med mindre du hadde våpenet ditt usikret i hånda klar til å trekke av til en hver tid.

I hylsteret eller på ryggen ville du ikke hatt en sjanse mot noen som brått og plutselig stakk kniven i deg og med stor sansynlighet hadde du ikke vært klar til å bruke våpenet ditt etter å ha blitt stukket heller.

 

Alle selvforsvarssituasjoner er forskjellige, du har rett i at man ikke alltid har en sjanse, bevæpnet eller ei.

Men i noen tilfeller gjør det en forskjell, redder liv. 

Ikke alle angrep er nøyaktig slik du beskriver.

 

 

 

I dag trenger ikke kjeltringen å stikke noen for å rande de, det holder ofte å true med kniv mens i en verden der flesteparten har automatvåpen ville du ikke blitt truet med kniv men med automatvåpen istedenfor, og de som ville skade deg ville skutt deg eller stukket en kniv i deg uten å true deg først.

 

Noen kjeltringer stikker folk uansett, og er ikke ute etter penger eller verdisaker. Og nei, kjeltringer ville ikke automatisk fått automatvåpen hvis det ble lovlig for sertifiserte, lovlydigere borgere. Hvis en kjeltring truer deg med kniv, hvordan kan du forutsi om han vil deg vondt eller bare ta pengene dine? Du kan ikke. 

Lenke til kommentar

Noen kjeltringer stikker folk uansett, og er ikke ute etter penger eller verdisaker. Og nei, kjeltringer ville ikke automatisk fått automatvåpen hvis det ble lovlig for sertifiserte, lovlydigere borgere. Hvis en kjeltring truer deg med kniv, hvordan kan du forutsi om han vil deg vondt eller bare ta pengene dine? Du kan ikke. 

 

Så da ville du skyte han uansett, sånn for sikkerhets skyld? Tror du antallet våpen blant kriminelle ville øke eller synke om man tillot bruk for selvforsvar?

Lenke til kommentar

Seriøst? Synes du det er kontroversielt å skyte noen som truer deg med et dødelig våpen?

 

Ikke nødvendigvis, men jeg synes det er en dårlig idè å gjøre det lovlig. Jeg tror ikke det skjer så ofte at et knivran blir avverget av at offeret skyter gjerningsmannen.

 

Hvordan ville du sette grensa for "hvor truet" man måtte være for å skyte noen på gata? Knyttnever er også dødelige våpen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...