Gå til innhold

Hvorfor er ikke fullautomatisk skytevåpen lov i norge?


Anbefalte innlegg

Nei, det er ikke meningen at du skal ha lov til å anskaffe skytevåpen,fullautomatisk eller ei, grunnet behov for selvforsvar. Heldigvis. Privatpersoner kan, i all hovedsak, kun erverve våpen til jakt, sport og trening til disse.

 

Så spørsmålet du egentlig bør stille er hvorfor det ikke er lov å erverve skytevåpen, i det store og hele, for selvforsvar. Det er selvsagt fordi man mener det vil føre til flere drepte og gjøre landet vårt mer utrygt. Både gjennom mer eller mindre legitime forsøk på selvforsvar og gjennom at tilgjengeligheten til våpen blir større og lettere havner i hendene på noen som ikke burde hatt våpen. Det er også en viktig kulturell komponent her. Bare å åpne for tanken om at det er legitimt å skyte andre mennesker som man på en eller annen måte oppleves som truende vil gjøre noe med hele vårt samfunn. Norge er enn så lenge et samfunn preget av stor tillit, om noen vaser rundt i hagen din så tar man det stort sett for gitt at personen ikke er en trussel. Det ville nok endret seg om man kunne regne med at personen var bevæpnet og hadde trent på å drepe mennesker på skytebanen. Det blir virkelig en ond sirkel - det er bare å se til USA. Det er forsket en hel del på dette og det er vel stort sett bare deler av den amerikanske befolkningen som overser forskningen og mener det er en god idé at befolkningen bør kunne ha skytevåpen for å "forsvare" seg selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er ikke meningen at du skal ha lov til å anskaffe skytevåpen,fullautomatisk eller ei, grunnet behov for selvforsvar. Heldigvis. Privatpersoner kan, i all hovedsak, kun erverve våpen til jakt, sport og trening til disse.

 

Så spørsmålet du egentlig bør stille er hvorfor det ikke er lov å erverve skytevåpen, i det store og hele, for selvforsvar. Det er selvsagt fordi man mener det vil føre til flere drepte og gjøre landet vårt mer utrygt. Både gjennom mer eller mindre legitime forsøk på selvforsvar og gjennom at tilgjengeligheten til våpen blir større og lettere havner i hendene på noen som ikke burde hatt våpen. Det er også en viktig kulturell komponent her. Bare å åpne for tanken om at det er legitimt å skyte andre mennesker som man på en eller annen måte oppleves som truende vil gjøre noe med hele vårt samfunn. Norge er enn så lenge et samfunn preget av stor tillit, om noen vaser rundt i hagen din så tar man det stort sett for gitt at personen ikke er en trussel. Det ville nok endret seg om man kunne regne med at personen var bevæpnet og hadde trent på å drepe mennesker på skytebanen. Det blir virkelig en ond sirkel - det er bare å se til USA. Det er forsket en hel del på dette og det er vel stort sett bare deler av den amerikanske befolkningen som overser forskningen og mener det er en god idé at befolkningen bør kunne ha skytevåpen for å "forsvare" seg selv.

Gjerne vis til forskningen som sier at dette er slik.

Lenke til kommentar

Jeg kan anbefale å kjøpe en stor sparebøsse og legge oppi et kronestykke hver gang du skriver et ulogisk argument  :)

 

Noe sier meg at du ville hatt 8396 kroner spart opp allerede!

Den dagen jeg tar imot råd fra en klovn, er den dagen jeg danser naken på E18 i 16 tida på en fredag.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Så spørsmålet du egentlig bør stille er hvorfor det ikke er lov å erverve skytevåpen, i det store og hele, for selvforsvar. Det er selvsagt fordi man mener det vil føre til flere drepte og gjøre landet vårt mer utrygt.

Nei, det er fordi politikerne er redde for våpen etter å ha sett Hollywood-filmer.

 

 

 

Både gjennom mer eller mindre legitime forsøk på selvforsvar og gjennom at tilgjengeligheten til våpen blir større og lettere havner i hendene på noen som ikke burde hatt våpen. 

Kriminelle bruker våpen allerede. Både kniver og skytevåpen. 

 

 

 

Norge er enn så lenge et samfunn preget av stor tillit, om noen vaser rundt i hagen din så tar man det stort sett for gitt at personen ikke er en trussel. Det ville nok endret seg om man kunne regne med at personen var bevæpnet og hadde trent på å drepe mennesker på skytebanen.

 

Det kan godt være at personen har kniv eller gønner på seg, i Norge, i dag. 

 

 

 

 Det blir virkelig en ond sirkel - det er bare å se til USA.

USA har ekstremt mye mer gjengkriminalitet enn Norge. Det er hovedproblemet deres. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det eneste som gir mening her er at du og diverse andre snakker om ting som ikke har med saken å gjøre og kommer med diverse personangrep frem og tilbake.

Det finnes vel verre ting, som folk som går rundt med automatvåpen i gata som skal forsvare seg mot gudene veit hva.

 

Men hvis du enda ikke har fått med deg svarene lenger opp, så er denne type våpen noe de fleste land forbyr da de har ingenting i henda på sivile å gjøre.

Lenke til kommentar

Det finnes vel verre ting, som folk som går rundt med automatvåpen i gata som skal forsvare seg mot gudene veit hva.

 

Men hvis du enda ikke har fått med deg svarene lenger opp, så er denne type våpen noe de fleste land forbyr da de har ingenting i henda på sivile å gjøre.

Jeg tror du misforstår. Hvis du blir angrepet, er du ikke enig i at du skal få lov til å forsvare deg selv? Ville du ikke gjort det automatisk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du virkelig at de fleste kriminelle ikke forstår forskjellen i alvor på ran og drap? Ser du for deg at alle kriminelle plutselig går rundt og skyter folk i hodet dagen etter våpen ble lovlig?

 

Forskjellen blir mindre dersom de antar du potensielt kan drepe dem. Man ser det ganske tydelig i USA; de som har (lovlige) våpen blir også oftere drept av dem. Et ubevæpnet offer utgjør ingen trussel, og har en større sjanse for å unngå å bli drept.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fullauto er ganske ubrukelig å sikte med, man treffer mye bedre og raskere med enkeltskudd. Selv mot 20stk ville jeg foretrukket halvautomat fremfor fullautomatisk. Og ja, jeg har skutt med begge deler flere ganger. Treffer gjerne ikke skiva med mer enn ett skudd med fullautomatisk..

 

Og hvis våpen blir vanlig kommer det ikke en 18-åring med kniv for å knivstikke deg, men en 18-åring med skytevåpen for å skyte deg.

Skulle jeg valg, ville jeg hatt full auto og skutt i serie med 3 og 3 skudd for og innhente rekylen. Er en grunn til at militæret rundt om i verden bruker automat :p Kloss hold, hold inne avtrekkern. 

 

Er også ganske lett og gjøre en halvautomat til automat med dagens teknologi. En enkel CNC maskin fra Kina til en 15k, så kan du lage en bolt til feks AR-15 som gjør at den blir automat.

 

Dog gass systemet er ikke laget for det, så må gjerne bytte rørene i noe mer resistant mot varme. Men vil fungere til noen tusen kuler uansett.

 

Samt det og bare printe en enkelt åpen bolt design er også lett. er jo vanskeligere og lage den halvauto en full auto.

Så har du en hjemmelaget "Uzi" som kan fyre av 800-1000 kuler i minuttet om du klarer og mate den.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Nei, det er fordi politikerne er redde for våpen etter å ha sett Hollywood-filmer.

 

Kriminelle bruker våpen allerede. Både kniver og skytevåpen. 

 

 

Det kan godt være at personen har kniv eller gønner på seg, i Norge, i dag. 

 

USA har ekstremt mye mer gjengkriminalitet enn Norge. Det er hovedproblemet deres. 

2/3 av de som er drept med skytevåpen er selvmord i USA, mens som du skriver gjengkriminalitet står for en stor del. 

 

Typisk USA så er TV så glad i hysteriske nyheter, og skoleskyting er mye mer uvanlig enn det media klarer å få fram.

 

Når man spør Amerikanere hva som er de mest vanlige måtene å dø på er både Hai! og Flystyrt på lista.

Lenke til kommentar

Forskjellen blir mindre dersom de antar du potensielt kan drepe dem. Man ser det ganske tydelig i USA; de som har (lovlige) våpen blir også oftere drept av dem. Et ubevæpnet offer utgjør ingen trussel, og har en større sjanse for å unngå å bli drept.

Da har du valget da. Vil du gå med våpen og redusere sannsynligheten for å bli drept, som du sier? Eller vil du gå med våpen fordi du kan og fordi du vil, fordi at du opplever det som tryggere, selv om det ikke er det? Det er individuelt hva folk foretrekker. Noen føler seg komfortable med å bruke sin talefrihet, andre foretrekker å være stille.

Lenke til kommentar

Da har du valget da. Vil du gå med våpen og redusere sannsynligheten for å bli drept, som du sier? Eller vil du gå med våpen fordi du kan og fordi du vil, fordi at du opplever det som tryggere, selv om det ikke er det? Det er individuelt hva folk foretrekker. Noen føler seg komfortable med å bruke sin talefrihet, andre foretrekker å være stille.

 

For min del handler det mer om hva slags samfunn jeg vil leve i, og jeg (og flertallet av norske borgere, og heldigvis politikere), ønsker ikke et samfunn der store deler av befolkningen til enhver tid er bevæpnet. Kostnaden av din opplevde trygghet hadde vært en høyst reell utrygghet, med flere drap, flere våpenrelaterte ulykker, og flere selvmord. Det er ikke en pris jeg mener det er hensiktmessig å betale.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

På en skala fra 1 til 10, hvor vanskelig tror du det er å skaffe skytevåpen i Palestina?

Kjenner ikke til svartamarkedet for skytevåpen i Palestina, det gjør kanskje du?

 

Tror du virkelig at de fleste kriminelle ikke forstår forskjellen i alvor på ran og drap? Ser du for deg at alle kriminelle plutselig går rundt og skyter folk i hodet dagen etter våpen ble lovlig?

Hvorfor tror du kriminelle i dag bruker våpen under ran?

For å true, ikke sant, få ett overtak?

Om jeg kommer til deg, du har pistol, jeg har kjøkkenkniv, hvilket overtak på deg har jeg med kniven min? Fint lite.

Om jeg kommer med pistol derimot, så har jeg overtaket, litt. Men jeg må fortsatt sørge for at du ikke får tatt etter ditt våpen.

 

Man har jo noen eksempler:

https://chicago.suntimes.com/crime/2019/10/5/20899925/man-shot-seriously-wounded-gun-violence-englewood-hermitage-avenue

https://wgntv.com/2019/09/22/43-year-old-concealed-carry-holder-killed-during-roseland-robbery-police/

https://www.wsoctv.com/news/local/police-gas-station-clerk-shot-killed-during-robbery-in-west-charlotte/954663590

https://abc7.com/houston-police-masked-men-shoot-and-kill-store-clerk-in-robbery/5599896/

https://www.nytimes.com/2019/09/18/us/conyers-georgia-home-invasion.html

 

evt lese så mange du vil her:

http://google.com/search?q=got+shot+during+robbery

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...